Hopeatarjottimella ja kultalusikalla tarjoiltuna linkitys...
http://areena.yle.fi/ohjelma/76771David Mawbyn kanssa ensi tapaaminen töissä on jäänyt mieleen eräänä varmasti unohtumattomana työvuorona. Olin ollut reilun vuoden lähiliikenteen konduktöörinä ja päässyt työreissulle Sm1-rungolla Tampereelle asti ruokatunnille. Perinteisen pizzan hakemisen jälkeen nousin rappuset ylös asematunnelista laituritoimistoon, jossa oli yllättävän paljon väkeä kerääntyneenä television äärelle seuraamaan suoraa kansainvälistä kuvayhteyttä New Yorkista. World Trade Centerin toisesta tornista nousi savua ja ihmettelin ääneen kollegoille, että mikäs leffa tämä on? He kertoivat minulle tapahtuman taustoista ja istahdin alas seuraamaan lähetystä... En ehtinyt montaa sekuntia istumaan, kun havaitsin kuvan oikeassa reunassa jotain ja totesin: "Nyt tulee muuten toinen kone". Samassa WTC:n toisestakin tornista nousi savu ja ihmettelimme maailman menoa.
Pizzan syönnin jälkeen odotti raiteella 1 jälleen Sm1-yksikkö, määräasemana Helsinki. Nousin junan pohjoispäähän ja olin avaamassa ohjaamon ovea, kun minulta kysyttiin "onko junassa radiota?", kysyjä oli David. Vastasin, että normaalitilanteessa joutuisin vastaamaan ei, mutta tällä kertaa vastaus on myönteinen. Minulla oli kannettava radio mukana, jonka viritin Radio Suomen taajuudelle takaohjaamon pöydälle ja pyysin Daven takaohjaamoon. Hän oli jo ehtinyt kertomaan olevansa matkalla Yleisradion toimitukseen pikahälytyksellä New Yorkin tapahtumien vuoksi. Edessä olisi pitkä työvuoro ja toimittaja toivoi pääsevänsä tapahtumien tasalle, kun sellainen olisi mahdollista...
Ensimmäiset radiouutiset olivat alkamassa pienen hetken kuluttua, muistaakseni Lempäälästä lähdön jälkeen. Olin ehtinyt tarkistamaan Tampereelta tulleiden matkustajien liput ja kuulutin heille maailmalla tapahtuneesta uutisesta sekä siitä, että tällä kertaa henkilöjunassa tarjottaisiin radiouutiset puolen tunnin välein kaiuttimien kautta. Laskin kuuluttamiseen tarkoitetun puhelinluurin radion kaiuttimelle ja näin seurasi henkilöjunallinen matkustajia maailman tapahtumia Pohjois-Amerikan itärannikolla. "Tässä Yleisradion uutiset, kello 16, hyvää iltapäivää..."