Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: VR:n lippu-uudistus 9/2011 - veikkauksia, plussia ja miinuksia  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Elokuu 26, 2011, 23:24:44 »

Ymmärtääkseni vihdoin tämä vuodesta 1998 alun saanut lippu-uudistus alkaisi olla kaupallisessa tuotannossa. Avasin tämän ketjun jo nyt, kun mm. Matkaan-lehti, ja muut tähän rinnastettavat riippumattomat mediat ovat kertoneet VR:n lippu-uudistuksen näkyvän matkustajille nyt syyskuussa.

Oma veikkaukseni on seuraava:
- kaikki mahdolliset alennukset poistuvat, paitsi lapsialennukset (lentoliikenteestä tuttu juttu)
- jos ostat lipun Pendoon ja menetkin IC-junaan, hintaerotusta ei makseta takaisin (en tiedä miten vastaava on nyt)
- jos ostat lipun huomenna lähtevään junaan huomisaamuna, se on 80% kalliimpi kuin, jos olisit ostanut lipun toissapäivänä (karrikoitu esimerkki)
- ravintolavaunujen hinnat nousevat lippu-uudistuksen myötä (Avecrahan nosti UJAn yhteydessä hintojaan merkittävästi / hinnoitteli tuotteensa läpinäkyvämmin - kahvi ja pulla, 3,50 EUR, erikseen ostettuina yht. 3,40 EUR) Tämä toki ei liity suoranaisesti VR:ään, mutta VR:n ja Avecran "yleiseen kustannustason nousuun perustuvat hintakorotukset" ovat yleensä seuranneet täysin sattumalta aivan käsikädessä jomman kumman - itse asiassa VR:n hinnankorotuksia.
- mitä kalliimpi lippu, sen parempi palautusprosentti myöhästymis- tai lipunperuutustilanteessa (lentoliikenteestä tuttu juttu)

Silloin joskus 2001 (?), kun paikkalippu tuli (käytännössä) pakolliseksi kaikkiin muihin kuin taajamajuniin, hommasta kirjoitettiin kaikissa medioissa aivan älyttömästi. Voisi kuvitella, että joku herkempi kymenlaaksolaisnainen olisi silloin miehelleen tuumannut: "Mie en maksa matkast mitää, jos siin koko matkal Hesaa pitää ihan oikeest istuu kapakas koko reissu siu kans! Ja sie vaa säästät, ku et mukama voi seistä! Oot siekii!"

No joka tapauksessa, jos yhtään vanhat merkit paikkansa pitävät, tästä tulee nyt taas sanomista - mistä VR:n uudistuksesta ei olisi viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikaan tullut sanomista, jos homman näin päin funtsii?

POINTTINA: En usko, että keskihintaisen junamatkan hinta tulee laskemaan. Mene ja tiedä mitä tapahtuu.

(toivottavasti tämä ketju säilyy vorgissa myös lippu-uudistuksen tultua voimaan, jos sellainen tällä vuosikymmenellä joskus tuleekaan sitten käyttöön  Hymyilee )
« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2011, 23:45:11 kirjoittanut Mikko Nyman » tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #1 : Elokuu 27, 2011, 08:08:38 »

- jos ostat lipun Pendoon ja menetkin IC-junaan, hintaerotusta ei makseta takaisin (en tiedä miten vastaava on nyt)
Hintaerotusta ei makseta takaisin nytkään: jos käyttää Ic-junien sarjalippuja tietylle yhteysvälille ja yhdelle matkalle osuu Ic-juna, pikajuna ja Pendolino (esim. Ic2 111 Helsinki - Kouvola, P709 Kouvola - Pieksämäki, S79 Pieksämäki - Kuopio), pikajunan käytöstä ei saa hyvitystä, mutta ainakin viimeksi Pendolinosta joutui maksamaan lisämaksun. Ja selvyyden vuoksi mainittakoon, etten pidä pikajunaa Ic-junaa huonompana vaihtoehtona, mutta virallisessa kategoriassa se on kai "huonompi" juna.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Elokuu 30, 2011, 18:39:37 »

Lippu-uudistus tässä liikennemuotojen kilpailutilanteessa etenkin VR:n toiminnan keskeisillä ja tuottoisimmilla reiteillä on varmasti haastava tehtävä muita reittejä toki unohtamatta. Varsinkin kun ottaa huomioon VR:n virallisten edustajien maininnat vuosien varrelta nyt toivottavasti realisoituvasta uudistuksesta.

Koska uudistusta on rakennettu jo vuosia lehtitietojen mukaan, voi olla että uudistuksen keskeiset elementit on betonoitu jo yhtälailla vuosia sitten silloisessa kilpailutilanteessa eri liikennemuotojen välillä tuolloin vallinneen tilanteen mukaan.

Odotukset ovat maksavilla asiakkailla korkeat joustavan hinnoittelun suhteen, vaikka ei niin kauan aikaa sitten kuluvan kesän aikana lehdistä saimme jo lukea, ettei sitä olisikaan tulossa uudistuksen ensimmäisessä aallossa. Tarjouksia luvattiin toki lisättävän, mutta millaisia, niin sitä voimme vielä vain arvailla.

Hankala yhtälö. VR:n osavuosikatsauksista olemme saaneet lukea matkustajamäärien putoamisesta Q1/2011 ja nyt hyvin matalasta kasvusta Q2/2011 usean vuoden ikuiselta tuntuneen kasvun jälkeen. Eikä tilannetta yhtään helpota VR:n julkisuuskuvan rapautuminen työmarkkinahäiriöiden ja eri syistä tapahtuneiden liikennehäiriöiden johdosta ( joista kaikki eivät toki ole VR:n syytä ja joista osasta Liikennevirasto onkin enenevässä määrin ottanut jo vastuuta - maksavalle asiakkaalle se on kuitenkin samantekevää kuka on syyllinen, jos juna ei ole ajassaan tai jää jopa kokonaan tulematta ).

Btw. tänäisessä Uutispäivä Demarissa Oulun lentoaseman päällikkö toteaa: "Halpalentoyhtiöiden tuoma kilpailu laskee vääjäämättä myös muiden liikennemuotojen hintoja..." ja "...voittajaksi selviytyy matkustaja, joka pääsee räätälöimään kulkureittinsä entistä laajemmista vaihtoehdoista ilman ylihinnoittelun pelkoa."

Pahoin pelkään - toivottavasti pelkoni on turha - ettei tämäkään lippu-uudistus mene ilman massiivista lehtikirjoittelua ( eikä suinkaan positiivisissa merkeissä rataverkolla liikennöivää yritystä kohtaan ). Tuoreehkossa muistissa on paikkalipun muuttaminen pakolliseksi leipomalla paikkalipun hinta sisään matkalipun hintaan ja entisten junaa korvaavien bussien muutaminen JunaBusseiksi. Junaa korvaavassa bussissa saattoi matkustaa yhdellä tariffilla vaikka junalla Hankasalmelta Pieksämäelle ja siitä edelleen bussilla Kolkontaipaleelle, JunaBussissa maksat ensin junalipusta Hankasalmi-Pieksämäki ja sitten linja-autosta Pieksämäki-Kolkontaipale ( ns. katkotariffi ). Voi vain nähdä kauhukuvia sellaisesta täysin epärealistisesta ja ei toivottavasta tilanteesta, jossa kaikki vaihdolliset junamatkat jatkossa hinnoiteltaisiin, ei kuten nykyään yhtenä pötkönä, vaan kunkin osamatkan summana.

Ajatuksella toki voi leikkiä ja katsastaa VR:n matkahausta mikä vaikutus tälläisellä katkotariffin käyttöönotolla olisi vaikkapa vaihdolliseen junamatkaan Turku-Imatra nykyhinnoittelun pohjalta. Yhtenä pötkönä hinnoiteltuna lippu maksaisi IC -junassa 57,40e. Katkotariffina Turku-Pasila 29,60e + Pasila-Imatra 45,50e = 75,10e eli hinnankorotus vaatimattomat +30,8%. Huh huh - tuskinpa sentään mitään tälläistä, vaikka konsepti mallia JunaBussi onkin jo "tuttu".

Tuoreimmassa Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehdessä ( 7/2011 ) kitkeränsävyisessäkirjoituksessa tosin todetaan VR:n ajavan alas JunaBussi -lippuyhteistyön "ilmoitusasiana" VR:n puolelta.

Pakko tässä on muuten alkaa pohtia katsottuani tarkemmin päivän Helsingin Sanomien etusivun lentoyhtiö Flybe:n mainosta, missä kulkee ns. nollaraja matkustettaessa Etelä-Suomen kaupunkien ja muun Suomen lentoasemapaikkakuntien, joille halpalentoyhtiöt liikennöivät, välillä tai päinvastoin? Tarkoitan siis rajaa, jota kauempaa ei kannata enää edes harkita matkustamista suoraan tai vaihdollisella yhteydellä junalla vaan esim. suoralla lentokenttäbussilla Hki-Vantaalle ja siitä halpalentoyhtiöllä kohti pohjoista jatkaen kokonaismatka-aikaa huomioimatta vain rahan ratkaistessa. Tälle varmasti pystyisi laskemaan jonkin kilometrimääräisen rajan. Taitaa tämä raja kuitenkin olla aika kaukana, koska lehtitietojen mukaan Kajaanista lähdetään Kuopioon tai Ouluun parempien ja edullisempien lentoyhteyksien perässä - ja epäilemättä pääsääntöisesti henkilöautolla.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2011, 20:41:57 kirjoittanut Jarkko Voutilainen » tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #3 : Elokuu 30, 2011, 23:32:11 »

Eiköhän tällä uudistuksella kuitenkin rajoiteta edelleen matkustus-oikeutta - tarkemmin täytyy tietää kauan ennakolta oma aikataulunsa, mikäli muutoksia joutuu tekemään niin kalliiksi tulee...
Jos VR todella haluaisi palvella asiakkaitaan, voisi IC-juniin liittää pari Eiliä (tai sinistä) ilman paikanvarausta, joissa voisi matkustaa halvemmalla. Näitähän lienee muutettu jo suurempiin nopeuksiin ja moniko IC-juna nykyään voi käyttää suurempaa nopeutta kuin 160km/h (vetokalusto?, kaksikerrosvaunujen hallitsematon huojunta?)?
tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #4 : Elokuu 31, 2011, 06:00:08 »

Jos VR todella haluaisi palvella asiakkaitaan, voisi IC-juniin liittää pari Eiliä (tai sinistä) ilman paikanvarausta, joissa voisi matkustaa halvemmalla.
Viime syksynä matkustin Ic -junalla Malmöstä Norrköpingiin ja junan ensimmäinen vaunu oli varattu paikkaliputtomille matkustajille. Kyseessä oli normaali Ic -vaunu - sitä en tiedä oliko siinä vaunussa matkustaville halvemmat matkaliput, koska itselläni oli käytössä InterRail -lippu. Muistaakseni ainakin Malmössä kuulutettiin tuon vaunun erilaisesta roolista ja lisäksi konduktööri kuulutti matkan varrella lisää aiheesta.
tallennettu
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #5 : Syyskuu 01, 2011, 10:06:23 »

VR mainostaa uutta, 14.9. avattavaa verkkokauppaansa lippu-uudistukseen liittyen: http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/lippujen_ostopaikat/verkkokauppa.html

2. luokka on nyt Eko-luokka, 1. luokka taas se kuuluisa Ekstra-luokka (flash-animaatiossa kirjoitettu Extra). Verkkokaupassa voi "vertailla hintoja entistäkin helpommin" ja varata itselleen sopivimman paikan vaunusta. Sivulta löytyy myös lisätietoja Ennakkolipusta, Peruslipusta ja Joustavasta lipusta (kaikkihan pitää brändätä).

E: myös Yle uutisoi. http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/09/vr_aloittaa_ison_lippu-uudistuksen_2836475.html
tallennettu
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #6 : Syyskuu 01, 2011, 13:39:47 »

Eikös Eko-luokan "paremmaksi" kaveriksi sopisi ennemminkin Ego-luokka?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: VR:n lippu-uudistus 9/2011 - veikkauksia, plussia ja miinuksia  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina