Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Lovipyöriä -2011  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Janne Saarela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 53


« : Elokuu 29, 2011, 10:52:43 »

Kuvasin videon suomessa kesällä tavarajunan missä oli vakaavia lovipyöriä. En tiedä kuinka usein tarkistustapahtuu mutta tämä vaunu oli minun mielestäni likkunut liian kauan  Näyttää kieltä

Ehkä vaikuttaa ääni lovipyörästä pienempi videonkautta kuin todellisesti, mutta tiedän parempin itse  Iskee silmää

http://youtu.be/j9YHTNsEUn4

Yksi pienempi lovipyöra kuvassa


* DSC00687.JPG (69.1 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 1363 kertaa.)
tallennettu
Janne Saarela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 53


« Vastaus #1 : Elokuu 30, 2011, 13:01:41 »

Ai ai, tämä olis pitänyt olla 'Yleinen keskustelussa', eipä juna kuvauksessa!

Anteeksi  Nolostunut


Toinen kuva 150mm lovipyörä


* platta monster.jpg (77.06 kilotavua, 414x618 - tarkasteltu 1384 kertaa.)
tallennettu
Laura Jänis
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 118


« Vastaus #2 : Syyskuu 02, 2011, 16:06:50 »

Kyllä kuuluu liikkuvan aivan kamalia lovipyöravaunustoja ainakin Lappeenrannan nurkilla. Osa niistä on toki venakkojen romiskoita, mutta vaan olipa tuossa alku kesästä yksi suomalaisista umpivaunuista koostuva tavarajuna matkalla  kanavan sillan yli kohti Lauritsalaa. Voe mahoton mikä meteli ennen siltaa ja sitten silllalla meteli tietenkin kasvoi. Teki oikein pahaa kuunnella moista mäiskettä, huhhuh. Ei ollu yksi tai kaksi lovipyöräistä siinä junassa, vaan aika monta.
tallennettu
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #3 : Syyskuu 02, 2011, 21:06:46 »

Onpa kerran sattunut melko paha lovipyörä Edm-vaunuun P274:ssä. Kerrottiin toisen matkustajan kanssa asiasta konduktöörille hieman ennen Pasilaa, ja hän soitti siitä paikasta varikolle ja pyysi ottamaan vaunun toimenpiteisiin heti, kun se tuotaisiin Ilmalaan. Tarkat koordinaatit sinne meni (vaunu sejase, sähköpää) ja varmaan asia hoitui.

Ilmeisesti noita kyseisen junaparin vaunuja on silloin tällöin poimittu erilaisia huoltotoimenpiteitä varten pois rungosta, kun osa alun perin samoin päin olleista vaunuista on nyt toisin päin ja onpa punavalkoisten välissä joskus vihervalkoisiakin. Mutta nyt harhauduin jo aiheesta aika kauas.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1094


« Vastaus #4 : Syyskuu 02, 2011, 22:37:19 »

Onpa kerran sattunut melko paha lovipyörä Edm-vaunuun P274:ssä. Kerrottiin toisen matkustajan kanssa asiasta konduktöörille hieman ennen Pasilaa, ja hän soitti siitä paikasta varikolle ja pyysi ottamaan vaunun toimenpiteisiin heti, kun se tuotaisiin Ilmalaan. Tarkat koordinaatit sinne meni (vaunu sejase, sähköpää) ja varmaan asia hoitui.

Sähköpää? R vai P?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #5 : Syyskuu 03, 2011, 04:02:44 »

Sähköpää? R vai P?

Modernissa kalustossa on tekninen laitteisto yleensä keskitetty johonkin tiettyyn paikkaan, jolloin kilkkeet löytyvät helposti. Vaunukalustosta en juuri mitään tiedä, mutta veikkaisin, että tuollaisessa ammattipuhekielessä "sähköpäällä" tarkoitetaan sitä puolta vaunusta, josta löytyy keskitetysti sähkölaitteita. Sivuston vaunutekniikka-asiantuntijat (asentajat + konduktöörit) tarkentanevat, mikäli kopsahdin tuossa metsään.
tallennettu
Janne Saarela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 53


« Vastaus #6 : Syyskuu 05, 2011, 17:34:22 »

Noin 70mm  Iskee silmää


* DSC00684.JPG (122.43 kilotavua, 480x640 - tarkasteltu 1167 kertaa.)
tallennettu
Jukka Vainio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #7 : Syyskuu 08, 2011, 10:11:33 »

Onhan noita lovipyöriä tullu ihan muutamia ilmotettua varikolle Hymyilee leveästi IC:stä, yöpikajunista ja pendoista...
Kerran vikapalvelu kuuli pendon lovet puhelimen kautta. Oli melkonen pauke. On vissiin eka kerta kun kirjottelen Resiinaan.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1094


« Vastaus #8 : Syyskuu 08, 2011, 11:32:41 »

Sähköpää? R vai P?

Modernissa kalustossa on tekninen laitteisto yleensä keskitetty johonkin tiettyyn paikkaan, jolloin kilkkeet löytyvät helposti. Vaunukalustosta en juuri mitään tiedä, mutta veikkaisin, että tuollaisessa ammattipuhekielessä "sähköpäällä" tarkoitetaan sitä puolta vaunusta, josta löytyy keskitetysti sähkölaitteita. Sivuston vaunutekniikka-asiantuntijat (asentajat + konduktöörit) tarkentanevat, mikäli kopsahdin tuossa metsään.

Sitä minä vaan, jotta sähköpään sijaan ollaan puhuttu vain R tai P päästä, kun vaunuihin on asennuksia tehty. R niinkuin ruuvijarru ja P niinkuin huussi.

Olisi kiinnostavaa kuulla onko kuinka monta nimitystä meillä tälle samalle asialle.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #9 : Syyskuu 08, 2011, 11:39:25 »

Nykyisin käytössä on yleisemmin 1- ja 2-pää. Esimerkiksi viime yönä Ex 26212 poistettiin InterCity 974 junan kokoonpanosta sen saavuttua Helsingin varikolle. Syynä oli konduktöörin tekemä vikailmoitus lovipyörästä vaunun 2- eli käsijarrupäässä.

Laurin kommentista vaihtaisin P eli "paskahuussi" vaihtoehdoksi pannuhuone...
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #10 : Syyskuu 08, 2011, 15:06:35 »

Sinisissä vaunuissa perinteisesti sähköpää ja lämpöpää...

Kattila toisessa päässä, sähköpääkeskus toisessa...
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Syyskuu 08, 2011, 15:17:44 »

Kuinka monessa paikassa sorvataan veturien tai vaunujen  pyöriä? Tuntuu oudolta kun kerrotaan kalustoa hinattavan sinne sun tänne pitkiä matkoja vaikka kyseinen toimenpide on ihan yksinkertaita konepajahommaa.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #12 : Syyskuu 08, 2011, 15:43:10 »

Kuinka monessa paikassa sorvataan veturien tai vaunujen  pyöriä? Tuntuu oudolta kun kerrotaan kalustoa hinattavan sinne sun tänne pitkiä matkoja vaikka kyseinen toimenpide on ihan yksinkertaita konepajahommaa.

Matkustajaliikenteen kalustoa tuskin hinataan sen enempää kuin seuraavalle varikkokäynnille. Joskus runkokierrot ovat pitkiä, kuten tuossa eilisessäkin IC974 tapauksessa.

Lovi huomattiin välittömästi Helsingistä lähdön jälkeen (IC143) ja sitä seurattiin matkan aikana. Paluumatkalla, hyvissä ajoin ennen varikolle saapumista asiasta ilmoitettiin varikolle, jonne vaihtotyön saapuessa oli vaununtarkastaja vastassa kuuntelemassa ääniä sekä valmiina tarkistamaan pyöräkerran. Tarkemmat tutkimukset osoittivat, että vaunu on turvallisuussyistä parempi poistaa junasta ja se siirrettiin odottamaan pyöräkerran vaihtoa.

Pahoissa tapauksissa vaunu voidaan jättää junasta lähimmälle mahdolliselle sivuraiteelle ja hinata sieltä sitten myöhemmin hitaammalla sekä turvallisella nopeudella lähimpään sorviin.

Aiemmin tänä vuonna kohdalleni osui yöpikajunassa EFit-vaunu, jossa oli todella huomattava lovi. Se havaittiin kuulemalla Helsingin ja Pasilan välillä. Vaunun pyöräkerta tarkistettiin Pasilan laiturissa, jonka jälkeen junan johtava konduktööri teki päätöksen vaunun poistamisesta junasta. Siirryimme vaihtotyönä reittiä Pasila-Linnunlaulu-Ilmalan ratapiha Helsingin varikolle, jossa EFit-vaunu poistettiin junasta ja jatkoimme suoraan Käpylän ja Oulunkylän kautta takaisin reitille. Matka myöhästyi noin 90 minuuttia, jonka juna kuroi kiinni Kokkolaan mennessä ja saapui Rovaniemelle aikataulun mukaisesti. Vaihtoehtona olisi ollut 1800 kilometriä tai 5 kilometriä siirtämistä ennen sorvaamista.

Lovipyörien havaitseminen on kuulo- ja näköhavaintoihin perustuvaa. Jos vaunu ei liiku ja lovi on vasten kiskoa, niin sellaista on varsin hankala havaita... Tämän vuoksi havainnointien tekeminen kuuluu mm. junahenkilökunnan tehtäviin ja niistä eteenpäin on hyvä ilmoittaa välittömästi. "Vain ilmoitettu vika voidaan korjata".



tallennettu
Janne Saarela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 53


« Vastaus #13 : Huhtikuu 26, 2012, 00:52:26 »

No mitäs tästa voin sanoo näin routsin suomalaisten  kertomalla  Iskee silmää

Normaali 5 mm sorvaus kestää noin 30-40 minuttia. Mutta aina se ensinmäisen kerran kun vetää pyörän 3mm sorvaus niin tietysti kestää ennemän aikaa, ja jos on lovia riipuu sitten kuin suuria ne on, ja jos se tai ne ovat valtavia noin 70mm-->200mm niin tietysti täytyy vetää sorvan hyvin hitaasti just siitä paikan läpitse missä lovia on, sitten kun lovi on mennyt ohitse tas voi lisää vauthia, ja tämä taas voi kestä 30-40 minuttia jos ei vielä enemmän aikaa.

Jos lovi häipyy 3 mm sorvauksella niin siihen täytyy kumminkin vetää 1 extra millimetri eli yhteensä 4 mm.

Otin pari videoita sorva työstä mutta ei ole lovia  8)

http://www.youtube.com/watch?v=rIZRxFhznSU
tallennettu
Janne Saarela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 53


« Vastaus #14 : Toukokuu 10, 2012, 09:21:05 »

200mm kapea lovipyörä sorvauksessa.

http://youtu.be/bbVII4loZ1U
tallennettu
Janne Saarela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 53


« Vastaus #15 : Toukokuu 17, 2012, 17:51:23 »

Lovipyörät kuuluu kiskoista töynkoneen jälkeen kun se on mennyt ohitse pitkästa aikaa.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=7SQ08XJZxB0#t=38s

työkone saapuu videolle @ 0:31
tallennettu
Janne Saarela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 53


« Vastaus #16 : Toukokuu 23, 2012, 18:32:51 »

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Xt9ESRlYs6k#t=484s

Aika suuria sanon minä  Näyttää kieltä

Neljäsvaunussa @8min 06s.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #17 : Toukokuu 24, 2012, 06:20:11 »

Olen huomannut, että viime vuosina lovipyörien määrä suomalaisissa tavaravaunuissa on lisääntynyt merkittävästi.  Johtuneeko huollon säästöistä?
tallennettu
Janne Saarela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 53


« Vastaus #18 : Toukokuu 26, 2012, 00:43:20 »

Vaikea sanoa jos huolto ei ole tarpeeksi.

#1 syy minun puolesta on se että jarrut on lian tiukka.
#2 jarrun ilma paino on lian korkea.
#3 jos on ollut pitkästä aikaa kuivaa ilmaa ja sillion kun se ensinmäinen sade saapuu ja kastaa raidet niin voi tapahtua se juttu että raiden yläpuolen pinta tuntuu siltä että siinä olis olevan saippua, siis se tule liukaksi.
#4 raide koneet vuotaa öljya.
#5 hätä jarru.
tallennettu
Janne Saarela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 53


« Vastaus #19 : Elokuu 10, 2013, 15:18:11 »

Suuret lovipyörät mene kameran ohitte ja ne näkyy jos katselee tarkasti muutama kertaa

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=uBz3X1T9oy0&t=202
tallennettu
Miko Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 161


« Vastaus #20 : Elokuu 10, 2013, 19:05:30 »

Suuret lovipyörät mene kameran ohitte ja ne näkyy jos katselee tarkasti muutama kertaa

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=uBz3X1T9oy0&t=202
Tämä on YKSITYINEN video Surullinen
tallennettu
Janne Saarela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 53


« Vastaus #21 : Elokuu 11, 2013, 00:43:39 »

Suuret lovipyörät mene kameran ohitte ja ne näkyy jos katselee tarkasti muutama kertaa

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=uBz3X1T9oy0&t=202
Tämä on YKSITYINEN video Surullinen
Ai anteeksi  Järkyttynyt
Nyt se on nyt auki kaikille  Iskee silmää
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #22 : Elokuu 11, 2013, 03:14:37 »

Suuret lovipyörät mene kameran ohitte ja ne näkyy jos katselee tarkasti muutama kertaa

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=uBz3X1T9oy0&t=202
Tämä on YKSITYINEN video Surullinen
Ai anteeksi  Järkyttynyt
Nyt se on nyt auki kaikille  Iskee silmää
Eipäs vieläkään Surullinen
tallennettu
Janne Saarela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 53


« Vastaus #23 : Elokuu 11, 2013, 13:24:04 »

Voi v****

Nyt on tai ei koskaan!

http://youtu.be/uBz3X1T9oy0

Ajassa 3m 20sek

Olen juuri tehnyt uuden lyhyt videon tästa jutusta, se on kohta ylhäällä.
tallennettu
Janne Saarela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 53


« Vastaus #24 : Elokuu 11, 2013, 13:50:25 »

Voi v****

Nyt on tai ei koskaan!

http://youtu.be/uBz3X1T9oy0

Ajassa 3m 20sek

Olen juuri tehnyt uuden lyhyt videon tästa jutusta, se on kohta ylhäällä.
Ok valmis.

Yksi minutti video...Se kyllä kesti tehdä 3 tuntia... k o l m e t u n t i a !!!

Ajattellin nyt tehdään ja kunnolla

uusi lovipyörä video vuodesta 2013 olkaa hyvin.

http://youtu.be/f3MGU8baIvU


tietysti "High Definition + 5.1 Channel Audio Tracks"

 Hymyilee
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Lovipyöriä -2011  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina