(En oikein tiedä minkä osion alle tämä olisi sopinut, joten laitoin tähän, kun kuitenkin kyseessä on rautateihin merkittävästi liittyvä uutinen)
Maanantain Hesari kirjoitti näin:
http://m.hs.fi/inf/infomo?site=hs&view=latestchild&feed:a=hs.fi&feed:c=news&feed:i=1135268928516Finavian mukaan Oulun lentoaseman matkustajamäärä on kasvanut 40%:ia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Tämä ei luonnollisestikaan tarkoita sitä, että Helsinki-Oulu-välin matkustajamäärä olisi kasvanut absoluuttisesti 40%:ia, mutta luonnollisesti kasvua tälläkin välillä on ollut merkittävästi.
Luin joskus kesällä muistaakseni A. Jaatisen aavistuksen ympäripyöreästi muotoillun haastattelun, jossa hän vähätteli lentoliikenteen merkitystä VR:n kilpailijana mainitulla välillä. Lienee sanomattakin selvää, että halvat lentoliput ovat nimenomaisesti siirtäneet merkittävästi matkustajia sähkövetoisista kulkupeleistä kerosiinijuoppoihin. Olisi mielenkiintoista tietää, miten Helsinki-Oulu-välin matkustajamäärät ovat muuttuneet näiden kulkuvälineiden kesken viimeisen parin vuoden aikana? Jos tätä kysyy VR:ltä, juuri nämä tilastot ovat hävinneet. Jos paperit kuitenkin jostain syystä ovat säilyneet jälkipolville, ne on julistettu salaisiksi seuraaviksi vuosikymmeniksi.
Joka tapauksessa VR:llä on merkittäviä paineita lipunhinnan laskuun Helsinki-Oulu-välillä (toki myös muilla yhteysväleillä) ja tämä tiedetään erittäin hyvin myös VR Pääkonttorissa, vaikka pojat eivät asian tiimoilta ulos kaapista tulekaan.
(EDIT: Ylläpito huom. Löysinkin aiheeseen liittyvän ketjun tuolta:
http://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=3635.0 Eli tämän kirjoitukseni voi puolestani niputtaa tuonne.)