Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR:n lippu-uudistus 2011  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 ... 25 | Siirry alas Tulostusversio
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« : Syyskuu 01, 2011, 10:06:50 »

Uudistuksilla lisää etuja junamatkustajille

Junamatkustukseen tulee lisää hintavaihtoehtoja ja palveluja 14. syyskuuta alkaen, kun VR käynnistää vaiheittain toteutettavan junalippujen hinnoittelu-uudistuksen. Yksittäisen junamatkan hintaan tulee nykyistä enemmän valinnanvaraa, sillä tarjouksia lisätään ja muita lippuja edullisempi Ennakkolippu tulee pysyväksi osaksi lippuvalikoimaa.

Verkkopalvelujen valikoima laajenee, ja junamatkojen hankintaan tulee uusia tapoja. Myös junien matkustusluokkien nimet uudistuvat, ja samalla nykyisen Business-luokan lipun hinta laskee. Nyt tehtävät uudistukset ovat ensimmäinen askel kohti mallia, jossa yksittäisen junavuoron hinnoitteluun vaikuttaa kysyntä.

Verkkokaupasta matkat ja palvelut helposti

VR:n verkkosivut vr.fi ja uudistuva verkkokauppa palvelevat junamatkustajia entistä monipuolisemmin. Verkosta voi hankkia kotimaan matkojen lisäksi jatkossa myös Venäjän-matkat sekä suositut autojunapaketit.

Verkkokauppaan tulee uutuutena asiakkaiden toivoma vaunukartta, josta voi itse valita matkalleen haluamansa istumapaikan. Samoin säännöllisesti matkustavien sarjalipun maksuton paikanvaraus on jatkossa mahdollista tehdä verkossa. Myös polkupyörän ja lemmikkieläinten liput saa uudistuksen myötä verkkokaupasta.

Junamatkan hankkiminen verkkokaupasta on entistä kätevämpää, sillä yhä useampia lippuja voidaan toimittaa asiakkaalle sähköpostina tai matkapuhelimeen. Aikataulujen ja hintojen vertailu on entistä helpompaa verkkokaupassa lippua ostettaessa.

Verkkosivuilla voi syyskuusta alkaen rekisteröityä asiakasohjelmaan. Rekisteröitymällä saa tietoa palveluista ja tarjouksista sekä entistä sujuvampaa asiointia eri ostokanavissa. Lisäksi voi osallistua VR:n palveluiden kehittämiseen sekä saada matkavinkkejä ja etuja.

Uutta VR:n verkkosivuilla on myös Junat kartalla -palvelu, jonka avulla voi seurata junien kulkua reaaliajassa. Palvelun testiversio avattiin asiakkaille kesäkuussa, ja sitä on kehitetty yhteistyössä asiakkaiden kanssa kesän ajan.

Edullisia junamatkoja Ennakkolipulla ja tarjouksilla

Uudistusten myötä tarjolla on entistä edullisempia junamatkoja. Muita lippuja halvemman Ennakkolipun voi ostaa verkkokaupasta aikaisintaan 60 päivää ja viimeistään 7 päivää ennen junan lähtöä. Mitä aiemmin lipun hankkii, sitä edullisemmin matkan saa. Eri ostokanaviin tulee myös yhä enemmän kampanjoita ja tarjouksia, joilla matkan voi saada jopa yli puolet edullisemmin.

Business-lippu muuttuu Joustavaksi lipuksi, ja samalla sen hinta laskee kymmenen prosenttia. Lippu on nimensä mukaisesti ehdoiltaan joustavin, jolloin jo ostetun matkan muuttaminen vastaavaan onnistuu tarvittaessa maksutta. Lipun voi hankkia kaikista ostokanavista.

Nykyinen toisen luokan junalippu muuttuu Peruslipuksi, joka on yksittäisten junamatkojen vakiolippu ja samoin saatavilla kaikissa ostokanavissa. Lapset, opiskelijat ja eläkeläiset saavat edelleen 50 prosentin alennukset Joustavasta ja Peruslipusta.

Matkustusluokille uudet nimet

Junien matkustusluokkien nimet vaihtuvat. Businessluokka ja toinen luokka muuttuvat nimiltään Ekstra- ja Eko -luokiksi. Ekstra-luokkaan myydään uutta Joustavaa lippua, joka sisältää myös kahvin tai teen ja pikkupurtavaa, muuta junaa väljemmät tilat sekä mahdollisuuden lukea päivän lehdet. Eko-luokkaan voi ostaa vastaavia palveluita kuin nykyiseen toiseen luokkaan.

Työmatkustajien kausiliput uudistuvat siten, että asiakas voi itse määritellä matkustuskauden 14–365 vuorokauden välille itselleen parhaiten sopivaksi. Lipun voi valita kelpaavaksi kaikkiin junatyyppeihin, taajama- ja pikajuniin tai vyöhykeliikenteen juniin. Myös kausiliput voidaan jatkossa lähettää asiakkaan sähköpostiin tai matkapuhelimeen.

Junalippujen muutosehtoja on yhdenmukaistettu, mutta samalla ne osittain tiukentuvat. Lippu kelpaa vain siinä junassa, johon se on ostettu. Jos asiakas matkustaa eri junalla, joka lipussa mainitaan, hänelle myydään junassa uusi lippu. Alkuperäisestä lipusta hyvitetään sen ehtojen mukaisesti. Lipun ehdot kannattaa tarkistaa ja mahdolliset muutokset tehdä aina ennen matkaa.

Junamatkojen hankintaan useita tapoja

Junamatkoja voi jatkossa ostaa myös VR:n puhelinpalvelusta. Aiemmin matkan on voinut varata soittamalla VR:n puhelinpalveluun ja lunastaa lipun R-kioskista, asemalta tai automaatista. Nyt asiakas voi puhelun aikana samalla maksaa matkansa, jolloin lippu lähetetään sähköpostiin tai matkapuhelimeen.

Junamatkan voi hankkia edelleen myös useilla muilla tavoilla: asemien lipunmyynnistä, lippuautomaateista, junista konduktööriltä, matkatoimistoista sekä varaamalla puhelinpalvelusta ja lunastamalla eri kanavista. Lippu voidaan toimittaa asiakkaalle eri tavoilla, esimerkiksi aseman lipunmyynnistä ostettu lippu voidaan lähettää nyt myös asiakkaan matkapuhelimeen.

Etukäteen hankittaessa junamatka on edullisempi kuin junasta ostettaessa, jossa lipun hinta on muita ostotapoja kalliimpi.

Junalipun ulkoasu muuttuu

Myös lipunmyynnin ja palveluiden taustalla oleva myyntijärjestelmä uudistuu vaiheittain syyskuussa. Asiakkaille tämä näkyy verkkokaupan ja lippuautomaattien uusina sovelluksina sekä uusina junalippuina. Lippu on ulkonäöltään entistä kapeampi ja ohuempi. Kaikissa lipuissa on myös 2D-viivakoodi, joka sujuvoittaa lipuntarkastusta junissa.

Lähiviikkojen siirtymävaiheen aikana junissa kelpaavat sekä uudet että ennen 14. syyskuuta ostetut junaliput. Myyntijärjestelmän käyttöönottovaiheessa asemien aukioloajat voivat poiketa normaalista ja palvelussa saattaa esiintyä viiveitä.

Palvelut ja hinnoittelu uudistetaan vaiheittain

Ympäristöystävällinen junamatkustus on viime vuosina tasaisesti kasvanut, ja VR kehittää junien palveluja ja hinnoittelua junamatkailun suosion lisäämiseksi edelleen. Hinnoittelun uudistaminen toteutetaan vaiheittain useiden vuosien aikana.

Kysyntää pyritään jatkossa ohjaamaan yhä enemmän hinnoittelun keinoin, koska lisäraiteiden rakentaminen ja sen myötä junavuorojen lisääminen erityisesti Etelä-Suomeen ei ole lähiaikoina todennäköistä. Osa junavuoroista on varsinkin työmatka-aikoina erittäin kysyttyjä ja jopa ruuhkaisia. Tavoitteena on parantaa matkustusmukavuutta ja väljentää ruuhkavuoroja tarjoamalla asiakkaille mahdollisuus valita myös hinnaltaan sopivin junavuoro.


Junamatkustukseen uudistuksia 14.9.:

Lisää hintavaihtoehtoja

Ennakkoon ostamalla edullisia junamatkoja: Ennakkolippu ja tarjoukset

Uudet liput ja matkustusluokat:

    Toisesta luokasta Eko-luokka ja lipusta Peruslippu
    Business-luokasta Ekstra-luokka ja lipusta Joustava
    Joustavammat kausiliput, kauden voi valita 14-365 vrk välille

Monipuolisemmat verkkopalvelut:

    Mm. AutoJuna-paketit, Venäjän-matkat ja oman paikan valinta verkkokaupassa
    Mahdollista rekisteröityä asiakasohjelmaan

Uusia tapoja lipun ostoon, nyt myös puhelimitse

Lähde: http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20110901085340.html

Lisätietoja:

http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/kaukoliikenteenliput.html

http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/lahiliikenteen_liput.html

http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/mukaanmatkalle.html

http://www.vr.fi/

http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/kaukoliikenteenliput/perusliput.html

http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/kaukoliikenteenliput/joustavatliput.html

http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/kaukoliikenteenliput/ennakkoliput.html



* * *

Keskustelu käynnistyköön...

// otsikko muutettu kuvaavammaksi
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 01, 2011, 10:10:57 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Janne Ridanpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 94


« Vastaus #1 : Syyskuu 01, 2011, 10:39:28 »

Yleensä yritän hillitä uudistuksista nalkuttamista. Nyt on pakko: mitkä hiivatin ekstra- ja eko-luokat? Pisteet siitä, että kirjoitusasu on edes suomalainen (vrt. extra ja eco), mutta annan silti ääneni vanhoille ykkös- ja kakkosluokille!
tallennettu

Nosturi on nostotoiminnan keskus.
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #2 : Syyskuu 01, 2011, 10:47:59 »

Yleensä yritän hillitä uudistuksista nalkuttamista. Nyt on pakko: mitkä hiivatin ekstra- ja eko-luokat? Pisteet siitä, että kirjoitusasu on edes suomalainen (vrt. extra ja eco), mutta annan silti ääneni vanhoille ykkös- ja kakkosluokille!

Tsot tsot, ykkösluokkaa ei ole ollut enää pitkiin aikoihin. Sehän on ollut business-luokka.

Jokos business-luokan yläkerrat on uudistettu ekstra-luokkaan? Meinaan, että tuossa luvataan ekstra-luokkaan isommat tilat. Nykyinen business-luokkahan on kaksikerrosvaunuissa ollut presiis samaa bulkkia kuin karvahattupuolikin.
tallennettu
Aki Leppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 151


« Vastaus #3 : Syyskuu 01, 2011, 11:00:15 »

Ensimmäisenä silmiin pistää peruslipun peruutusmaksu, joka nousee.

"Voit peruuttaa Peruslipun ennen junan lähtöä tai viimeistään 24 tuntia junan lähdön jälkeen palveluasemien lipunmyynnissä (peruutusmaksu 10 €). "

Ennenhän peruutusmaksu oli 4e ennen junan lähtöä ja 8e junan lähdön jälkeen. Eli parhaimmilaan hinnan korotus on 250%. Lisäksi ennen tuo aika oli kaksi viikkoa, nyt 24h? Tämähän helpottaa paikkakunnilla joissa ei ole lipunmyyntiä.

Ennakkolippu on myös kätevä, saisi olla huomattavasti edullisempi. Sitä kun ei voi muuttaa eikä peruuttaa, joten pari kuukautta aikasemmin tehdystä matkasuunnitelmasta kannattaa pitää kiinni.

Ja ainakaan minulle matkustusluokkien uudet nimet eivät merkkaa mitään, pääasia olisi että matkustus pysyisi mielekkäänä ja se olisi rahansa arvoista. Jälkimmäistä se ei taida enään olla. Pahoin pelkään että kulutan jatkossa entistä enemmän Paunulaisen ja Satakunnan liikenteen penkkejä.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #4 : Syyskuu 01, 2011, 11:05:20 »

Entäs ne tärkeimmät asiat eli hinta ja toimitusvarmuus? En löytänyt tarkkoja tietoja hinnoista vai olenko vain sokea?

Toimitusvarmuus.. No joo, lehtikelit ovella, sitten yllättää lumipyryt. Pakkasista päästään routavaurioihin ja ratatöihin. Siinäpä se vuodenkierto rautatiekalenterissa.
tallennettu
Aki Leppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 151


« Vastaus #5 : Syyskuu 01, 2011, 11:14:48 »

Entäs ne tärkeimmät asiat eli hinta ja toimitusvarmuus? En löytänyt tarkkoja tietoja hinnoista vai olenko vain sokea?

Juuri niin. Puheista viis, lukuja tiskiin.

Innolla odottaisin näkeväni taulukkoa jossa olisi eri matkoille ja junatyypeille hintavertailua ennen uudistusta, uudistuksessa ennakkolippu 2kk ja 7päivää sekä normaalihinta. Melkein tekisi itse mieli tehdä moinen jossain vaiheessa.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #6 : Syyskuu 01, 2011, 11:46:08 »

Entäs ne tärkeimmät asiat eli hinta ja toimitusvarmuus? En löytänyt tarkkoja tietoja hinnoista vai olenko vain sokea?

Juuri niin. Puheista viis, lukuja tiskiin.

Innolla odottaisin näkeväni taulukkoa jossa olisi eri matkoille ja junatyypeille hintavertailua ennen uudistusta, uudistuksessa ennakkolippu 2kk ja 7päivää sekä normaalihinta. Melkein tekisi itse mieli tehdä moinen jossain vaiheessa.

Pahaa pelkään, että sellaisia emme tule näkemään. Jos uudistus olisi laskenut hintoja edes vähäsen, olisi siitä tiedotettu varmastikin tehokkaasti.

Nyt on syytä pelätä hintojen nousevan oikein reilusti, kun hintoja ei uskallettu paljastaa edes pienellä präntättynä. Toivottovasti olen väärässä ja haukun rautatieoperaattoria aiheetta. Valitettavasti en usko siihen.


Edit: Jos joku tekee tuollaista taulukkoa, niin lienee syytä kerätä nykyset hintatiedot vikkelään talteen. Ei varmastikaan ole sattumaa, ettei VR päästä kahta hinnastoa yhtä aikaa vertailtavaksi. Apinaa koijataan..


2*edit: Aamulehdessä on esimerkki hinnoittelusta ja kyllähän tuossa melko suuret hintaerot näyttäisi olevan eri tuotteiden välillä:

Esimerkiksi paikka puoli viiden pendolinoon Tampereelta Helsinkiin maksaa peruslipulla 35,07 euroa ja joustavalla lipulla 47,34 euroa, mutta viikkoa etukäteen ostettuna hinta putoaa 31,56 euroon, ja jos lipun ostaa vielä kuusi viikkoa aiemmin, sen saa 17,54 eurolla.

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194694938286/artikkeli/vr+n+hinnat+uusiksi+pendolinomatka+helsinkiin+maksaa+jatkossa+17-47+euroa.html
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 253


« Vastaus #7 : Syyskuu 01, 2011, 12:10:24 »

Ennen esimerkkien näkemistä arvioni oli 60pv -25%, 30pv-15%, 7pv -10% ; viimeksimainittu näyttää olleen kohdallaan, mutta kyllä -50% vielä 6 viikkoa aikaisemmin on jo aika reipas. Tuossa tosin pitää kauan etukäteen tietää tarkka matkustustarve - ennakkolippua kun ei voi muuttaa eikä peruuttaa.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #8 : Syyskuu 01, 2011, 12:13:28 »

kyllä -50% vielä 6 viikkoa aikaisemmin on jo aika reipas. Tuossa tosin pitää kauan etukäteen tietää tarkka matkustustarve - ennakkolippua kun ei voi muuttaa eikä peruuttaa.

Totta, mutta mahtaako alennus olla yhtä suuri halvemmilla lähdöillä? Klo 1630 lähtö kuulunee kalleimpaan mahdollisene luokkaan.

Entäs opiskelija-, eläkeläis- ym. alennukset, heruuko ennakkolipustakin täydet 50 pinnaa alennusta?
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 253


« Vastaus #9 : Syyskuu 01, 2011, 12:15:16 »

"Ennakkolipusta ei myönnetä muita alennuksia".
tallennettu
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 126


« Vastaus #10 : Syyskuu 01, 2011, 13:21:42 »

Aivan mahtava uudistus, kerrassaan mahtavaa! Ymmärsinkö oikein, vain Ekstra-luokassa saa lukea päivän lehtiä? Enkö enää saa lukea, Hesariani Eko-puolella, tai muita mahdollisia päivän sanomalehtiä? Onko kuitenkin mahdollista, lukea edellisen päivän lehtiä Eko-luokassa? Pitääkö kyseisessä luokassa olla viherpiipertäjä tai ainakin myönteisesti piiperrykseen suhtautuva? Jos ei ole, huolitaanko kyytiin lainkaan. Ompa hieno ja todella yksinkertainen systeemi, mitenkä näinkin yksinkertaiseen ja helppoon systeemiin ollaankaan päätymässä?   Epävarma
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #11 : Syyskuu 01, 2011, 14:24:26 »

Uudistus vaikuttaa juuri siltä miltä se vaikuttaa eli VR:n manageritason unelmahötöltä ja vesiväriakvarelleita.  Virnistää

Sen sijaan, että VR keskittyisi todellisiin ongelmiin mm. järkevöittämällä omaa toimintaansa, aletaan leikkiä  lippujen koolla ja teemoilla, hinnoittelusta nyt puhumattakaan.

Se tässä uudistuksessa on arvatenkin varmaa, että lippujen hinnat eivät alene junaa säännöllisesti käyttävien kohdalla. Pikemminkin herää epäilys, että kaukoliikenteen työmatkalainen (tai vastaava) on se, joka maksaa tämän uudistuksen viulut kasvavina matkakuluina. Kaukoliikenteen työmatkalainen ei useinkaan pysty  vaikuttamaan omiin matkustusaikoihinsa, jotka usein osuvat juuri ruuhkahuippuihin. Tähän on osaltaan syynä myös VR:n varsin huono palvelutaso (eikä nyt puhuta pääkaupunkiseudun lähiluksusliikenteestä).

VR ei ole huomioinut sitä, että jatkuvat junien myöhästelyt kohdeasemilla aiheuttavat käyttäjille päänvaivaa. Muutaman kerran olen joutunut tilanteeseen, jossa puolenyön aikoihin määränpäähänsä saapuva juna on ollut myöhässä, jolloin myöhästyminen päivän viimeisistä jatkoyhteyksistä on ollut todellinen riski. Myöhästymisen seurauksena seuraavaa jatkoyhteyttä voi joutua odottamaan pahimmillaan useita tunteja (aamuun asti), jolloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää taksi.

Tällä hetkellä aikuisen matka Pendolinolla Tampereelta Helsinkiin kakkosluokassa maksaa 34.90 euroa. Aamulehden tietojen mukaan uudistuksen jälkeen hinta voi olla 35,07 - 47,34 euroa, tai etukäteen ostettuna 31,56 tai 17,54 euroa. Kyllä on kätevää !!  Virnistää Tässä on vain se ongelma, että säännöllisesti matkaava ei välttämättä pysty  ennakoimaan omaa matkustustarvettaan viikkoja, jopa kuukausia aikaisemmin, vaan matkan toteutuminen voi usein varmistua vasta samalla viikolla.

"Yhtiön tavoite on lisätä junamatkustamista ja siirtyä kohti mallia, jossa junamatkan hintaan vaikuttaa kyseisen junavuoron saavuttama suosio. Ruuhkajuniin myytäisiin siis kalliimpia ja puolityhjiin vuoroihin halvempia lippuja."

Tätä junamatkan suosion kasvattamista siivittää tietysti mahdollisimman sekava ja epäkäytännöllinen  järjestelmä.  Vihainen

Jos VR todella haluaisi lisätä junamatkustamisen suosiota, se tarkoittaisi myös vahvaa panostusta muun Suomen lähijunaliikenteeseen. Lisää säännöllisiä käyttäjiä, kuten työmatkaliikennettä, saadaan vasta siinä vaiheessa, kun junayhteyksien tarjonta on riittävän kattavalla tasolla ja suunnitelmat tehdään määrätietoisesti sekä ennen kaikkea pitkälle aikavälille.

Tästä on hyvänä esimerkkinä mm. Tampereen ja Keuruun välinen liikenne, jossa kiskobussi ajaa täysin ihmeellisiin aikoihin ja pysähtymättä myös sellaisten taajamien, kuten Lylyn läpi, jossa olisi potentiaalisia käyttäjiä. Nyt tilanne on monelta osin se, että Tampereen ulkopuolelle suuntautuvassa työmatkaliikenteessä oma auto alkaa olla ainoa todellinen matkustusvaihtoehto. Monelta osin myös bussiliikenne on ajettu siihen jamaan, että työmatkalaiselle siitä ei ole pelastusta.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #12 : Syyskuu 01, 2011, 15:27:23 »

Tällä hetkellä aikuisen matka Pendolinolla Tampereelta Helsinkiin kakkosluokassa maksaa 34.90 euroa. Aamulehden tietojen mukaan uudistuksen jälkeen hinta voi olla 35,07 - 47,34 euroa, tai etukäteen ostettuna 31,56 tai 17,54 euroa.

No ei, vaan uudistuksen jälkeen se peruslippu on tuohon junaan 35,07, eli korotusta on 17 senttiä. Tuo 47,34 euron joustolippu vastaa nykyistä businesslippua, ollen about entisen hintainen ja entisillä ehdoilla (taitaa itse asiassa olla piirun halvempi?)

Lisäksi tuo on melkoisen prime timenä kulkeva juna (joskaan ei ruuhkasuuntaan), joten en yllättyisi, mikäli keskelle päivää saisi (pendolinoonkin) vielä halvemman lipun.

(Näin sivuhuomautuksena pidän vähän erikoisena, joskin vorgin äänekkään änkyräsiiven tapoihin kuuluvana, että vaikka esimerkkihintojen mukaisesti edelleen voi käytännössä samaan hintaan ostaa suunnittelematta lippuluukulta "seuraavaan Helsingin junaan" lipun kuten ennenkin, ja lisäksi ennakkoon ostamalla ja joustavuudesta tinkimällä päästä jopa puoleen hintaan, niin mussutuksen ja itkun määrä on yllä nähtävän huikea.)

Joka tapauksessa, nyt saadaan rautatieliikenteeseenkin "alkaen"-hinnat joihin verrata. Lentoliikenteessähän halvimmalla hinnalla (ja tiukimmilla ehdoilla) kulkee vain kourallinen, mutta kumman hanakasti hintavertailuissa tuijotetaan vain niihin. Nyt on eri kulkumuodot tämän suhteen samalla viivalla, ja hintavertailu on reilumpaa.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #13 : Syyskuu 01, 2011, 15:53:48 »

Topi ehti sivuhuomautuksessa jo "puolustuskannalle", jonka parissa on itsekin oltava ennenkuin toisin todistetaan... Täällä(kin) on pitkää ihmetelty, ettei tällaista hinnoittelua ole Suomessa ollut käytössä. Nyt on muutos tapahtumassa, niin eikös vain se "wanha juna-aika" nosta päätään ja kyllä se oli sitten niin paljon parempi - ilman ensimmäistäkään käyttökokemusta. Tuolle tavalle on aivan oma termikin olemassa ja se on muutosvastarinta. Ensin haukutaan kaikki vanha, jonka jälkeen sen uudistuessa haukutaan uusi...

Toimittajakunnan puolelta en voi kuin ihmetellä seuraavaa uutisointia:
Uusi kaaos luvassa - VR rukkaa junalippuluokat uusiksi  Järkyttynyt
http://www.kymensanomat.fi/Online/2011/09/01/Uusi+kaaos+luvassa%3A+VR+rukkaa+junalippuluokat+uusiksi/2011512014363/4

Hintoja ei vielä tällä hetkellä pääse vertailemaan, mutta itse ainakin jään mielenkiinnolla odottamaan esimerkiksi Helsinki-Oulu välin hinnoittelua... Kuukauden päähän katsottu viikonloppumatka maksoi tällä hetkellä yhdeltä hengeltä noin 100 euroa, jonka päälle tulee vielä maksutapa- ja matkatavaralisiä...
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #14 : Syyskuu 01, 2011, 15:59:28 »

Topi ehti sivuhuomautuksessa jo "puolustuskannalle"

Tarkennetaan, että tarkoituksenani ei ollut niinkään puolustaa mitään firmaa tai muuta instanssia, vaan kritisoida sivuston äänekästä änkyräsiipeä. Hymyilee
tallennettu
Janne Ridanpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 94


« Vastaus #15 : Syyskuu 01, 2011, 16:01:47 »

Tsot tsot, ykkösluokkaa ei ole ollut enää pitkiin aikoihin. Sehän on ollut business-luokka.

Ei ole ollut ei - enkä business-luokkaakaan nimenä kannata. Ääni edelleen ykkös- ja kakkosluokille!

Mitä tuohon Larin linkittämään uutiseen tulee, niin kieltämättä ala-arvoista tekstiä toimittajalta. Etenkin, kun juttu on kategorioassa "uutiset", odottaisi edes näennäisesti puolueetonta kirjoittelua. Nyt teksti vaikuttaa lähinnä toimittajan kommentilta.

Uudistuksen varsinaiseta sisällöstä en sano kokematta mitään.
tallennettu

Nosturi on nostotoiminnan keskus.
Turo Takanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 46


« Vastaus #16 : Syyskuu 01, 2011, 16:53:37 »

Yleensä yritän hillitä uudistuksista nalkuttamista. Nyt on pakko: mitkä hiivatin ekstra- ja eko-luokat?
No nämähän ovat kaikille nykytermistöistä tuttuja: kaupassa X-tra-tuotteet (vrt. ekstra) ovat niitä kaikkein halvimpia vaihtoehtoja. Eko taas on aina erityisen ympäristöystävällinen vaihtoehto tuotteesta tai palvelusta, vaikka se voikin ostajalleen kustantaa ylimääräistä. No, tässä tapauksessahan ei ihan näin taidettu mennä Pyörittää silmiään

tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #17 : Syyskuu 01, 2011, 17:11:01 »

On se jotenkin niin hienoa käyttää vierasperäisiä tai sen tapaisia nimityksiä vaikka alkuperäisen termin merkitys voi olla lähes päinvastainen. Eräs tuntemani firma kielsi käyttämästä vajaalaatuisista tuotteistaan nimeä sekunda ja korvasin sen termillä II-laatu. Asiahan on ihan sama, mutta tuo jälkimmäinen saattaa joistakuista vaikuttaa paremmaltakin,  koska sekunda koetaan erittäin huonoksi.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #18 : Syyskuu 01, 2011, 17:20:49 »

Topi ehti sivuhuomautuksessa jo "puolustuskannalle", jonka parissa on itsekin oltava ennenkuin toisin todistetaan... Täällä(kin) on pitkää ihmetelty, ettei tällaista hinnoittelua ole Suomessa ollut käytössä.

Miten niin ei ole ollut? Ei siitä nyt niin hirviän kauaa ole, kun oli Vihreät lähdöt -niminen lipputuote, jolloin hiljaisten vuorojen hinnat olivat halvempia. Opiskelijana tuli käytettyä niitä paljonkin sekä halvemman hinnan että mukavuuden vuoksi.

Ihmetyttää ettet sinä rautatieläisenä ja alan harrastajana muista - tai et välitä muistaa - tuota kuopattua hinnoittelumallia.

Tuolle tavalle on aivan oma termikin olemassa ja se on muutosvastarinta. Ensin haukutaan kaikki vanha, jonka jälkeen sen uudistuessa haukutaan uusi...

Niin.. Vastustin kyllä kiivaasti vihreiden lähtöjen kuoppaamista, mutta eipä se auttanut. VR perusteli silloin, ettei sovi alennuksella myyminen yhtiön imagoon.  Pyörittää silmiään

tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #19 : Syyskuu 01, 2011, 17:47:50 »

Tarkennetaan, että tarkoituksenani ei ollut niinkään puolustaa mitään firmaa tai muuta instanssia, vaan kritisoida sivuston äänekästä änkyräsiipeä. Hymyilee

Änkyräsiipi on sellainen luonnehdinta, ettei oikein tiedä pitäisikö kiittää vaiko haukkua lyttyyn.

E-J Tennilä, Mikko Kuoppa ja ketä niitä nyt onkaan olivat varsin kaurimäkeläinen porukka. Sosialismin muurit olivat murtuneet jo miespolvi sitten, mutta änkyräsiipi se vain jatkoi.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #20 : Syyskuu 01, 2011, 17:59:56 »

Puolensa kaikessa, niin tässäkin... mutta...

- Liian monimutkainen järjestelmä kaikkine juna- ja ostoajankohtakohtaisine hintoineen.
- Lipun kelpaaminen vain tietyssä junassa on liian sitovaa. Avoin paluulippu jäänee siis myös historiaan. Tietää lisää jonoja lippuluukuille tai johonkin, kun matkustaja ei kaukoliikenteen kertalipulla kulkiessaan enää voi ostaa paluulippuaan yhdessä menolipun kanssa. Tään astihan on voinut ostaa avoimen paluun tai sitten ostaa lipun viimeiseen mahdolliseen junaan, jolla on oletettavasti ollut palaamassa ja lähtenyt sitten sillä, mikä kohdalle osuu. Ei käy enää. Jos joustoa on jossakin, ei ainakaan junamatkustajan valinnanmahdollisuuksissa (vrt. lomapassin poisto ja siitä käyty keskustelu).
- En tiedä, perustuiko johonkin konkreettiseen aineistoon vai oliko pelkkä toimittajan tulkinta, mutta ainakin Yleisradion uutisissa todettiin, että matkustaminen kallistuu eniten kaukoliikenteen työmatkalaisilla, kuten joku tuossa yllä arvelikin.

Edellä viitattiin taannoisiin Vihreisiin lähtöihin. Ne itse asiassa eivät olleet pelkästään hiljaisien aikojen vähän käytettyjä junavuoroja vaan mukana oli sellainenkin varsin suosittu työmatkajuna kuin P22 Kouvolasta Helsinkiin, lähtöaika Riihimäestä 7.46, tulo Hkiin suunnilleen 8.35. Itse käytin sitä säännöllisesti mennessäni klo 9 aikoihin avautuviin pääkaupungin arkistoihin ja kirjastoihin.

Vai että yritetään lisätä junamatkustamisen suosiota. Omalta osaltani saattaa käydä päinvastoin. http://www.matkahuolto.fi taitaa olla entistä varteenotettavampi verkko-osoite.

Ympäristöystävällisyyttä järjestelmä palvelee lähinnä silloin, kun ratkaisuksi tulee matkan jättäminen kokonaan tekemättä.

Olenko minä nyt sitten siivetön änkyrä???
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #21 : Syyskuu 01, 2011, 18:16:28 »

Vielä yksi lippu-uudistuksen seuraus täällä lähiliikennealueella: todennäköisesti entistä useampi tähän asti kaukojunilla työmatkojaan kulkenut siirtyy lähiliikenteeseen, jossa junat ovat ennestäänkin täysiä.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #22 : Syyskuu 01, 2011, 20:02:53 »

Mietityttää, että yritetäänköhän tuolla 'joustava'-nimellä hieman matkia esim. Englannissa esiintyvää any-time-lipputyyppiä, joka on tosin varsin hintaisa. Eli olisiko tuosta 'joustava'-lipusta tulossa sitten sellainen mikä-juna-tahansa-lippu koska se olisi kaiketi kallein yhteysväinsä lippu?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #23 : Syyskuu 01, 2011, 20:15:53 »

Eli olisiko tuosta 'joustava'-lipusta tulossa sitten sellainen mikä-juna-tahansa-lippu koska se olisi kaiketi kallein yhteysväinsä lippu?

Näin ymmärsin tuosta tiedotteesta. Ja tosiaan se korvaisi nykyisen bisneslipun, ja sillä saa istumapaikan sieltä ekstraluokasta. Mikäli oikein ymmärsin, niin joustolippua ei saa "ekoon", eikä peruslippua ekstraan. Eiköhän tämä kuvio selviä ajan kanssa, ja hintojakin alkaa näkymään. Sitten vasta nähdään, mitä muutos oikeasti tarkoittaa.
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #24 : Syyskuu 01, 2011, 20:20:13 »

Omakohtaisia toteamuksia;
+ nyt voi valita verkkopalvelun kautta sen IC:n yläkerran yksinäisen jakkarapaikan jossa saa rauhassa syventyä kirjoitustyöhön ja valita aurinkoisella ilmalla varjon puoleisen paikan(jossa näkee tietoisuuskoneen näytön paremmin Hymyilee

+junien kulkua voi seurata reaaliajassa
=nyt pääsee näkemään missä se IC:n kulkua estävä pendoliino seisoo, tai matelee Pyörittää silmiään

Muutoin VR:n päättäjillä on melkoisen kovat luulot omista vaikutusmahdollisuuksistaan suomalaiseen elämänmenoon, nimittäin siitä että saisivat hinnoittelullaan yritysten muuttamaan työaikojaan VR:n haluamille ajoille, sitähän tässä haetaan hinnoittelemalla työmatkailijoiden liput kalliimmiksi Huh

Se kyllä sotii työmatkaliikenteen suurempaa raiteille siirtymistä vastaan. Nyt jo väki on siirtymässä omien autojen käyttöön...palaverit tuskin muuttuu junavuorojen mukaan

Liiku joukkoliikenteellä tarkoittaakin VR:n kohdalla;
Ekoteko onkin teko-Eko Näyttää kieltä
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 25 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR:n lippu-uudistus 2011  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina