[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #25 : Syyskuu 01, 2011, 20:21:10 » |
|
Tässä on nyt joku koira haudattuna, kun VR laittoi ilmoille erittäin pitkän tiedotteen, jonka sisältö olisi voitu pukea muutamaan riviin. Toisin sanoen, tiedotteessa sanotaan paljon, mutta ei loppujen lopuksi kerrota juuri mitään. Enkä usko, että tällä kertaa edes olen liian skeptinen Nää nyt vaan ovat aina tupanneet noudattaa VR:n tapauksessa tiettyä kaavaa, kun jotain uutta -tai ennen kaikkea uudistusta tuodaan markkinoille. Jotenkin mulla nyt vaan on tällainen intuitio, mutta seuraamme tilannetta. EDIT: lisätty alla oleva) Omakohtaisia toteamuksia; + nyt voi valita verkkopalvelun kautta sen IC:n yläkerran yksinäisen jakkarapaikan jossa saa rauhassa syventyä kirjoitustyöhön ja valita aurinkoisella ilmalla varjon puoleisen paikan(jossa näkee tietoisuuskoneen näytön paremmin Itse asiassa ei voi, sillä et voi ennalta tietää, miten päin vaunu junassa on; esim. junan IC² 165 vaunun 3 paikka nro 42 voi olla kulkusuuntaan nähden käytävän itä- tai länsipuolella, riippuen siitä miten vaunu on poukkoillut Suomen rataverkolla vuosikymmenten saatossa (vanhimmat kaksikerrosvaunut ovat liikkuneet rataverkollamme kolmella eri vuosikymmenellä, jos tämä ei jollekin auennut).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #26 : Syyskuu 01, 2011, 21:20:31 » |
|
Kaiken kaikkiaan tämä uudistus ei näyttäisi tuovan mitään huononnusta muille kuin työmatkalaisille. Suurin osa porukasta ei nytkään tiedä, että junalipun voi peruuttaa. Itse en ennen tämän ketjun lukemista ollut tullut ajatelleeksi, että voin ilmeisesti tosiaan ostaa lipun myöhäisempään junaan kuin mitä itseasiassa käytän (ja mahdollisesti maksaa pendo- tai IC-lisämaksun siihen päälle tarvittaessa?). VR on onnistunut piilottamaan asiakkailtaan tällaiset mahdollisuudet jo aiemmin niin, että iso osa porukasta ei tajua niiden olemassaoloa nytkään. Nyt ne vain poistuvat virallisesti, aiemmin ne ovat olleet vain poissa ihmisten tietoisuudesta. Junamatkan hinta näyttäisi pysyvän samana kuin se on ollut ennenkin, mikäli muu peruslippujen hinnoittelu noudattaa samaa kaavaa kuin annettu Tampereen hintaesimerkki. Siinä hinnan (34,90€) ja uuden hinnan (35,07€) välinen ero on puolisen prosenttia. Lisäksi matkustajalle tulee mahdollisuus ostaa lippunsa halvemmalla, mikäli osaa suunnitella mummolareissunsa riittävästi etukäteen. En löydä annetusta tekstistä mitään, mikä osoittaisi työmatkalippujen kallistuvan suhteessa siihen, mitä ne maksavat nykyisellään. Verrattuna kaksi kuukautta etukäteen ostettuihin lippuihin ne kyllä varmasti tulevat olemaan suhteettoman kalliita, mutta tämä ei todellisuudessa heikennä työmatkalaisen asemaa lainkaan nykyiseen nähden. Voi tietenkin olla, että kausilippujen hinnat räjäytetään katosta läpi, mutta oikeastaan en jaksaisi valtaisaan muutokseen uskoa. Sitä paitsi vakioaikoihin töitä tekevä voi ostaa lippunsa aina vajaa kaksi kuukautta etukäteen viikoksi kerrallaan halpishintaan. Luulisi tulevan halvemmaksi kuin nykyiset kausiliput, vaikka välillä jäisikin käteen sairaspäivänä turha lippu. On todella takamuksesta, että matkustajan oikeuksia poistetaan, mutta koska matkustajat on saatu unohtamaan oikeutensa jo aiemmin, suurin osa suomalaisista ei tule huomaamaan että heiltä on jotain otettu pois. Olen toisaalta valinnut reitin bussilla Baltian läpi sen sijaan että olisin käyttänyt SJ:n palveluita, koska heidän lipunmyyntijärjestelmäänsä oli ennen käytännössä mahdoton käyttää kohtuuhintaan ilman paikallista pankkikorttia. Nyt ei tosin tämä ole sielläkään enää ongelma, koska hyväksyttyjen maksukorttien lista on laajentunut. Enivei, lippujärjestelmäuudistuksesta sinänsä olen innoissani ja pidän sitä positiivisena kehityksenä. Se tehostaa kaluston käyttöä erittäin hyvin ja tuo siten operaattorille säästöjä, mikä mahdollistaa lipuille halvemmat hinnat (tuotteen hintahan määrittyy toimivassa markkinataloudessa pitkälti sen kulujen mukaan, eikö?) Ainoa, mikä minua uudistuksessa pelottaa on sen toteuttaja - VR. Kyseisellä yhtiöllä on ollut valitettava taito toteuttaa kaikki hienotkin ideat päin seiniä, enkä oikeastaan lopulta jaksa uskoa että tämäkään projekti menisi yhtään järkevämmin. Mutta, toivossa on hyvä elää
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #27 : Syyskuu 01, 2011, 22:25:26 » |
|
Änkyräsiipi on sellainen luonnehdinta, ettei oikein tiedä pitäisikö kiittää vaiko haukkua lyttyyn. Sellainenhan on ollut tapana, että oikeuksistaan huolissaan olevia kuluttajia ja ylipäätään kriittisiä kansalaisia kutsutaan tässä maassa änkyröiksi, onhan heistä harmia tahoille, jotka mielellään haluaisivat huseerata asiamme puolestamme, ilman kiusallisia kysymyksiä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #28 : Syyskuu 01, 2011, 22:42:33 » |
|
Miten niin ei ole ollut? Ei siitä nyt niin hirviän kauaa ole, kun oli Vihreät lähdöt -niminen lipputuote, jolloin hiljaisten vuorojen hinnat olivat halvempia. Opiskelijana tuli käytettyä niitä paljonkin sekä halvemman hinnan että mukavuuden vuoksi.
Ns. "Vihreät lähdöt" joilla sai v. 2001-2004 15% alennuksen muiden mahdollisten alennusten lisäksi lopetettiin ”koska ne eivät olleet kovin suosittuja” ( VR:n Inari Rummukainen Turun Sanomissa 12.6.2004 ).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 244
|
« Vastaus #29 : Syyskuu 01, 2011, 22:54:54 » |
|
Topi ehti sivuhuomautuksessa jo "puolustuskannalle"
Tarkennetaan, että tarkoituksenani ei ollut niinkään puolustaa mitään firmaa tai muuta instanssia, vaan kritisoida sivuston äänekästä änkyräsiipeä. No, en koe kuuluvani Vorgin änkyräsiipeen, kunhan vain totean, että Keep It Simple (KIS) -lähestymistapa olisi myös tässä tapauksessa järkevin vaihtoehto ilman turhaa kikkailua. Kyllä niitä käyttäjiä kiskoille saadaan, jos vain on todellista halua ja ennen kaikkea matkojen hinnat pysyvät kautta linjan kilpailukykyisellä tasolla. Joukkoliikenteen pitäisi olla aina kilpailukykyisin vaihtoehto ja tämän tulisi näkyä myös hinnoittelussa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #30 : Syyskuu 02, 2011, 06:58:25 » |
|
Vielä noista matkustusluokista: jos VR haluaisi perustaa todellisen ekoluokan, sen junien pitäisi olla hevosvetoisia. Aasikin käy mutta mikään nautaeläin märehtijänä ei.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #31 : Syyskuu 02, 2011, 07:19:08 » |
|
Vielä noista matkustusluokista: jos VR haluaisi perustaa todellisen ekoluokan, sen junien pitäisi olla hevosvetoisia. Aasikin käy mutta mikään nautaeläin märehtijänä ei. Eiköhän paras ekoluokka ole "kävelyvuoro", kuten HSL:n reittiopas aina silloin tällöin ehdottaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 272
|
« Vastaus #32 : Syyskuu 02, 2011, 07:43:01 » |
|
Ehkä se ajatus on että Eko on lyhenne sanasta Economy mutta suomennettu versio.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #33 : Syyskuu 02, 2011, 08:11:53 » |
|
Ehkä se ajatus on että Eko on lyhenne sanasta Economy mutta suomennettu versio.
Eikös sen silloin pitäisi olla Tal?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #34 : Syyskuu 02, 2011, 08:17:21 » |
|
Ehkä se ajatus on että Eko on lyhenne sanasta Economy mutta suomennettu versio.
Eikös sen silloin pitäisi olla Tal? Tai Nuu niin kuin nuuka.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #35 : Syyskuu 02, 2011, 09:31:22 » |
|
Minusta VR:n lippu-uudistus vaikuttaa periaatteessa olevan ihan ok, mutta kaikki riippuu lopulta hinnoittelusta ja miten lippujen hinta muuttuu kohti matkustuspäivää. Ruotsissa olen jo täysin tottunut siihen, että kaikki junat ovat eri hintaisia, hinta muuttuu lähes päivittäin tai ainakin viikottain ja lippu ostetaan määrättyyn junaan. Jos se ei sovi, niin sitten pitää ostaa sarjalippu, jolloin paikan voi varata viime hetkellä tai maksaa hieman korkeampi hinta lipusta, jonka voi vaihtaa. Kaikkiin 1lk:n lippuihin sisältyy istumapaikka ja kaikkiin 2lk:n lippuihin sisältyy istumapaikka X2000 junissa. Niille kaukojunille, joissa 2lk:n paikkalippu on vapaaehtoinen, yleensä kuulutetaan mihin vaunuun ei ole myyty paikkalippuja. Vaunut ovat selkeästi 1.lk ja 2.lk. Kaikki muu on minusta puhdasta hömppää, kun asia on kuitenkin sama. Ohessa äsken tehty kuvakaappaus SJ:n lippuvaraussysteemistä. Siinä edullisimmat matkat tekisi aamujunalla joko 2. luokassa tai 1. luokassa (lippu sisältää paikalle tuotavan aamiaisen).
|
SJ_näyte.jpg (166.85 kilotavua, 705x519 - tarkasteltu 2020 kertaa.)
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #36 : Syyskuu 02, 2011, 09:36:13 » |
|
Minua kiinnostaa lähinnä se, milloin ja mistä voi lukea mitkä vuorot ovat niitä halvempia ei ruuhkavuoroja? Julkaistaanko asiasta jokin esite vai kuinka?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #37 : Syyskuu 02, 2011, 09:43:47 » |
|
Minua kiinnostaa lähinnä se, milloin ja mistä voi lukea mitkä vuorot ovat niitä halvempia ei ruuhkavuoroja? Julkaistaanko asiasta jokin esite vai kuinka?
Varsinaista esitettä tuskin julkaistaan, mutta asiasta tiedotetaan nettisivuilla, todennäköisesti aika tasan samaan tapaan kuin SJ on asian toteuttanut: Oheisessa kuvassa siis merkintää :- edeltävä luku kertoo, miten halpa/ei-ruuhkavuoro kyseessä on. Mitä pienempi luku, sitä vähemmän ruuhkainen eli halvempi vuoro. Luvuista voi päätellä matkan hinnan melko suoraan, SJ on päättänyt koodata järjestelmänsä siten, että tuo luku on melko tarkkaan hinta euroina kerrottuna kymmenellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #38 : Syyskuu 02, 2011, 09:51:11 » |
|
Juhan kommenttiin: Minä ainakin olen tyytyväinen SJ:n versioon, missä voin itse katsoa matkapäivän kohdalta, mikä juna on silloin halvin (eli mihin myyty vähiten lippuja). Esim paluujuna Malmöstä Norrköpingiin saattaa olla mikä tahansa klo 15 ja 19:15 välillä lähtevä. Olen käyttänyt kaikkia tuolle välille sattuvaa 6-7 eri vaihtoehtoa, mikä milloinkin on ollut edullisin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #39 : Syyskuu 02, 2011, 22:24:45 » |
|
Hieman muuten ihmetyttää tämä VR:n sivuilla lojuva mainos: Mitenkä ihmeessä siihen verkkokauppaan oikein olisi tarkoitus tutustua? Mainosbannerin klikkaaminen ainakaan ei vienyt muualle kuin sivulle http://www.vr.fi/fi/index/junaliput.html .
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #40 : Syyskuu 02, 2011, 23:45:07 » |
|
Eilisen (2.9,) Iltasanomat otsikoi jumalattomista hintojenlaskusta. Meillä Martinlaakson Pyhässä Lukiossa opetettiin myös gaussin käyrää ja sen tulkintaa derivaatan nollakohtineen.
Vihdoin nyt uskallan sanoa sen, mitä olen pantannut - tämä uudistus tuo muutamia plussia, mutta samalla pitkälle toistakymmentä miinusta. Yksityiskohtiin mulla ei ole vielä lupa puuttua, mutta suoraan sanottuna tämä "uudistus" tulee menemään perseelleen että pätkähtää. Viittaan tällä aiempaan kommenttiini.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #41 : Syyskuu 03, 2011, 12:19:05 » |
|
Tervetullut uudistus tämä hinnoittelusydeemi; kysynnän ja tarjonnan laki toimii paremmmin, ja sitä kautta kasvavirta mahdollisimman isoksi yritykselle. Ruuhka-aikaan keskimäärin lippu kallistuu mutta näihän se on lentoliikenteessä. Toivottavasti Vr kokeilee rohkeasti hinnoittelua hiljaisemmilla vuoroilla, siellä on aihetta talouden optimointiin per vuoro
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #42 : Syyskuu 03, 2011, 12:35:38 » |
|
En usko tähän "halpalentosysteemiin"! Junalla mennään töihin tai sovittuihin tilaisuuksiin eikä silloin aikataulussa ole paljon joustoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #43 : Syyskuu 03, 2011, 12:57:11 » |
|
En usko tähän "halpalentosysteemiin"! Junalla mennään töihin tai sovittuihin tilaisuuksiin eikä silloin aikataulussa ole paljon joustoa.
Ruotsissa jo tuttu juttu ja homma toimii, ei kai Suomi nyt niin erilainen ole vai? Lomamatkoissa "etelään" sama hinnoittelumalli ;"PrimeTime" maksaa enemmän.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #44 : Syyskuu 03, 2011, 13:11:30 » |
|
Tarkoitin vai sitä, että oletan hyvin monen matkustajan kulkevan enemmän tai vähemmän ennalta määrätyn aikataulun mukaiseisesti. Lomalennot ovat ihan eri asia. Myös satunnaista mummolan matkaa voi suunnitella, mutta kuika paljon matkoista on todella sellaisia että aika on vapaasti valittavissa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #45 : Syyskuu 03, 2011, 14:15:37 » |
|
kuinka paljon matkoista on todella sellaisia että aika on vapaasti valittavissa?
Kysymys on väärin muotoiltu, tässä muotoilu, jolla saa tarkemmin hakemaasi vastaavan vastauksen: "Kuinka paljon matkoista on todella sellaisia että aika on vapaasti valittavissa tai sellaisia, että sekä niiden toteutumisesta että toteutumisajankohdasta voidaan olla varmoja useita viikkoja etukäteen?" Kalleinkin vuoro nimittäin on SJ-tyyppisessä hinnoittelujärjestelmäsä riittävästi etukäteen ostettuna halvempi kuin nykyinen hinta. Paitsi jos VR....
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #46 : Syyskuu 03, 2011, 14:19:48 » |
|
Kun yrittää kirjoittaa lyhyesti, pilkunviilaajilla on mainiot mahdollisuudet...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #47 : Syyskuu 03, 2011, 16:51:02 » |
|
Kun yrittää kirjoittaa lyhyesti, pilkunviilaajilla on mainiot mahdollisuudet...
Ei, tässä kyllä ihan oikeasti on kyse jostain ihan muusta kuin pilkunviilauksesta, koska ihmisryhmä, joka saadaan vastaukseksi kysymyksellä "kuinka paljon matkoista on todella sellaisia että aika on vapaasti valittavissa?" on erittäin pieni, mutta haulla "Kuinka paljon matkoista on todella sellaisia että aika on vapaasti valittavissa tai sellaisia, että sekä niiden toteutumisesta että toteutumisajankohdasta voidaan olla varmoja useita viikkoja etukäteen?" saatava tulos on jo varsin suuri. Kyse on todellakin kahdesta eri asiasta ja ajatuksesta. Huomasin ajatuksessasi erittäin viisaasti valitun suunnan, mutta löysin siitä myös huomattavan virheen, jonka tahdoin korjata. Tämä on julkisen nettikeskustelun hyviä puolia, että asia tulee yhdelle mieleen ja toinen, jolle se ei ehkä olisi tullut mieleen, voi sitten edelleen parannella sitä jne. Lopputuloksena on sitten jotain järkevämpää kuin mitä yksikään meistä monista osaisi tuottaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #48 : Syyskuu 04, 2011, 03:44:42 » |
|
Enpä nyt pysty sanomaan mielipidettäni siitä, että onko uudistus huono, vaiko hyvä.
Pohdin vaan, että mitä tällä loppujenlopuksi tavoitellaan, no kannattavuuden parantumista tietenkin, mutta millä ihmeen mekanismilla se voisi toteutua? Jos matkustajat eivät tässä taloudellisesti häviä, niin yksi vaihtoehto kannattavuuden parantumiseksi on tietenkin matkustajamäärän lisääntyminen. Lipun hinnan määräytyminen suurinpiirtein kuun ja planeetoiden suhteen perusteella ei vaikuta kovin houkuttelevalta. (siltä se saattaa satunnaisen junamatkustajan mielestä vaikuttaa)
Voidaan myös pohtia kuljetustarpeen jakautumista tasaisemmin, jolloin kaluston käyttöaste saadaan paremmaksi. Aikaisemmissa kommenteissa on käsittääkseni tätä pohdittu. Aika marginaalinen ryhmä matkustajista pystyy päättämään vapaasti viikkoja ennen matkaa käyttämänsä junavuoron, jolloin selkeää säästöä olisi mahdollisuus saada. Näitä asioitahan on takuulla pohdittu monentyyppisten matkustajakäyttäytymistietojen perusteella, toki muillakin perusteilla, kuten jo em. "hinnat alkaen" vertailussa pärjäämisen mainosarvollakin.
Kunhan taas pohdiskelin, anteeksi...
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #49 : Syyskuu 04, 2011, 10:43:29 » |
|
Aiheeseen kohdistuu paljon negatiivista arviointia, vaikkei se ole vielä edes alkanut. Omasta mielestäni erinomainen startti asialle - startistahan tässä nimenomaan on kyse ja jatkojalostusta seuraa.
Omalta osaltani uskon tämän lisäävän vapaa-ajan pidemmän etäisyyksien 2-3 päivän matkoja, jotka tähän mennessä on kilpistyneet siihen, että en hemmetti maksa yli satasta parin päivän reissun meno-paluusta. Hinta lähempänä viittäkymppiä kuin satasta tuollaisista jutuista tuntuu siedettävältä, kun matkan ajankohtaakin pystyy itse säätämään.
Asian imagopuoli on myös merkittävä. Halpalentoyhtiöitä kutsutaan halpalentoyhtiöiksi, koska niiltä voi saada lennon Suomesta Gatwickiin 19,99 eurolla. Tosiasiahan kuitenkin on, että likikään koko kone ei lennä tuolla hinnalla. Jos lentäisi ja kuitenkin kustannukset pyrittäisiin kattamaan, koneita mätkähtäisi taivaalta alas vähän nousun jälkeen kerosiinin loppuessa tankeista. Ja silti kansa kiljuu kuorossa, että 20 ekellä Lontooseen, ..kele kun on halpaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|