Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #50 : Syyskuu 04, 2011, 11:00:16 » |
|
Enpä nyt pysty sanomaan mielipidettäni siitä, että onko uudistus huono, vaiko hyvä.
Pohdin vaan, että mitä tällä loppujenlopuksi tavoitellaan, no kannattavuuden parantumista tietenkin, mutta millä ihmeen mekanismilla se voisi toteutua? Jos matkustajat eivät tässä taloudellisesti häviä, niin yksi vaihtoehto kannattavuuden parantumiseksi on tietenkin matkustajamäärän lisääntyminen. Lipun hinnan määräytyminen suurinpiirtein kuun ja planeetoiden suhteen perusteella ei vaikuta kovin houkuttelevalta. (siltä se saattaa satunnaisen junamatkustajan mielestä vaikuttaa)
Voidaan myös pohtia kuljetustarpeen jakautumista tasaisemmin, jolloin kaluston käyttöaste saadaan paremmaksi. Aikaisemmissa kommenteissa on käsittääkseni tätä pohdittu. Aika marginaalinen ryhmä matkustajista pystyy päättämään vapaasti viikkoja ennen matkaa käyttämänsä junavuoron, jolloin selkeää säästöä olisi mahdollisuus saada. Näitä asioitahan on takuulla pohdittu monentyyppisten matkustajakäyttäytymistietojen perusteella, toki muillakin perusteilla, kuten jo em. "hinnat alkaen" vertailussa pärjäämisen mainosarvollakin.
Kunhan taas pohdiskelin, anteeksi...
Jos VR:n järjestelmät on tehty yhtään järkevästi, lipun hinta nousee junan täyttöasteen mukana ja junat, jotka tiedetään usein täysiksi myydään alusta asti kalliimmalla kuin junavuorot joiden täytöste on tyypillisesti matala. Ruotsissa matkaavan on osattava ostaa lippunsa etukäteen, koska junat myydään usein viimeistä paikkaa myöten täyteen. Tämä on saavutettu juurikin vastaavalla hintajärjestelmällä kuin mikä nyt on tulossa Suomeen käyttöön, joskin Ruotsin järjestelmässä ilmeisesti alimman ja ylimmän mahdollisen hinnan ero on paljon suurempi kuin tässä jonka VR nyt lanseeraa. Tukholma-Malmö -välin lippujen hinnat näyttävät lähtevän noin 20€ korvilta ja olevan muutamaa päivää ennen junan lähtöä 100€ korvilla. Koska VR:llä on yhä käytössä erikseen se peruslippu, eivät lippujen hinnat voi nousta niiden tasoa korkeammiksi, vaikka juna olisi miten täynnä. Oikeastaan tämä järjestelmä muuten taitaakin olla lähempänä DB:n kuin SJ:n järjestelmää. DB:llä esim. Berliini-Bremen - matkaltaan vastaava kuin Helsinki-Kuopio - maksaa normaalihinnaltaan 73€ tai 82€ eli kympin-pari enemmän kuin VR:llä nyt. Jos lipun kuitenkin ostaisi nyt vaikka kolmen viikon päähän, hinta oisi 44€ tai 49€, parin kuukauden päähän ostettuna käytettävän junavuoron mukaan 29, 34, 39 tai 44 euroa. Ennen (puolisen vuosikymmentä sitten) alin hinta oli 19€, mutta se ei näytä enää olevan myynnissä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #51 : Syyskuu 04, 2011, 12:04:39 » |
|
Systeemi tehdään niin vaikeaksi, että tällaisen merkonomitasoisen ihmisen on mahdotonta arvioida, mikä on kulloinkin itselle edullisin tapa matkustaa. Se lienee tulevan "uudistuksen" tarkoituskin. Uudet nimitykset ekstra ja eko ovat aivan hanurista. Mikähän toimikunta tunnustautuu isäksi? Nythän ei vielä tiedetä liikennepaikkojen nimityksiäkään. (juna-asemat kontra rautatieasemat).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #52 : Syyskuu 04, 2011, 12:14:31 » |
|
Lentojen hinnoittelu taitaa olla kimurantimpaa kuin se mihin VR pyrkii. Halpalentofirmoilla hinta elää kunkin lennon varaustilanteen mukaan. Kun kone alkaa täyttyä, voi mukaan pyrkijöiltä ottaa enemmän rahaa. Kuitenkin jos kone näyttää jäävän vajaaksi, olisi hyväksi saada edes jokin hinta nollan sijasta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Suomi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 15
|
« Vastaus #53 : Syyskuu 04, 2011, 13:45:33 » |
|
Olkoon niin tai näin, joka tapauksessa junamatkailua rakastavankin, suhteellisen pienituloisen ihmisen näkökulmasta raiteita pitkin matkustaminen on liian kallista. Armaani asuu Helsingissä, minä taas Tampereella: Pupullakin matkustaen joudun joka toinen viikko reissatessa maksamaan kuukautta kohden 100€, minulla ei ole siihen mahdollisuutta. Internetistä löytyy onneksi autokimppakyytejä tarjoavia sivustoja, ne ovat osoittautuneet hyviksi, polttoainekustannukset ovat yleensä 10 € per suunta. Minä maksan edullisen hinnan vaikka seisomapaikasta, kunhan pääsen kohteeseeni järkevällä hinnalla.
//Muutettu otsikko noudattamaan yleistä linjaa, ylläpidön kömmähdyksestä johtuen otsikon muokkaus oli x hetkeä mahdollista. Otsikko oli "Vaikka konttauspaikka, kunhan köyhäkin VOI MATKUSTAA"
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 04, 2011, 16:31:53 kirjoittanut Teemu Peltonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #54 : Syyskuu 04, 2011, 21:00:22 » |
|
Systeemi tehdään niin vaikeaksi, että tällaisen merkonomitasoisen ihmisen on mahdotonta arvioida, mikä on kulloinkin itselle edullisin tapa matkustaa. Se lienee tulevan "uudistuksen" tarkoituskin. Uudet nimitykset ekstra ja eko ovat aivan hanurista. Mikähän toimikunta tunnustautuu isäksi? Nythän ei vielä tiedetä liikennepaikkojen nimityksiäkään. (juna-asemat kontra rautatieasemat).
Hinnat tulee olemaan tyyliin SJ, mikä siinä jää epäselväksi? Katot halvimman hinnat ja ostat lipun.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« Vastaus #55 : Syyskuu 05, 2011, 00:13:47 » |
|
Vaikuttaa näin äkkiseltään tervetulleelta uudistukselta! Joko saa ostaa junalipun välille Salo-Pasila/Pasila-Salo 09.05.2012 - ja mihin hintaan? Mainittakoon, että olen viimeksi matkustanut junalla v. 2008 (Slo-Kr-Dra) juurikin junamatkustamisen kalleuden takia! ...tosin eihän se kallista tuolla ostosopimusliikenteen alaisella kiskobussiradalla ollut...Enkä taida olla ainoa, josta VR näyttää saavan uuden satunnaisasiakkaan. Nämä "osta hyvissä ajoin" -liput tekevät taatusti kauppansa aina, kun esimerkiksi tiedossa on suuri konsertti, festari tai muu yleisötapahtuma, johon liput pitää muutoinkin ostaa ns. hyvissä ajoin! Toisaalta tämä herättää kysymyksen, voiko ennakkoon ostetun junalipun myydä esimerkiksi netin huutokauppapalvelun välityksellä eteenpäin (voitolla?!?!) jos kuitenkin estyy matkustamasta varaamallaan ajankohdalla..?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #56 : Syyskuu 05, 2011, 00:37:11 » |
|
Toisaalta tämä herättää kysymyksen, voiko ennakkoon ostetun junalipun myydä esimerkiksi netin huutokauppapalvelun välityksellä eteenpäin (voitolla?!?!) jos kuitenkin estyy matkustamasta varaamallaan ajankohdalla..? Mitäänhän en tiedä, mutta miksipä ei voisi, kun tuskin siihen lippuun nimeä rustataan (toisin kuin lentoliikenteessä, jossa lippua ei voi (ilmaiseksi) siirtää toisen henkilön nimelle).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #57 : Syyskuu 05, 2011, 07:18:02 » |
|
herättää kysymyksen, voiko ennakkoon ostetun junalipun myydä esimerkiksi netin huutokauppapalvelun välityksellä eteenpäin (voitolla?!?!) jos kuitenkin estyy matkustamasta varaamallaan ajankohdalla..?
Ruotsissa kaikista junalipuista tehtiin käsittääkseni juuri tällaisen keinottelun estämiseksi (ainakin periaatteessa) henkilökohtaisia. Tämänhetkinen tuntumani on, että uudistus saattaa hyödyttää satunnaista mutta kurittaa säännöllistä käyttäjää. Toivottavasti erehdyn tuossa jälkimmäisessä veikkauksessani.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #58 : Syyskuu 05, 2011, 07:51:39 » |
|
Kuten Timo sanoi, Ruotsissa lipuista tehtiin henkilökohtaisia, jottei niillä voisi käydä kauppaa. Vähän kyllä epäilen sitä, aika riski ostaa lippuja muille kuin ehkä kaikkein suosituimmille väleille tai ilman tiedossa olevia massatapahtumia.
Toisin kuin Timo arvelee, niin minä uskon vakikäyttäjien, jollaiseksi itseni lasken Ruotsissa, todennäköisesti voittavan, kun tottuvat systeemiin. Se tosin riippuu hintojen minimeistä ja maksimeista ja millä tavoin nousu toteutetaan ja miten sarja- ja kuukausiliput hinnoitellaan. Sen näkee vasta kun saadaan hinnat ja nähdään hinnannousun tyyli ja vauhti. Ruotsissa tosin voi käyttää kilpailevia yhtiöitä, mikäli SJ:n hinnat uhkaavat nousta liian jyrkästi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #59 : Syyskuu 05, 2011, 20:09:05 » |
|
Jatkossa on aina junasta ostettaessa lippu 5 euroa kalliimpi kuin muuten, vaikka asemalla ei olisi minkään valtakunnan lipunostopaikkoja. Tämä häiritsee minua kaikista eniten tässä uudistuksessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2346
|
« Vastaus #60 : Syyskuu 05, 2011, 20:54:59 » |
|
Jatkossa on aina junasta ostettaessa lippu 5 euroa kalliimpi kuin muuten, vaikka asemalla ei olisi minkään valtakunnan lipunostopaikkoja. Tämä häiritsee minua kaikista eniten tässä uudistuksessa.
Ristin tämän 5 eurosen hetinmiten asiakaspalvelunpuuttumislisämaksuksi. Valtion Ryantiet.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #61 : Syyskuu 06, 2011, 11:39:56 » |
|
Jatkossa on aina junasta ostettaessa lippu 5 euroa kalliimpi kuin muuten, vaikka asemalla ei olisi minkään valtakunnan lipunostopaikkoja. Tämä häiritsee minua kaikista eniten tässä uudistuksessa.
Ristin tämän 5 eurosen hetinmiten asiakaspalvelunpuuttumislisämaksuksi. Valtion Ryantiet. Aivan hyvin voi esim. Haukivuoren asemalta kyytiin haluava tilata matkan omalla puhelimellaan ja ajaa sitten Pieksämäelle ER-kioskille noutamaan lippunsa. Näin pienellä viitseliäisyydellä välttää tämänkin täysin kohtuullisen syrjäseutulisän.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #62 : Syyskuu 06, 2011, 12:07:00 » |
|
Eikö Suomessa vieläkään saa ostettua junalippua kännykkään?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #63 : Syyskuu 06, 2011, 12:18:17 » |
|
"....... yhä useampia lippuja voidaan toimittaa asiakkaalle sähköpostina tai matkapuhelimeen ........"
Tuon viiden euron lisän voinee välttää näillä keinoin tarvitsematta ajaa useita kymmeniä kilometrejä ärrälle tulostamaan sitä. Vai tarkoittaako tuo jotain muuta ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #64 : Syyskuu 06, 2011, 12:46:31 » |
|
Asiakaspalvelun numerosta 0600-41900 voi ostaa lipun kännykkään, mutta vain 7 - 22 välisenä aikana. Silloinkin lisämaksua tulee 1€ ja tietysti pvm. Näin lukemani ymmärsin. Tietysti voin olla väärässäkin. Siis jos tulee yöllä tarve lähteä Haukivuorelta pois aamun P 700:lla ei se ilman tuota 5€:n maksua onnistune.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2346
|
« Vastaus #65 : Syyskuu 06, 2011, 12:56:20 » |
|
Asiakaspalvelun numerosta 0600-41900 voi ostaa lipun kännykkään, mutta vain 7 - 22 välisenä aikana. Silloinkin lisämaksua tulee 1€ ja tietysti pvm. Näin lukemani ymmärsin. Tietysti voin olla väärässäkin. Siis jos tulee yöllä tarve lähteä Haukivuorelta pois aamun P 700:lla ei se ilman tuota 5€:n maksua onnistune.
Jos omistaa luottokortin. Visa electron ei kelpaa? Spontaanin junamatkailun lisämaksu 5 eur.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 195
|
« Vastaus #66 : Syyskuu 06, 2011, 14:01:21 » |
|
Asiakaspalvelun numerosta 0600-41900 voi ostaa lipun kännykkään, mutta vain 7 - 22 välisenä aikana. Silloinkin lisämaksua tulee 1€ ja tietysti pvm.
Eikös nettikaupastakin voi ostaa kännykkälipun - ja ihan ilman lisämaksua. Tai sitten itse printattavan lipun.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #67 : Syyskuu 06, 2011, 15:38:20 » |
|
Tuskin lippujen hinnat nousevat....VR säästää muualta, tänään havaitsin että IC:n ravintelivaunussa metalliset aseet on vaihtuneet notkeisiin muovijäljitelmiin -on niillä mukava jyrsiä mikrossa kuivattua sitkeää lihaspiirakkaa Seuraavaksi tullee pahvilautaset
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #68 : Syyskuu 06, 2011, 15:54:01 » |
|
Asiakaspalvelun numerosta 0600-41900 voi ostaa lipun kännykkään, mutta vain 7 - 22 välisenä aikana. Silloinkin lisämaksua tulee 1€ ja tietysti pvm.
Eikös nettikaupastakin voi ostaa kännykkälipun - ja ihan ilman lisämaksua. Tai sitten itse printattavan lipun. Voi, mutta entäs paluumatkalle, jos paluuaika ei ole tiedossa? Ilmeisesti VR ei ole myöskään kiinnostunut pikkupaikkakuntien vanhemman väestön palvelemisesta, sillä kaikki eivät edelleenkään käytä nettiä. On aivan varma että mummot äänestävät huopikkaillaan bussifirmojen hyväksi, ne kun arvostavat vielä selvää käteistä. Edelleen junavuorot vähäliikenteisillä rataosilla käyvät yhä suuremman l a k k a u t t a m i s u h a n a l a i s i k s i.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #69 : Syyskuu 06, 2011, 16:31:57 » |
|
Tuskin lippujen hinnat nousevat....VR säästää muualta, tänään havaitsin että IC:n ravintelivaunussa metalliset aseet on vaihtuneet notkeisiin muovijäljitelmiin -on niillä mukava jyrsiä mikrossa kuivattua sitkeää lihaspiirakkaa Seuraavaksi tullee pahvilautaset Niinpä niin... Ravintolapalveluista vastaa Avecra, liikennöinnistä VR, radoista ja turvalaitteista Liik enne vir asto jne jne jne... Tuossa erään ystävän kanssa kirjoiteltiin just päivänä muutamana, jolloin tuli jälleen huomattua suomalaisten selkärangoissa olevan kyllä kuin kiveen kirjoitettuna muistot menneistä. Kaikki mikä rautateihin liittyy on Valtion rautateiden (VR) syytä, se mikä lentää taivaalla on Finnair jne... Hyvin nuo lihapullat Pendolinon Pregossa maistuivat tänäänkin, vaikka muovisella haarukalla ja veitselle saikin ne syödä. Syynä oli tiskikoneen viallisuus, jolloin turvaudutaan muovisiin työkaluihin.
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 06, 2011, 22:50:05 kirjoittanut Lari Nylund »
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #70 : Syyskuu 06, 2011, 16:41:58 » |
|
Ei nettiä voi aina käyttää. Minulla on kiinteä yhteys, joten en kanna sitä taskussani. Ennen oli tosiaan ennen. Jos nousi junaan liikennepaikalta, jossa ei lipunostomahdollisuutta ollut, pystyi lipun ostamaan junasta ilman lisämaksua, oli kotona nettiä tai ei. Oli jotenkin reilua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #71 : Syyskuu 06, 2011, 19:48:18 » |
|
Puhelinpalvelu jeesaa kyllä hyvin, 1 eur:n euron maksu ei kaada hommaa. Ja mitä tulee viimehetken lippuihin, Konnarilta saa lipun aina käteistä vastaan, olkookin että menee 5 eur extraa. Tämä palvelumaksu on pientä nykypäivänä. Siinä vr on pysynyt kohtuudessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aki Leppänen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 151
|
« Vastaus #72 : Syyskuu 06, 2011, 20:19:21 » |
|
Puhelinpalvelu jeesaa kyllä hyvin, 1 eur:n euron maksu ei kaada hommaa. Ja mitä tulee viimehetken lippuihin, Konnarilta saa lipun aina käteistä vastaan, olkookin että menee 5 eur extraa. Tämä palvelumaksu on pientä nykypäivänä. Siinä vr on pysynyt kohtuudessa.
Kohtuudessa? Nokia-Tampere 3,30e on sopiva hinta, Nokialla on vielä lippuautomaattikin. Mutta jos joku ehtoo joku äidin pieni kullannuppu tumppaa purukuminsa sen kortin lukijaan, joudun aamulla maksamaan 5e jos haluan treelle? Onneks sieltä pääsee hyvin myös Paunulaisen ja Länskärin kyydissäkin. Viiala-Tampere onkin 5,10e eikä siellä ole lippuautomaattia, jos vanhaan tuttuun tapaan hyppäät junankyytiin ja ostat lipun konnarilta kuten ennenkin, on hinta miltein tuplaantunut. Kohtuus joo, vanha käytäntö oli hyvä, kun palvelumaksuveloitettiin asemilta joissa oli lipunmyynti. Jos ei napannu jonottaa tai käyttää automaattia, tai tulit muuten kiireellä sait maksa kolme euroa ylimääräistä. Se oli kohtuullista. Tämä on hyvä keino karkottaa matkustajat joltain seinäjoki-jyväskylä kaltaisilta radoilta, jotta voidaan lopettaa imagosyistä se pikkukylien palveleminen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #73 : Syyskuu 06, 2011, 21:16:00 » |
|
.... Tämä on hyvä keino karkottaa matkustajat joltain seinäjoki-jyväskylä kaltaisilta radoilta, jotta voidaan lopettaa imagosyistä se pikkukylien palveleminen.
Kyläkeskusten palvelujen huonontaminen ja jopa lopettaminen on aikä hävytöntä puuhaa. Mutta ei päättäjät niissä asu. Vaan eivätpä uskalla lopettaa kaikkia vuoroja, ettei vain tulisi uusia yrittäjiä alalle. Monopoli ilman yhteiskunnallista vastuuta on kyllä erikoinen ratkaisu täältä kauempaa katsottuna, varmaan ns. maan tapa. Kompromissi, josta ainakin valtakunnan pääkaupunkiseudun ulkopuoliset asukkaat kärsivät.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #74 : Syyskuu 06, 2011, 21:53:19 » |
|
Vr kertoo "Kaukoliikenteen junissa voit ostaa junalippuja ilman paikkatietoja. Junassa ostetun lipun palvelumaksu on 5 euroa (ei suorilla taajamajunamatkoilla)." Eli ei koske taajamajunamatkoja. On e-lippua, tekstiviestilippua, voi hakea r-kioskilta, lippuautomaatista, ja palveluasemien tiskiltä. Mun mielestä kohtuulista vaan toi 5:n eur:n palvelumaksu junasta ostaessa vrt laskun maksu pankissa. Vaihtoehtoisia lipunsaantitapoja on niin paljon että tekemällä tehtyä hakea tilannetta jossa on pakotettu ostamaan lippu konnarilta. Itse muutaman krt ostanut junasta kun viimehetkellä asemalle ja jono lippuautomaateilla. Itseään siinä voi vaan katsoa peiliin ja eipä budjetti kaadu yhteen 5:een euroon kaukomatkojen lippujen hintoja verratessa. Ja näissäkin tilanteissa olisi luurilla ehtinyt tilaamaan tekstarilipun jos olis vaan viittiny;-)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|