Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR:n lippu-uudistus 2011  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 25 | Siirry alas Tulostusversio
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #100 : Syyskuu 08, 2011, 19:55:09 »

Näin ollen täysin perusteltua kummastella sitä, miksei VR voi kertoa avoimesti uusista hinnoista nyt, kun ne ovat aivan varmasti talon tiedossa?

Jopa minä, joka en ole mitenkään aktiivisesti yrittänyt etsiä uusien lippujen hintatietoja, olen useammastakin julkisesta lähteestä onnistunut lukemaan, että ekoluokan (/vast.) lipun hinta pysyy ennallaan, ekstraluokan (/vast.) hinta halpenee 10 % ja lisäksi tulee uusi ennakkolippu, jonka alennus on parhaimmillaan n. 50 %.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #101 : Syyskuu 08, 2011, 20:31:08 »

Ja edelleenkin lippuja voi ostaa vanhaan tapaan ja hintaan 13.9 asti ja varaukset ovat voimassa pitkälle syksyyn. Eli nyt rauha maahan ja kotiin nukkunaan.  Loppu onkin selkeeää ylireagointia.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #102 : Syyskuu 09, 2011, 05:54:20 »

Kuten edellisellä sivulla mainittiin, on esim. korttivalikoiman kelpoisuuden laajeneminen junassa varmastikin jees ja kaivattu uudistus.

Sen sijaan aivan niitä puhtaita käytännönesimerkkejä lippu-uudistuksesta löytyy esimerkiksi mun kaveripiiristä. Jos joku osaa tulkita tämän Facebook-lainauksen opiskelija-alennuksista, niin puhujanpönttö on vapaa. Tarkoittaako tämä siis sitä, että opiskelijasarjalipussa ei enää huomioida lisäalennuksia? Toisin sanoen, VR ei ilmeisesti enää myönnä alennusta plus alennusta? Tarkoittaako tämä myös sitä, että opiskelijalle on aivan se ja sama, hankkiiko hän jokaisen lippunsa kertalippuina sarjalippujen sijaan? Eli onko tämä yhtä suuri kustannussäästö kuin yhden tai 100 lounassetelin hankkiminen samalla kertaa?

Lainaus käyttäjältä: Nymanskin kaveri Facebookissa

Eli opiskelijat EIVÄT SAA KÄYTÄNNÖSSÄ alennsuta VR:ltä. 30 päivän lippu Jokela-Helsinki välille maksaa 141,50€ - tätä lippuahan opiskelija ei saa ostaa.

Asiakaspalvelun mukaan opiskelija voi ostaa 10 matkan sarjalipun ja tämä OPISKELIJA-ALENNUKSEN jälkeen on 34,30€. Lippu pitää sisällään 10 matkaa ja esim syyskuussa tulee neidille matkustuspäiviä 22 joten yhteensä siis 44 matkaa - tarvitaan 4 kappaletta 10 matkan sarjalippuja: 4 x 34,30 = 137,20.

Erotus NORMAALIHINTAISEN 30 päivän lipun ja kuukauden matkamäärän mukaisten sarjalippujen määrän välillä on hyväksemme 4,30€.

OPISKELIJA PAKOTETAAN ostamaan sarjalippuja ja niiden tosiasiallinen kustannus opiskelija-alennusten jälkeen on kuukaudessa sama kuin työssä käyvän aikuisen 30 päivän lipun.

Opiskelijamme matkakustannukset tuplaantuivat nyt hänen täytettyä 17 vuotta. Vusoitasolla tämä tekee n. 550-600€.

Kun tässä vääjäämättä tulee eteen puntarointi mahdollisen kolmannen auton hankinnasta (hänen mahdollinen ajokortti yksinään ei poista meidän kuskaustarvetta harkkoihin), niin ei tämä seikka ainakaan kallista vaakaa julkisen liikenteen puoleen.

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 09, 2011, 06:16:06 kirjoittanut Mikko Nyman » tallennettu
Hannu Lehikoinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 96


« Vastaus #103 : Syyskuu 09, 2011, 07:43:32 »

Eihän 30 päivän lippua ole saanut opiskelija-alennuksella tähänkään saakka.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #104 : Syyskuu 09, 2011, 07:46:48 »

Kuten sanottu, minä olen noista pihalla kuin lumiukko. Mutta mikäli ymmärsin tota frendin vuodatusta yhtään, nyt tilanne on tosiaan se, että 20 kertalippua maksaa yhtä paljon kuin kaksi 10 lipun sarjalippua.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #105 : Syyskuu 09, 2011, 08:23:09 »

Eihän 30 päivän lippua ole saanut opiskelija-alennuksella tähänkään saakka.

Kuukausilipusta (silloin se siis oli voimassa nimenomaan kuukauden eli 28 - 31 päivää) sai 25 prosentin opiskelija-alennuksen 1980-luvulla. Tämä etuisuus poistui muistaakseni vuoden 1992 paikkeilla ja korvattiin sarjalipulla. Kaipa VR yritti paikata entisestään kiristyvää rahapulaansa, lamavuosia kun elettiin, ottamalla opiskelijoilta siihenastista enemmän. Itse en ollut oikeutettu opiskelijalippuun enää kevään 1991 jälkeen, joten yksityiskohdat ovat jääneet hämäriksi.

Mutta ei kai 30 pv lipun ostaminen opiskelijalta kiellettyä ole, alennusta ei vain ole.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #106 : Syyskuu 09, 2011, 11:09:44 »

Tuskin lippujen hinnat nousevat....VR säästää muualta, tänään havaitsin että IC:n ravintelivaunussa metalliset aseet on vaihtuneet notkeisiin muovijäljitelmiin Virnistää
-on niillä mukava jyrsiä mikrossa kuivattua sitkeää lihaspiirakkaa Iskee silmää

Seuraavaksi tullee pahvilautaset Pyörittää silmiään

Niinpä niin... Ravintolapalveluista vastaa Avecra, liikennöinnistä VR, radoista ja turvalaitteista Liik enne vir asto jne jne jne... Tuossa erään ystävän kanssa kirjoiteltiin just päivänä muutamana, jolloin tuli jälleen huomattua suomalaisten selkärangoissa olevan kyllä kuin kiveen kirjoitettuna muistot menneistä. Kaikki mikä rautateihin liittyy on Valtion rautateiden (VR) syytä,


Mietin vain, että eikös VR kuitenkin omista suurimman osan Avecrasta, joten tavallaan VR siinä säästää myös. Hymyilee
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #107 : Syyskuu 10, 2011, 14:03:11 »

Ainakin Kainuun Sanomat on jo 2.9. tiennyt kertoa paperilehtensä lukijoille, paljonko Peruslippu maksaa 11 eri matkustusvälillä. IC-matkat Tampereelta Ouluun ja Jyväskylään halpenevat muutaman sentin ja ainoa isompi korotus näillä väleillä on Jyväskylä-Kuopio-IC-matka, joka nousee 27,2 > 30,34 euroa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #108 : Syyskuu 10, 2011, 14:09:42 »

Natisen liitoksistani tässä kohtaa; tekisi mieli kertoa tästä lippu-uudistuksesta kaikki, mutta kun ei vaan pysty. Naiset, bileet ja työt ensin.

Alla kuitenkin lainaus aiheesta:
"Moro Mikko!

Uuteen lipunmyyntijärjestelmään liittyen vähän lisätietoa:

x
x
x

t: Teema"
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #109 : Syyskuu 13, 2011, 06:34:41 »

Olipa tämän päivän aamulehdessä juttu tästä häpeningistä.

Mielenkiintoista oli vertailu auto vs. juna välillä Tre-Hki...

Junalla normilipulla 30€ ja 1.46 h=IC-vauhti.
Autolla pa-kulu 19€ ja matkaaika 1.34h !?!? -kuka vetäsee autolla laillisesti tuon välin tuohon aikaan(asemalta asemalle)  Pyörittää silmiään

tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2537


« Vastaus #110 : Syyskuu 13, 2011, 09:26:22 »

Olipa tämän päivän aamulehdessä juttu tästä häpeningistä.
Mielenkiintoista oli vertailu auto vs. juna välillä Tre-Hki...
Junalla normilipulla 30€ ja 1.46 h=IC-vauhti.
Autolla pa-kulu 19€ ja matkaaika 1.34h !?!? -kuka vetäsee autolla laillisesti tuon välin tuohon aikaan(asemalta asemalle)  Pyörittää silmiään
Miksi kukaan matkustaisi autolla asemalta asemalle? Käytännössä tärkeämpi vertailu olisi kodin ja lopullisen määräpaikan välinen aika, joka tietysti vaihtelee niin paljon eri matkaajilla, että jokaisen on tehtävä oma vertailunsa.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2195


« Vastaus #111 : Syyskuu 13, 2011, 09:34:26 »

Ja edelleenkin lippuja voi ostaa vanhaan tapaan ja hintaan 13.9 asti ja varaukset ovat voimassa pitkälle syksyyn. Eli nyt rauha maahan ja kotiin nukkunaan.  Loppu onkin selkeeää ylireagointia.
Ainakaan eilen maanantaina junassa 428 ei voitu myydä jatkoyhteyttä IC- junalla. Ainoastaan Pendoliinoyhteys oli konduktöörin kertoman mukaan mahdollista.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #112 : Syyskuu 13, 2011, 09:47:32 »

Melko kuvaava artikkeli, jossa myös kommentointi on varsin kuvaavaa  Iskee silmää

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/09/vr_varautuu_lippuhammennykseen_2866052.html
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #113 : Syyskuu 13, 2011, 09:54:23 »

Olipa tämän päivän aamulehdessä juttu tästä häpeningistä.
Mielenkiintoista oli vertailu auto vs. juna välillä Tre-Hki...
Junalla normilipulla 30€ ja 1.46 h=IC-vauhti.
Autolla pa-kulu 19€ ja matkaaika 1.34h !?!? -kuka vetäsee autolla laillisesti tuon välin tuohon aikaan(asemalta asemalle)  Pyörittää silmiään
Miksi kukaan matkustaisi autolla asemalta asemalle? Käytännössä tärkeämpi vertailu olisi kodin ja lopullisen määräpaikan välinen aika, joka tietysti vaihtelee niin paljon eri matkaajilla, että jokaisen on tehtävä oma vertailunsa.
Niinpä. Tässäkin vertailussa olisi myös huomioitava junan vaatimat jatkoyhteydet ja niiden tuoma lisäkustannus Helsingin päässä...Toi aamulehden vertailu sopisi itselle,kun työpaikka on ihan rautatieaseman lähellä, mutta en tosiaan vetäisi sutolla sinne puolessatoista tunnissa Iskee silmää
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #114 : Syyskuu 13, 2011, 11:25:22 »

Ylen uutinen oli julkaistu tänään klo 6.51.  Ensimmäinen ja samalla tähän mennessä ainoa uudistusta kehuva kommentti näytti tulleen kello 11.40.

Sikäli kuin uutinen antoi mitään lisäainesta oman kannan muodostamiseen, tähänastiset epäilykseni eivät ainakaan vähentyneet.

Tyypillistä VR:läistä asioiden kaunistelua ja hämäämistä on esimerkiksi IC- ja pendokuukausilippujen yhdistäminen ja hinnan sijoittaminen ilmeisesti lähelle nykyistä kalliimpaa vaihtoehtoa. Niinhän ennenkin vastaavien lippujen hinnankorotuksia yritettiin peitellä, että perushintaa nostettiin suhteellisen maltillisesti, mutta sen sijaan lisättiin päälle enemmän ja enemmän lisämaksua. Junankäyttäjän näkökulmastahan sillä ei ole mitään merkitystä, mikä hinnankorotuksen rakenne on. Jos hinta nousee, se nousee ja sillä siisti.

Täältä Riihimäen työmatkaliikenteen näkökulmasta - kuten jo aiemmin totesin - uudistus näkyy epäilemättä entistä täydempinä lähiliikennejunina. No, itsehän teen nyt töitäni kotona enkä ole tungosta junissa kasvattamassa, mutta moni muu on.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 253


« Vastaus #115 : Syyskuu 13, 2011, 13:35:17 »

Auton ja junan vertaaminen niin, että autosta huomioidaan vain bensakulu, mutta junasta ihan kaikki, on takapuolesta revittyä, täydellisen talousammattitaidotonta puuhaa. Autoilu maksaa kaikki kustannukset huomioiden verottajan laskeman noin 0,45 euroa per kilometri, ellei tyydy muutaman tonnin romurautaan, jolloin voi päästä 0,30 euroa per kilometri pintaan. Jos muuta kuin bensaa ei huomioida junaan verratessa työmatkailussa, missä ne noin 0,35 euron muut osuudet sitten noteerataan ?  Viikottaisten 20 kilometrin market käyntien kustannuksenako, jolloin 100 euron ruokakassin päälle luetaan toiset 100 euroa auton käyttökustannuksia  - vs. 4 euroa paikallisbussilla??
tallennettu
Aki Leppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 151


« Vastaus #116 : Syyskuu 13, 2011, 13:45:47 »

YLE: Junalippujen ennakkotilaukset ärsyttävät nettikommentoijia
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/09/junalippujen_ennakkotilaukset_arsyttavat_nettikommentoijia_2867961.html

tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #117 : Syyskuu 13, 2011, 13:58:17 »

Auton ja junan vertaaminen niin, että autosta huomioidaan vain bensakulu, mutta junasta ihan kaikki, on takapuolesta revittyä, täydellisen talousammattitaidotonta puuhaa. Autoilu maksaa kaikki kustannukset huomioiden verottajan laskeman noin 0,45 euroa per kilometri, ellei tyydy muutaman tonnin romurautaan, jolloin voi päästä 0,30 euroa per kilometri pintaan. Jos muuta kuin bensaa ei huomioida junaan verratessa työmatkailussa, missä ne noin 0,35 euron muut osuudet sitten noteerataan ?

Tuossa tapauksessa autoilun kustannuksia pitäisi jyvittää myös niille päiville kun olen junalla liikenteessä.

Ajoneuvovero ja vakuutukset maksavat per päivä tasan yhtä paljon ajanpa autolla tai matkustanpa junalla. Samoin auton arvo jatkaa alenemistaan, vaikka seisookin kotona. Nämä kiinteät kustannukset on syytä huomioida myös junalippujen "edullisuutta" laskiessaan.

Ainoa säästö syntyy polttoainekulujen ja muiden pienempien käyttökulujen säästymisestä.

Toki junaliput ovat lähes jokaisessa tapauksessa niin turkasen kalliita, että sentinvenyttäjä ajaa omalla autollaan.

Edit: Autoilun kokonaiskustannuksia voi käyttää verrokkina, jos on todella mahdollista luopua omasta autosta ja saada liikkumistarpeensa tyydytetyksi muutoin. Minun kohdalla se ei onnistu, ei töiden eikä vapaa-ajan kohdalla.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #118 : Syyskuu 13, 2011, 14:24:07 »

Kyllä tuo kustannusten vertailu on melkoista rakettitiedettä. Lähinnä pitäisi pystyä laskemaan auton käytöstä liikenteessä aiheutuneet kulut, siis muutakin kuin polttoaine. Renkaat kuluvat ja koko auton tekniikka kuluu ja vaatii huoltotoimia jne.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 13, 2011, 15:25:05 kirjoittanut Markku Naskali » tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 253


« Vastaus #119 : Syyskuu 13, 2011, 17:01:03 »

Rakettitieteistä ei ole kyse, vaan kaikissa kaupallisissa oppilaitoksissa opetettavista kustannuslaskennan perusteista. Myös kiinteät kustannukset jyvitetään itse suoritteelle, eikä sysätä sermin taakse piiloon. Ravintolassa ruoka-annoksen kustannus muodostuu muustakin kuin raaka-aineista, kaljatuopin hinnalla katetaan muutakin kuin tynnyrin ostohintaa Alkosta ... siitä huolimatta vain raaka-aineet ja tuopin sisältö on se mitä näennäisesti kuluu - vtr. polttoaineen kuluminen.

Jos junakustannusten päälle pitäisi laskea kotona seisovan auton kustannuksia, samalla periaatteellahan silloin autoilun kulujen päälle pitäisi laskea auton käyttämisen takia matkustajan osalta käyttämättömänä seivovan rautatieinfran kustannuksia .... ellei sitten haluta olla tarkoituksenhakuisia.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #120 : Syyskuu 13, 2011, 17:19:26 »

Noinhan se on, että laskutapoja on ihan yhtä monta kuin laskijaa. Autoa ei ole ostettu pelkästään junan korvaajaksi, joten vertailu yhteen junalippuun pitäisi kai lähinnä laskea noiden välittömien kulujen perusteella. Olen minäkin nuoruudessani jonkin verran liiketaloutta opiskellut, mutta se on juuri sitä, en viitsi sanoa mitä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #121 : Syyskuu 13, 2011, 17:31:17 »

Muistanette myös, että Mercurius on paitsi kauppiaiden, myös varkaiden jumala.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2346


« Vastaus #122 : Syyskuu 14, 2011, 05:51:47 »

Näin aamuteen juonnin jälkeen totean asiaan tiukasti liittyen seuraavaa:

Lippujen hinta ei enää muodostu suorinta mahdollista raideyhteyttä (tavararadat mukaanlukien) kulkien, vaan nyt tässä uudessa systeemissä näkyy käytettävän niitä reittejä, mitä halutun lipun junat oikeasti käyttävät.

Eräille paikkakunnille tulee suhteessa aika isojakin korotuksia entiseen nähden. Karjaa-Tampere esimerkkinä... mikähän sen vanha hinta oli, noin 30-35 euroa? Nyt se on 41-47 euroa...

Toisaalta sama yhteys eri reittiä esim. Tampere-Salo maksaa Turun kautta 16 euroa vähemmän, kuin Pasilan kautta.

Ja sitten tämä vanha kunnon Helsinki-Oulu-Kouvola yhteysjippo valkkaamalla lisävalinnoista vain pikajunat maksaa nyt 115 euroa entisen parin kympin sijaan.. Hymyilee
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 14, 2011, 06:07:45 kirjoittanut Juhani Pirttilahti » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #123 : Syyskuu 14, 2011, 06:30:00 »

Nopeasti minkäkin tuota uutta verkkokauppaa tuossa kuikin. Halvimmillaan taajamajunayhteys Helsingistä Tampereelle maksaa 11,64 EUR. Tämä siis löytyi siten, että laitoin matkustuspäiväksi 12.11.2011. Tosin, en kyllä keksi mitään järkiperäistä syytä, miksi mun pitäisi ostaa junalippu Helsingistä Tampereelle kahden kuukauden päästä lähtevään junaan. Mitä sitten, jos pääsenkin kaverin kyydissä? Mitä sitten, jos se kaverin mökkiviikonloppu onkin peruttu? Hyvä palvelu toi on toki pidemmillä reiteillä, mutta esim. yöjunien hinnoitteluhan meni nyt näemmä perheen osalta täysin uusiksi. Näemmä tämän illan reissu Helsingistä Rovaniemellä kokoonpanolla iskä, äiskä, poitsu ja tytsy maksaa 343,20 EUR.

Summa summarum lyhyellä otannalla: uudistuksessa on plussia ja miinuksia, kuten missä tahansa muussakin uudistuksessa.
tallennettu
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #124 : Syyskuu 14, 2011, 06:54:16 »

Helsinki Lentoasema löytyy myös automaattitäydennyksestä, yhteyksiä ko. asemalle ei vaan ole. Palvelu myös pyysi kahteen kertaan ilmoittamaan matkustajien määrän, jos halusi ostaa lipun. Ja nyt sivu jymähti kokonaan, kun halusin selata seuraavia yhteyksiä (mikä ihmeen kolme junaa / sivu -rajoitus?).

Edit: myöskin "Jatka"-painiketta joutuu painamaan kahdesti jostain syystä. Mikähän siinäkin on.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 25 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR:n lippu-uudistus 2011  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina