Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #250 : Syyskuu 19, 2011, 11:50:56 » |
|
Sunnuntain IC78 Kajaanista Helsinkiin - extrassa eli vanhassa bisneksessä oli 2 matkustajaa lähes koko matkan ajan (Kúopio - Pieksämäki välillä 3). Varaustilanteen mukaan luokka oli 3/4 punaisena.
Miten muuten (kuu)kausilippulaisten kiintiöpaikat mahtavat näkyä vaunukartoissa, vai onko sellaisia enää - siis kiintiöpaikkoja?
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #251 : Syyskuu 19, 2011, 11:53:50 » |
|
VR on ottanut toistaiseksi lippuautomaatit pois käytöstä myyntijärjestelmässä olevien häiriöiden vuoksi. Kaikki automaatit on toistaiseksi suljettu.
Lipunmyyntijärjestelmän vaikeudet johtuvat Accenturen ja Tiedon toimittaman tietojärjestelmän ongelmista.
Tieto lisää tuskaa. (Vanha atk-viidakon sananlasku) Toinen ICT-sananlasku kuuluu näin: Kaikki järjestelmätoimittajat tuottavat paskaa, mutta Accenture toimittaa sen ajallaan.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #252 : Syyskuu 19, 2011, 12:54:14 » |
|
Miten muuten (kuu)kausilippulaisten kiintiöpaikat mahtavat näkyä vaunukartoissa, vai onko sellaisia enää - siis kiintiöpaikkoja?
Näkyvät näkyvän punaisina. Ks. esim. IC55:n vaunut 3, 9 ja 11.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 203
|
« Vastaus #253 : Syyskuu 19, 2011, 13:10:28 » |
|
Tuottaako tämä VR-laitos nyt tulevaisuuden -Hölmöläisten Tarinoita- . Sekoilua, josta saadaa historian katsannossa hauskoja anekdootteja, kuinka ihmiset olivat ennen tyhmiä. Salaliittouskovaiset saavat lisää rakennusaineita teorialleen rautatieliikenteen tahallisesta alasajamisesta
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #254 : Syyskuu 19, 2011, 13:17:56 » |
|
Miten muuten (kuu)kausilippulaisten kiintiöpaikat mahtavat näkyä vaunukartoissa, vai onko sellaisia enää - siis kiintiöpaikkoja?
Näkyvät näkyvän punaisina. Ks. esim. IC55:n vaunut 3, 9 ja 11. Miten seuraava on selitettävissä, sunnuntaisin välillä esim. Kouvola-Mikkeli, pikanjunan useammassa vaunussa on paikat 1-44 punaisina. Kiintiöpaikathan ovat voimassa ma-pe Helsingistä Kouvolan suuntaan mentäessä ja niitä on vaan yhdessä vaunussa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« Vastaus #255 : Syyskuu 19, 2011, 15:12:34 » |
|
Täysi kaaos Helsingin rautatieasemalla: "Mitta on aivan täysi!" Helsingin rautatieaseman lippuluukuille vievät pitkät jonot eivät liiku senttiäkään. Lippuautomaatit eivät toimi, ja nyt lipunmyyjien tietojärjestelmätkin ovat jumissa. - Kuinka vaikeaa voi olla saada tulostettua yksi lippu, huokaisee mies, joka on seisonut jonossa jo useita kymmeniä minuutteja. Matkustajille on kuulutettu, että lipun voi ostaa junastakin, mutta ihmiset haluaisivat oman istumapaikan ja siksi lipun ennakkoon. Tilanne on toivoton ja ihmisten mitta alkaa olla täysi. iltasanomat
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #256 : Syyskuu 19, 2011, 15:23:12 » |
|
Verkkokaupassa näyttää olevan kohdillaan paikkojen valinta, selkeät vaunukartat.
On vaan todella huonosti toteutettu. Kokeile vaikka valita paikka jostain vaunusta, selata toiseen vaunuun, ja yritä valita uusi paikka. Pitää etsiä se aiemmin valittu paikka, poistaa valinta ja palata takaisin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #257 : Syyskuu 19, 2011, 15:29:31 » |
|
Joo-pa-joo. Juuri tuli lähdettyä IC-55:llä hesasta....kunhan ensin oli lähtöraide vapautunut, yksi pendoliino lähti puoli tuntia myöhässä samalta raiteelta Noh, olin onnistunut ostamaan lipun netin kautta viisvitoseen, vaunuun 5 ja allergiahyttipaikka 3. Hieman oudoksuin että vaunussa olikin vaunu vitonen kaksikerroksisena. Kun vaunusto saapui lähtöraiteelle, ensimmäisessä vaunussa numero 10, sitten neljä numerotonta ja niiden perässä vaunu 3. Sen perässä normi ravintelivaunu nro 4. Ja loppuletka yksikerrosvaunuja. Eli vaunu 5 oli yksikerroksinen ja siinä ei ollut lainkaan ostamaani istumapaikkaa Noh, normipäivä, ajattelin ja kuten tavallisesti majottauduin ravintolavaunuun. Siinä kuivaa siideriä nauttiessa kuuntelin konduktöörien keskustelua, aikas kypsää tai ainakin puolikypsää rupee porukka oleen tuohuun
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #258 : Syyskuu 19, 2011, 16:09:34 » |
|
Oliskohan jo vähitellen syytä vapauttaa vorgin änkyräsiipi paheksunnasta, johon jouduimme pelkkää muutosvastarintaamme kun emme ymmärtäneet uudistuksen hienoutta saati luottaneet VR:ään sen läpiviemisessä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2346
|
« Vastaus #259 : Syyskuu 19, 2011, 16:44:46 » |
|
Oliskohan jo vähitellen syytä vapauttaa vorgin änkyräsiipi paheksunnasta, johon jouduimme pelkkää muutosvastarintaamme kun emme ymmärtäneet uudistuksen hienoutta saati luottaneet VR:ään sen läpiviemisessä?
Ei tää nyt ihan niin hyvin mennyt, mutta paremmin kuitenkin kuin Sampo Pankin uudistus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #260 : Syyskuu 19, 2011, 16:46:27 » |
|
Oliskohan jo vähitellen syytä vapauttaa vorgin änkyräsiipi paheksunnasta, johon jouduimme pelkkää muutosvastarintaamme kun emme ymmärtäneet uudistuksen hienoutta saati luottaneet VR:ään sen läpiviemisessä?
Ei tää nyt ihan niin hyvin mennyt, mutta paremmin kuitenkin kuin Sampo Pankin uudistus. Ensinnäkään tämä uudistus ei ole vielä valmis ja toiseksi Sampo Pankki ei ole monopoliasemassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #261 : Syyskuu 19, 2011, 17:04:35 » |
|
IC-55:llä normi ravintelivaunu nro 4.
IC55:n ravintolavaunu on ainakin tämän vuoden kevääseen asti ollut poikkeuksetta nro 8, ei 4. Eli jos se nyt oli 4, se ei ollut sille junalle tyypillistä. Tämäkin uudistus tuntuu kuuluvan sarjaan, jossa johto haluaa ja suunnittelijat suunnittelevat jotakin, se jokin ei toimi, ja ruohonjuuritason asiakaspalveluhenkilökunnan velvollisuudeksi jää sitten yrittää paikata, mitä paikattavissa on. Asiakaspalvelukulttuuri junissa on viime vuosia parantunut huomattavasti, konduktöörit ja muut ovat tehneet kelpo PR-työtä VR:n puolesta - mutta sitten siellä on se johtoporras, joka hyvin tehokkaasti tekee tyhjäksi kaiken positiivisen, minkä suoritusporras on kenties saanut aikaiseksi.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« Vastaus #262 : Syyskuu 19, 2011, 17:09:29 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #263 : Syyskuu 19, 2011, 18:07:01 » |
|
IC-55:llä normi ravintelivaunu nro 4.
IC55:n ravintolavaunu on ainakin tämän vuoden kevääseen asti ollut poikkeuksetta nro 8, ei 4. Eli jos se nyt oli 4, se ei ollut sille junalle tyypillistä. Tämäkin uudistus tuntuu kuuluvan sarjaan, jossa johto haluaa ja suunnittelijat suunnittelevat jotakin, se jokin ei toimi, ja ruohonjuuritason asiakaspalveluhenkilökunnan velvollisuudeksi jää sitten yrittää paikata, mitä paikattavissa on. Asiakaspalvelukulttuuri junissa on viime vuosia parantunut huomattavasti, konduktöörit ja muut ovat tehneet kelpo PR-työtä VR:n puolesta - mutta sitten siellä on se johtoporras, joka hyvin tehokkaasti tekee tyhjäksi kaiken positiivisen, minkä suoritusporras on kenties saanut aikaiseksi. En tiedä mistä uudistuksesta Timo puhut jos väität vaunujen numeroinnin olevan tarkoituksella sekaisin. IC-55 taisi lähteä hieman myöhässä koska ravintolavaunu oli vaihtunut aikaisemmin ilmoitetusta. Samassa yhteydessä vaunujen numerokylttien päivitys oli kait mennyt poskelleen. Eli Helsingissä vaunujen numerointi oli kyljissä ja sisällä pielessä. Riihimäessä vaunusta poistuessa numerot olivat kait ok, koska 10 vaunu oli saanut oman numeronsa. Jos tarkoitat lippu-uudistusta niin siihen en ota kantaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #264 : Syyskuu 19, 2011, 18:13:37 » |
|
En tiedä mistä uudistuksesta Timo puhut jos väität vaunujen numeroinnin olevan tarkoituksella sekaisin. Jos tarkoitat lippu-uudistusta niin siihen en ota kantaa.
Anteeksi epäselvä ilmaisu, tarkoitin nimenomaan lippu-uudistusta.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2346
|
« Vastaus #265 : Syyskuu 19, 2011, 18:24:25 » |
|
Ensinnäkään tämä uudistus ei ole vielä valmis ja toiseksi Sampo Pankki ei ole monopoliasemassa.
Mitenniin ei ole valmis? Eihän mitään muuta kuin valmista pitäisi edes julkistaa... Vai onko tässä testaus ulkoistettu asiakkaille? Ei oo VR myöskään monopoliasemassa, sillä aina on Matkahuolto, Finnair, Ryanair, oma auto, omat jalat tai mitä tahansa muuta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #266 : Syyskuu 19, 2011, 18:55:30 » |
|
Täytyy kyllä kehua VR:ää tämänpäiväisestä toiminnasta Helsingin päärautatieasemalla! Lipunmyyntisalin edustalle oli pystytetty pari siistiä pöytää, joista toinen oli varattu korvaushakemusten jättämiseen ja toinen yksinkertaiseen lipunmyyntiin. Lipunmyyntipöydän takana seisoi pari VR:n työntekijää konduktöörin lipunmyyntilaitteiden kanssa. Jonoa oli kolmen ihmisen verran, eli juniin sai lippuja vaivatta, ilman jonottamista. Tämä on juuri sitä poikkeustilanteen palvelua, jota olen Saksassa nähnyt ja jota Suomeenkin olen toivonut. Nyt sitä näkyi esimerkillisen siististi toteutettuna. Eli, kiitos VR! Lisään kuvia, kunhan saan ne puhelimestani ulos
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #267 : Syyskuu 19, 2011, 19:13:34 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 309
|
« Vastaus #268 : Syyskuu 19, 2011, 19:39:36 » |
|
AL: Junassa olleilta kerättiin tiedot laskun lähettämistä varten. Helsingistä Tampereelle matkalla ollut matkustaja hämmästyi, kun Pendolinossa olleilta kyseltiin nimi- ja osoitetietoja laskun lähettämistä varten. Matkustajan mukaan konduktööri keräsi yhteystiedot niiltä matkustajilta, joilla ei ollut lippua eikä käteistä matkan maksamiseen. Vaihtoehdoksi tarjottiin lipun maksamista aseman lipunmyynnissä matkan määränpäässä. Pendolino 53 lähti Helsingistä kello 15.59, puoli tuntia aikataulustaan myöhässä. VR:n internetsivuilla syyksi mainitaan tekninen vika. Matkustajille kerrottiin, että viivästys johtui temppuilevasta ovesta. Tampereella pysähtyessään Pendolino oli 40 minuuttia myöhässä. Myöhästymisestä ja lipunosto-ongelmista huolimatta matkustajat eivät hermostuneet VR:n toimintaan. – Ihan huumorilla matkustajat suhtautuivat ainakin meidän vaunussamme, Aamulehteen soittanut matkustaja kertoo. Hän epäilee, että matkustajat ovat osanneet varautua myöhästymisiin, koska VR:n lippu-uudistus aiheutti ongelmia jo viime viikolla. VR:n viestintäpäällikkö Mika Heijari hämmästyy suuresti kuullessaan, mitä Pendolinossa tapahtui. Hänen mukaansa korteilla maksaminen on tänään sujunut kaikissa junissa normaalisti. Heijari uskoo, että konduktööri on kysynyt osoitetiedot matkustajilta, jotka ovat yrittäneet maksaa lippunsa Visa Electron -kortilla. Se ei käy junissa maksuvälineenä. Tänään monet matkustajat ovat kuitenkin joutuneet nousemaan junaan ilman lippua, koska kaikki automaatit jouduttiin sulkemaan myyntijärjestelmässä olevien häiriöiden vuoksi ja asemien lipunmyynnissä on saattanut olla ruuhkaa. Häiriöiden vuoksi lippuautomaatit ovat tänään vieneet joiltakin matkustajilta rahat ilman, että kone on tulostanut lippua. Heijari kertoo, että yhteystietoja on kerätty joiltakin matkustajilta myös sitä varten, että heille voidaan palauttaa automaattien viemät rahat. http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194697438910/artikkeli/matkustaja+hammastyi+junassa+olleilta+kerattiin+tiedot+laskun+lahettamista+varten.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #270 : Syyskuu 19, 2011, 19:55:51 » |
|
Suora copypaste VR:n nettisivulta:
"VR:n verkkokaupassa Nordean, Sampo Pankin, Osuuspankin, Aktian, Säästöpankkien, Paikallisosuuspankkien, Handelsbankenin, Ålandsbankenin, Tapiola Pankin ja S-Pankin verkkomaksupalvelun kautta, Visa, Visa Electron, Mastercard ja American Express -maksukorteilla. Junissa edellä mainituilla korteilla."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« Vastaus #271 : Syyskuu 19, 2011, 20:15:01 » |
|
VR:n lipunmyyntiä maanantaina piinanneet ongelmat saattavat jatkua tiistainakin. Kaikki lippuautomaatit pysyivät suljettuina vielä iltaseitsemältä, eikä yhtiöllä tuolloin ollut tietoa tilanteen kestosta. - Tässä tehdään töitä 24 tuntia joka päivä, sanoi viestintäpäällikkö Mika Heijari. iltalehti
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #272 : Syyskuu 19, 2011, 20:42:58 » |
|
Sunnuntain IC78 Kajaanista Helsinkiin - extrassa eli vanhassa bisneksessä oli 2 matkustajaa lähes koko matkan ajan (Kúopio - Pieksämäki välillä 3). Varaustilanteen mukaan luokka oli 3/4 punaisena.
Leikin vähän verkkokaupalla, ja huomasin, että sellaiset penkit näkyy punaisena, joita ei voi valittujen ehtojen mukaisesti varata. Esimerkiksi jos valitsee listasta "vastakkaiset paikat", niin kaikki muut penkit muuttuvat punaisiksi, paitsi vapaat vastakkaiset paikat. Näin ollen jos on ostamassa peruslippua, vanha bisnes näkyy kokonaan punaisena, paitsi toisen puolen käytäväpaikat näkyvät valkoisina, koska niitä ei myydä lainkaan (kuten ei ymmärtääkseni aiemminkaan?) Vastaavasti jos on ostamassa joustavaa lippua, menee koko juna punaiseksi, poislukien ekstraluokan vapaat paikat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #273 : Syyskuu 19, 2011, 21:13:08 » |
|
Luulisi Mikan tietävän tämän. Ehkäpä ongelmien takia Electron varmentaminen ei onnistunut ja sen takia laskutusosoitteita kysyttiin. Tämä siis ehkä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #274 : Syyskuu 19, 2011, 21:23:47 » |
|
Ehkäpä ongelmien takia Electron varmentaminen ei onnistunut ja sen takia laskutusosoitteita kysyttiin. Tämä siis ehkä.
Mitä mä oon paria konduktööriä noissa junissa jututtanut, nimenomaan korttivarmennukset ja ylipäätään lipunmyynti junissa on toiminut kaikkein parhaiten viimeisten päivien hässäkän aikana. Voisin kuvitella, että VR muistaa matkustajien lisäksi myös Accenturea ja Tietoa jollain pienen pienellä nimellisellä laskulla, jahka häsbäkkä on saatu klaarattua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|