Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« Vastaus #350 : Syyskuu 28, 2011, 19:20:45 » |
|
VR on ottanut junalippuautomaatteja koekäyttöön muutamilla asemilla. Junalippuja saa ostaa automaateista ainakin Tampereella ja Helsingissä. Yhtiö ei anna tarkempia tietoja koekäytöstä. VR ei kerro koekäytön etenemisestä tai siitä, jäävätkö nyt avatut automaatit käyttöön pysyvästi. VR ilmoittaa tiedottavansa lippuautomaattien käyttöönotosta huomenna puolenpäivän jälkeen. yleOnpas - taas kerran - todella avointa tiedotuspolitiikkaa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 272
|
« Vastaus #352 : Syyskuu 29, 2011, 17:40:15 » |
|
Täällä voi sitten ostaa ja myydä ennakkolippuja. Toki muitakin lippuja voi myydä mutta ekös se idea menee vähän hukkaan jos myy muita lipputyyppejä. http://junamarketti.net/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #353 : Syyskuu 29, 2011, 17:48:37 » |
|
Tuo junamarketti on niin hieno oivallus, että taatusti se kohta jollain perusteella tuomitaan laittomaksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eija Mari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 38
|
« Vastaus #354 : Syyskuu 29, 2011, 18:14:41 » |
|
Tänään Pasilan asemalle oli palkattu nuorehko mies jonotusnumeroita ottaville kertomaan, että myös automaatit toimivat. Lopputuloksena niin moni siirtyi automaatille, että lipunmyynnistä lipun sai nopeasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #355 : Syyskuu 29, 2011, 18:57:38 » |
|
Täällä voi sitten ostaa ja myydä ennakkolippuja. Toki muitakin lippuja voi myydä mutta ekös se idea menee vähän hukkaan jos myy muita lipputyyppejä. http://junamarketti.net/Kas, kas! Toihan on ihan fiksu oivallus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #356 : Syyskuu 29, 2011, 20:30:43 » |
|
Tänään Pasilan asemalle oli palkattu nuorehko mies jonotusnumeroita ottaville kertomaan, että myös automaatit toimivat. Lopputuloksena niin moni siirtyi automaatille, että lipunmyynnistä lipun sai nopeasti.
Taas pääsee mainitsemaan, että VR on tehnyt fiksusti. Tällaisilla pienillä asiakaspalveluteoilla saa pienellä rahalla ihmisille hyvän mielen ja luottamusta palautettua. Sekä tehokkaampi että halvempi kuin moni mainoskampanja - yhden nuoren palkkaaminen kun ei paljoa maksa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Hyökyranta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 78
|
« Vastaus #357 : Syyskuu 29, 2011, 21:03:24 » |
|
Tuo junamarketti on niin hieno oivallus, että taatusti se kohta jollain perusteella tuomitaan laittomaksi.
Hesari oli tänään kirjoittanut jutun tästä junamarketista ja kysynyt myös VR:n mielipidettä asiaan, VR:llä ei kuulemma ole mitään nokan koputtamista tähän junamarkettiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #358 : Syyskuu 29, 2011, 21:10:07 » |
|
Hesari oli tänään kirjoittanut jutun tästä junamarketista ja kysynyt myös VR:n mielipidettä asiaan, VR:llä ei kuulemma ole mitään nokan koputtamista tähän junamarkettiin. VR:n kannaltahan on hyvä tietää mahdollisimman ajoissa, miten monta lippua junaan on myyty, jotta junan kokoonpanoon voidaan vaikuttaa. Tämän sivun ansiosta ihmisten uskallus ostaa junalippuja kauankin etukäteen on parempi ja siten junien kokoamiseen tarvittava ennakkotieto matkustajamääristä on tarkempi. Ja kun katsoo, millaisia ihme välejä tuolla sivulla tarjotaan, on selvää, ettei tuota ainakaan nykyisellään käytetä minkäänlaiseen kusettamiseen. Sanoisin, että tuo junamarketti tuottaa hyötyä aika pitkälti kaikille osapuolille
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #359 : Syyskuu 30, 2011, 06:05:48 » |
|
Nyt tätä lippu-uudistusta ja ongelmia on seuraillut tässä reilun pari viikkoa, voin todeta seuraavaa: loppuviimein VR hoiti tiedotuksen mallikkaasti, palkkasi tosiaan lisähenkilökuntaa asemille ja tällä viikolla taisi olla vielä se erillinen lipunmyyntitiskikin Helsingin päärautatieasemalla, josta sai istumapaikkaa lukuunottamatta ostettua junalippuja.
Mielestäni VR:n on petrannut asennettaan huomattavasti aiempiin aikoihin verrattuna, joka on erinomaista edistystä. Puhumattakaan siitä, että Mikael Aro tulee telkkariin kertomaan avoimesti ongelmista.
Jos tämä uudistus ei aivan putkeen mennyt, niin ainakin VR:n johdon asennemuutoksen näkee nykyään jo aivan konkreettisesti, joka ei mielestäni ole lainkaan huono asia. Hieman ohi aiheen jos mennään, peräänkuuluttaisin vielä hieman laajempaa ja avoimempaa vuoropuhelua loppuasiakkaiden kanssa, sillä VR:n -niin kuin kaikkien muidenkin yhtiöiden- pääasiallinen tulonlähde ovat maksavat asiakkaat. Toki sijoitustuotoillakin tulosta voi tehdä, mutta jos mietitään mikä, tässä tapauksessa VR:n, ydinliiketoimintaa on, niin se on varmasti kuljetuspalveluiden tarjoaminen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #360 : Lokakuu 01, 2011, 11:56:59 » |
|
Tänäänhän piti astua voimaan lisämaksu junasta lipun ostaessa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #361 : Lokakuu 01, 2011, 12:25:31 » |
|
Nyt tätä lippu-uudistusta ja ongelmia on seuraillut tässä reilun pari viikkoa, voin todeta seuraavaa: loppuviimein VR hoiti tiedotuksen mallikkaasti, palkkasi tosiaan lisähenkilökuntaa asemille ja tällä viikolla taisi olla vielä se erillinen lipunmyyntitiskikin Helsingin päärautatieasemalla, josta sai istumapaikkaa lukuunottamatta ostettua junalippuja.
Minulla on tuoretta tietoa tilanteesta Tampereen rautatieasemalla. Ostin joskus klo 11 jälkeen lipun IC47:ään matkustaakseni Seinäjoelle. Asemahalliin astuessani lipunmyyntijono kiemurteli pitkälle hallin puolelle, mutta lippumyynnissä näkyi olevan vain kahden henkilön palvelumiehitys. Ei näyttänyt hyvältä, joten menin ihmettelemään automaattien tilannetta. Seinustalla olevat kymmenkunta automaattia näyttivät kuin hedelmäpeliltä. Jokaisessa ruudussa vilkkui epäsäännöllisessä rytmissä normaalilta aloituskuvalta näyttävä ruutu ja "Automaatti suljettu" -ruutu. Hetken kummasteltuani yritin lähestyä yhtä aukiolevista automaateista, mutta se sulkeutui sormeni lähdetyessä ruutua. Sivusilmällä huomasin vieressä auki olevan ja ehdin koskettamaan ruutua. Nikotellen automaatti ryhtyi toimimaan, mutta ilmeisesti automaatille syöksyessäni olin valinnut kieleksi ruotsin tai sitten se vaan vaihtui randomilla. No, käyhän se lipun osto toisella kotimaisellakin, joten sain ostettua biljettin Seinäjoelle. Hitaastihan se toimi, mutta sain vielä kuitinkin. Samaan aikaan muut lippua havitelleet käyttivät erilaisia tekniikoita automaateille päästäkseen. Jotkut jäivät odottamaan yhden automaatin kohdalle mahdollista avautumista, toiset väijyivät parin metrin päässä useampaakin ruutua. Joku onnistuikin aina välillä nappaamaan itselleen voiton, mutta valtaosa jäi ilman. Melko koomista, ja moni epäilikin olevansa piilokamerassa. Tuolla kokemuksella en kyllä antaisi lainkaan pisteitä VR:lle, esitys oli alle arvosteluasteikon. Varsinkin lippumyynnin miehitys oli jotakin käsittämätöntä, kun ongelmat olivat taatusti tiedossa jo pari viikkoa sitten, joten työvuoroja kyllä olisi ollut mahdollisuus rukkailla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 244
|
« Vastaus #362 : Lokakuu 01, 2011, 18:02:38 » |
|
Hesari oli tänään kirjoittanut jutun tästä junamarketista ja kysynyt myös VR:n mielipidettä asiaan, VR:llä ei kuulemma ole mitään nokan koputtamista tähän junamarkettiin. VR:n kannaltahan on hyvä tietää mahdollisimman ajoissa, miten monta lippua junaan on myyty, jotta junan kokoonpanoon voidaan vaikuttaa. Tämän sivun ansiosta ihmisten uskallus ostaa junalippuja kauankin etukäteen on parempi ja siten junien kokoamiseen tarvittava ennakkotieto matkustajamääristä on tarkempi. Ja kun katsoo, millaisia ihme välejä tuolla sivulla tarjotaan, on selvää, ettei tuota ainakaan nykyisellään käytetä minkäänlaiseen kusettamiseen. Sanoisin, että tuo junamarketti tuottaa hyötyä aika pitkälti kaikille osapuolille Kyllä siitä on käytännöllisyys kaukana, jos junalla matkustamisen kynnystä on alennettava tuollaisella lisäpalvelulla ihan vain siksi, että varsinainen tekijä nimeltä VR nyt sattui tekemään tavallisen asiakkaan kannalta aivan liian kankean lipunmyyntijärjestelmän. Jotenkin vain tuntuu siltä, että nyt on keskitytty seurauksiin, eikä niinkään itse ongelmaan. Mutta se vaatisi pokkaa sanoa ääneen, että tuli ostettua kallis järjestelmä, jossa unohdettiin itse asiakkaat eli junien jokapäiväiset käyttäjät. Kyllä se junan todellinen kilpailukyky tulee nimenomaan siitä, että asiakas saa lippunsa aina edullisesti ostoajankohtaan katsomatta, ja että lipun ostovaiheessa ei tarvitse olla laadittuna sitä kuuluisaa kymmenvuotissuunnitelmaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #363 : Lokakuu 01, 2011, 18:07:03 » |
|
Perustetaan huutokauppa. Kalleimman huudon tehnyt saa lipun haluamaansa junaan. Markkinatalous toteutuu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #364 : Lokakuu 01, 2011, 18:29:24 » |
|
Tänäänhän piti astua voimaan lisämaksu junasta lipun ostaessa?
Niin piti, mutta: Junissa voi ostaa junalippuja ilman lisämaksua 14.10. asti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #365 : Lokakuu 01, 2011, 19:31:55 » |
|
... Mutta se vaatisi pokkaa sanoa ääneen, että tuli ostettua kallis järjestelmä, jossa unohdettiin itse asiakkaat eli junien jokapäiväiset käyttäjät. .... Olisivat ostaneet Ruotsin SJ:ltä sopuhintaisen vuosien hiomisen tuloksena loistavasti toimivan ohjelman. Asiakkaatkin tykkäävät, koska junat ovat pääradoilla ärsyttävän täysiä. Ai niin... hinnat oli kruunuissa ja Suomessa on Euro. ... Ehkä joku etevä ohjelmoija olisi osannut vaikka siirtää desimaalipilkun paikkaa, jos valuutan vaihto oli ylivoimaista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #366 : Lokakuu 01, 2011, 20:47:25 » |
|
Heh, koomikkokollegani, Heikkilän Pirjo, näemmä veti puolitotuuksia Yleleaksissa äsken: http://areena.yle.fi/video/1317494710101Tästä tulikin hieman off topicina mieleen, että voisin ehdottaa jätkille rautatieaiheisen stand up-illan vetämistä jollain klubilla siten, että yksikään koomikko ei puuttuisi näihin mediassa olleisiin ongelmiin, vaan hommaa kaivettaisi joltain muulta kantilta. Se voisi olla lystiä, sillä hyvä huumori kas kun on onnistuessaan hauskaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #367 : Lokakuu 05, 2011, 20:23:31 » |
|
Tietoviikko: Kaksi syytä VR:n lippusotkuun"Ensinnäkin verkkokaupan käyttäjämäärät oli arvioitu liian pieniksi lanseerauksen yhteydessä. Asiaa korjattiin sekä laite- että sovelluspalvelintasolla heti julkistuksen jälkeen ja samalla lisättiin mahdollisuus rajoittaa käyttäjämäärää. Toinen ongelma oli nimittäin sovelluspalvelimien varusohjelmiston virhe. Oraclen Weblogic-tuotteen versiossa 10 oli tunnettu muistinkäsittelyyn liittyvä bugi, joka tietyssä kovassa kuormitustilassa aiheutti ongelmia ja järjestelmään syntyi epävakautta. Tämä johti lippujärjestelmän sulkemiseen." Lähde näihin lainauksiin oli tämä: http://www.tekniikkatalous.fi/ict/tietoviikko+kaksi+syyta+vrn+lippusotkuun/a698344ja itse Tivin juttuun tämä: http://www.tietoviikko.fi/cio/vr+myontaa+itongelmat+olisi+pitanyt+tunnistaa+etukateen/a697637Ihan omana kommenttinani mainittakoon, että jos VR:llä on näin suunnattomia ongelmia keksiä fillaria uudelleen, niin mikseivät he voi ostaa Amadeuksesta paloja tuotantoon? Ei voi käsittää kyllä moista. Huomattavasti pienemmin harmein olisi tästäkin selvitty, jos ei olisi oltu näin jääräpäisiä oman talon jeppelöitä. Olisko tämän koko lippu-uudistushässäkän alkuperäinen ongelma sama kuin Symbianin ja/tai S60:n? Tehdään vaan lisää ja lisää erilaisia kontaktipintoja mukamas läpi järkän/UI:n ja yritetään tehdä siitä UI-puolelle kovaa kamaa, samalla unohtaen itse ongelmanytimen? Symppari kaatui minusta omaan mahdottomuuteensa, kun huomioidaan aasialaiset sovelluskehittäjät tähän laskuun. En ole ohjelmoija, mutta mitä mahtaa tapahtua jatkossa qt-kaluille? Niillä nähdäkseni pääsee UI:n läpi suoraan tonne laitteen ytimeen, mukaanlukien radiorajapinta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Masalin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 107
|
« Vastaus #368 : Lokakuu 05, 2011, 23:03:05 » |
|
^ Eihän VR keksinyt pyörää uudelleen, vaan päätti ostaa uuden pyörän Accenturelta/Tiedolta. Jos tuo bugi kerran on tunnettu, miksei sitä ole korjattu, tai vähintään otettu huomioon?
Käyppä Johtaja Nyman tutustumassa Nokian uuteen 701-malliin lähimmässä kännyköitä myyvässä liikkeessä, siinä on Symbian Belle (Symbian^3:n ja Symbian Annan korvaava versio, joka tulee ilmaiseksi päivitykseksi myös kaikkiin aiempiin Symbian^3 -puhelimiin), ja nimenomaan sen sulavaan käyttöliittymään. Parempi myöhään…
QT jatkaa PC-ohjelmien kehitysympäristönä, ja se myös pysyy Nokialla, Nokian vihajailujen mukaan QT tulee S40-puhelimiin, niihin muutamia satoja miljoonia vuodessa myyviin "peruspuhelimiin".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #369 : Lokakuu 05, 2011, 23:25:38 » |
|
^ Eihän VR keksinyt pyörää uudelleen, vaan päätti ostaa uuden pyörän Accenturelta/Tiedolta. Jos tuo bugi kerran on tunnettu, miksei sitä ole korjattu, tai vähintään otettu huomioon?
Accenture tai Tieto osannee vastata tähän. VR:n viestintä osaisi myös, mutta kun se ei tajua mitä on joku muu kuin stalinistinen leikkiosakeyhtiö. Käyppä Johtaja Nyman tutustumassa Nokian uuteen 701-malliin lähimmässä kännyköitä myyvässä liikkeessä, siinä on Symbian Belle (Symbian^3:n ja Symbian Annan korvaava versio, joka tulee ilmaiseksi päivitykseksi myös kaikkiin aiempiin Symbian^3 -puhelimiin), ja nimenomaan sen sulavaan käyttöliittymään. Parempi myöhään…
Heh, oliko toi nyt sitten osoitettu huumoriksi? Jos viittilöit käelläsi minnuu kohtaan, voet olla tääsin varma, ettet sua rukkasta takaasin... Mie oon saattanna ollu muutaman vuojen näien vehkeien kanssa tekemisissä. QT jatkaa PC-ohjelmien kehitysympäristönä, ja se myös pysyy Nokialla, Nokian vihajailujen mukaan QT tulee S40-puhelimiin, niihin muutamia satoja miljoonia vuodessa myyviin "peruspuhelimiin".
Sepä se. (EDIT: lisäys) Mä en oikeastaan edes tajua, mikä S60-alustalla on ollut QT:n virka; kyllähän Noksujen ytimiin -myös radiorajapintoihin- pääsee Sympparinkin läpi, jos käytössä on Java ja vaikkapa Symbianinkin kehitystyökalut. Kaikki rajapinnat on kumminkin speksattu esim. Forum Nokiassa jo iät ajat sitten - itse asiassa eka Noksun API Interface, joka julkaistiin loppukäyttäjille, taisi olla Nokia 8110i:n soittoäänihäsbäkkä ja sen SMS OTA-tilaukset.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Masalin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 107
|
« Vastaus #370 : Lokakuu 06, 2011, 00:36:59 » |
|
^ Offtopic, mutta olkoon. Kehittäjät kuulemma tykkäävät Qt:stä, ja suunnitelmana oli saada kehittäjät tekemään Symbian-ohjelmat Qt:lle, josta ne voi käden käänteessä siirtää Maemolle/Meegolle, jonka piti korvata Symbian. Nytkin N9:lle tulee paljon Symbian/Qt-ohjelmia. Ja viimeisimpien huhujen mukaan S40:n korvaa jossain vaiheessa Linux-pohjainen Meltemi, jossa ei mitenkään yllättäen on mukana Qt, saattaapa Qt ehtiä S40:lle jo ennen sitä. Takaisin aiheeseen. http://www.hs.fi/kotimaa/VR+karsi+uudistuksessa+pois+junabussilippuja/a1305546584715
|
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 06, 2011, 01:02:33 kirjoittanut Tuomas Masalin »
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #371 : Lokakuu 06, 2011, 05:26:45 » |
|
Sellainen havainto, että aikaisemmin 10+1 matkan opiskelijasarjalippu pika- ja taajamajuniin Riihimäki - Helsinki välillä maksoi 54 euroa ja risat. Uudistuksen jälkeen 10 matkan sarjalippu 30,80. Eli välillä näinkin päin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #372 : Lokakuu 06, 2011, 09:34:38 » |
|
Sellainen havainto, että aikaisemmin 10+1 matkan opiskelijasarjalippu pika- ja taajamajuniin Riihimäki - Helsinki välillä maksoi 54 euroa ja risat. Uudistuksen jälkeen 10 matkan sarjalippu 30,80. Eli välillä näinkin päin.
Jos opiskelija haluaa matkustaa Helsingistä Espooseen tyylillä, niin hän tekee sen tietenkin InterCity2-junan Ekstra-luokassa. Joustava-lippu (sis. kahvi/tee, keksejä ja päivän lehdet (HS, IS, IL, KL) hintaan 3,66 €. Vaihtoehtona on toki matkustaa Eko-luokassa 2,71 € tai Lähijunalla 4,00 €.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #373 : Lokakuu 06, 2011, 10:36:31 » |
|
Jos opiskelija haluaa matkustaa Helsingistä Espooseen tyylillä, niin hän tekee sen tietenkin InterCity2-junan Ekstra-luokassa. Joustava-lippu (sis. kahvi/tee, keksejä ja päivän lehdet (HS, IS, IL, KL) hintaan 3,66 €. Vaihtoehtona on toki matkustaa Eko-luokassa 2,71 € tai Lähijunalla 4,00 €.
...tai jos opiskelijalla on matkakortilla arvoa (kenelläpä ei olisi?), niin hinta onkin 1,69 €.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #374 : Lokakuu 06, 2011, 10:49:04 » |
|
...tai jos opiskelijalla on matkakortilla arvoa (kenelläpä ei olisi?), niin hinta onkin 1,69 €. Esimerkiksi opiskelijalla, joka ei asu/opiskele pääkaupunkiseudulla...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|