Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #450 : Lokakuu 16, 2011, 13:26:47 » |
|
Ennen uusinta "lippu-uudistusta" maksoi pikajunalippu Kouvola - Helsinki via Oulu eläkeläiselle 14,40€. Nyt sen hinta on lähes 60€. (tarkka hinta ei ole nyt tiedossa, koska "istunto on vanhentunut", kestettyään n. 45 sekuntia). Matka-aika on vajaa 17 tuntia. Junamatkasta pitävälle se oli mukava sijoitus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #451 : Lokakuu 16, 2011, 13:31:05 » |
|
- tarjosin VR:lle keväällä 2006 wlan-verkkoja asiakaskäyttöön IC-kalustoon. Vastaus oli: "Meillä oli sellaiset testikäytössä muutamassa vaunussa, mutta käyttö oli vähäistä." Kysyin, että miten te sitten markkinoitte mahdollisuutta käyttää ilmaista wlania? "Ei mitenkään".
Missä kohdassa tässä on tapahtunut palvelunheikennys mielestäsi? Siinä, kun he purkivat jo kertaalleen asennetut langattomat kamppeet veks Ed-vaunuista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #452 : Lokakuu 16, 2011, 14:34:48 » |
|
- tarjosin VR:lle keväällä 2006 wlan-verkkoja asiakaskäyttöön IC-kalustoon. Vastaus oli: "Meillä oli sellaiset testikäytössä muutamassa vaunussa, mutta käyttö oli vähäistä." Kysyin, että miten te sitten markkinoitte mahdollisuutta käyttää ilmaista wlania? "Ei mitenkään".
Missä kohdassa tässä on tapahtunut palvelunheikennys mielestäsi? Siinä, kun he purkivat jo kertaalleen asennetut langattomat kamppeet veks Ed-vaunuista. Ne taisi olla testivehkeet jotka eivät kaikenkaikkiaan toimineet hyvin. Mutta asiassa on tehty palvelunepäheikentämistä ja niissä Eds:ssä on nyt verkot pydessä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #453 : Lokakuu 16, 2011, 16:02:30 » |
|
Juu, tuota VR-Junaverkkoa on tullut käytettyä ahkerasti ja se toimii kyllä paljon paremmin kuin tuollaiselta palvelulta liikkuvassa junassa uskaltaisin odottaa. Ongelmia ei enää nykyään ole oikeastaan kuin tunneleiden kohdalla. Lisäksi onnistuin löytämään vanhan ykkösluokan IC-vaunun, johon junaverkkoa ei oltu vielä asennettu. Oli harmillista huomata tuo vasta kun olin jo istunut alas ja kasvattanut juuret takamuksestani istuimeen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« Vastaus #454 : Lokakuu 16, 2011, 21:00:13 » |
|
Ei edes vaivauduta kertomaan uudesta kokeilusta. Kertaankaan en ole nähnyt mitään wi-fi kylttiä tms. vaunussa.
Tämän homman virolaiset hoitivat huomattavasti paremmin neuvostokalustolla vuosia sitten.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #455 : Lokakuu 17, 2011, 01:25:48 » |
|
Ei edes vaivauduta kertomaan uudesta kokeilusta. Kertaankaan en ole nähnyt mitään wi-fi kylttiä tms. vaunussa.
Tämän homman virolaiset hoitivat huomattavasti paremmin neuvostokalustolla vuosia sitten.
Hieman A4-paperia pienempia tarroja on ollut vaunujen seinillä, niitä tosin ei välttämättä ole lisäilty enää nykyään kaikkiin vaunuihin. Kuvankin löysin:
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #456 : Lokakuu 17, 2011, 05:37:10 » |
|
Ei edes vaivauduta kertomaan uudesta kokeilusta. Kertaankaan en ole nähnyt mitään wi-fi kylttiä tms. vaunussa.
Tämän homman virolaiset hoitivat huomattavasti paremmin neuvostokalustolla vuosia sitten.
Etkä kertaakaan ole tiedotusvälineissä törmännyt tähän tietoon? Asennusten ollessa kesken, tarrojen asentaminen on vähän kaksipiippuinen juttu. Vaikka vaunuun olisi laitteisto asennettu, riippuu verkon toimivuus junan muiden vaunujen asennustilanteesta. Vaikka asiasta ei tarroilla ole paljoa ilmoitettu (vielä), niin jotenkin sinne verkkoon pari tuhatta käyttäjää päivittäin löytää tiensä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« Vastaus #457 : Lokakuu 17, 2011, 08:36:38 » |
|
Taitaa dementia painaa jo päälle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« Vastaus #459 : Lokakuu 17, 2011, 12:03:27 » |
|
VR:n lippuautomaateista on saanut viime viikot yllättävän edun. Uuden Suomen lähteen mukaan jo kaksi viikkoa kestänyt ominaisuus lippuautomaatissa on sallinut entisessä business-luokassa matkustamisen edullisimman opiskelijalipun hinnalla. Uuden Suomen lähde kertoo, että hän joutui alun perin vahingossa opiskelijalipun ostettuaan ekstra-luokkaan, eli entiseen business-luokkaan. VR:n hinnoittelusta vastaava johtaja Satu Oker-Blom kertoo Uudelle Suomelle, että ominaisuus on yhtiön tiedossa. Hinnoittelujohtaja ei kuulosta ilahtuneelta Uuden Suomen kysymyksistä. - Asiakkaalla on käynyt hyvä tuuri. Tämä tulee korjaantumaan muutaman päivän sisällä, Oker-Blom lupaa.uusi suomi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #460 : Lokakuu 17, 2011, 15:42:29 » |
|
Nämä asiat on varmasti jauhettu puhki näillä palstoilla moneen kertaan, mutta kun en jaksa kahlata kaikkea läpi, niin kerron ja kysyn. Viikko sitten tiistaina olin lähdössä Helsingistä tänne landelle. Lippuautomaatit olivat näennäisesti käytettävissä, mutta mitään muuta kuin jotain esittelyä en saanut esille. Moni yritti, mutta tuskin kukaan sai lippua ulos. Siis niille perinteisille, jo ennen suljetuille, lippuluukuille. Pyysin taajamajunalippua Lempäälään, mutta ei se riittänyt, piti tietää myös junan lähtöaika. On jotenkin turhaa touhua tuo ekosysteemi, että lippu kelpaa vain määrätyllä junavuorolla kun matka on suht lyhyt. Edelleen minulle on erittäin epäselvää, vaaditaanko aina junasta lippua ostettaessa tuo lisämaksu. Se on niin väärin harvoin matkustavia kohtaan. Jos asemalaiturilla on yksi säänpieksemä automaatti jonka liput ovat sateessa liiskaantuneet jne. Ja tietenkin siinä junassa oli taas kyljessä teksti Riihimäki, vaikka Tamopereelle piti mennä. Se huolestutti monia. Eikä tämä vuodatus edes kuulu tänne, mutta kun niin kiukuttaa tämä "palveluyhteiskunta"!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #461 : Lokakuu 17, 2011, 16:10:44 » |
|
Eikä tämä vuodatus edes kuulu tänne, mutta kun niin kiukuttaa tämä "palveluyhteiskunta"!
Älä huoli, muutosvastarintaisuuttasi se vain on.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #462 : Lokakuu 17, 2011, 16:32:15 » |
|
Sitäpä se juuri on. Nykyään kaikki hoidetaan netissä, ja kun netti oli viikon poikki, tuli ahdistus. No, ei se mitään, netín toimimattomuudesta on paras ilmoittaa netissä. Palveluyhteiskunta toimii!!!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #463 : Lokakuu 17, 2011, 18:35:18 » |
|
Taajamajunasta kondultööriltä ostettaessa lippu on lisämaksuton siinä tapauksessa, että yhteys on vaihdoton, eli lipun kattama matka toteutetaan alusta loppuun samalla junanumerolla.
Mahdollisen vaihtoyhteyden tapauksessa on ilmeisesti tarkoitus ostaa lippu vaihtoasemalta, jolloin toki menetetään regressio, mutta lisähinta jäänee silti pienemmäksi kuin sen 5€. Taajamajunankin konduktööriltä voi toki ostaa myös vaihdollisen lipun vaikka minne, jos siltä tuntuu, mutta silloin tulee maksettavaksi se femman lisämaksu.
Lisämaksu on maksettava myös silloin, kun konduktööriltä ostettava matka sisältää vaihdon taajamajunasta toiseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #464 : Lokakuu 17, 2011, 18:52:37 » |
|
Mahdollisen vaihtoyhteyden tapauksessa on ilmeisesti tarkoitus ostaa lippu vaihtoasemalta, jolloin toki menetetään regressio, mutta lisähinta jäänee silti pienemmäksi kuin sen 5€. Taajamajunankin konduktööriltä voi toki ostaa myös vaihdollisen lipun vaikka minne, jos siltä tuntuu, mutta silloin tulee maksettavaksi se femman lisämaksu.
Mutku vaihtoasemalla on harvoin aikaa ostaa yhtään mitään..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #466 : Lokakuu 18, 2011, 07:26:16 » |
|
Tänä aamuna Aamupostin yleisönosastolla kirjoitti turenkilainen, joka oli käynyt Helsingissä. Hän kirjoitti ostaneensa lipun junasta ja ihmetteli, miksi joutui maksamaan viiden euron lisämaksun, vaikkei Turengissa ole edes automaattia (eikö todella?). Helsinkiin saavuttuaan matkustaja oli käynyt aseman lipunmyynnissä kysymässä asiaa ja hänelle oli sanottu, että lisämaksu oli otettu väärin perustein. Samaa mieltä oli ollut myös paluujunan konduktööri [ilmeisesti oikein, koska kyseessä oli vaihdoton matka?].
Vielä matkustaja ihmetteli, miksei Riihimäen ja Helsingin välillä samassa junassa lippunsa ostaneilta peritä lisämaksua, jos turenkilaisilta peritään.
***
Ilmeisesti henkilökuntakaan ei oikein tunnu olevan selvillä, milloin lisämaksu pitää ottaa, milloin ei. Pitäisikö VR Oy:n tehostaa henkilökuntansa koulutusta, yksinkertaistaa järjestelmää vai kenties molempia?
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #467 : Lokakuu 18, 2011, 07:58:56 » |
|
Aamulehdessä puolestaan ihmetellään Akaan sisäisen raideliikenteen tariffeja, kun ne tuntuvat riippuvan täysin sattumasta ja kuun asennosta. Matkustajalta on peritty Toijala - Viiala välillä ensin 2,70 euroa ja toisella kertaa yli kolminkertainen summa. Maksettava oli, koska konnarin laite niin ilmoitti. VR:n tiedottaja Marja Merta tunnustaa tosiasiat toimittajan kysyessä: " En osaa sanoa, mistä virhe johtui. Koko myyntijärjestelmä uudistui syyskuun puolivälissä, ja junan myyntilaitteissakin on uudet sovellukset. Varmasti virhe liittyy tähän." Merta jatkaa: " Oikea hinta Toijala - Viiala -välille on edelleen 2,70 euroa. Junasta ostettuna lippu saattaa olla hinnoitteluasiantuntijamme mukaan jopa muutaman sentin edullisempi, koska hintaan tehdään kilometrien mukaan muutamisen senttien tarkennuksia."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #468 : Lokakuu 18, 2011, 09:23:42 » |
|
Arvaan, että tämä "kolminkertainen hinta" on 7,70€, eli 2,70€+5€.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #469 : Lokakuu 18, 2011, 09:46:29 » |
|
Ilmeisesti henkilökuntakaan ei oikein tunnu olevan selvillä, milloin lisämaksu pitää ottaa, milloin ei. Pitäisikö VR Oy:n tehostaa henkilökuntansa koulutusta, yksinkertaistaa järjestelmää vai kenties molempia? Valitettavasti junahenkilökunnalla ei ole vaikutusmahdollisuutta hintaan päinvastoin kun aiemmin. Tuo junasta ostetun lipun lisämaksu (5€) tulee suoraan koneelta, eikä konduktööri/junamyyjä voi sitä enää poistaa kuten aiemmin oli mahdollista. Koulutuksissa meille kerrottiin, että näissä tapauksissa asiakas pitää neuvoa ottamaan yhteys Asiakaspalautteisiin ja virheellinen hinta korvataan... Jep, olen samaa mieltä kanssanne. Itse maksu suorassa taajamajunayhteydessä on järjestelmässä oleva virhe, joka havaittiin välittömästi 15.10.2011 aamun ensimmäisissä taajamajunissa - tosin onneksi vain joissain. Viasta on mennyt tieto eteenpäin ja toivottavasti se(kin) poistuu seuraavassa päivityksessä, kuten kaikki muutkin...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #470 : Lokakuu 18, 2011, 09:51:43 » |
|
Ilmeisesti henkilökuntakaan ei oikein tunnu olevan selvillä, milloin lisämaksu pitää ottaa, milloin ei. Pitäisikö VR Oy:n tehostaa henkilökuntansa koulutusta, yksinkertaistaa järjestelmää vai kenties molempia? Valitettavasti junahenkilökunnalla ei ole vaikutusmahdollisuutta hintaan päinvastoin kun aiemmin. Tuo junasta ostetun lipun lisämaksu (5€) tulee suoraan koneelta, eikä konduktööri/junamyyjä voi sitä enää poistaa kuten aiemmin oli mahdollista. Koulutuksissa meille kerrottiin, että näissä tapauksissa asiakas pitää neuvoa ottamaan yhteys Asiakaspalautteisiin ja virheellinen hinta korvataan... Jep, olen samaa mieltä kanssanne. Kyllä se konduktöörin kanssa neuvottelun pitää riittää. Täyttäköön konduktööri sitten samalla tarvittavat blanketit ja hoitakoon asian byrokratian rattaisiin. Entäs jos asiakas ei maksa sitä vitosta? Soitetaanko poliisit? Itse en maksaisi. Jos konnarilla ei muuta ratkaisumallia ole, niin jättäköön kassaansa vitosen vajauksen ja ottakoon ytheyttä Asiakaspalautteisiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #471 : Lokakuu 18, 2011, 11:51:26 » |
|
Merta jatkaa: "Oikea hinta Toijala - Viiala -välille on edelleen 2,70 euroa. Junasta ostettuna lippu saattaa olla hinnoitteluasiantuntijamme mukaan jopa muutaman sentin edullisempi, koska hintaan tehdään kilometrien mukaan muutamisen senttien tarkennuksia." Että oikein h i n n o i t t e l u a s i a n t u n t i j a .
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #472 : Lokakuu 18, 2011, 12:21:56 » |
|
Merta jatkaa: "Oikea hinta Toijala - Viiala -välille on edelleen 2,70 euroa. Junasta ostettuna lippu saattaa olla hinnoitteluasiantuntijamme mukaan jopa muutaman sentin edullisempi, koska hintaan tehdään kilometrien mukaan muutamisen senttien tarkennuksia." Että oikein h i n n o i t t e l u a s i a n t u n t i j a . No täytyyhän sellainen olla, kun järjestelmä on näin monimutkainen. Olisiko oikein erityisasiantuntija? Ehkä VR:n on perustettava myös selvittelyosasto setvimään syntyneitä sotkuja.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2195
|
« Vastaus #473 : Lokakuu 18, 2011, 12:37:06 » |
|
Merta jatkaa: "Oikea hinta Toijala - Viiala -välille on edelleen 2,70 euroa. Junasta ostettuna lippu saattaa olla hinnoitteluasiantuntijamme mukaan jopa muutaman sentin edullisempi, koska hintaan tehdään kilometrien mukaan muutamisen senttien tarkennuksia." Että oikein h i n n o i t t e l u a s i a n t u n t i j a . No täytyyhän sellainen olla, kun järjestelmä on näin monimutkainen. Olisiko oikein erityisasiantuntija? Ehkä VR:n on perustettava myös selvittelyosasto setvimään syntyneitä sotkuja. Imankos junamatkustaminen täällä Suomessa on niin kallista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 126
|
« Vastaus #474 : Lokakuu 18, 2011, 14:39:42 » |
|
Varsin monesta paikasta on myös hyvä vaihtoehto VR:lle ja se on bussikyyti, joka näyttää pelaavan mainiosti, ainakin aikataulujen täsmällisyyden ja rahastuksen suhteen, ainakin minun kohdallani on käynyt. Jotenkin minua, rupesi oikeasti potuttamaan kun Laihialta olisin halunnut ostaa lipun Poriin ja se ei ollut mitenkään mahdollista, tällä uudella systeemillä, konnarin useista yrityksistä huolimatta. Onnekseni, uusi systeemi pystyi tulostamaan lipun Tampereelle, ettei Seinäjoelta tarvinnut ostaa Tampereelta ja Tampereelta taas Poriin. No, mitäpä matkustaja ja rautatie harrastaja ei olisi valmis tekemään ja sulattamaan, jotta saisi matkustaa VR:n kyydissä. Tämän hienon lippu uudistuksen jälkeen olen käyttänyt VR:n Eko-mahdollisuutta vain kerran, Pori-Vilppula-Jyväskylä. Pikkuisen pitää kuitenkin kehua, Vilppulan vaunussa oli luonnikas konnari, eikä muissakaan mitään vikaa ollut. Jyväskylästä palasin bussilla, eikä ongelmia ollut lipun ostossa kuskilta. Tai, en ainakaan niitä havainnut. Olen uudistuksen jälkeen, käynyt kahdesti Helsingissä ja kerran Espoossa, luonnollisesti bussilla kuljin. Toisella Helsingin keikalla jatkoin Porvooseen, bussi tuli hieman etuajassa ja sen ansiosta kerkisin ”edelliseen” Porvoon bussiin. Ihmeellistä, eikö vaan? Klo 6.20 Porista lähtevällä IC-junalla, joka on Helsingissä 9.52, kyyti maksaa Eko-lipulla 39,90 €. Bussi lähtee klo 6.00 ja on perillä 9.40, veloittavat matkasta 39,00 € ja kun ostaa menopaluu lipun, hinta on 70,20 €, eikä siihenkään tule mitään erillistä ”palvelumaksua”. Käväisin myös Orivedellä ja luonnollisesti, käytin molempiin suuntiin bussia. Myivät ensimmäisessä bussissa jatkolipun seuraavaan bussi, eikä ongelmia lippujen tulostamisessa ollut. Eivät hölisseet myöskään mitään palvelumaksusta. Aiemmin, luonnollisesti olisin kulkenut nämä välit junalla. Lippu-uudistus, uudisti minunkin kulkemistani. No, toisen voitto on toisen häviö, näin kait se menee. Olisikohan VR:llä syytä pohtia ”palvelumaksu” nimeä ja muuttaa se, sellaiseksi joka kuvaisi sitä paremmin ja olisi totuuden mukaisempi? Esimerkiksi: Monopoolin suoma - saavutettu etuus, joka kuvaisi maksua täydellisesti, tai mahdollisesti: Vehviläinen, tai lyhyt ja pehmeä vaihtoehto: Anu. Alokaskoulutukseni aikana, meidän kouluttajana oli ylikersantti ”kova kivi”, jos hommat eivät oikein edenneet kohtuudella tai hyvin. Ylikersantti kertoi meille hyvin lempeästi että: Hän hakee vanhan turkinhihan ja tunkee meidät sinne. Sitten, hän lupasi tehdä jotakin, jolla meidät uudistaisi kokonaan, mitä se tekeminen oli, en nyt millään muista, mitä se tekeminen oli mutta jotakin kuitenkin. Kun oikein intoutui, lupasi vetäistä molemmista päistä. Pitäisiköhän samainen turkinhiha, viedä VR:n herratorniin ja tehdä siellä samoin kuin meille? Nimittäin, hommat rupesivat luistamaan varsin mukavasti, eikä sitä turkinhihaa monesti tarvittu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|