Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« Vastaus #550 : Lokakuu 27, 2011, 11:06:38 » |
|
Sarjalippu junaan voi tulla kertalippuja kalliimmaksi. Tampere–Helsinki välin kymmenen kerran sarjalippu kaikkiin junatyyppeihin maksaa 315,4 euroa. Kertalippu pendolinoon maksaa 35,07, intercityyn 29,77 ja lähijunaan 23,27 euroa. Jos siis matkustat vain intercityllä, kymmenen kerran lippu maksaa 17,7 euroa enemmän kuin jos liput ostaa yksitellen. Sarjalipun ostaminen kannattaa vasta, jos matkustaa pendolinolla vähintään neljä kertaa kymmenestä ja loput matkat intercityllä. Lähi- ja pikajuniin sarjalippu maksaa 209,40 euroa. Lähjunia Tampereen ja Helsingin välillä kulkee muutama päivässä, pikajunia käytännössä vain öisin. aamulehti
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markus Mälkönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 48
|
« Vastaus #551 : Lokakuu 27, 2011, 11:42:49 » |
|
Täydennyksenä vielä: BC 50 maksaa lapsille, alle 27 vuotiaille opiskelijoille sekä 60 vuotta täyttäneille vain 115€. Onnistuuko tälläisen kortin tilaus suomalaiseen osoitteeseen? You have to have an address in Germany if you wish to pay by direct debit. Please change the address.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #552 : Lokakuu 27, 2011, 13:09:56 » |
|
Sarjalippu junaan voi tulla kertalippuja kalliimmaksi. Tampere–Helsinki välin kymmenen kerran sarjalippu kaikkiin junatyyppeihin maksaa 315,4 euroa. Kertalippu pendolinoon maksaa 35,07, intercityyn 29,77 ja lähijunaan 23,27 euroa. Jos siis matkustat vain intercityllä, kymmenen kerran lippu maksaa 17,7 euroa enemmän kuin jos liput ostaa yksitellen. Sarjalipun ostaminen kannattaa vasta, jos matkustaa pendolinolla vähintään neljä kertaa kymmenestä ja loput matkat intercityllä. Lähi- ja pikajuniin sarjalippu maksaa 209,40 euroa. Lähjunia Tampereen ja Helsingin välillä kulkee muutama päivässä, pikajunia käytännössä vain öisin. aamulehtiTässä yhteydessä tuli mieleen, että ainakin ennenhän nämä kymmenen kerran liput ovat olleet kymmenen + yhden matkan lippuja - ovatko sitten uudistuksen yhteydessä muuttuneet vai Aamulehden toimittaja jättänyt tämän faktan kertomatta : )
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« Vastaus #553 : Lokakuu 27, 2011, 13:39:52 » |
|
Tässä yhteydessä tuli mieleen, että ainakin ennenhän nämä kymmenen kerran liput ovat olleet kymmenen + yhden matkan lippuja - ovatko sitten uudistuksen yhteydessä muuttuneet vai Aamulehden toimittaja jättänyt tämän faktan kertomatta : )
Näkyvät edelleen olevan 10+1 ...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #554 : Lokakuu 27, 2011, 14:42:17 » |
|
Täydennyksenä vielä: BC 50 maksaa lapsille, alle 27 vuotiaille opiskelijoille sekä 60 vuotta täyttäneille vain 115€. Onnistuuko tälläisen kortin tilaus suomalaiseen osoitteeseen? You have to have an address in Germany if you wish to pay by direct debit. Please change the address. Olet kysymyksesi perusteella merkannut hakemukseen, että veloitus suoraveloituksella (direct debit), eli siten, että kerrot DB:lle saksalaisen tilisi tilinumeron ja he saavat sitten repiä tililtäsi sen verran rahaa kuin heitä huvittaa. Valitse lomakkeesta jokin toinen maksutapa, niin asia hoitunee.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #555 : Lokakuu 27, 2011, 14:47:26 » |
|
Tässä yhteydessä tuli mieleen, että ainakin ennenhän nämä kymmenen kerran liput ovat olleet kymmenen + yhden matkan lippuja - ovatko sitten uudistuksen yhteydessä muuttuneet vai Aamulehden toimittaja jättänyt tämän faktan kertomatta : )
Näkyvät edelleen olevan 10+1 ... onko näin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« Vastaus #558 : Lokakuu 27, 2011, 17:18:25 » |
|
Seuraavaksi herää kysymys, miksi nuo vanhentuneet sivut ovat yhä olemassa? Ei ole en
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #559 : Lokakuu 27, 2011, 17:22:08 » |
|
Seuraavaksi herää kysymys, miksi nuo vanhentuneet sivut ovat yhä olemassa? Ei ole en Joko siksi, että ihmisillä voi olla(?) voimassa olevia vanhan mallin mukaisia lippuja ja niiden ehdot ovat varmaankiin säilyneet sellaisenaan. Tai siksi, että näitä ei ole siivottu pois.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #560 : Lokakuu 27, 2011, 19:56:11 » |
|
Siellä mainitaan 10 matkan sarjalipulla 10 %:n alennus = 9 + 1.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #561 : Lokakuu 27, 2011, 20:17:47 » |
|
Niin kustannus sille että tulee junaan yksi lisämatkustaja on lähes 0 Eur mutta tulona se on huomattavasti enemmän. Se mikä eniten ihmetyttää että vr ajattaa pendolinon business vaunua hiljaisempina aikoina lähes tyhjänä. Hinta pitäsi painaa lähelle eko-luokaa, saataisiin enemmän rahaa taloon kokonaisuutena ja osa matkustajista parempaa palvelua eli win to win tilanne. Mikäköhän on syynä että tähän suuntaan ei mennä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2575
|
« Vastaus #562 : Lokakuu 27, 2011, 20:27:12 » |
|
Niin kustannus sille että tulee junaan yksi lisämatkustaja on lähes 0 Eur mutta tulona se on huomattavasti enemmän. Se mikä eniten ihmetyttää että vr ajattaa pendolinon business vaunua hiljaisempina aikoina lähes tyhjänä. Hinta pitäsi painaa lähelle eko-luokaa, saataisiin enemmän rahaa taloon kokonaisuutena ja osa matkustajista parempaa palvelua eli win to win tilanne. Mikäköhän on syynä että tähän suuntaan ei mennä?
SJ tekee niin. Köyhien ruotsalaisten malli ei sovi rikkaille suomalaisille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #563 : Lokakuu 27, 2011, 22:29:02 » |
|
SJ tekee niin. Köyhien ruotsalaisten malli ei sovi rikkaille suomalaisille.
Rikkaille? Ei täällä ole kaikilla varaa kulkea junilla edes 50% alennuksella...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #564 : Lokakuu 28, 2011, 09:56:15 » |
|
Mikäköhän on syynä että tähän suuntaan ei mennä? Se, että lippu-uudistus on vasta otettu käyttöön...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #565 : Lokakuu 28, 2011, 14:46:24 » |
|
Siellä mainitaan 10 matkan sarjalipulla 10 %:n alennus = 9 + 1.
Etuhan on siis aiempaa parempi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #566 : Lokakuu 29, 2011, 11:43:42 » |
|
Moni on varmasti tämän biisin jo kuullutkin, mutta teinpä tästä mukavan ja leikkisän videosovituksen: http://www.youtube.com/watch?v=nb6wuBILNRY (Matkaan en lähde on piisi ja näemmä Adoben Premiere on taas pätkäissyt tosta ääniloppuosan veks.)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #567 : Marraskuu 02, 2011, 08:42:44 » |
|
Tässä istun kaverin kanssa junassa. Hänellä on lippu vaunuun kolme, paikalle 63. Kyseisessä vaunussa ei ole paikkaa 63. Lippu on tässä nähtävilläni ja sen päivämäärä, kellonaika ja junanumero, IC 43, stemmaavat. Myöskin vaunu oli oikea. Se näyttäisi olevan jotain aivan uusinta kaksikerrostuotantoa, leikkialue yläkerrassaan. Istuinten selkänojien yläreunoissa oli kahvat ja paikkakohtaiset pistorasiat olivat polven tasalla sen sijaan, että niistä putoilisi muuntajia ihmisten päihin. Tarkistin VR:n verkkokaupan lipunmyynnistä, että se tosiaan luulee vaunussa olevan invavessan puoleisen pään välitasolla kaksitoista paikkaa, vaan eipä vaan ole. Sen sijaan sillä paikalla, jossa VR:n verkkokaupan mukaan on paikka 63, on läjä valoja ja nappuloita konduktöörin käyteltäväksi. Vastakkaisella puolella välitason käytävää ovat konduktöörin työtilat. Matkustaja päätti olla istumatta sähkökaappiin ja päätyi sen sijaan istumaan minun paikkani viereen. Toivottavasti se paikka pysyy vapaana
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #568 : Marraskuu 02, 2011, 08:53:19 » |
|
Tässä istun kaverin kanssa junassa. Hänellä on lippu vaunuun kolme, paikalle 63. Kyseisessä vaunussa ei ole paikkaa 63. Lippu on tässä nähtävilläni ja sen päivämäärä, kellonaika ja junanumero, IC 43, stemmaavat. Myöskin vaunu oli oikea. Se näyttäisi olevan jotain aivan uusinta kaksikerrostuotantoa, leikkialue yläkerrassaan. Istuinten selkänojien yläreunoissa oli kahvat ja paikkakohtaiset pistorasiat olivat polven tasalla sen sijaan, että niistä putoilisi muuntajia ihmisten päihin. Tarkistin VR:n verkkokaupan lipunmyynnistä, että se tosiaan luulee vaunussa olevan invavessan puoleisen pään välitasolla kaksitoista paikkaa, vaan eipä vaan ole. Sen sijaan sillä paikalla, jossa VR:n verkkokaupan mukaan on paikka 63, on läjä valoja ja nappuloita konduktöörin käyteltäväksi. Vastakkaisella puolella välitason käytävää ovat konduktöörin työtilat. Matkustaja päätti olla istumatta sähkökaappiin ja päätyi sen sijaan istumaan minun paikkani viereen. Toivottavasti se paikka pysyy vapaana Todennäköisesti selitys on seuraavanlainen: Eds-vaunu on korvattu Edfs-vaunulla. Tällaisessa tapauksessa junan konduktöörillä on esittää asiakkaalle varapaikka junassa, mikäli asiakas asiasta hänelle kertoo. Lipuntarkastuksen yhteydessä asiaa ei konduktööri välttämättä havaitse ilman asiakkaan mainintaa asiasta, joten pienen pieni vihje asiasta kannattaa antaa. Suosittelen tässä tapauksessa asiakasta ottamaan yhteyttä konduktööriin ja tiedustelemaan varapaikkaa, mikäli hän on menossa pidemmälle. Tampereelle menevän ei enää hirveästi kannata paikkaa lähteä vaihtamaan, koska juna saapuu sinne hetken kuluttua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« Vastaus #569 : Marraskuu 02, 2011, 18:18:17 » |
|
Ministerit Hautala ja Kyllönen odottavat VR:ltä parannuksia lippujärjestelmään. Valtiolta he vaativat sitoutumista raideliikenteen kehittämiseen. Ministerit tapasivat VR:n johtoa tiistaina. Tapaamisessa valtion omistajaohjauksesta vastaava kehitysministeri Heidi Hautala ja liikenneministeri Merja Kyllönen saivat VR:n toimitusjohtaja Mikael Arolta ja hallituksen puheenjohtaja Hannu Syrjäseltä yksityiskohtaisen selvityksen VR:n tilanteesta. Erityisesti tapaamisessa käsiteltiin lippujärjestelmän uudistamista. Molemmat ministerit painottivat, että lippujärjestelmän käyttöönoton olisi pitänyt onnistua paremmin. Selitykseksi ei ministerien mukaan riitä, että VR on keskellä historiansa suurinta muutosta ja että yhtiössä on useita isoja hankkeita vireillä. yle
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #570 : Marraskuu 03, 2011, 11:52:06 » |
|
http://userpoint.fi/reports/vr_verkkokauppa_kaytettavyysarvio.php"Käytettävyysarviossa löydettiin yli 150 käytettävyysongelmaa. Yleensä tämänkokoisissa verkkopalveluissa ongelmia on alle kolmasosa tästä ja etenkin kriittisiä ongelmia on vähemmän. Teknisesti keskeneräinen järjestelmä on usein keskeneräinen käyttöliittymänkin osalta. Niin oli myös nyt."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1767
|
« Vastaus #571 : Marraskuu 06, 2011, 21:22:39 » |
|
Karjalaisessa on nostettu esiin hyvä havainto. " VR vaatii asiakkaalta enemmän kuin itseltään
Merkittävän lippu-uudistuksen tehneen VR:n kanta matkapuhelimeen hankittaviin junalippuihin jättää asiakkaan kiusallisen yksin. Uusi mobiililippu vaatii käyttäjältä nettiyhteyteen pystyvän älypuhelimen, jonka kautta lippu saadaan tarkastettua junassa.
Kansainvälistä pohjaa omaava järjestelmä kuitenkin paljastaa erikoisen puutteen. VR vaatii asiakkaalta nettiyhteyden toimivuuden, kun samaan aikaan yhtiö vetoaa juuri yhteyksien puutteen ongelmaksi omalle lippujen tarkastukselle.
VR:n liiketoimintaratkaisujen päällikkö Jani Jääskeläinen kuvaa, että konduktöörien myyntilaite ei ole yhteydessä lippujärjestelmään johtuen operaattorien ylläpitämän puhelinverkon katvealueista. Lippua ostaessaan asiakas joutuu kuitenkin sitoutumaan siihen, että operaattorien verkko toimii myös siellä, missä VR ei sitä omissa junissaan saa toimimaan.
Yhtiö tulee vielä kartoittamaan, voidaanko puhelimeen hankittavia lippuja tarjota tulevaisuudessa muihinkin puhelimiin kuin uusiin älypuhelimiin." http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Uutiset_maakunta/vr_vaatii_asiakkaalta_enemm%C3%A4n_kuin_itselt%C3%A4%C3%A4n_7527181.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Peltonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 267
|
« Vastaus #572 : Marraskuu 06, 2011, 22:58:14 » |
|
Itse olen käyttänyt sujuvasti useampaan otteeseen lippuna puhelimeen ladattua pdf-lippua, jota sitten voi esitellä ruudulta konnarin lukulaitteelle. Tuon pdf:n voi ladata puhelimeen siellä missä mobiilibitti löytyy (esim. laiturilla) ja esitellä sitten junassa oli yhteyttä tai ei. Sama toki toimii myös selaimella avattaviin "oikeisiin" kännykkälippuihin.
Konnareiden myyntilaite tarvitsee ilmeisesti jatkuvan yhteyden ainakin korttitarkistuksiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #573 : Marraskuu 07, 2011, 00:36:48 » |
|
"VR vaatii asiakkaalta nettiyhteyden toimivuuden, kun samaan aikaan yhtiö vetoaa juuri yhteyksien puutteen ongelmaksi omalle lippujen tarkastukselle." Tähänhän on toimiva käytäntö jo olemassa: henkilöt, joiden elektroniset välineet eivät ole toimintakunnossa, poistetaan seuraavalla asemalla, tai jopa asemien välille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #574 : Marraskuu 07, 2011, 11:19:14 » |
|
"VR vaatii asiakkaalta nettiyhteyden toimivuuden, kun samaan aikaan yhtiö vetoaa juuri yhteyksien puutteen ongelmaksi omalle lippujen tarkastukselle." Tähänhän on toimiva käytäntö jo olemassa: henkilöt, joiden elektroniset välineet eivät ole toimintakunnossa, poistetaan seuraavalla asemalla, tai jopa asemien välille. Siellähän seisovat konduktöörit ja junamyyjät. Ja oikeastaan asemien lipunmyyjätkin, eiväthän heidänkään laitteensa toimi kunnolla
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|