Onko Sr1 myös menossa romuksi?
Tuskin. Ei olisi oikein varaa luopua yhdestäkään sähköveturista ennen kuin ensimmäinen Sr3 työskentelee kaupallisesti.
Linkataanpa tämä taas kolmannen tai neljännen kerran:
http://rhk-fi-bin.directo.fi/@Bin/9b3a5b38a616d143ccd6803746fe19ef/1319831174/application/pdf/1848490/071031_RHK_RPP_ERTMS_Suomen_kansallinen_toteutussuunnitelma_AkH.pdfEli tuossa aika täsmälleen neljä vuotta sitten julkaistussa tiedostossa näkyy sivulla 24 kuvaaja, josta ilmenee ainakin sen aikaisten suunnitelmien mukainen veturien hylkäys- ja hankinta-aikataulu. Sen mukaan Sr1-sarjan hylkäykset aloitettaisiin vähitellen parin-kolmen vuoden päästä vuonna 2014 ja viimeinen Susi poistuisi liikenteestä vuonna 2024, eli noin 13 vuoden kuluttua tästä päivästä.
Suunnitelmaan on voinut tulla vähäistä muutosta, mutta pääpiirteissään uskoisin sen pitävän kutinsa. Ainakin vuosi 2014 on mainittu myös täällä:
http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,3957.0.html .
Määrät sen sijaan voivat olla hieman erilaisia. Tuossa PDF:n kuvaajassa puhutaan noin sadasta sähköveturista ja dieselveturimäärästä joka vastaa kooltaan tämänhetkistä deeverilaivastoa.
Käytännössä VR on nyt tilaamassa 80 veturia, eli "noin sata", mutta lisäksi on optio 97 uudesta veturista. Vorkissa on puhuttu VR:n ehkä vähentävän dieselvetureita ja lisäävän vastaavasti sähkäreiden määrää. Jos tämä arvio pitää paikkansa - mihin tuo 97 veturin optio viittaa (miksi ihmeessä muuten juuri 97?!) - kuvaajan vaaleansininen alue jäänee lopulta paljonkin, ehkä jopa luokkaa kolmasosan verran pienemmäksi kuin se tuossa PDF:ssä on.