Antti Kosonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 15
|
« : Syyskuu 26, 2011, 14:25:43 » |
|
Onko totta että karjalan radalle (joensuu-helsinki) välille tulee IC5 ja IC12 tilalle PIKAJUNA?? Ainakin aikatulut väittäää niin!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #1 : Syyskuu 26, 2011, 15:22:51 » |
|
Kyllähän se niin taitaa olla. Peruslipun hinta kylläkin halpenee ao. syystä 3,30€.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1767
|
« Vastaus #2 : Syyskuu 26, 2011, 16:17:07 » |
|
Onko totta että karjalan radalle (joensuu-helsinki) välille tulee IC5 ja IC12 tilalle PIKAJUNA?? Ainakin aikatulut väittäää niin!
Uusi juna-aika on siis näiltä osin päättynyt ja sinirunkoiset tekevät paluun Karjalanradalle. Tervehdimme ilolla paluuta laatukalustoon! Edit: Kyllä sitä UJA:n alla jo hieman ihmeteltiinkin, että miten VR voi tarjota Joensuuhun parasta kalustoaan, kun muualle liikennöintiin vanhallakin kalustolla. Sittemmin uutta kalustoa on enenevissä määrin tarvittu mm. Turku - Pieksämäki, Tampere - Pori ja Seinäjoki - Pori reiteille, joten kai sitä vapautetaan idästä.
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 26, 2011, 17:44:30 kirjoittanut Simo Virtanen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #3 : Syyskuu 26, 2011, 17:31:03 » |
|
Onkos mistään loppujen lopuksi varmistunut, että ko. juna ajetaan sinisellä kalustolla? Hieman epäilen, että ko. junapari ajetaan kuten nykyäänkin, IC-rungolla, mutta vain 'pikajuna'-statuksella ja aikataululla. Kyseille junalla kuitenkin luvataan vastakkaisia istumapaikkoja ja PC-pistokkeita, eli IC-runko.
Osasyynä lienee myös se, että Joensuu - Pieksämäki taajiksen runkoa joudutaan kierrättämään tavallista useammin kun siellä siirrytään veturitaajiksiin aikataulukauden vaihteessa (vankat Jyväskylä - Seinäjoki välille).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #4 : Syyskuu 26, 2011, 18:00:07 » |
|
Onkos mistään loppujen lopuksi varmistunut, että ko. juna ajetaan sinisellä kalustolla? Hieman epäilen, että ko. junapari ajetaan kuten nykyäänkin, IC-rungolla, mutta vain 'pikajuna'-statuksella ja aikataululla. Kyseille junalla kuitenkin luvataan vastakkaisia istumapaikkoja ja PC-pistokkeita, eli IC-runko.
Osasyynä lienee myös se, että Joensuu - Pieksämäki taajiksen runkoa joudutaan kierrättämään tavallista useammin kun siellä siirrytään veturitaajiksiin aikataulukauden vaihteessa (vankat Jyväskylä - Seinäjoki välille).
Eiköhän tuo ihan pikajuna ole. Merkkienkin perusteella. Onhan pikajunissakin pc-pistokkeita...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #5 : Syyskuu 26, 2011, 19:21:34 » |
|
Istuinpaikkakartat ovat seuraavanlaisen vaunu 1. alkaen: Ex, Edfs, Ravintola, Ex, Ex. Liekö virhe edelleen vai onko kokoonpano oikeasti tuollainen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #6 : Syyskuu 26, 2011, 20:03:17 » |
|
Istuinpaikkakartat ovat seuraavanlaisen vaunu 1. alkaen: Ex, Edfs, Ravintola, Ex, Ex. Liekö virhe edelleen vai onko kokoonpano oikeasti tuollainen. Vaikuttaa virheeltä, koska tuollaisessa kokoonpanossa ei ole järjen hiventäkään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #7 : Syyskuu 26, 2011, 20:19:46 » |
|
Istuinpaikkakartat ovat seuraavanlaisen vaunu 1. alkaen: Ex, Edfs, Ravintola, Ex, Ex. Liekö virhe edelleen vai onko kokoonpano oikeasti tuollainen. Vaikuttaa virheeltä, koska tuollaisessa kokoonpanossa ei ole järjen hiventäkään. Todennäköisesti, mutta kyllä tuossa, varsin erikoisessa kokoonpanossa, on kaikki palvelut
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ville Leppänen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5
|
« Vastaus #8 : Syyskuu 26, 2011, 20:36:34 » |
|
Tiedä häntä sitten voiko tämä pitää paikkansa: Olen kuullut että huhun mukaan nuo tulevat ainaiset sinitaajikset tai ainakin osa ajettaisiin Dr16:lla varikon alasajon takia muuttuvan veturikierron johdosta. Tällöin kuulemma myös öljylämmitys sinisissä Jns-Pm-välillä jäisi historiaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1767
|
« Vastaus #9 : Syyskuu 26, 2011, 21:07:04 » |
|
Onkos mistään loppujen lopuksi varmistunut, että ko. juna ajetaan sinisellä kalustolla? Hieman epäilen, että ko. junapari ajetaan kuten nykyäänkin, IC-rungolla, mutta vain 'pikajuna'-statuksella ja aikataululla.
Mitäs järkeä siinä olisi? Ei se pikajunan statuksellakaan kulkeva juna pysähdy enää Saarella, Onkamossa tai Hammaslahdessa. Matkustajat menevät myös sekaisin, jos punavihervalkoinen ei olekaan enää IC-junan väri.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #10 : Syyskuu 26, 2011, 22:42:41 » |
|
Viimeisin tieto on, että InterCity 5/12 pysyy InterCity-junana. Mikäli vuoro liikennöitäisiin pikajunakalustolla, niin pysähdysajat aiheuttaisivat myöhästymisiä, koska sivuovien sulkemiset vievät pikajunissa huomattavasti pidempään aikaa kuin InterCity-junassa keskuslukitusta käyttäen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #11 : Syyskuu 28, 2011, 20:30:26 » |
|
Ei tullut pikajunaa Karjalan radalle ei, mutta jotain paljon mielenkiintoisempaa on tulossa.
SIBELIUS PALAA BAANALLE!
Kansainvälisen pikajunan, "Sibelius", kalusto otetaan käyttöön aikataulukauden vaihteessa vakiokalustona InterCity-vuorossa 5/12 Helsingistä Joensuuhun ja takaisin.
Junan vakiokokoonpano on Helsingin päästä lukien: 1 Chfy + 2 Exy + 3 Edfs + 4 Rky + 5 Exy + 6 Exy (+ 7 Exy)
Lisäksi junan mukana kulkevat Joensuun sinisten taajamajunien vaunut suljettuina muutamina päivinä viikossa.
Mitäs sanotte tästä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2628
|
« Vastaus #12 : Syyskuu 28, 2011, 20:37:22 » |
|
Oho
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Perttu Karttunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 184
|
« Vastaus #13 : Syyskuu 28, 2011, 20:42:48 » |
|
Nuo numerot lie vaunujen numeroita, ei lukumäärää, hetken jo ihmettelin että jopas on julman pitkä juna kun neljä ravintolaakin
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2628
|
« Vastaus #14 : Syyskuu 28, 2011, 20:47:38 » |
|
28 vaununen Sibbe-pikuri-IC oiskin messevä näky
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1767
|
« Vastaus #15 : Syyskuu 29, 2011, 16:43:49 » |
|
Ei tullut pikajunaa Karjalan radalle ei, mutta jotain paljon mielenkiintoisempaa on tulossa.
SIBELIUS PALAA BAANALLE!
Mitäs sanotte tästä?
Hienoa! Kyllä kelpaa ravintolavaunussa tsaijua hörppiä. Mahtaako mahorkan savu hälventyä suomalaisten käytössä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Varjoranta
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 496
|
« Vastaus #16 : Syyskuu 29, 2011, 18:47:39 » |
|
Kansainvälisen pikajunan, "Sibelius", kalusto otetaan käyttöön aikataulukauden vaihteessa vakiokalustona InterCity-vuorossa 5/12 Helsingistä Joensuuhun ja takaisin.
Ei voi olla totta, mutta se vaan on
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 249
|
« Vastaus #17 : Syyskuu 29, 2011, 20:32:54 » |
|
Erittäin kiinnostava uutinen! Pidetäänkö runko kuitenkin nykyisellään jotta se voi toimia reservinä Venäjän-liikenteessä? Entä ykkösluokka? Myydäänkö sitä business-luokkana, eko-luokkana vai jonakin muuna, ja onko Chfy-vaunuille mahdollisesti luvassa litteramuutos johonkin E-alkuiseen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #18 : Syyskuu 30, 2011, 08:11:17 » |
|
Erittäin kiinnostava uutinen! Pidetäänkö runko kuitenkin nykyisellään jotta se voi toimia reservinä Venäjän-liikenteessä? Entä ykkösluokka? Myydäänkö sitä business-luokkana, eko-luokkana vai jonakin muuna, ja onko Chfy-vaunuille mahdollisesti luvassa litteramuutos johonkin E-alkuiseen?
Uskoisin, että kaluston Venäjän reissut ovat nyt tehty ainakin toistaiseksi. Allegron alkuaikoina Sibeliuksen runko oli "hälytysvalmiudessa", mutta muutamaa läheltä piti-tilannetta lukuunottamatta se on saanut levätä rauhassa Ilmalan ratapihalla. "Ykkös- ja business-luokat" ovat wanhoja asioita. Nyt tarjotaan Ekstra-luokkaa Joustava-lippua käyttäville asiakkaille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 249
|
« Vastaus #19 : Syyskuu 30, 2011, 14:36:59 » |
|
Tarkoitin siis toki extra-luokkaa kun business-luokasta puhuin, jotenkin unohtui ettei eko-luokka ollutkaan ainoa nimimuutos.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2628
|
« Vastaus #20 : Lokakuu 01, 2011, 13:29:40 » |
|
onko Chfy-vaunuille mahdollisesti luvassa litteramuutos johonkin E-alkuiseen? Niin, tosiaan, onko?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #21 : Lokakuu 01, 2011, 22:57:25 » |
|
onko Chfy-vaunuille mahdollisesti luvassa litteramuutos johonkin E-alkuiseen? Niin, tosiaan, onko? Miksi olisi? Vaunu jatkaa Ekstra-luokan (1.lk) palvelijana, joten eiköhän vaunu ole pysymässä C-luokassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markus Mälkönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 48
|
« Vastaus #22 : Lokakuu 02, 2011, 01:37:31 » |
|
SIBELIUS PALAA BAANALLE!
Kansainvälisen pikajunan, "Sibelius", kalusto otetaan käyttöön aikataulukauden vaihteessa vakiokalustona InterCity-vuorossa 5/12 Helsingistä Joensuuhun ja takaisin.
Junan vakiokokoonpano on Helsingin päästä lukien: 1 Chfy + 2 Exy + 3 Edfs + 4 Rky + 5 Exy + 6 Exy (+ 7 Exy)
Vakiokokoonpanossa ei näyttäisi olevan Sibeliukseen kuuluvaa aggregaattivaunua (Fey 29951), joten aivan koko Sibeliusta ei oteta käyttöön.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #23 : Lokakuu 02, 2011, 08:15:19 » |
|
Vakiokokoonpanossa ei näyttäisi olevan Sibeliukseen kuuluvaa aggregaattivaunua (Fey 29951), joten aivan koko Sibeliusta ei oteta käyttöön. Helsinki-Joensuu rataosa on sähköistetty, eikä matkan aikana tarvita erillistä viranomaisvaunua mm. rajatarkastuksien henkilökunnalle - vaikka rajaa hipoen mennäänkin muutamassa kohdassa... Fey:n vetäminen olisi sitä MM2001-kisoista tuttua "amatöörien puuhastelua"... Tarkka havainto kuitenkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« Vastaus #24 : Lokakuu 02, 2011, 08:50:21 » |
|
Rohkenen epäillä, että sibben runko nähdään vielä monta monituista kertaa alkuperäisellä reitillään. Pendot yksinkertaisesti eivät ehdi hoitaa uudenvuoden liikennettä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|