Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #50 : Kesäkuu 12, 2009, 20:24:05 » |
|
Dv12 2740 liikkui tänään uudet numerot kyljessä T3681:n johtoveturina.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #51 : Kesäkuu 22, 2009, 18:05:48 » |
|
Radio-ohjauksella ja uudella numerolla (92 10 2107 041-9) varustettu Dv12 2741 havaittu 22.6. H 451:n keulilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Puolatie
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 70
|
« Vastaus #52 : Heinäkuu 08, 2009, 19:11:58 » |
|
Dr14 1871 puuttuu listasta, numerointi selviää kun saan kuvat koneelle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Puolatie
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 70
|
« Vastaus #53 : Heinäkuu 08, 2009, 19:37:14 » |
|
Dr14 92 10 1108 071-7
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #55 : Syyskuu 01, 2009, 11:39:51 » |
|
Dv12 2745 ja Dv12 2746 ovat liittyneet "RC-kerhoon" sekä saaneet numerot 92 10 2107 045-0 ja 92 10 2107 046-8. Sattumaako?
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 03, 2009, 09:54:26 kirjoittanut Jussi-Pekka Halonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #56 : Syyskuu 17, 2009, 19:59:14 » |
|
Sr1 3011 toi tänään VET 1534:ssä (Pm–Jy) mukanaan Dv12 2739 + Dv12 2747 -parin. Molemmissa antennit katolla, uudet kaiteet+raput sekä kyljessä EVN-numerot (92 10 2107 039-3 ja 92 10 2107 047-6). Ilmeisesti aivan lähiaikoina tulleet pajalta ( http://vaunut.org/kuva/58688). Myös Dr14 1852 näyttäisi saaneen uuden lookin ja numeroksi 92 10 1108 052-7 ( http://vaunut.org/kuva/58670). Mainittakoon vielä, että 14.9. T 3453:ssa (Sr1 3094) lähti Dv12 2737 hinauksessa Pieksämäelle, joten myöhemmin syksyllä se ilmestynee liikenteeseen RC-vermeiden kera.
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2009, 21:54:54 kirjoittanut Jussi-Pekka Halonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 144
|
« Vastaus #57 : Syyskuu 18, 2009, 12:51:27 » |
|
Numeroita taas lisäilty. Alkaa tuo lista käydä niin pitkäksi, että jotain kompaktointia pitäisi kehittää. Antakaas mielipiteitä, onko allaoleva malli tarpeeksi selkeä, liian sekava, vai jotain ihan muuta? Littera VKM EVN Vanha numero Dv12 VR 92 10 2107 032-8 2732 Dv12 VR 92 10 2107 039 - 048 2732 - 2748 Dr14 VR 92 10 1108 051 - 052 1851 - 1852 Dr14 VR 92 10 1108 055-0 1855 Dr14 VR 92 10 1108 058-4 1858 Dr14 VR 92 10 1108 061 - 062 1861 - 1862 Dr14 VR 92 10 1108 071 - 073 1871 - 1873 (P.S. Se table- tai code-tagi olis kiva. )
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #58 : Lokakuu 04, 2009, 00:27:25 » |
|
Päivitystä listaan: - Dr14 92 10 1108 054-3 - Dv12 92 10 2107 038-5 (siirretty Pm:lle 3.9.09 tai myöhemmin, valmis 9.09) Numeroita taas lisäilty. Alkaa tuo lista käydä niin pitkäksi, että jotain kompaktointia pitäisi kehittää. Antakaas mielipiteitä, onko allaoleva malli tarpeeksi selkeä, liian sekava, vai jotain ihan muuta? ... (P.S. Se table- tai code-tagi olis kiva. ) Jonkinlainen taulukkomuotoilu olisi kyllä kova juttu niin foorumilla kuin kommenteissakin. Muuten toimiva malli, kunhan edellä mainitusta ongelmasta pääsisi yli.
|
|
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2009, 21:27:44 kirjoittanut Jussi-Pekka Halonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #59 : Marraskuu 02, 2009, 21:32:05 » |
|
Päivitystä listaan: - Dr14 92 10 1108 056-8 (siirretty Pm:lle 30.9.09 junassa T 3453, valmis 10.09?, siirretty Pm:ltä 2.11.09 junassa T 4314) - Dv12 92 10 2107 033-6 (siirretty Pm:lle 28.10.09 junassa T 3473, valmis 11.09?) - Dv12 92 10 2107 035-1 (siirretty Pm:lle 3.10.09 junassa T 3453, valmis 11.09?) - Dv12 92 10 2107 037-7 (siirretty Pm:lle 14.9.09 junassa T 3453, valmis 10.09) - Dv12 92 10 2107 049-2 - Dv12 92 10 2107 053-4
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2009, 18:59:53 kirjoittanut Jussi-Pekka Halonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #60 : Joulukuu 09, 2009, 19:07:38 » |
|
- Dv12 92 10 2107 026-0 (siirretty Pm:lle 9.12.09 junassa T 3473) - Dv12 92 10 2107 030-2 (siirretty Pm:lle 11.11.09 junassa T 3453, valmis 12.09?) - Dv12 92 10 2107 052-6
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #61 : Tammikuu 20, 2010, 22:30:36 » |
|
- Rx 50 10 8876 011-8 (26711) - Dr14 92 10 1108 063-4 - Dr14 92 10 1108 069-1 - Dr45 98 10 8049 001-5 (Imatran Move 90, Valmet 901/1966) - Dv12 92 10 2107 031-0 (valmis 1.10?) - Dv12 92 10 2107 050-0 - Dv12 92 10 2107 051-8 - Dv12 92 10 2107 056-7
Resiina 3/2009 vahvistaa 98 10 6007 001-9:n Kymen Veturipalvelun Move 67:ksi, mutta millä tavoin kyseinen pulju eroaa Imatran Veturipalvelusta?
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 23, 2010, 21:36:44 kirjoittanut Jussi-Pekka Halonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 144
|
« Vastaus #62 : Tammikuu 24, 2010, 20:32:14 » |
|
Resiina 3/2009 vahvistaa 98 10 6007 001-9:n Kymen Veturipalvelun Move 67:ksi, mutta millä tavoin kyseinen pulju eroaa Imatran Veturipalvelusta?
Kiitoksia päivityksistä. YTJ paljastaa molempien puljujen postiosoitteen olevan saman, mikä on lisäksi vielä Kymen Veturipalvelun käyntiosoite (IVP:n on C/O Stora-Enso). Olisiko kyseessä Anjalankosken ja Inkeroisten vaihtotöistä huolehtiva tytäryhtiö? Wikipedia listaa 67:n olevan töissä Inkeroisissa, mutta Imatran Veturipalvelun sivulla. Kaupparekisteriin Kymen VP on otettu toukokuun 2008 alussa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eero Heinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 84
|
« Vastaus #63 : Tammikuu 24, 2010, 23:03:13 » |
|
Resiina 3/2009 vahvistaa 98 10 6007 001-9:n Kymen Veturipalvelun Move 67:ksi, mutta millä tavoin kyseinen pulju eroaa Imatran Veturipalvelusta?
Se ei omista asiallisia kytkintankovetureita. Kymen Veturipalvelusta on kerrottu Resiina 3/2008:n Tasoristeyksellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #64 : Elokuu 19, 2010, 05:39:13 » |
|
Edb 28431 on saanut EVN-numeron kylkeensä:
FI-VR 5010 2697 431-8 ja numeron alla mainitaan littera Edb.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #66 : Lokakuu 17, 2010, 18:59:03 » |
|
7151 on vain ja ainoastaan ykkösrungon ykkösvaunun numero. Muut ovat 7251...7751.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 249
|
« Vastaus #67 : Joulukuu 21, 2010, 15:52:18 » |
|
EVN-numeron logiikasta vetureille ja moottorivaunuille:
Voisikohan logiikka mennä VR:n, Karelian Trainsin ja Junakalusto Oy:n omistaman kaluston osalta jotenkin näin:
Viides numero ilmaisee suurimman sallitun nopeuden: 1 = veturi tai moottorijuna, suurin sallittu nopeus alle 100 km/h 2 = veturi tai moottorijuna, suurin sallittu nopeus 100 km/h tai enemmän, mutta alle 200 km/h 3 = veturi tai moottorijuna, suurin sallittu nopeus 200 km/h tai enemmän
Kuudes numero ilmaisee vetovoimalajin: 0 = sähkö, 25 kV 50 Hz 1 = diesel 8 = sähkö, 25 kV 50 Hz ja 3 kV =
Seitsemäs numero ilmaisee tyypin: 0 = veturi 8 = paikallisliikenteen moottorijuna 9 = suurnopeusjuna
Kahdeksas numero: täysin uudelle kalustolle valitaan nolla mikäli vapaana muille valitaan (yleensä) toinen numero vanhasta yksilönumerosta, vanhan yksilönumeron ensimmäisen numeron useimmilla sarjoilla sopiessa EVN-numeron viidenneksi.
Jos tämä logiikka on tarkoituksellista, se selittäisi ainakin seuraavat merkinnät (numerot 5-8) muuksi kuin sattumaksi: Sr2 - 3002 Sm5 - 2081 Sm6 - 3890 Dv12 - 2105, 2106, 2107 Dr14 - 1108
Toinen vaihtoehto tietysti on, että kaikki uudet EVN-numerot on enemmän tai vähemmän arvottu ja niissä on toistaiseksi näkynyt logiikkaa yksinomaan hullunkurisen sattuman seurauksena. Näin voi asianlaita hyvin olla, koska muiden operaattoreiden kalusto (Dr17, Dr35, Dr45, Dv17 jne.) ei edes yritä noudattaa yllä esitettyä (kuviteltua?) logiikkaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eero Heinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 84
|
« Vastaus #68 : Joulukuu 21, 2010, 22:19:09 » |
|
Kardaanivetoisella kotimaanliikenteen suurnopeusjunallamme on oma, järkevästi vanhan kansallisen numeron mukaan valikoitu kategoria: 7000 Toinen vaihtoehto tietysti on, että kaikki uudet EVN-numerot on enemmän tai vähemmän arvottu ja niissä on toistaiseksi näkynyt logiikkaa yksinomaan hullunkurisen sattuman seurauksena. Näin voi asianlaita hyvin olla, koska muiden operaattoreiden kalusto (Dr17, Dr35, Dr45, Dv17 jne.) ei edes yritä noudattaa yllä esitettyä (kuviteltua?) logiikkaa.
Muiden operaattoreiden kalustolla on oma, jatkuvasti jalostunut logiikkansa. Dv17 ja Dr17 lienevät ensimmäisinä rekisteröityinä yksityisvetureina jonkinasteisia prototyyppejä, mutta onhan "muille operaattoreille" myönnetty myös niinkin perinteikkäitä kalustosarjatunnuksia kuin Tka6 ja Dv15.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 249
|
« Vastaus #69 : Joulukuu 22, 2010, 10:51:57 » |
|
Eli mitä ilmeisimmin päättelemäni logiikka toisin sanoen oli päättelyä liian pitkälle.
Muiden operaattoreiden kaluston numeroinnin osalta ihmettelyni koski vain ketjun aihetta eli EVN-numeroita. Kalustosarjatunnusten jakamiseenhan tehtiin pieni muutos jo 1950-luvulla, jolloin akselipainorajoja, jotka määrittivät, oliko veturi kevyt (k), väliraskas (v) vai raskas (r) nostettiin. Jo olemassa olleiden sarjojen tunnuksia ei muutettu, mutta suurin osa dieselvetureista sai sarjatunnuksensa uudella logiikalla, Vr11 (Dv11) taisi olla viimeinen sarjatunnuksensa ennen muutosta saanut. Siinä suhteessa tämä viimeisin muutos, jossa sarjatunnuksen ensimmäinen numero viittaa akseleiden lukumäärään, ainoastaan jatkaa perinteitä. Jo ennestään jaettuja sarjatunnuksia ei ole järkevää mennä näpelöimään, vaikka eivät uuteen logiikkaan aivan istukaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|