Saksalaiselta DSO-junafoorumilta löysin tällaisen eriskummallisen
tiedon puolalaiskaluston EVN-numeroinnista:
1. numero:
9 - veturi tai moottorivaunu
2. numero
1 - Sähköveturi
2 - Dieselveturi
3 - Sähkömoottorijuna, nopeampi kuin 250 km/h*
4 - Sähkömoottorijuna, hitaampi kuin 250 km/h*
5 - Dieselmoottorijuna
6 - Liitevaunu
7 - Vaihtotyöveturi, sähköinen
8 - Vaihtötyöveturi, diesel
9 - Työkone
0 - Muu
3. ja 4. numero:
51 - Puola
5. numero:
1 tai 2 - Matkustajavaunu, -veturi tai -moottorijuna
3 tai 4 - Tavaravaunu tai -veturi
5 tai 6 - Yleisveturi
7 tai 8 - Vaihtotyöveturi
9 - Työkone ("Erikoinen laite")
0 - Sekalaisia, erikoislaite ("Poikkeuslaite")
6. numero:
1 - Käyttövoima: sähköinen, yksivirta
2 - Käyttövoima: sähköinen, kaksivirta
3 - Käyttövoima: sähköinen, monijärjestelmä
4 - Käyttövoima: hybridi (sähkö tai diesel)
5 - Tenderi
6 - Käyttövoima: dieselsähköinen
7 - Käyttövoima: dieselmekaaninen
8 - Käyttövoima: dieselhydraulinen
0 - Käyttövoima: höyryveturi
7. numero:
Teho
1 - 0,5 MW asti
2 - 1 MW asti
3 - 1,5 MW asti
4 - 2 MW asti
5 - 3 MW asti
6 - 5 MW asti
7 - Yli 5 MW
0 - Ajokuntoiset museoajoneuvot
8. - 11. numero:
Juokseva numero
12. numero:
Tarkistusnumero
Mielenkiintoista tässä on se, että kaluston tavallisesti yksilöivät numerot, viidennestä numerosta eteenpäin, ovat niin tarkkaan määriteltyjä, että sama numero päätyy usealle eri veturityypille.
Ennen kaikkea ihmetyttää se, että kahdeksas numero on haluttu pitää osana juoksevaa numeroa. Oletetaanko jonkun yhtiön mahdollisesti aikovan ostaa yli 1000 kappaletta yhden ja saman sarjan vetureita?
Lopputuloksena on kuitenkin tällaista:
92 51 3 630 237-7 =
ST44-1113 PKP-Cargo
92 51 3 630 254-2 =
M62M 003 Rail Polska
92 51 3 630 107-2 =
ST45-04 PKP-Cargo
92 51 3 630 117-1 =
ST43-365 PKP-Cargo
Numerosta 363 voi siis päätellä, että kyse on dieselsähköisestä tavaraveturista teholtaan 1000-1500kW. Tällaisia ovat selvästikin ST43, ST45 sekä molemmat M62-johdokset.
Fiksua, eikö?