Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Edo-Ohjausvaunut  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 7 | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #50 : Elokuu 08, 2012, 16:00:56 »

Tasoristeyksiä ja hitaita vaihteita on tosi paljon, mutta mikä olisi todellinen tarve kiireelle?
Rataosuuden liikenteen määrä varmaan osittain johtuu em. rajoituksista, mutta ns aikuisten oikeasti, mikä on liikennetarve?
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #51 : Elokuu 08, 2012, 16:24:32 »

...mahdollisesti kaikkien pääraiteessa olevien sn 35 -vaihteiden poiston (ja niitä on paljon!) ja aika paljon turvalaiteinfraa.

Aijaa? Miksi lyhyet vaihteet pitäisi poistaa nopeudennoston takia? Tietääkseni kuitenkin Savon radalla (Pm-Kuo) ei nopeudennoston takia tarvitse vaihtaa yhtään pääraiteen lyhyttä vaihdetta pitkään, eikä niitä pitkiä vaiheita myöskään ole Kv-Pm-välillä, missä joillakin alueilla on Sn 160 perinteisellä kalustolla ja Sn 200 Pendolinoilla.

Jouduttaahan se jonkun verran tietty matkaa kun saa "hanat kaakossa" kiihdytellä heti liikennepaikan sivuraiteilta, mutta käytännössä asialla ei ole hirveämmin muuten merkitystä, eteenkin kun ratapihojen käyttöpituudet ja turvavaihteettomuudet (ainakin Kv-Pm-Kuo-välillä) eivät salli merkittävästi suurempia valvontanopeuksia sivuraiteilla.

Lainaus
Tasoristeyksiä ja hitaita vaihteita on tosi paljon, mutta mikä olisi todellinen tarve kiireelle?
Rataosuuden liikenteen määrä varmaan osittain johtuu em. rajoituksista, mutta ns aikuisten oikeasti, mikä on liikennetarve?

No kyllähän se on vähän kaikkien junalla kulkevien etu kun kuljetaan Sn 200-220 eikä olla köryyttelemässä Sn 140. Ollaan nopeammin poissa jaloista ja itse nopeammin perillä määränpäässä ja jää enemmän aikaa käyttää muuhun. Hmm, ja tuosta Sn 220:stä tulikin mieleeni, että onko yhdelläkään yksiraiteisella rataosalla suurempaa nopeusrajoitusta Sm3:lle kuin 200?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 08, 2012, 16:39:23 kirjoittanut Oskari Kvist » tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #52 : Elokuu 08, 2012, 16:40:55 »

Tuorein rataverkon kuvaus listaa suurimmat nopeudet vaihteissa, myös suorille.

200 km/h tosiaan onnistuu lyhyilläkin vaihteilla, mutta tyypin pitää olla 60 E1 ja päällysrakenneluokan vähintään C2.

160 km/h vaatii päällysrakenneluokaksi vähintään C1, mutta vaihteena ei saa jostain syystä olla "pitkä 54 E1". Muut käyvät kyllä.

En tiedä, kattaako dokumentti kaikki mahdolliset vaihteet, mutta sen mukaan noin.

Lisäys: Saman dokumentin mukaan Toijala-Turku on kokonaisuudessaan D-luokkaa, joka tarkoittaa, että siellä on 60 E1 -kiskot... joka tarkoittanee, että vaihteet ovat myös samaa sarjaa, vai tarkoittaneeko?

Tämän perusteella vaihteisiin ei tarvitsisi koskea.
tallennettu
Juha Puusaari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 123


« Vastaus #53 : Elokuu 08, 2012, 16:43:40 »

Hmm, ja tuosta Sn 220:stä tulikin mieleeni, että onko yhdelläkään yksiraiteisella rataosalla suurempaa nopeusrajoitusta Sm3:lle kuin 200?
Ei ole Sn 220:a tarjolla kuin oikoradalla, joka taas on kaksiraiteinen...
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #54 : Elokuu 08, 2012, 17:04:13 »

Paljonko aikaa jää muihin tarkoituksiin tuolla rataosalla mainituilla vaihtoehtoisilla nopeuksilla?
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #55 : Elokuu 08, 2012, 17:18:45 »

Tietääkseni kuitenkin Savon radalla (Pm-Kuo) ei nopeudennoston takia tarvitse vaihtaa yhtään pääraiteen lyhyttä vaihdetta pitkään, eikä niitä pitkiä vaiheita myöskään ole Kv-Pm-välillä, missä joillakin alueilla on Sn 160 perinteisellä kalustolla ja Sn 200 Pendolinoilla.


Selvä, kiitos tiedosta.

tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #56 : Elokuu 08, 2012, 17:34:01 »

Paljonko aikaa jää muihin tarkoituksiin tuolla rataosalla mainituilla vaihtoehtoisilla nopeuksilla?

Siis tarkoitatko matka-aikojen välistä erotusta vai? Tällä hetkellä on menossa nopeudennostoon vuoden lopussa tähtäävät työt Snj-Kuo-välillä, ja ensi vuonna työ jatkuu Pm-Kuo-välillä. Viisi minuuttia lähtee matka-ajasta pois (Pieksämäki-Kuopio-välillä), saattaisi vähän enemmänkin lähteä mikäli jyrkemmät kaarteet oiottaisiin, mutta tähän ei ole varaa tällä kertaa. Myös Suonenjoen laituripolku vielä muutaman vuoden rajoittaa Sn 80 sillä kohti.

Kouvola-Pieksämäki-välillä esim. S79 menee 1 h 40 min, siinä missä IC ajaa saman välin 1 h 52 min ja normipikuri 1 h 55 min. Erotus on 12 minuuttia "normaaliin" kalustoon nähden. Myös Kouvola-Pieksämäki-välillä pikkuhiljaa poistellaan lisää tasoristeyksiä, ja lisä-ajansäästö tuohon nykyiseen 12 minuuttiin tulee varmaankin olemaan luokkaa 5-12 min.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #57 : Elokuu 08, 2012, 17:43:19 »

Siis kuinka paljon nopeammin olet Toijalassa Turusta lähtiessäsi? Kun minä olin nuori, junat kulkivat hitaasti, ja siitä oli se hyöty, että ehdin lukea läksyt Vanattara-Tampere välillä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #58 : Elokuu 17, 2012, 00:13:24 »

Onko Helsinki-Jyväskylä välille tulossa näitä ohjausvaunuja vai kulkevatko IC2 junat jatkossakin veturivetoisina
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #59 : Elokuu 17, 2012, 01:22:36 »

Onko Helsinki-Jyväskylä välille tulossa näitä ohjausvaunuja vai kulkevatko IC2 junat jatkossakin veturivetoisina

Ohjausvaunut tulevat nimenomaan IC2-juniin. Tuskin ainakaan aluksi kuitenkaan läheskään kaikkiin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #60 : Elokuu 17, 2012, 07:37:10 »

Lainaus viime lauantain Keskisuomalaisesta: "Vuoden 2013 aikana osa Jyväskylästäkin liikennöivistä kaksikerroksisista Intercity 2 -junista saa lisävaunukseen ohjausvaunun, eli junista tulee 'työntöjunia'".
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #61 : Elokuu 17, 2012, 14:42:09 »

eihän täällä Jyväskylän suunnalla olekaan kuin kaksi junaparia IC2 85/88 ja IC2 87/90
tallennettu
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #62 : Elokuu 24, 2012, 22:29:49 »

Paljonko aikaa jää muihin tarkoituksiin tuolla rataosalla mainituilla vaihtoehtoisilla nopeuksilla?
Kouvola-Pieksämäki-välillä esim. S79 menee 1 h 40 min, siinä missä IC ajaa saman välin 1 h 52 min ja normipikuri 1 h 55 min. Erotus on 12 minuuttia "normaaliin" kalustoon nähden. Myös Kouvola-Pieksämäki-välillä pikkuhiljaa poistellaan lisää tasoristeyksiä, ja lisä-ajansäästö tuohon nykyiseen 12 minuuttiin tulee varmaankin olemaan luokkaa 5-12 min.
Jo viisi vuotta sitten Pm-Kv onnistui Sr1-vetoisella IC:llä aikaan 1:35 (ks. kommenttini kuvassa http://vaunut.org/kuva/37745). Pendolinoaikataulut olivat tuolloin väljät eikä niitä ole sittemmin kiristetty, varsinkin kun Savon radan Sn200 -osuus vaatii toimivan kallistusjärjestelmän.

- Tomi
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 304


« Vastaus #63 : Maaliskuu 01, 2013, 16:33:01 »

Tuorein Veturimieslehti http://www.digipaper.fi/vml/108168/ kertoo, että ensimmäinen Edo-ohjausvaunu lähtee Otanmäeltä Ilmalaan 5. huhtikuuta.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #64 : Maaliskuu 01, 2013, 21:25:26 »

Tuorein Veturimieslehti http://www.digipaper.fi/vml/108168/ kertoo, että ensimmäinen Edo-ohjausvaunu lähtee Otanmäeltä Ilmalaan 5. huhtikuuta.

Eli samalla aikataululla kuin mulle kerrottiin Kajaanissa. Onko noilla ollut tapana tulla jonkun Kajaanin junan perässä, vai ihan erillään?
tallennettu
Juha Mäkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 95


« Vastaus #65 : Maaliskuu 01, 2013, 21:40:42 »

Eli samalla aikataululla kuin mulle kerrottiin Kajaanissa. Onko noilla ollut tapana tulla jonkun Kajaanin junan perässä, vai ihan erillään?

Otamäen vaunut kulkee Helsinkiin yleensä IC78:n mukana.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #66 : Maaliskuu 01, 2013, 21:56:17 »

Arvaan, että vaunua menee hakemaan Kajaanista Sr2-veturi.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #67 : Maaliskuu 02, 2013, 03:05:24 »

Arvaan, että vaunua menee hakemaan Kajaanista Sr2-veturi.

Epäilen kuitenkin, että koeajot eivät ala suoraan tehtaalta, vaan vaunu kiikutetaan ensin Ilmalaan tulevan liikennöitsijän ihmeteltäväksi ja koeajoinstrumentoinnin asentamiseksi.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #68 : Maaliskuu 02, 2013, 03:42:47 »

Itse arvelin 78:a myös, kiitos Juha varmistuksestta (siis miten ennen on toimittu). Eli 5.4. IC 78:n perässä mahdollisesti Edo Hymyilee
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #69 : Maaliskuu 02, 2013, 07:20:47 »

Mutta onko vaunu tyyppihyväksyttu liikenteeseen suoraan tehtaalta tullessaan? kyse on kuitenkin tavallaan aivan uuden tyyppisestä vaunusta.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #70 : Maaliskuu 02, 2013, 11:05:48 »

Mutta onko vaunu tyyppihyväksyttu liikenteeseen suoraan tehtaalta tullessaan? kyse on kuitenkin tavallaan aivan uuden tyyppisestä vaunusta.

Luultavasti ei. Jonkinlainen koeajovaihe varmasti tulee vielä tehtäväksi.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #71 : Maaliskuu 02, 2013, 11:11:28 »

Ensimmäinen Edo lähtee siirtoajolle Otamäen Transtech:in tehtaalta Ilmalaan 5.4.2013.
Käyttöönotto ja kuljettajien koulutus olisi tarkoitus aloittaa 8.4 alkaen. Tyyppikokeet 29.4-12.6 ja koeajot ilman matkustajia 17.6.2013 alkaen. Koeajokuljettajien haku alkaa varmasti hyvin pian, johon on ollut paljon kiinnostusta.

Lainaus veturimieslehdestä
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #72 : Maaliskuu 03, 2013, 04:55:56 »

Siirto pystyttäneen tekemään ihan lonkalta, sillä vaunun "vaunutekniikka" taitaa olla ihan samaa tyyppihyväksyttyä kauraa kuin aiemmissakin kaksikerrosvaunuissa. Ainoa testattava asia liittynee siihen, miten vaunun ajopöydällä etäohjataan veturia.
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 253


« Vastaus #73 : Maaliskuu 03, 2013, 17:02:09 »

Nämä ohjausvaunut aiheuttanee pakosta muutoksen pitkäaikaiseen ekstraluokan vaunun sijoituspolitiikkaan. Helsingistä lähtevissä ja sinne tulevissa IC2 junissa pienin vaununumero ja siten ekstraluokka on nykyisin ilmeisesti poikkeuksetta Helsingin aseman päässä. Ohjausvaunut kuljettavat kaiketi vain ekoluokan istuimia ?
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1093


« Vastaus #74 : Maaliskuu 03, 2013, 17:14:20 »

Nämä ohjausvaunut aiheuttanee pakosta muutoksen pitkäaikaiseen ekstraluokan vaunun sijoituspolitiikkaan. Helsingistä lähtevissä ja sinne tulevissa IC2 junissa pienin vaununumero ja siten ekstraluokka on nykyisin ilmeisesti poikkeuksetta Helsingin aseman päässä. Ohjausvaunut kuljettavat kaiketi vain ekoluokan istuimia ?

Voinee ohjausvaunu sijoittaa myös pohjoispäähän?
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 7 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Edo-Ohjausvaunut  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina