Liikenne- ja viestintäministeriössä puuhataan parhaillaan lakiesitystä, joka pakottaisi VR:n kouluttamaan veturinkuljettajia myös kilpaileville yrityksille. VR:n koulutuskeskus on tällä hetkellä maan ainoa oppilaitos, josta valmistuu kuskeja vetureiden ohjaamoihin. Sen palvelee käytännössä yksinomaan Valtionrautateiden tarpeita.
– Tämä on kiistatta keskeinen markkinoilletulokynnys. On hankala saada koulutettuja veturinkuljettajia, kun ei ole kuin yksi oppilaitos, toteaa hallitusneuvos Hannu Pennanen liikenne- ja viestintäministeriöstä.
Tavaraliikenne valtion rautatieverkolla avattiin kilpailulle vuonna 2007, mutta toistaiseksi vasta kaksi yritystä on ilmaantunut apajille. Proxion oy:n ja Ratarahti oy:n toimilupia käsitellään ministeriössä lähiaikoina. Ratarahti aikoo operoida lähinnä Imatran alueella, jossa se on jo kuljettanut tavaraa yksityisillä raideosuuksilla. Toimitusjohtaja Timo Rinkinen kertoo, että yritys käyttää kuljettajina keikkatyöläisiä ainakin aluksi. He ovat käytännössä entisiä VR:n kuljettajia.
– VR ottaa (ulkopuolisten yritysten) henkilöitä sisään, mutta ei anna koulutusta veturin päällä. Kurssit järjestyvät, mutta käytännön koulutus ei, Rinkinen kritisoi.
Hallitusneuvos Pennasen mukaan uuden lain valmistelussa ei ole vielä ratkaistu, joutuuko VR jatkossa järjestämään myös työharjoittelua kilpailijoiden kuljettajille.
Turun Sanomat