Menee vähän ohi varsinaisen keskestulun
http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,4108.msg26001/topicseen.html#msg26001 , joten laitan ruotsalaisesta käytännöstä tänne yleiselle puolen.
Poliisien sivuhommat näyttävät puhuttavan täälläkin, kun uteliaisuudesta aloin kurkkia netistä tietoja. Ihan yhtä jyrkkää kieltoa eri hommista kuin Suomessa täällä ei taida olla. Poliisin pitää kysyä sivuhommalupa lääninpoliisin lakitoimistosta ja päätöksestä saa valittaa työtuomioistuimeen. Pääsääntönä näkyy olevan, ettei poliisityön kanssa (järjestyksen ylläpito) saa tulla intressiristiriitaa ja liiketoimintaa ei pääsääntöisesti saa harjoittaa.
Rajatapauksia olivat aseliikkeen perustaminen (kielletty), mutta sallittu toimiminen puolison ihovoiteita maahantuovassa yrityksessä (kun ei ollut omaa valmistusta eikä ulkopuolisia työntekijöitä). Markkinatapahtumissa ei poliisi saanut pitää oluttelttaa.
Turvakoulutuksen antaminen (omana yrityksenä) kiellettiin, koska myös poliisilaitos antoi sitä. Oikeuteen meni (en tiedä tulosta) turvaluentojen antaminen virkapuvussa (koska niitä olisi voinut pyytää poliisilaitokselta), vaikka henkilöllä oli koulutuslupa.
Turvalukkojen ja muiden turvalaitteitten asentaminen olisi kielletty, jos poliisi olisi pyytänyt lupaa Malmössä. Nyt jäi tarkkailuun. Paikallinen lehti järjesti yleisöäänestyksen ja 51% oli sitä mieltä, että pitää sallia, koska henkilö tietää miten rikolliset murtautuvat. 49% oli sitä mieltä, että pitää kieltää, koska henkilö saa kilpailuedun, koska työssään saa tietää rikollisten murtautumiskeinot. Lokakuussa Malmön seudulla oli yli 600 asuntomurtoa, joten se on siellä iso ongelma.
En löytänyt selvää kannanottoa poliisin matkustusoikeudesta. Ehkä se ratkaistaan lääneittäin (olisi tyypillistä Ruotsille) tai paikkakunnittain. Minulla on käsitys (oikea tai väärä), että Malmössä virka-asuinen poliisi saisi matkustaa maksamatta paikallisliikenteessä. Voi se olla vanhentunutkin tieto. Jos poliisi uskaltaa yksin Rosengårdiin menevään bussiin, niin ansaitsisi urhoollisuusmitalin samalla kertaa. Rosengård on se alue, missä viime väestönlaskennassa asui enää yksi syntyperäinen ruotsalainen, minne ambulanssit ja paloautot ajavat vain poliisin saattamana ja poliisipartiot matkaavat pareittain: toinen partio tutkii asian ja toinen partio varmistaa, ettei ensimmäisen autoa varasteta. Bussiliikennekkin usein takkuaa, kun kukaan ei halua ajaa sinne. Sinne ollaan muuten rakentamassa pohjoismaiden suurinta moskeijaa, mutta em. seikat voivat estää sitä tulemasta turistinähtävyydeksi. Suomi voi ehkä alkaa kilpailemaan Malmön kanssa, koska Mikaen Jungner vaati tämän päivän blogissaan (ja lisäkommenteissaan) Uudessa Suomessa, että Suomeen on saatava lisää maahanmuuttajia ja talouselämää on piristettävä rekentamalla minareetteja. Entisenä Malmöläisenä olen kyllä hyvin epäluuloinen tuon idean toimivuudesta.
Kaukojunissa en muista nähneeni virkapukuista poliisia, joten ei täällä varmaankaan ole junapartioita. Samaan viittaisi sekin, että lehtiuutisissa (aina?) mainitaan häiritsijöiden päätyneen poliisin huomiin jollakin asemalla. Sellaistakaan tapausta ei ole tainnut sattua omilla matkoillani. Taitavat olla yksittäistapauksia lukuunottamatta Tukholman lähiliikennettä.
Edit: Piti laittaa Sivuraiteelle eikä Yleiseen keskusteluun. Voiko ylläpito siirtää sinne?