Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 195
|
« : Joulukuu 14, 2011, 10:54:05 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #2 : Joulukuu 16, 2011, 21:54:31 » |
|
Hauskaa, miten ensimmäisenä sivulla on teksti, joka kertoo, että "muuten, matkustajat: Te ette kiinnosta meitä." Sanatarkka lainaus on: "Tiesitkö, että vain 30% VR-konsernin liikevaihdosta tulee arkipäivien matkustajaliikenteestä?"
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Andreas Ehnberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 110
|
« Vastaus #3 : Joulukuu 16, 2011, 22:18:09 » |
|
Mutta klikkaamalla sitä linkkiä ei kuitenkaan selviä mitä nuo loput 70% on... Ehkä eivät kehtaa kertoa, kun siirtelevät kuljetuksia kumipyörille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 818
|
« Vastaus #4 : Joulukuu 16, 2011, 23:55:56 » |
|
Ootte te ilkeitä! Kun jotain kivaa yrittää, niin heti ollaan moittimassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« Vastaus #5 : Joulukuu 17, 2011, 01:11:00 » |
|
Hieman on epäselvyyttä - täyttääkö VR ensi vuonna 150v:a, vai onko junaliikennöinnin alkamisen merkkipäivä Suomessa tulossa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #6 : Joulukuu 17, 2011, 01:14:49 » |
|
Hieman on epäselvyyttä - täyttääkö VR ensi vuonna 150v:a, vai onko junaliikennöinnin alkamisen merkkipäivä Suomessa tulossa?
Sanoisin, että molemmat. VR on yksi osa suoraa jatkumoa, joka katsotaan alkaneeksi vuonna 1862. Yhtälailla tämä on juhlavuosi myös Liikenneviraston ja TraFi:n rautatieosioille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2573
|
« Vastaus #7 : Joulukuu 17, 2011, 01:50:54 » |
|
Ehkä pilkunviilausta sinänsä, mutta 1862 vuoden kuluessa asiaan liittyvistä asioista taisi alkaa vain junaliikenne.
Aluksi, lokakuun 1860 ohjesäännön mukaan rautatieasioiden hoito annettiin Tie- ja vesikulkulaitosten ylihallitukselle, joka kuitenkin lopullisesti otti ylimmän vallan vastaan vasta vuoden 1863 alusta. Siihen asti rautatieasiaa hoiti rautatiejohtokunta (jollainen oli erikseen kutakin rataosaa varten vuoteen 1886 saakka). Helsingin-Hämeenlinnan rautatien rautatiejohtokunta aloitti toimintansa 1857 ja sai johtosääntönsä 4.5.1857. Siitä alkaa suora jatkumo.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Andreas Ehnberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 110
|
« Vastaus #8 : Joulukuu 17, 2011, 08:35:04 » |
|
Ootte te ilkeitä! Kun jotain kivaa yrittää, niin heti ollaan moittimassa.
Pehmennetän sen verran, että muuten tämä sivusto on mielenkiintoinen, paljon kivoja kuvia ja mukavasti tietoa kasattu yhteen paikkaan. Näyttää olevan laajennusvaraa - mahtuu lisää artikkeleita eri osa-alueisiin. Täällä kannattaa käydä juhlavuoden aikana katsomassa lisää artikkeleita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #9 : Joulukuu 23, 2011, 10:05:37 » |
|
VR:n juhlavuoden verkkosivusto on avautunut 16. joulukuuta 2011. http://www.vr150.fi/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #10 : Joulukuu 30, 2011, 23:12:51 » |
|
Pendolino Sm3 7x12 saapui tänään Oulusta Helsinkiin S52 pohjoispään runkona. Erikoisuutena yksikössä oli jokaisen vaunun puolessa välissä havaittu "150-tarra", joka selkeästi viittasi alkamassa olevaan Suomen rautateiden 150-vuotisjuhlaan!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Viljamaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 33
|
« Vastaus #11 : Joulukuu 31, 2011, 01:58:57 » |
|
Samainen tarra näkyi olevan myös parissa kiskobussissa..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #12 : Joulukuu 31, 2011, 09:52:57 » |
|
Minä huomasin nuo tarrat ke 28.12. Helsingissä yhdessä Pendolinossa (ei tullut katsottua numeroa, lähti Vaasaan) ja yhdessä Dm12:ssa Ylivieskassa, oli lähdössä Iisalmeen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Pikkarainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 339
|
« Vastaus #13 : Joulukuu 31, 2011, 10:37:34 » |
|
Se Dm12 on varmaan 4404. Siinä olen ainakin nähnyt.
|
|
|
tallennettu
|
"Luonnonrauhan nauttiminen ei vähennä luonnonrauhaa, ei saastuta, ei riko."
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #14 : Joulukuu 31, 2011, 12:01:01 » |
|
Myös yksikerroksinen IC-vaunu, sijainnista päätellen Expt, oli saanut VR150-logon kylkeensä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 309
|
« Vastaus #15 : Joulukuu 31, 2011, 13:26:29 » |
|
Eilen Ylen tv-uutisissa oli juttu aiheesta: 2012 on rautateiden juhlavuosiEnsi vuonna juhlitaan rautatien historiaa - suomalainen rautatieliikenne täyttää nimittäin 150 vuotta. Säännöllinen liikennöinti alkoi Helsingin ja Hämeenlinnan välillä. Entisajan junatunnelmaan pääsee Suomen Rautatiemuseossa Hyvinkäällä. http://areena.yle.fi/video/1325271752656
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #16 : Tammikuu 01, 2012, 00:56:01 » |
|
Myös Pendoliino runko 7x16 on saanut "150-tarran" kylkiinsä, havaitsin Oulussa 31.12.2011 klo 23 jälkeen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 155
|
« Vastaus #17 : Tammikuu 01, 2012, 09:47:10 » |
|
50 vuotta sitten, vuonna 1962 rautatiet täytti 100 vuotta. Juhlavuoteen liittyen keisarin juna oli muutaman päivän ajan näytteillä Kouvolan uudella uljaalla asemalla nykyisellä raiteella 1. Kouvolan pääkirjaston kahvilan aulassa olevassa valokuvassa vuodelta 1961 asema on jo valmiina, mutta raidejärjestelyt ovat vielä vanhan aseman mukaiset. Vanha asema lienee sijainnut nykyisten ensimmäisten raiteiden kohdalla.
Laiturille oli rakennettu lankuista tilapäinen koroke, josta saattoi nähdä sisälle vaunuihin kuten nyt Rautatiemuseossa Hyvinkäällä. Pieneen koululaiseen keisarin juna teki suuren vaikutuksen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #18 : Tammikuu 04, 2012, 16:11:25 » |
|
Myös yksikerroksinen IC-vaunu, sijainnista päätellen Expt, oli saanut VR150-logon kylkeensä.
Expt 26406, ja tänään IC 55.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #19 : Tammikuu 04, 2012, 16:30:26 » |
|
Ainakin toisessa Kouvolan Eil-rungossa (231) näytti olleen ovissa 150-vuotistarrat kaikissa vaunuissa, paitsi Eilf-vaunussa. Koko runko oli punainen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #20 : Tammikuu 04, 2012, 17:31:27 » |
|
Dm12 4405 omaa juhlatarrat ja olisi muutoin pesun tarpeessa. Havainto Iisalmesta 26.12.2011.
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Juha Puusaari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 123
|
« Vastaus #21 : Tammikuu 05, 2012, 17:50:09 » |
|
Myös Dm12 4404 ja 4416 omaa 150-vuotistarrat ovissa, kyseiset yksiköt on ollu eilen Hangossa ja toinen Hanko-Karjaa liikenteessä (4416)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #22 : Tammikuu 05, 2012, 18:15:27 » |
|
Myös Eilejä on tarroitettu. Ja valokuvasta tarkistin, että yllä mainitsemani vankka on 4404, kuten Topi arvasikin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #23 : Tammikuu 05, 2012, 19:03:59 » |
|
Jossain IC-vaunustossa näytti olevan myös kaikissa vaunuissa tarrat - kaksikerrosvaunuissa keskellä ikkunarivien välissä, yksikerrosvaunuissa toisessa päädyssä oven vieressä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #24 : Tammikuu 11, 2012, 12:41:49 » |
|
Sivustolla on paljon tekstiä, mutta vähän asiaa ja väärää tietoa vilahtelee siellä täällä. Esimerkkinä juttu otsikolla "Sähköjuna, 1980-luvun uutuus" "Sähköveturit menivät kuljetuissa kilometreissä dieselveturien ohi vasta 1980-luvulla [tämä pitää paikkansa - mutta sitten]. Suomenlahden toisella puolella Ruotsissa raiteiden sähköistäminen alkoi kaksikymmentä vuotta aikaisemmin." - siis mitä
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|