Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: AL: Kangasalan aseman väki kaipaa Vankan kyytiin  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« : Huhtikuu 27, 2009, 12:08:35 »

Tänään Aamulehdessä juttua kangasalalaisten halusta päästä Vankalla Tampereelle (ja takaisin).

http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/kangasalan-aseman-vaki-kaipaa-vankan-kyytiin/141191
tallennettu
Aleksi Perkio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #1 : Huhtikuu 27, 2009, 17:08:21 »

Juu olishan se ihan mukavaa päästä junailemalla Kangasalle kans mutta asema on keskellä korpea ja bussit kulkee niin ei paljon juna hyödytä keskustassa ja mettemmässä asuvia.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #2 : Huhtikuu 27, 2009, 19:09:13 »

Lainaus
- Lisäksi pääradasta pitäisi vetää yksi raide sivuun pysähdyksiä varten.

Kaikkea se uusi seisake vaatiikin...
tallennettu
Valtteri Keski-Säntti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 147


« Vastaus #3 : Huhtikuu 27, 2009, 20:06:37 »

Paikka kunnalla on 28 237 asukasta ja jos jokainen matkustais päiväs 2 kertaa junalla niin se olis semmoset 56 474 matkustajaa.
Aikamoinen utopia.
tallennettu

Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #4 : Huhtikuu 27, 2009, 20:11:16 »

Juu olishan se ihan mukavaa päästä junailemalla Kangasalle kans mutta asema on keskellä korpea ja bussit kulkee niin ei paljon juna hyödytä keskustassa ja mettemmässä asuvia.

 Asemaks sopis joku pieni betoni laituri ja juna pysähtyy tarvittaessa.
Kuten myös tämä.
tallennettu
Timo Saha
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1


« Vastaus #5 : Huhtikuu 27, 2009, 21:06:13 »

Ei se junien pysähtyminen siellä mitään sivuraidetta tarvitsisi, ei niin ole esimerkiksi Iitalassakaan, mutta koska siinä kaksoisraide, ja paljon myös ohikulkevia junia, vaatisi se alikulkupaikan toiselle puolelle, ja kyllä maksaa.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 812


« Vastaus #6 : Huhtikuu 27, 2009, 21:50:07 »

Paikka kunnalla on 28 237 asukasta ja jos jokainen matkustais päiväs 2 kertaa junalla niin se olis semmoset 56 474 matkustajaa.

Asukasluku on noin 380 henkeä. Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kangasalan_asema

Eli "jos jokainen matkustais päiväs 2 kertaa junalla niin se olis semmoset 760 matkustajaa".
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2537


« Vastaus #7 : Huhtikuu 27, 2009, 22:07:56 »

Ei se junien pysähtyminen siellä mitään sivuraidetta tarvitsisi, ei niin ole esimerkiksi Iitalassakaan, mutta koska siinä kaksoisraide, ja paljon myös ohikulkevia junia, vaatisi se alikulkupaikan toiselle puolelle, ja kyllä maksaa.
Miksi tarvitsisi alikulkupaikan? Esim Norrköpingin aseman kohdalla on paljon enemmän raiteita ja paljon enemmän kaikenlaisia junia ja siinä on turvallinen tasoristeys. Siihen kuuluu puomit aina kahden raiteen jälkeen ja ne laskeutuvat kun juna tulee. Samalla pärisee kello lisähuomion vuoksi. Harvinaisen etevä ja turvallinen ratkaisu. Ei mitään turvattomia tunnelita tai portaita, missä voi kompuroida ja missä on vanhojen ihmisten hankala kantaa laukkuja. Siellä on ilo poiketa, kun radat saa ylittää normaalissa tasossa. Ja on varmasti edullisempi kuin eritasoratkaisu.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #8 : Huhtikuu 27, 2009, 22:14:43 »

Eikös kangasala ja kangasalan asema ole sama paikka. Tuolta sain sen väkiluvun http://fi.wikipedia.org/wiki/Kangasala.

Vantaalla on satoja tuhansia asukkaita, mutta heistä kaikki eivät käytä esim. Rekolan asemaa. Ei, vaikka se olisi ainoa asema Vantaalla.
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #9 : Huhtikuu 27, 2009, 22:28:01 »

Eikös kangasala ja kangasalan asema ole sama paikka.
Kangasalan keskustasta on matkaa asemalle rapiat kuusi kilometriä
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #10 : Huhtikuu 27, 2009, 23:21:18 »

Tuossa viikonvaihteessa kuulin mm.,että nuo Ri-Lh välin Sm-junat ovat melko suosittuja - myös väliasemilta - osaltaan tietenkin tuo vaihto-yhteyden pohj/itä sanelema pakko. Mutta jos junat kulkevat säännöllisesti (tällä välillä kerran tunnissa), oppivat matkustajat myös luottamaan niihin ja uskaltautuvat käyttäjiksi. Eihän sitä varmaan lähdetä junalla kauppamatkalle suureen liike-keskukseen aamutuimaan ja palaillaan vasta iltaisella kotiin. Näistä pienistä puroista (koululaiset/opiskelijat, "kauppa-matkustajat", jne) kasvaa äkkiä suuret virrat - mikäli aikataulut laaditaan asiakkaiden tarpeiden mukaan, eikä vain keskipäivän hiljaisiin hetkiin - aikoihin jotka eivät sattumoisin kelpaa tavara- tai nopealle(?) pendoliikenteelle.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #11 : Huhtikuu 27, 2009, 23:51:14 »

Nyt pomppaa varmaan hieman liian kauaksi aiheesta. Mutta aikoinaan VR laski tappiotaan mm. siten, että matkustaja tuottaa tappiota x mk, jos junassa oli useampi matkalainen tuo tappio tietysti kerrottiin matkalaisten lukumäärällä - eli jos junassa ei ollut matkustajia, se ei myöskään tuottanut laskennallista tappiota Huh  Riihimäellä oli ajossa illan viimeinen käynti Lahdessa - Riihimäeltä lähdettiin yhdellä vetovaunulla 18.15 (319), Lahdessa kolmen tunnin ruokatauko ja samalla vetovaunulla takaisin 322:lla (22.40 - 23.55) - tosin Lahteen pääsi vielä myöhemminkin. Jopa tuossa illan viimeisessä vuorossa oli matkustajia alkumatkasta runsaasti - joitakin jouduttiin jättämään "omalle kotiportilleenkin" - loppumatka Riihimäelle ajeltiin tosin usein tyhjänä.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #12 : Huhtikuu 28, 2009, 01:10:03 »

Mutta aikoinaan VR laski tappiotaan mm. siten, että matkustaja tuottaa tappiota x mk, jos junassa oli useampi matkalainen tuo tappio tietysti kerrottiin matkalaisten lukumäärällä

Onko esittää lähdeviitettä?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #13 : Huhtikuu 28, 2009, 19:23:28 »

junat vois pysähtyy tarvittaessa kun eihän aina tommosella seisakkeella ole aina matkustajia.

Uusien laitureiden vaatimuksista en tiedä, mutta "tarpeen mukaan pysähtymistä" ei nykyiset junaturvallisuusmääräykset mahdollista. Joko pysähdytään, tai sitten ei. Se on siis nykymääräyksillä utopiaa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #14 : Huhtikuu 29, 2009, 19:48:09 »

"tarpeen mukaan pysähtymistä" ei nykyiset junaturvallisuusmääräykset mahdollista. Joko pysähdytään, tai sitten ei. Se on siis nykymääräyksillä utopiaa.

Onko muuten mitään hajua, että onko tälle säännölle olemassa perusteitakin?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #15 : Huhtikuu 29, 2009, 19:58:27 »

"tarpeen mukaan pysähtymistä" ei nykyiset junaturvallisuusmääräykset mahdollista. Joko pysähdytään, tai sitten ei.
Koska olen hiivatin laiska vanha pieru, en viitsi lukea jt:ta läpi vaan kysyn täällä: onko määräyksissä nimenomaan kielletty "pysähdytään tarvittaessa" merkinnät aikataulussa vai onko siellä vain joku säännös, jonka perusteella voidaan haluttaessa tulkita semmoinen epäortodoksinen käytäntö kuin pysähdytään jos tarttee, kielletyksi?

Kun jotenkin minusta olisi loogillista pystähtyä tarvittaessa. Tosin en olekaan opisekellut logiikkaa enkä joukkoliikenteenalasajo-oppia Tampesterin yliopistossa.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 812


« Vastaus #16 : Huhtikuu 29, 2009, 23:43:09 »

Onko muuten mitään hajua, että onko tälle säännölle olemassa perusteitakin?

Nykyään on pysähdysjunia ja ohittavia junia. Ei ole enää sellaista ehdollista versiota liikennepaikan kohdalla, että pysähdytään jos siltä tuntuu.

Eli junan pysähtyminen tai pysähtymättömyys näkyy aikataulusta. Jos ohikulkujuna pitää pysäyttää jonnekin, sellaisen aikataulusta poikkeavan informaation saa antaa vain liikenteenohjaaja. Ennen junan saattoi pysäyttää "Pihtiputaan mummokin" heilauttamalla hameenhelmaa sopivassa kohtaa rataverkkoa, mutta nyt eivät siis siviilit enää anna kuljettajalle Jt-ilmoitusta pysähtymisestä.

Tämä on tätä uutta virastoajattelua, joka ei kyllä aina ole synkroonissa joustavan bisneksenteon kanssa.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2537


« Vastaus #17 : Huhtikuu 30, 2009, 01:56:25 »

Nykyään on pysähdysjunia ja ohittavia junia. Ei ole enää sellaista ehdollista versiota liikennepaikan kohdalla, että pysähdytään jos siltä tuntuu.

Eli junan pysähtyminen tai pysähtymättömyys näkyy aikataulusta. Jos ohikulkujuna pitää pysäyttää jonnekin, sellaisen aikataulusta poikkeavan informaation saa antaa vain liikenteenohjaaja. Ennen junan saattoi pysäyttää "Pihtiputaan mummokin" heilauttamalla hameenhelmaa sopivassa kohtaa rataverkkoa, mutta nyt eivät siis siviilit enää anna kuljettajalle Jt-ilmoitusta pysähtymisestä.

Tämä on tätä uutta virastoajattelua, joka ei kyllä aina ole synkroonissa joustavan bisneksenteon kanssa.
Voi luoja! Kuka noita idioottimaisia sääntöjä oiken luo? Moisilla säännöillä olisi minunkin koulumatkani tapahtuneet 100%:sti linja-autoilla. Onko järjen käyttö kokonaan unohtunut vai onko a.o. päätöksen tekijällä kokemusta vain Helsingin lähiliikenteestä?

Edit: Korjattu lainaus (ST)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 30, 2009, 08:31:03 kirjoittanut Simo Toikkanen » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #18 : Huhtikuu 30, 2009, 11:24:11 »

Voi luoja! Kuka noita idioottimaisia sääntöjä oiken luo?

RauVir[us], vaikkaisin. Jostain syystä sinne on onnistuttu kasaamaan harvinaisen tönkkösuolattu fakki-idioottien kööri.

Lainaus
Onko järjen käyttö kokonaan unohtunut vai onko a.o. päätöksen tekijällä kokemusta vain Helsingin lähiliikenteestä?

Mistä ihmeestä päättelet, että päätöksen tekijällä olisi jotain kokemusta joukkoliikenteestä? Minusta on melko selvää, ettei ole.
tallennettu
Tero Heikkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 21


« Vastaus #19 : Toukokuu 01, 2009, 18:59:01 »

Onko järjen käyttö kokonaan unohtunut vai onko a.o. päätöksen tekijällä kokemusta vain Helsingin lähiliikenteestä?
Mutta sehän on erinomainen sääntö! Pitäisi ottaa käyttöön bussiliikenteessäkin. Joukkoliikenteen suosio nousisi kuin lehmän häntä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: AL: Kangasalan aseman väki kaipaa Vankan kyytiin  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina