Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Ensimmäiset junahavainnot Suomessa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« : Tammikuu 09, 2012, 13:55:10 »

Ensimmäinen veturi "Ilmarinen" liikkui 8. Elokuuta 1861.
Koeajoja Helsingistä pohjoiseen  ilmeisesti eripituisia matkoja. Eri vetureita ( 4 vaihtoehtoa)
Ensimmäinen matkustajajuna (ylimääräinen) liikkui Helsinki - Hämeenlinna - Helsinki välillä 31. tammikuuta 1862.
Veturina "Lemminkäinen"
Toinen matkustajajuna (ylimääräinen) liikkui Helsinki - Hämeenlinna - Helsinki välillä 2.2.1862. Veturina ??
Kolmas matkustjajuna (ylimääräinen ) liikkui Hämeenlinna - Helsinki - Hämeenlinna välillä  ??   Veturina ?? (tämä tieto perustuu Hämeenlinnalaiseen suomenkieliseen lehteen. Ilmestymispäivä n. 18.3 )
Ensimmäinen vuoron mukainen juna likkui Helsingistä - Hämeenlinnaan 17. maaliskuuta 1862. Veturina ??
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2012, 15:47:17 kirjoittanut Ilkka Hovi » tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #1 : Tammikuu 09, 2012, 14:35:26 »

Harmittavan myöhään tulee vihje, enää ei kerkeä kuvaamaan Hymyilee leveästi
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #2 : Tammikuu 09, 2012, 14:44:13 »

Kävi ensin hieman nolosti  Järkyttynyt, merkitsin koeajoihin 6 vaihtoehtoa, mutta veturit 5 (Voima) ja 6 (Pohja) valmistettiin vasta 1863.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #3 : Tammikuu 09, 2012, 15:06:09 »

Ensimmäinen vuoron mukainen juna likkui Helsingistä - Hämeenlinnaan 17. maaliskuuta 1862. Veturina ??

Muistaakseni Ilmarinen veti tämän junan. On tosin tapauksesta jo sen verran aikaa, että muistikuvani on vähän hatara...
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #4 : Tammikuu 10, 2012, 00:23:20 »

No, minä olen sen verran nuorempi, että pääsin todistamaan maan ensimmäisen matkustajajunan vetoa 31.1.1862. Vetäjänä oli tällöin Lemminkäinen  Hymyilee

Valitettavasti en työesteiden vuoksi päässyt tuolloin 17.3. paikalle.

tallennettu
Tomi Hämäläinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #5 : Tammikuu 10, 2012, 13:55:39 »

Kruunun trengi G. R. Hytönen väittää tiistain 6.8. olleen ensimmäinen koeajopäivä Hymyilee
tallennettu
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 176


« Vastaus #6 : Tammikuu 10, 2012, 14:31:37 »

Toinen matkustjajuna (ylimääräinen ) liikkui Hämeenlinna - Helsinki - Hämeenlinna välillä  ??   Veturina ??

Toinen matka Helsingistä Hämeenlinnaan ja takaisin tehtiin sunnuntaina 2.2.1862, kyydissään mm. rautatien (tuleva) johtaja Strömberg, rautatiejohtokunnan jäsenet ja pari senaattoria. Paluumatkalle Hämeenlinnasta juna lähti jo klo 1 tervetulomaljojen ja -puheiden jälkeen. Tämä sunnuntain juna toi myös mukanaan 200 tynnyriä kivihiiltä Hämeenlinnaan (joten junaa voisi melkein kutsua sekajunaksi). [Lähde: Hämäläinen 7.2.1862 s. 1]
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2550


« Vastaus #7 : Tammikuu 10, 2012, 14:42:14 »

Ja joku lehtimies sanoo 8.8.1861 olleen ensimmäisen koeajopäivän:
"Ja, den 8 augusti 1861 var en dag, som förtjenar att alltid ihågkommas i Helsingfors, och Finlands annaler. På den dagen tog Finland ett steg framåt, som på sätt och vis kan kallas omätligt, ehuru det på sätt och vis kan mätas och till den anspråkslösa längden af ungefär 1/4 mil. (= 2,5km) På den dagen ilade för första gången ett lokomotiv öfver finska land och vatten. På den dagen öppnade sig för allas våra ögon en andlös rad af ljufliga perspektiv.

Det var tidigt på morgonen ... som den nya Ilmarinen, så hette det första finska lokomotivet, likasom ock den första ångbåten så hetat, gaf sig ut från bangårdens verkstad på sin allra första proftur i verlden. Detta första försök, som man ännu kunde anse för något vågadt, hade med afsigt hållits hemligt. I färden deltogo endast verkstadens föreståndare, ingeniör Törnudd, som förde lokomotivet, två af jernvägsofficerarne och några arbetare."

Artikkeli jatkuu kertomalla seuraavasta kolmesta edestakaisesta matkasta Fredriksbergin lähelle ja joka kerta luottamus lisääntyi ja ajettiin aina vain kovempaa. Muutaman tunnin harjoittelun jälkeen saavutettiin lopulta nopeus 6 mil i timmen (= 60km/h). Lounastauon jälkeen koeajoja jatkettiin paikalle kertyneen katsojajoukon ihmetellessä ja hurratessa. Kyytiin mukaan otettiin vuorollaan eri tehtävissä rautateiden palveluksessa olevaa väkeä. Illan viimeiselle koeajolle otettiin lastiksi 10 hiekalla lastattua vaunua ja siitäkin tehtävästä Ilmarinen suoriutui moitteetta.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #8 : Tammikuu 10, 2012, 15:44:34 »

Elokuun 8. vuonna 1861 teki Suomen ensimmäinen veturi ILMARINEN koeajoja Helsingin ja Pasilan välillä. Veturia oli tarkoitus kokeilla jo pari päivää aiemmin, mutta rata ei ollut vielä kunnossa koeajoa varten. Olikohan erilaisia laatikoita raiteilla, ”kun sieltä ei junaa ole vielä kuitenkaan tulossa”?   Epävarma  

Nämä tiedot ovat hieman sieltä ja täällä. Siksipä ajattelin että saisimme selvyyttä asiaan näin 150 vuoden jälkeen.
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 334


« Vastaus #9 : Tammikuu 10, 2012, 19:44:10 »

Sanomia Turusta nro 33 1861 kertoo ensimmäisestä höyryvaunusta:

Ensimmäinen höyrywaunu Suomen rautatiellä lähti tän kuun 8 p:n ehtoona liikkeelle ja kulki se valmiin radan Helsingin ja Fredriksbergin wälillä. Ajelu uudistettiin useita kertoja, lisätyllä wauhdilla ja wiimeiset santakuorma-waunuilla. Koetusretket olit kaikin tawoin mielenmukaisia. Lähestyneet katsojat joka luokasta, terwehtivät, kehoitettuina tältä uudelta ja merkilliseltä näyltä, sitä höyryä-kuorsuwaa Ilmarista raikuwilla hurra-huudoilla. (Omia kirjoitusvirheitä on varmasti tuossa!)

Kansalliskirjaston sivuilta http://digi.lib.helsinki.fi/sanomalehti/secure/browse.html?action=directory&id=3625 löytyy runsaasti vanhoja rautatieuutisia. On vain aikaa vievää ja raskasta selailla sekä lukea wanhaa Suomen kieltä. Iso osa lehdistä on ruotsinkielisiä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Ensimmäiset junahavainnot Suomessa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina