Joonas Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 160
|
« : Tammikuu 23, 2012, 18:02:13 » |
|
Moro
Ilman mitään turhia löpinöitä ja muita sen sellaisia mennään itse kysymykseen. Eli painaako kuljettaja ohjaamosta/veturista jotain nappia jolloin kuuluu esim. seuraavana Oulu vai tulevatko ne ns. JKV:n kautta eli kun juna on tietyssä kohdassa (vaikka 2 km ennen asemaa) niin ne tulevat automaattisesti?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #1 : Tammikuu 23, 2012, 18:06:03 » |
|
Moro
Ilman mitään turhia löpinöitä ja muita sen sellaisia mennään itse kysymykseen. Eli painaako kuljettaja ohjaamosta/veturista jotain nappia jolloin kuuluu esim. seuraavana Oulu vai tulevatko ne ns. JKV:n kautta eli kun juna on tietyssä kohdassa (vaikka 2 km ennen asemaa) niin ne tulevat automaattisesti?
Ymmärtääkseni kuulutuksista vastaan ensisijaisesti automaatti joka saa paikkatiedon GPS:n kautta. Toissijaisesti kuulutukset hoitaa junan konduktööri. (Automaattiin pitää toki muistaa syöttää junan tiedot, vai riittääkö pelkkä numero, siitä en ole varma?)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 428
|
« Vastaus #2 : Tammikuu 23, 2012, 18:30:19 » |
|
Tampereella kerran Sr1:n ohjaamoon päästessäni huomasin ajopöydän yläpuolella lapun, jossa luki jotain tälläistä: "Kuljettaja, muista asemakuulutukset!"
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 160
|
« Vastaus #3 : Tammikuu 23, 2012, 18:37:27 » |
|
Olen huomannut, että kuulutukset tulevat joskus eri kohdissa joten Valtteri voi olla oikeassa, että kuulutukset laittaa kuljettaja. Joskus kuulutuksia ei ole tullut ollenkaan... voi olla tietenkin kaiutinkin rikki.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #4 : Tammikuu 23, 2012, 19:09:13 » |
|
Konduktöörinvaunussa on kuulutuskone, jossa on mm. gps-liitännät, cd-asema kuulutusnauhoitteille ja korttipaikka reittitietoja varten. Kun laitteelle kerrotaan junan tiedot, sen toiminta on jokseenkin automaattista ja kuulutukset lähtee junan sijaintiin perustuen...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 304
|
« Vastaus #5 : Tammikuu 23, 2012, 19:32:52 » |
|
Vetureiden ohjaamoissa olevissa tarroissa lukee muistaakseni "Muista tilannekuulutukset!" tjsp, sillä yritetään siis saada kuljettajia tarttumaan mikrofoniin herkemmin poikkeustilanteissa, esimerkiksi kertomalla ylimääräisen pysähdyksen syy.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #6 : Tammikuu 23, 2012, 20:27:40 » |
|
Juttu on niin kuin Juhani kertoi. Kuulutuslaite kaivaa junan numeron perusteella sille syötetyltä cd-levyltä kuulutukset. Paikkatiedon laite saa gps:ltä. Voihan olla, että joskus kuulutukset kuuluvat hieman eri paikoissa, mutta kyllä esim. Hki-Tpe junissa Toijalan kuulutus tulee aina Ilomäen eritason kohdalla.
Jos tämä laite ei toimi tai toimii puutteellisesti, hoitaa konduktööri kuulutukset ns. huulikuulutuksena eli tarttuu puhelimen luuriin ja kuuluttaa. Kuljettaja ei normaalisti puutu asemakuulutuksiin, ei miten eikä kään.
Poikkeustilanteissa usein kuljettajalla on tuorein tieto tilanteesta, ja siksi kuljettajia kehotetaankin kertomaan tilanne matkustajille kuuluttamalla suoraan junaan. Toinen vaihtoehto on hankkia konduktööri langan päähän ja kertoa hänelle tilanne. Konduktööri käyttää näitä tilannetietoja sitten sorvatessaan omia huulikuulutuksiaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 23, 2012, 20:46:06 » |
|
Onko junan numero se syy, miksi erittäin usein Riihimäellä saa väärän kuulutuksen jos uusia yksiköitä liitetään Helsinkiin menevään junaan? Ei ole yksittäistapaus!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Pikkarainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 339
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 23, 2012, 21:19:12 » |
|
Juurikin joskus konduktöörikoppiin tutustuessani näytettiin minulle se knduktöörin "sihteeri" joka laittaa jotenkin (en muista laittoiko konduktööri päälle vai automaattisesti) kuulutkset päälle.
|
|
|
tallennettu
|
"Luonnonrauhan nauttiminen ei vähennä luonnonrauhaa, ei saastuta, ei riko."
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #9 : Tammikuu 24, 2012, 00:29:15 » |
|
Juurikin joskus konduktöörikoppiin tutustuessani näytettiin minulle se knduktöörin "sihteeri" joka laittaa jotenkin (en muista laittoiko konduktööri päälle vai automaattisesti) kuulutkset päälle.
Olisiko kannattanut lukea toi Kimmon vastaus, siinä kerrottiin tuosta 'sihteeristä'... Onko junan numero se syy, miksi erittäin usein Riihimäellä saa väärän kuulutuksen jos uusia yksiköitä liitetään Helsinkiin menevään junaan? Ei ole yksittäistapaus!
Tampereelta tuleva ajetaan kai yleensä poikkeuksetta Riihimäen tuloraiteella jo seisovaan runkoon kiinni jossa voipi olla vielä jotkin muut tunnisteet kuulutuslaitteessa. Mahtaako sitten noissa tapauksissa johtoyksikön kuulutuslaite hoitaa kaikkien yksikköjen kuulutuksen? Lahdestahan juna tulee kolminumeroisena mutta jatkaa Riihimäeltä Helsinkiin 9xxx-numerolla, joten sekoilua voipi tulla. Mitenköhän tossa tampereen 'paikun' tapauksessa, ajetaanko Helsinkiin asti samalla numerolla ja jos ajetaan, niin Riihimäellä odottavassa rungossa (tai rungoissa) ei ole keritty vaihtamaan oikeita tunnuksia, tai sitten se ei ole mahdollista ennen junan osan tuloa? Hum...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #10 : Tammikuu 26, 2012, 08:32:15 » |
|
kyllä esim. Hki-Tpe junissa Toijalan kuulutus tulee aina Ilomäen eritason kohdalla. Tämähän on hauska ilmiö. Jos on kulkenut samaa väliä monta kertaa, voi muistaa milloin kuulutuksia tulee. Esim. Kouvolaan idästä saavuttaessa kuulutus tulee Kullasvaaran rekkaterminaalin kohdalla. Ja kun saavutaan Saloon Karjaan suunnasta, kuulutus tulee Lavianmäen tunnelissa Näillä on sitten kiva yllättää kavereita
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #11 : Tammikuu 26, 2012, 12:31:58 » |
|
Mahtaako sitten noissa tapauksissa johtoyksikön kuulutuslaite hoitaa kaikkien yksikköjen kuulutuksen?
Ns. sivistynyt arvaukseni on, että paikuissa Helsingin pään ohjaamon kuulutuskone pidetään kytkettynä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #12 : Tammikuu 26, 2012, 13:07:21 » |
|
Ns. sivistynyt arvaukseni on, että paikuissa Helsingin pään ohjaamon kuulutuskone pidetään kytkettynä.
Virhe! Aktiivisena on (ellei joku syy estä) yleensä sen yksikön kuulutuskone, jossa on konduktööri. Noudattelee siis vastaavaa logiikkaa kuin lipunmyyntivaunun sijainti. Kahdella yksiköllä siis kulkusuuntaan nähden jälkimmäinen, ja kolmella yksiköllä keskimmäinen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 160
|
« Vastaus #13 : Tammikuu 26, 2012, 20:32:47 » |
|
Poiketaan nyt asiasta kukkaruukkuun.. Saako kuljettajalla olla veturissa esimerkiksi radio ja kuunnella sitä ajon aikana?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 304
|
« Vastaus #14 : Tammikuu 26, 2012, 23:12:30 » |
|
Poiketaan nyt asiasta kukkaruukkuun.. Saako kuljettajalla olla veturissa esimerkiksi radio ja kuunnella sitä ajon aikana?
Saa olla, saa kuunnella, kunhan se ei vaaranna turvallisuutta. Sama koskee matkapuhelimen käyttöä, tosin muistaakseni ohjeen mukaan sen käyttöä tulee välttää ellei ole kyse työtehtäviin liittyvästä puhelusta. Vaihtotöissä molemmat em. kapistukset ovat kiellettyjen listalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 160
|
« Vastaus #15 : Helmikuu 02, 2012, 18:58:51 » |
|
Olen huomannut että saapuvien junien kuulutukset ovat muuttuneet.
Esim. "Pikajuna 705 Kuopiosta Ouluun saapuu ja lähtee raiteelta yksi, hyvää matkaa" on muuttunut "Pikajuna 705 Kuopiosta Ouluun pysähtyy raiteella yksi" ja erikseen vielä "Pikajuna 705 Kuopiosta Ouluun lähtee raiteelta yksi, hyvää matkaa."
Muidenkin junien kuulutukset ovat tämän myötä varmaankin muuttuneet.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #16 : Helmikuu 02, 2012, 19:09:19 » |
|
Olen huomannut että saapuvien junien kuulutukset ovat muuttuneet.
Esim. "Pikajuna 705 Kuopiosta Ouluun saapuu ja lähtee raiteelta yksi, hyvää matkaa" on muuttunut "Pikajuna 705 Kuopiosta Ouluun pysähtyy raiteella yksi" ja erikseen vielä "Pikajuna 705 Kuopiosta Ouluun lähtee raiteelta yksi, hyvää matkaa."
Muidenkin junien kuulutukset ovat tämän myötä varmaankin muuttuneet.
Noista ei nyt kannata vetää johtopäätöksiä. Noi asemakuulutukset kasataan koneella k(l)ikkailemalla ja sieltä saa hieman kaikenlaisia kuulutuksia... Esim. Lappeenrannassa ei kuuluteta junan olevan myöhässä vaikka näin olisikin, kuulutetaan vain uusi saapumisaika, ja tietysti tyylillä: 'IC-juna xx saapuu raiteelle yksi...klo xx.xx' eli siihen tulee tuo saapumiskuulutus mikä saa tietysti ihmiset ryntäämään ulos ennenkuin tulee toi 'uusi' aika. Sitten taas Imatralla kuulutetaan rehellisesti, että juna xx on myöhässä ja niin edespäin. Käytännössä ne kuulutuskoneet sijaitsevat fyysisesti paikkakunnillaan, ainakin jos siellä on ollut suoritus. Poikkeuksen tekee ymmärtääkseni pääkaupunkiseudun asemat joille kuulutukset tulevat siitä 'uudesta' keskusvalvonnasta (mikälie nyt olikaan...).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #17 : Helmikuu 02, 2012, 19:16:59 » |
|
Ei meilläkään enää toivoteta hyvää matkaa. Se on realismia kuten kuulutuksen tyyli: juna xx pysähtyy raiteella x. Kun vielä opittaisiin, että R-juna ei lähde Tampereelta...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|