Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: VR:n verkkokauppa ei myy lippuja lähijuniin.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« : Helmikuu 07, 2012, 20:14:01 »

Näyttää siltä, että VR:n verkkokaupasta ei voi ostaa lippuja lähiliikennejuniin. Esim. Riihimäeltä Lahteen ei saa lippua etukäteen muuten kuin ostamalla lipun Tikkurilan kautta.

Konduktööriltä tietysti voi sitten ostaa lipun.

Käytännön toiminta on silti lähinnä per/ceestä.
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #1 : Helmikuu 07, 2012, 21:05:26 »

Ja maksaa sen 5 euroa enemmän, vai?
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #2 : Helmikuu 07, 2012, 21:10:32 »

Ja maksaa sen 5 euroa enemmän, vai?
Ei lähijunissa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Helmikuu 08, 2012, 00:09:07 »

Näyttää siltä, että VR:n verkkokaupasta ei voi ostaa lippuja lähiliikennejuniin. Esim. Riihimäeltä Lahteen ei saa lippua etukäteen muuten kuin ostamalla lipun Tikkurilan kautta.

Konduktööriltä tietysti voi sitten ostaa lipun.

Käytännön toiminta on silti lähinnä per/ceestä.


Niin, mikä tässä siis on ongelma? Helpompaahan se on istua takamukselleen junaan (lipunmyyntivaunuun) kuin ensin ostaa lippu poikkeukselisen huonosti suunnitellusta verkkokaupasta samaan hintaan kuin junasta ja sitten vasta istua takamuksellaan junaan. Se, että lippu ostetaan konduktööriltä eikä hankalasti netistä on palvelua, ei sen puutetta.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #4 : Helmikuu 08, 2012, 01:03:21 »

Niin, mikä tässä siis on ongelma? Helpompaahan se on istua takamukselleen junaan (lipunmyyntivaunuun) kuin ensin ostaa lippu poikkeukselisen huonosti suunnitellusta verkkokaupasta samaan hintaan kuin junasta ja sitten vasta istua takamuksellaan junaan. Se, että lippu ostetaan konduktööriltä eikä hankalasti netistä on palvelua, ei sen puutetta.

Lähinnä mahdollisen asiakkaan pompottelu. Oli se sitten tahatonta tai tahallista.

Ensin toitotetaan suureen ääneen sitä, että nyt ostetaan liput ennakkon ja sitten se ei käykään päinsä.
tallennettu
Laura Jänis
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 118


« Vastaus #5 : Helmikuu 09, 2012, 17:31:43 »

Kyllä minua ainakin harmitti huomata, ettei netistä saa lähijuniin lippuja. Piti ihan soittaa asiakaspalveluun ja kysyä onko tämä nyt oikeasti totta. Itsellä ei nimittäin ole taskussa aikataulua eikä puhelinta, millä voi kurkkia netistä aikatauluja. Samaten on hiukan hankalampaa suunnitella siirtymiä paikasta toiseen, kun ei voi samasta luukusta ostaa lippua kaukojunaan ja välipysähdyksen jälkeiseen lähijunaan.

Ei voi vertailla hintoja eri yhteyksille ja selata sopivia vaihtoehtoja sekä matka-aikoja. Ennen oli helppoa, kun kaikki matkat oli helposti samalla paperilla. Nyt pitää sokkona valita sopiva yhteys ja arvailla, mitähän lysti maksaa. Kyllä vaan harmittaa.  Itkee
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #6 : Helmikuu 09, 2012, 19:05:07 »

Kyllä minua ainakin harmitti huomata, ettei netistä saa lähijuniin lippuja...

Hohhoijaa...

Vyöhykelippujen hinnat ovat tässä:
http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/lahiliikenteen_liput/vyohykeliput.html

Lipun pystyt ostamaan Lähijunan lipunmyyntiosastossa ilman lisämaksuja junahenkilökunnalta käteisellä, pankki- tai luottokorteilla - jopa Visa Electron kelpaa.

Vyöhykeasemalta alkavan ja kaukoliikenneasemalle päättyvän matkan hinnan saat täältä:
http://shop.vr.fi/onlineshop/Domestic_main.do

Mikä tässä on niin vaikeaa?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #7 : Helmikuu 09, 2012, 19:13:47 »

Kyllä minua ainakin harmitti huomata, ettei netistä saa lähijuniin lippuja...
Mikä tässä on niin vaikeaa?

Se, että koko asiaa joutuu mahdollinen asiakas ihmettelemään ja kummastelemaan. "Miksi tää ei toimi?!"
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #8 : Helmikuu 09, 2012, 19:42:55 »

Kyllä minua ainakin harmitti huomata, ettei netistä saa lähijuniin lippuja...
Mikä tässä on niin vaikeaa?

Se, että koko asiaa joutuu mahdollinen asiakas ihmettelemään ja kummastelemaan. "Miksi tää ei toimi?!"

Joissain yhteyksissä on mainittu kirjaimet RTFM, mutta eihän se suomalaista tietenkään koske... Mikäli melkoisen selkeä teksti "VR:n verkkokaupasta voit ostaa kaukoliikenteen yleisimpiä junalippuja päivä- ja yöjuniin, alennushintaisia lippuja, lähiliikenteen kausi- ja sarjalippuja sekä makuuvaunumatkoja. " ei ole ymmärrettävä, niin sitten se ei ole sitä... Teksti löytyy verkkokaupasta niin yllättävästä paikasta kuin "ohjeet":
http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/verkkokaupanohjeet/aikataulu-jahintahaku.html
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #9 : Helmikuu 09, 2012, 20:44:36 »

Homma näyttäisi olevan, kuin "hävittäjäkoneen kokoamisohjetta". Hymyilee Ennen oli vain pieni pahvilappu...ja silti matkustus sujui. Kaikki oli hyvin.
tallennettu
Laura Jänis
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 118


« Vastaus #10 : Helmikuu 09, 2012, 21:28:48 »

Kyllä minua ainakin harmitti huomata, ettei netistä saa lähijuniin lippuja...
Mikä tässä on niin vaikeaa?

Hyvähän se on firmassa töissä olevan sanoa, että helppoa on. Katsoisit asioita välillä vähän toiseltakin kantilta ja sanoisit sitten sanottavasi. Pikkusen on hankala tietää kaikesta nippel nappel tiedoista, etenkin kun junalla tulee melkolailla harvoin liikuttua. Pitäisihän teidän vannoutuneimpienkin harrastajien tajuta, että tänne kirjautunut ja kommentoiva ei välttämättä ole yhtä perehtynyt kun te itse, junista voi olla kiinnostunut muutenkin (vai voiko täällä?).

Sääli, että täällä tuntuu porukka olevan enemmän ja väehemään nipoa, asiasta ja sen vierestä.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #11 : Helmikuu 09, 2012, 21:46:42 »

Kyllä minua ainakin harmitti huomata, ettei netistä saa lähijuniin lippuja...
Mikä tässä on niin vaikeaa?

Hyvähän se on firmassa töissä olevan sanoa, että helppoa on. Katsoisit asioita välillä vähän toiseltakin kantilta ja sanoisit sitten sanottavasi. Pikkusen on hankala tietää kaikesta nippel nappel tiedoista, etenkin kun junalla tulee melkolailla harvoin liikuttua. Pitäisihän teidän vannoutuneimpienkin harrastajien tajuta, että tänne kirjautunut ja kommentoiva ei välttämättä ole yhtä perehtynyt kun te itse, junista voi olla kiinnostunut muutenkin (vai voiko täällä?).

Sääli, että täällä tuntuu porukka olevan enemmän ja väehemään nipoa, asiasta ja sen vierestä.

Kiitos "herätyksestä", mutta eiköhän meistä jokainen ole joskus ollut lähtöviivalla kaikkien asioiden suhteen. Itsestäni tuntuu siltä, että nykyisin kaikki pitäis saada heti eteen kultalusikalla eikä sen eteen tarvitsisi nähdä vaivaa. Kun seuraa vanhempien toimintaa lasten kanssa, niin voi vain kuvitella millaiseksi maailma kehittyy... Miten sitä aiemmin pääsi kouluun ilman, että joku soitti "nyt pitäis lähteä kouluun" jne..? Googlettamalla pääsee nykyisin jo melko helposti ainakin jäljille asioista. Yleensä kaikilla sivustoilla on ohjeet, UKK tms, joista löytyy vastauksia.

Nipottaminen ei kuulu tyyliini, mutta viitsimättömyys tai kultalusikan odottaminen eivät vain saa täältä sympatiaa...
tallennettu
Laura Jänis
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 118


« Vastaus #12 : Helmikuu 09, 2012, 22:06:35 »

Kyllä minua ainakin harmitti huomata, ettei netistä saa lähijuniin lippuja...
Mikä tässä on niin vaikeaa?
Nipottaminen ei kuulu tyyliini, mutta viitsimättömyys tai kultalusikan odottaminen eivät vain saa täältä sympatiaa...

En sitä kaipaakaan, enkä mitään odota valmiina. Olisi ehkä pitänyt naputella vähän pidemmälti juttua, mutta kun en jaksanut paasata asiasta. Nyt siis lyesti: etsin kyllä tietoa tarvittaessa monestakin eri lähteestä, oli sitten kyse junista tai muusta, aina sitä ei vain löydy minun taidoilla. Olkoon tämä nyt tässä.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 10, 2012, 09:22:02 kirjoittanut Jape Ruotsalainen » tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #13 : Helmikuu 09, 2012, 22:10:09 »

Olkoon tämä nyt tässä.

Jep jep, no hard feelings. Mielipiteet ja näkemykset voivat joskus olla ristissä. Itselläni on ainakin tapana kirjoitella täällä hyvillä fiiliksillä, koska jos jutut eivät kiinnosta niin aina voi jättää vastaamatta... Välillä on kuitenkin hyvä käydä kertomassa niitä näkemyksiä tästäkin näkökulmasta, jolloin keskusteluihin saadaan syvyyttä...
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #14 : Helmikuu 09, 2012, 22:21:48 »

Jos joku haluaisi ostaa netistä lipun vaikka Keravalta Lahteen, hän saa eteensä kaikkien junien aikataulut, mutta lippua ostaessa yhteys vaihtuukin paljon kalliimpaan junaan Tikkurilan kautta.

Niinpä niin. Jos VR haluaa rahastaa tarjoamalla nettimyyntiin vain kalliita kulkuyhteyksiä kaukojunilla, se on VR:n oma valinta. Tässä ei liene kysymys uusavuttomuudesta, vaan jokseenkin selvästä rahastuksesta.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #15 : Helmikuu 10, 2012, 12:02:44 »

Minusta tuntuu ettei Lari sen enempää kuin rautatieväki yleensäkään näe itse ongelman ydintä. Useimmille junamatka on JUNAMATKA eikä mikään elämysmatka, missä pohditaan merkillisiä lipputyyppejä tai käsittämättömiä junatyyppien nimiä. Minä en vieläkään osaa ulkoa mikä on 1. luokka ja mikä toinen luokka Suomessa.

Ruotsissa on helppoa: junissa on 1. ja 2. luokka. Kun ostat lippua, näet kaikki yhteysvälin junayhteydet kerralla, kaikkien ajat ja kaikkien hinnat. Siitä valitset hinnan tai aikojen mukaan sopivimman. Sinun ei tarvitse välittää junatyypeistä tai junaoperaattorien nimistä, jollet halua. Kaikki näkyvät kerralla ja kaikki osamatkat maksetaan kerralla, riippumatta siitä kuinka monen yhtiön junaa (tai bussia) valitsemasi yhteys käyttää. Todella helppoa ja systeemi ei vaadi montaa napinpainallusta eikä yhtään sahausta edestakaisin.
tallennettu
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 126


« Vastaus #16 : Helmikuu 10, 2012, 17:40:08 »

Jos junalla haluaa matkustaa, silloin pitää VR:n ”asiakkaalla” olla joustavuutta, halua oppia uusia asioita ja oivalluskykyä, myös - sokerin pitää vielä suussa sulaa. Myönteinen asenne vain kuntoon ja ripaus ymmärrystä, homma kyllä hoituu.  Hymyilee leveästi

Minäkin rohkaistuin vuodenvaihteessa VR:n ”asiakkaaksi”, ikään kuin koematka, mitenkä hommat hoituvat, maan mainion lippu uudistuksen jälkeen.

Olin aseman lippujonossa 21 minuuttia vaille ennen junan lähtöajan. Molemmissa jonoissa oli 6-7 lipunostajaa, myös lippuautomaatilla oli useita matkustajia jonossa. Asiakkaat olivat tavallisia uunoja, yksi oli hieman uunompi, muttei kuitenkaan erityisen paha.  matkustajat ostivat lippuja lähtevään junaan, eli Vammalaan, Nokialle ja Tampereelle sekä vaihdollisia lippuja Jyväskylän, Seinäjoen ja Helsingin suuntaa, yksinkertaisia ja helppoja lippuja. Henkilökunta oli virkeää, palvelunhaluista ja osaavan oloisia. Mutta, uuden ohjelman hitaus oli uskomaton. Oliko yöpäivitys mennyt pieleen, vai oliko ohjelma, pahoittanut jostakin muusta syystä ”mielensä” ja tunsi, silloin oikeutettua suuttumusta, hidasteli ja jarrutteli aivan tahallaan? Onneksi muutamien matkamiesten hermot pettivät ja lähtivät jonosta ilman lippua junaan. Sain lippuni noin minuuttia ennen junan lähtöä ja kerkisin junaan.

Menin entiseen tupakka osastoon, matkustajia siellä oli jokaisessa penkkivälissä yksi ja päätypaikoissa kaksi. Konnari alkoi heti, junan lähdettyä lipun tarkistuksen, kahdelle heikkohermoiselle piti myydä liput, toinen otti ”palvelumaksulla” Helsinkiin, nihilistimpi oli matkalla Riihimäelle, eikä halunnut maksaa ”palvelumaksua” joten lippu myytiin Tampereelle, Tampereen lipputoimistosta sitten jatkolippu Riihimäelle kun oli nuuka, ymmärtämätön ja joustamaton matkustaja.

Konnari pahoitteli lipputoimiston jonoa ja ”palvelumaksua” kummallekin matkamiehelle erikseen. Minun lippuni leimattiin viimeisenä siinä osastossa. Silloin matkamme oli edistynyt Harjavallan länsipään vaihteille asti!

Osaapa ollakin, helppoa, yksinkertaista ja rationaalista toimintaa tämä lipunmyynti VR:llä.   Huh

Kotiin palasin bussilla, siellä maksaminen sujui helposti ja nopeasti. Yksinkertaista ja helppoa, yksinkertaiselle matkamiehelle.
  Virnistää

tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #17 : Helmikuu 10, 2012, 18:52:46 »

Sitä kyllä ihmettelen oikeastaan minäkin, että vaikka lipunmyynti istumapaikalle on hyvää palvelua, mikä ihmeen syy se on estää lipun ostaminen netistä? Kun rahat kuitenkin menevät joka tapauksessa VR:lle, mahdollisuus ostaa muita kuin HSL-alueen lippuja lähijuniin olisi helppo ohjelmoida – ei tarvitsisi kuin lähijunien sarjalipun myyntiin käytettävää ominaisuutta muuttaa ymmärtämään yhden matkan "sarjalippu" ja tietämään sen hinta. Ei tuon ominaisuuden puuttuminen siis oikein ole perusteltavissa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #18 : Helmikuu 17, 2012, 17:38:49 »

Palautetta ja aloitetta vain VR:lle. En tiedä, onko kysymys järjestelmän, joka on ollut alusta asti vaikea, teknisestä syystä vai haluttomuudesta ottaa lähiliikennettä verkkomyynnin puoleen. Kun tarpeeksi moni mölyää rakentavasti, voisi kuvitella, että homma toimii. Lähiliikennematkustajia tosin hemmotellaan paljon paremmalla palvelutarjonnalla ja ehdoilla, mm. ei junamyynnin lisämaksua, tiheät ja monin paikoin pitkät aukiolot jne, paljon junamaatteja, jotka viime aikoina ovat toimineetkin jne.

Jees, minäkin kaipaan vanhaa kunnon ykkösluokkaa, joka sitä myös ehkä 90-l vielä oli ja kakkosluokkaa. Mitä sitä näillä kikkailemaan mutta ekstralla ja ekolla mennään nykyään.
tallennettu
Aki Leppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 151


« Vastaus #19 : Helmikuu 17, 2012, 21:05:26 »

Tulipa tuo huomattua toissa viikolla kun ajattelin kerrankin käyttää verkkokauppaa ja ostaa liput Tampere-Lappila, Lappila-Järvelä ja Järvelä-Lahti. Ensimmäisen matkan saaminen ostoskoriin meni melkein kivottamasti (selain toki piti päivittää ja uudelleen käynnistää että suostui paikan valitsemaan itse). Noiden kahden muun matkalla tulikin ihmeitä, ensimmäisessä haussa junayhteydet näkyy, sitten kun valitset matkustajien määrän niin sivu ilmoittaa "Ei matkoja kyseisillä hakuehdoilla." Siinä kohtaa meinasi alkuun olla suu auki, koska kyllähän siinä matkoja on, juuri oli edellisellä sivulla.

Siihen olis ihan kiva saada joku selventävä teksti että kyllä junia kulkee, mutta tästä et saa siihen lippuja.

Minä ehkä tiedän paremmin eri lippu- ja junatyypeistä, mutta entä se Pekka Peruskäyttäjä, jonka tietotaso riittää erottamaan vanhan sinisen pikajunan ja pendon. Mitä hänen päässään liikkuu kun näytölle pamahtaa teksti "Ei matkoja kyseisillä hakuehdoilla."? Ymmärtääkö hän että oikeasti junia kulkee mutta kyseessä on junatyyppi johon et voi ostaa lippua verkkokaupasta?

Annoin palautetta ja kysyin asiaa palaute lomakkeen kautta, mutta vastausta ei ole kuulunut pariin viikkoon.

Viimeksi kun tarvitsin useamman lipun ja matkani koostui samanlaisista pätkistä, tosin ei lähiliikennealueella, lipputiskillä suositeltiin verkkokauppaa. Kerrankin kun tottelin niin ei..
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #20 : Helmikuu 17, 2012, 21:15:07 »

Niin, Riihimäki-Lahti on vyöhykealuetta (lähiliikennealuetta) ja olisi hyvä jos verkkokaupassa pamahtaisi tosiaan teksti esim. "Et voi ostaa tälle yhteysvälille lippua verkkokaupasta. Voit ostaa lipun samalla hinalla junasta ilman lisämaksua, koska hakemasi yhteysväli on lähiliikennealuetta".
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: VR:n verkkokauppa ei myy lippuja lähijuniin.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina