Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« : Helmikuu 11, 2012, 17:48:35 » |
|
Asioidessani Oulaisten rautatieaseman lipunmyynnissä havaitsin että liikennepaikan ohjaustaulu on viety pos. Jos ou joudutaan ottamaan erilliskäyttöön niin vuoroon tuleva js tuo mukanaan läppärin jonka avulla voidaan ohjata liikennepaikkaa. Minkälainen lienee käytäntö. Voisiko joku vastata. Kiitos
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 02, 2014, 20:10:05 kirjoittanut Jyrki Talvi »
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #1 : Helmikuu 11, 2012, 18:41:58 » |
|
Kaiketi purettu. Muutos liittynee uuteen kauko-ohjausjärjestelmään. Ja siirretty toiseen paikkaan. Ouluun tullee, tai on jo käytössä Pohjois-Suomen kauko-ohjauskeskus? Turustakin kohta päättynee paikallinen liikenneohjaus, joka muuttunee kauko-ohjatuksi Pasilasta käsin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #2 : Helmikuu 11, 2012, 22:42:59 » |
|
Tuo lienee käytäntö kyseinen taulu asennettiin 1985 ennen kauko ohjauksen ja suojastuksen käyttöön ottoa. Kauko ohjaus ja suojastus otettiin käyttöön kesäkuussa 1986.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #3 : Helmikuu 11, 2012, 22:48:33 » |
|
Itse asiassa Oulusta tullaan hoitamaan Oulu Seinäjoki rataosan liikenteenohjaus 2016.
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 02, 2014, 20:11:45 kirjoittanut Jyrki Talvi »
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #4 : Helmikuu 12, 2012, 19:41:24 » |
|
Tarkennus eiliseen vielä kauko ohjaus ja suojastus ottettiin ensin 1984 välillä sk - kok 1985 kok - yv liikenteenohjauskeskus on seinäjoella ja 1986 yv - ol liikenteenohjauskeskus on oulussa.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Markus Perälä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 31
|
« Vastaus #5 : Helmikuu 12, 2012, 20:07:56 » |
|
Mihin asti etelän suuntaan liikenteenohjaus hoidetaan Seinäjoelta? Joskus mulla oli käsitys, että Sk hoitaa Lielahteen asti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #6 : Helmikuu 12, 2012, 20:10:39 » |
|
Tpe - sk liikennteenohjaus hoidetaan tampereelta.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #7 : Helmikuu 12, 2012, 20:14:25 » |
|
Seinäjoelta ohjataan rataosat sk - hpk - ov ja hpk - jy sk - vs sekä sk - ksk.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #8 : Helmikuu 12, 2012, 20:22:17 » |
|
Tampereelta ohjataan rataosat sk - tpe tpe- ri tl - mri tpe - rma kki - mn ja tpe - jy.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Markus Perälä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 31
|
« Vastaus #9 : Helmikuu 12, 2012, 20:28:52 » |
|
kiitokset tiedosta..! Onko Jyrkillä tietoa, mitä tarkoittaa tietokoneasetinlaite - tietokoneasetinlaitteen ala-asema.. Tietokoneasetinlaitteita ala-asemineen on ainakin pääradalla Rii-Tpe-Sk välillä useita ja jokaisella liikennepaikalla on oma ala-asema. Mitä nämä tarkoittavat käytännössä? Onko noissa mahdollisuutta ottaa joku osuus/liikennepaikka paikalliseen ohjaukseen? Ko. välillä asetinlaitteet on mallia Bombardier Ebilock 850. Oikoradalla jokaisella liikennepaikalla taas on oma tietokoneasetinlaite, eikä siis ala-asemia lainkaan. Tiedot on poimittu: http://metrology.tkk.fi/courses/S-108.4010/2008/jarvinen.pdf
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #10 : Helmikuu 13, 2012, 17:08:52 » |
|
Konsultoin erästä tuttua veturinkuljettajaa tänään rataosan sk - tpe tpe - ri on käytössä alueaesetinlaitteet esim parkano 2 jonka alaisuuteen kuuluu 4-5 liikennepaikkaa. Muutoin kun turvalaitevika vaivaa niin esin tampereen ohjauskeskuksesta ei voida ohjata rataosaa elikkä esim lamminkoski on pimeä. Veturinkuljettaja joutuu kääntämäämään vaihteet itse. Kiitos sivu linkistä sain ladattua kännykkääni pitää yrittää ladata läppäriin myös.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #11 : Helmikuu 13, 2012, 18:28:30 » |
|
Mitä nämä tarkoittavat käytännössä? Onko noissa mahdollisuutta ottaa joku osuus/liikennepaikka paikalliseen ohjaukseen? Ko. välillä asetinlaitteet on mallia Bombardier Ebilock 850.
Vastasitkin omaan kysymykseesi, eli nimenomaan tuota paikallista käyttöä jos yhteydet pettävät pahemman kerran. Ei muuta kuin liikenteenohjaaja asemalle läppärin kanssa, piuha kiinni, ja aseman asetinlaite on paikallisohjauksessa. Esim. Parikkala kun siirrettiin kauko-ohjauksen piiriin, niin hetken aikaan paikalla oli vielä liikenteenohjaaja läppärin kera, siitä on vorgissa jossain kuvakin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #12 : Syyskuu 11, 2012, 19:30:02 » |
|
Onkohan liikennevirastolla mikälaisia, suunnitelmia kun esim vuonna. 2016 välin Ol - Sk liikenteen ohjaus siirtyy Ouluun, mikä on mahdollinen jatko Seinäjoen Pieksämäen ja Joensuun ohjauskeskusten, osalta elikkä keskitetään liikennteen ohjaus Helsinkiin Kouvolaan Tampereelle ja Ouluun. Toisaalta se tuo kustannus säästöjä mutta paikallistuntemus kärsii, otetaan, esimerkkinä Riijärven liikennpaikka. Tlj asentajat ovat samoin kun liikenteen ohjaus on Seinäjoella mutta liikenteen ohjaus siirtyy Ouluun tlj asentajat ovatkin, edelleen Seinäjoella.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|