Minulla on lyhimmillään 24 mm:n objektiivi, jolla 900 m pituista junaa pitäisi kuvata vähintään n. 600 m:n päästä.
Tuollaisesta kuvasta voi tulla aika tylsä kun juna täyttää vain hyvin kapean suikaleen kuva-alaa pystysuunnassa. 900m junan saa kuvattua kokonaan vaikka 900mm polttovälillä, kuvakulma on vain silloin erilainen. Laajakulmaobjektiivi itse asiassa suurentaa kokoeroja lähellä ja kaukana olevien osien välillä, ellei ota suoraa sivukuvaa kaukaa, niin kuin aiot. Teleobjektiivi tuo junan eri osat lähemmäs toisiaan, niin paikan kuin koonkin suhteen (ja siinä sivussa "litistää" junan pituussuunnassa).
Ihmisen kokema perspektiivi syntyy 50mm objektiivilla (35mm pienen kennon järjestelmäkameroilla). Jos sulla on zoom-objektiivi, ota ensin kuva kaukaa telellä ja zoomaa kohti laajakulmaa junan lähestyessä. Vertaile eri kuvia toisiinsa, ja valitse sellainen polttoväli, jolla kuvakulma on mieleinen.
Kytömaata suosittelisin minäkin. Hieman etelämpänä tuosta esimerkkikuvasta on paikka, jossa junaa voi kuvata kummalta puolelta tahansa, ja radan yli pääsee vartioidun tasoristeyksen kautta. Hyvä puoli on myös se, että pohjoiseen menevät junat voivat pysähtyä lähtöopastimelle. Tai miksei kuvata myös sillalta, jos haluaa toisenlaisen kuvakulman. Siinä tosin ajolangat tulevat helposti hallitseviksi teleobjektiivilla.