Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Dr16 veturit menossa hylkyyn?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 349


« : Maaliskuu 20, 2012, 19:54:50 »

Tekniikan Maailma lehdessä numero 17/2011 on juttua siitä että Vr suunnittelee hankkivansta 200 uutta veturia. Artikkelissa myös lukee että Dr16 on vaihtolistalla. Eli siis eikös Sr1 ja Dv12 sarjoille haeta korvaajaa mutta mites toi Dr16? Sehän on kuitenki aika uusi veturi.
tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #1 : Maaliskuu 20, 2012, 19:58:07 »

Sen koommin Dr16 -sarjan kohtaloa tuntematta: Monessa muussakin Euroopan maassa on viime aikoina ollut suuntauksena, että lukumäärältään pienistä veturisarjoista pyritään eroon. Yleensä syynä on huollon ynnä muun ylläpidon rationalisoiminen eli raha puhuu tässäkin asiassa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Maaliskuu 20, 2012, 21:11:26 »

Suunnitelmat ovat siis hieman muuttuneet viidessä vuodessa. Tämän dokumentin (maaliskuulta 2007) sivun 24 kuvaajassa ollaan vielä sitä mieltä, että Dr16-sarja säilyy.

Arvaisin, että Dr16:n käyttöä kuitenkin lopulta päädytään jatkamaan, vaikka nyt oltaisisiinkin muuta päätetty, eli tuo väite Dr16:n poistumisesta ei olisi vain toimittajan virhetulkintaa.
Jos Dr16 poistettaisiin VR:n käytöstä, mitä vetureille tehtäisiin? VR tuskin haluaa niitä myydä ja Proxionin päästyä raiteille valtio saattaisi hyvinkin torpata romutuspyrkimykset.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhana Konttinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 53


« Vastaus #3 : Maaliskuu 20, 2012, 21:20:02 »

Oma arvaukseni ennustaa Dr16-sarjan poistumista vuosien 2025-2030 paikkeilla. Voi olla, että sarja pienentyy jo yksittäisinä poistoina aiemminkin. Sarja saavuttaa 30-vuoden iän vuosina 2020-2022, joka on jo kohtuullinen ikä. Toki maailma voi muuttua ja päädytäänkin nopeampaan poistoon, toiseen saneeraukseen tai jopa yllätten myyntiin toiselle yritykselle. Joka tapauksessa aivan lähivuosien asia sarjan poistuminen tuskin on.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #4 : Maaliskuu 20, 2012, 23:15:42 »

Itse en usko että oltaisiin ihan heti hylkäämässä, mielestäni sen puolesta puhuu meneillään oleva laajennetut huollot jossa vetureihin tehdään aika laajamittaisesti parannus ja kunnostustöitä. Eikä niiden huoltaminen ole mielestäni mitenkään poikkeuksellisen kallista, koska tietotaito on olemassa esim. Oulun varikolla jossa valakot ovat palvelleet alusta asti.
tallennettu
Roland Sivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 53


« Vastaus #5 : Huhtikuu 26, 2012, 12:16:37 »

No onhan kyllä protosarjaa (2801-2804) jo hylätty, mutta sarja on kyllä mun mielestä vielä ihan liian nuori hylkyynmenolle.
tallennettu

Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 897


« Vastaus #6 : Huhtikuu 26, 2012, 17:28:42 »

Jos oikein, muistan 2814 on hylätty. Vuonna 2000 yhteentörmäys tasoristeyksessä, kuorma auton kanssa. Toisaalta ihmettelen miksi Dr16 hylättäisiin, eihän 20 vuotta. Ole vällttämättä paha, kuten eräässä kommentissa, todetaan. Verrataan esim 2500, dreevereihin joista vanhimmat. Täyttävät 50 vuotta ensi vuonna, eikä hylkäämisestä ole puhuttu. Dr16 on saneeraus korjattu, saataisiin lisää käyttövuosia.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 26, 2012, 17:45:11 kirjoittanut Jyrki Talvi » tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 637


« Vastaus #7 : Huhtikuu 27, 2012, 11:18:36 »

Dr16-vetureita on jäljellä 18 kpl. Pienehköistä veturisarjoista lienee järkevää pyrkiä eroon ensimmäisinä, koska huollon ja henkilökunnan koulutuksen täytyy niiden osalta tulla suhteellisesti kalliimmaksi, kuin suurilla sarjoilla. Pienikin veturisarja voi olla pitkäikäinen, jos se on huomattavan hyvin käyttötarkoitukseensa soveltuva (esim. Dr14) mutta Dr16-vetureiden kohdalla soveltuvuuskin on tahtonut aina olla kiikun kaakun.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2343


« Vastaus #8 : Huhtikuu 27, 2012, 12:20:34 »

Sm3-junia on jäljellä 18 kpl. Pienehköistä moottorijunasarjoista lienee järkevää pyrkiä eroon ensimmäisinä, koska huollon ja henkilökunnan koulutuksen täytyy niiden osalta tulla suhteellisesti kalliimmaksi, kuin suurilla sarjoilla.

(vai puhummeko eri asioista?)
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 637


« Vastaus #9 : Huhtikuu 27, 2012, 13:03:46 »

Sm3-junia on jäljellä 18 kpl. Pienehköistä moottorijunasarjoista lienee järkevää pyrkiä eroon ensimmäisinä, koska huollon ja henkilökunnan koulutuksen täytyy niiden osalta tulla suhteellisesti kalliimmaksi, kuin suurilla sarjoilla.

(vai puhummeko eri asioista?)

Puhumme samasta asiasta. Pendolinot ovat kahta protojunaa lukuunottamatta kymmenisen vuotta nuorempia kuin Dr16-veturit, joten Pendolinoilla lienee käyttövuosia enemmän jäljellä. Silti olen yllättynyt, jos Pendolino tulisi saavuttamaan 40-50 vuoden käyttöiän, kuten esim. Sm1 tai Dv12. Perusteena juurikin pienestä sarjasta johtuvat hankaluudet sekä se, ettei Pendolino ole osoittautunut erityisen luotettavaksi tai käyttötarkoitukseensa hyvin soveltuvaksi.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #10 : Huhtikuu 27, 2012, 13:16:07 »

Tulipa tästä mieleen, että pendoliikennöinti Baltian maissa ei välttämättä olisi ollenkaan huonompi idea. Sikäläisellä mittapuullahan 18 moottorijunaa ei ole erityisen pieni määrä. Voisin hyvinkin kuvitella, että Sm3-sarja myydään 20-luvulla Baltiaan.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Dr16 veturit menossa hylkyyn?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina