Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #350 : Huhtikuu 30, 2021, 16:21:08 » |
|
Miksi haikailla duoliikennettä, kun lähijunaliikennekin on jo vaiketa ?
Juuri siksi, että duoliikenteellä saadaan käytännössä järjestettyä lähijunaliikenne ilman tuota vaikeutta. Laissa oleva rajoitus, että Tampereen kaupunki ei saa tukea paikallisrautatieliikennettä rahallisesti, ei koske raitiovaunuliikennettä, joten noin saadaan valtakunnanverkolle järjestettyä tuettua liikennettä. Muuten se ei laillisesti onnistu. Esim. Kuopiossahan on suunniteltu duo-ratikkaa, joka kulkee muualla kuin rautatiellä vain sen pienimmän mahdollisen matkan, että se voidaan tulkita raitiotieksi eikä rautatieliikenteeksi. Sillä tavalla Kuopio saa laillisen mahdollisuuden järjestää tuettua paikallisliikennettä rautateille. Tampere voisi periaatteessa tehdä saman. Olla ihan vaan "lal lal laa, ei tämä ole junaliikennettä! Tämä on raitiovaunuliikennettä valtion rautatieverkolla!"
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #351 : Toukokuu 01, 2021, 00:54:09 » |
|
Miksi haikailla duoliikennettä, kun lähijunaliikennekin on jo vaiketa ?
Juuri siksi, että duoliikenteellä saadaan käytännössä järjestettyä lähijunaliikenne ilman tuota vaikeutta. Laissa oleva rajoitus, että Tampereen kaupunki ei saa tukea paikallisrautatieliikennettä rahallisesti, ei koske raitiovaunuliikennettä, joten noin saadaan valtakunnanverkolle järjestettyä tuettua liikennettä. Muuten se ei laillisesti onnistu. Esim. Kuopiossahan on suunniteltu duo-ratikkaa, joka kulkee muualla kuin rautatiellä vain sen pienimmän mahdollisen matkan, että se voidaan tulkita raitiotieksi eikä rautatieliikenteeksi. Sillä tavalla Kuopio saa laillisen mahdollisuuden järjestää tuettua paikallisliikennettä rautateille. Tampere voisi periaatteessa tehdä saman. Olla ihan vaan "lal lal laa, ei tämä ole junaliikennettä! Tämä on raitiovaunuliikennettä valtion rautatieverkolla!" ongelmahan väyläviraston mukaan se, että ei ole kapasiteettia. Miksi se muuttuisi vaunun tyypin mukaan ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #352 : Toukokuu 01, 2021, 17:07:13 » |
|
Miksi haikailla duoliikennettä, kun lähijunaliikennekin on jo vaiketa ?
Juuri siksi, että duoliikenteellä saadaan käytännössä järjestettyä lähijunaliikenne ilman tuota vaikeutta. Laissa oleva rajoitus, että Tampereen kaupunki ei saa tukea paikallisrautatieliikennettä rahallisesti, ei koske raitiovaunuliikennettä, joten noin saadaan valtakunnanverkolle järjestettyä tuettua liikennettä. Muuten se ei laillisesti onnistu. Esim. Kuopiossahan on suunniteltu duo-ratikkaa, joka kulkee muualla kuin rautatiellä vain sen pienimmän mahdollisen matkan, että se voidaan tulkita raitiotieksi eikä rautatieliikenteeksi. Sillä tavalla Kuopio saa laillisen mahdollisuuden järjestää tuettua paikallisliikennettä rautateille. Tampere voisi periaatteessa tehdä saman. Olla ihan vaan "lal lal laa, ei tämä ole junaliikennettä! Tämä on raitiovaunuliikennettä valtion rautatieverkolla!" ongelmahan väyläviraston mukaan se, että ei ole kapasiteettia. Miksi se muuttuisi vaunun tyypin mukaan ? Kapasiteetin vähäisyys vaikeuttaa asioita merkittävästi, mutta ei ole täysi este. Se, että laki yksiselitteisesti kieltää esim. Kuopion, Tampereen tai Jyväskylän kaupungeilta rautatieliikenteen tilaamisen, on täysi este. Täyden esteen saa pois sillä, että rautateillä kulkeva liikenne toteutetaan siten, ettei se ole rautatieliikennettä. Sitten on enää jäljellä muut esteet, joista osa on isoja ja osa pieniä. Tuo valitsemasi sanamuotohan näyttää siltä, kuin kyse olisi toiminnan estävästä ongelmasta, vaikka todellisuudessa kyse on vain toimintaa vaikeuttavasta ongelmasta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #354 : Toukokuu 22, 2021, 09:11:18 » |
|
Nokialla alkaa tapahtumaan " Hankkeen toteutuessa uusi matkustajalaituri lisää Nokian aseman henkilöjunakapasiteettia ja mahdollistaa henkilöjunaliikenteen kasvun vuosikymmeniksi eteenpäin. Lisäksi suunnitellut raiteistomuutokset parantavat aseman liikennöitävyyttä ja esteettömyyttä. Uudet esitetyt ratkaisut lyhentävät myös henkilöliikenteen matka-aikoja ja parantavat tavarajunien toimintaedellytyksiä, kertoo kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen. " https://www.nokiankaupunki.fi/ajankohtaista/nokian-kaupunki-ja-vaylavirasto-sopimukseen-asemanseudun-kehittamisesta/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #355 : Kesäkuu 18, 2021, 20:02:35 » |
|
Miksi haikailla duoliikennettä, kun lähijunaliikennekin on jo vaiketa ?
Juuri siksi, että duoliikenteellä saadaan käytännössä järjestettyä lähijunaliikenne ilman tuota vaikeutta. Laissa oleva rajoitus, että Tampereen kaupunki ei saa tukea paikallisrautatieliikennettä rahallisesti, ei koske raitiovaunuliikennettä, joten noin saadaan valtakunnanverkolle järjestettyä tuettua liikennettä. Muuten se ei laillisesti onnistu. Esim. Kuopiossahan on suunniteltu duo-ratikkaa, joka kulkee muualla kuin rautatiellä vain sen pienimmän mahdollisen matkan, että se voidaan tulkita raitiotieksi eikä rautatieliikenteeksi. Sillä tavalla Kuopio saa laillisen mahdollisuuden järjestää tuettua paikallisliikennettä rautateille. Tampere voisi periaatteessa tehdä saman. Olla ihan vaan "lal lal laa, ei tämä ole junaliikennettä! Tämä on raitiovaunuliikennettä valtion rautatieverkolla!" ongelmahan väyläviraston mukaan se, että ei ole kapasiteettia. Miksi se muuttuisi vaunun tyypin mukaan ? Kapasiteetin vähäisyys vaikeuttaa asioita merkittävästi, mutta ei ole täysi este. Se, että laki yksiselitteisesti kieltää esim. Kuopion, Tampereen tai Jyväskylän kaupungeilta rautatieliikenteen tilaamisen, on täysi este. Täyden esteen saa pois sillä, että rautateillä kulkeva liikenne toteutetaan siten, ettei se ole rautatieliikennettä. Sitten on enää jäljellä muut esteet, joista osa on isoja ja osa pieniä. Tuo valitsemasi sanamuotohan näyttää siltä, kuin kyse olisi toiminnan estävästä ongelmasta, vaikka todellisuudessa kyse on vain toimintaa vaikeuttavasta ongelmasta. Vihreät suuvaahdossa ajaa kaikkee mikä vaikeuttaa autoliikennettä , mutta laki kieltää kaupungeilta rautatieliikenteen tilaamisen. Sitä ei oo saatu poistettua. On tää todella hämmentävää
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #356 : Kesäkuu 18, 2021, 21:39:21 » |
|
Miksi haikailla duoliikennettä, kun lähijunaliikennekin on jo vaiketa ?
Juuri siksi, että duoliikenteellä saadaan käytännössä järjestettyä lähijunaliikenne ilman tuota vaikeutta. Laissa oleva rajoitus, että Tampereen kaupunki ei saa tukea paikallisrautatieliikennettä rahallisesti, ei koske raitiovaunuliikennettä, joten noin saadaan valtakunnanverkolle järjestettyä tuettua liikennettä. Muuten se ei laillisesti onnistu. Esim. Kuopiossahan on suunniteltu duo-ratikkaa, joka kulkee muualla kuin rautatiellä vain sen pienimmän mahdollisen matkan, että se voidaan tulkita raitiotieksi eikä rautatieliikenteeksi. Sillä tavalla Kuopio saa laillisen mahdollisuuden järjestää tuettua paikallisliikennettä rautateille. Tampere voisi periaatteessa tehdä saman. Olla ihan vaan "lal lal laa, ei tämä ole junaliikennettä! Tämä on raitiovaunuliikennettä valtion rautatieverkolla!" ongelmahan väyläviraston mukaan se, että ei ole kapasiteettia. Miksi se muuttuisi vaunun tyypin mukaan ? Kapasiteetin vähäisyys vaikeuttaa asioita merkittävästi, mutta ei ole täysi este. Se, että laki yksiselitteisesti kieltää esim. Kuopion, Tampereen tai Jyväskylän kaupungeilta rautatieliikenteen tilaamisen, on täysi este. Täyden esteen saa pois sillä, että rautateillä kulkeva liikenne toteutetaan siten, ettei se ole rautatieliikennettä. Sitten on enää jäljellä muut esteet, joista osa on isoja ja osa pieniä. Tuo valitsemasi sanamuotohan näyttää siltä, kuin kyse olisi toiminnan estävästä ongelmasta, vaikka todellisuudessa kyse on vain toimintaa vaikeuttavasta ongelmasta. Vihreät suuvaahdossa ajaa kaikkee mikä vaikeuttaa autoliikennettä , mutta laki kieltää kaupungeilta rautatieliikenteen tilaamisen. Sitä ei oo saatu poistettua. On tää todella hämmentävää Kaksi sanaa: monopoli.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #357 : Kesäkuu 19, 2021, 08:01:28 » |
|
Kaksi sanaa: monopoli.
monopolia ei enää ole.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #358 : Kesäkuu 19, 2021, 11:56:06 » |
|
Kaksi sanaa: monopoli.
monopolia ei enää ole. Lakisääteistä monopolia ei enää ole. Monopoli yhä on. Kuuluisin monopoli historiassa on kai Texaco, joka oli monopoliasemassa, vaikka samaan aikaan oli muitakin polttoainetta myyviä yhtiöitä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #361 : Heinäkuu 04, 2021, 07:48:52 » |
|
Ma 16.8.2021 lähtien Tesomalta pääsee sitten junalla
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2613
|
« Vastaus #362 : Heinäkuu 04, 2021, 08:54:13 » |
|
Ahaa, Tesomalla pysähtyvät myös Porin junat.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 681
|
« Vastaus #363 : Heinäkuu 04, 2021, 13:28:46 » |
|
Ahaa, Tesomalla pysähtyvät myös Porin junat.
Ihan hyvä ratkaisu tässä vaiheessa, kun lähijunat ovat vielä täysin lapsenkengissä eivätkä kulje ollenkaan keskellä päivää tai viikonloppuna.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 70
|
« Vastaus #364 : Heinäkuu 04, 2021, 22:42:20 » |
|
M-juna on nopeampi kuin InterCity ja Pendolino Mistä tämä johtoo? Onko Nysse-Lippu A,B vyöhyke InterCity:ssa ja Pendolinossa voimassa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #365 : Heinäkuu 05, 2021, 05:18:03 » |
|
M-juna on nopeampi kuin InterCity ja Pendolino Mistä tämä johtoo? Onko Nysse-Lippu A,B vyöhyke InterCity:ssa ja Pendolinossa voimassa? Nyssen kausiliput ovat voimassa sekä mobiililiput A-B vyöhykkeillä myös Ic ja Pendolinossa. Lippu tulee luettaa nyssen lukijassa laiturilla ennen junaan nousemista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #366 : Heinäkuu 11, 2021, 07:04:27 » |
|
mielipide Aamulehdessä "Kirjoituksessamme viittasimme VR:n tosiasialliseen monopoliin henkilöliikenteessä pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta. Koska EU velvoittaa avaamaan henkilöliikenteen kilpailulle, Suomessa on eri toimin pyritty turvaamaan VR:n tosiasiallinen monopoli." https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000008113739.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #367 : Elokuu 03, 2021, 07:43:05 » |
|
Keskustelua 16.8 avattavasta seisakkeesta Tesomalle ja mikä meni pieleen "Tesoman seisakkeen suolainen hinta hämmästyttää asiantuntijoita. Suurimmat summat upposivat uuden alikulun rakentamiseen sekä esteettömyyden varmistamiseen." https://yle.fi/uutiset/3-12035989
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #368 : Elokuu 13, 2021, 05:42:23 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #369 : Elokuu 15, 2021, 17:14:43 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #370 : Elokuu 16, 2021, 06:53:49 » |
|
Millä kiskobussi kulkee ? "Tampereen-Keuruun reittiä kulkevat Dm12 -kiskobussit tulevat tiensä päähän arviolta 10-20 vuoden kuluttua. Jatkonäkymiä pitää vähitellen miettiä." https://yle.fi/uutiset/3-12057148
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #371 : Elokuu 16, 2021, 17:26:33 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sami Husari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 19
|
« Vastaus #372 : Elokuu 16, 2021, 20:42:37 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #373 : Elokuu 28, 2021, 06:16:27 » |
|
Mielipide Aamulehdestä "Matkustaminen ei olekaan tarkoitettu ja mahdollista kaikille, vaan vain määrätyille ryhmille. Kuvittelin, että voisin maksaa Tampereen-matkani Nyssen matkakortilla, niinhän oli mainostettu ja että kaverini maksaisi pankkikortin lähimaksulla." https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000008221926.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #374 : Syyskuu 07, 2021, 07:24:48 » |
|
Tampereen kaupunkiseudulla on pidetty lähijunawebinaari, kuvassa Nyssen toiveita lähijunaliikenteen kehittämiseksi
|
|
|
|