Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #125 : Huhtikuu 24, 2013, 22:00:06 » |
|
Ja missähän suhteessa "oiko"rata on tavaraliikenteelle tarpeen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #126 : Huhtikuu 24, 2013, 22:44:24 » |
|
Jos odotettavissa oleva maan arvonnousu on riittävää, voidaan rakennusliikkeelle antaa tehtäväksi rakentaa se uusi ratapiha, jolloin rakennusliike saisi temmellyskentäkseen ja omistukseensa nykyisen ratapihan. Saattaisi olla rakennusliikkeelle kaikesta huolimatta kannattava investointi, jos maankäytön tehokkuus pidetään hyvin korkeana ja asunnot laadukkaina. Sijainti nimittäin on erinomainen. Tosin... Miten se ratapiha voi mitenkään maksaa miljardia? Sehän on yhtä paljon kuin länsimetro! Tässä tapauksessa rakennusliikkeellä olisi motivaatiota olla tekemättä projektista hyperkallista, joten jos se saisi pitää kulunsa salaisina, se voisi hyvinkin onnistua hoitamaan tuon projektin riittävän halvalla.
Se, mikä siinä maksaa, on koko alueelle suoritettava maanvaihto...nimittäin kun siinä on vuosisadan ollut kreosoottipölkkyjä ja erilaisia voiteluaineita tiputtelevia rautatielaitteita, on maat vaihdettava ennen asuntorakentamista. Naapuritontilla Metsolla muutama vuosi sitten peruskunnostettiin pihaa, kaikista lähteneistä maakuormista otettiin näytteet ja sen perusteella päätettiin meneekö tavara maankaatopaikalle vai riihimäen ongelmajätteiden käsittelylaitokselle...vastaavia ongelmia on tullut vastaan kun on kauniilla niemellä sijainneille saha-alueille suunniteltu asuinalueita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #128 : Huhtikuu 25, 2013, 14:47:22 » |
|
Niinpä. Niinhän tuo on vähän kuin Aamulehteä lukisi Maakuntakaavaan ovat olleet vaikuttamassa paikallispoliitikot enemmän kuin rautatieliikenteen asiantuntijat. Siinä listataan kuusi perustetta, joista alla neljä: "Läntistä ratayhteyttä on perusteltu mm. " (huomaa passiivimuoto) 1. Varautumisella rataverkon tavaraliikenteen kasvuun, 2. Tampereen Viinikan järjestelyratapihan siirtotarpeella, 3. Tampere-Pirkkalan ja Helsinki-Vantaan lentoasemien yhdistämisellä rautateitse sekä 4. Rautateiden tavaraliikenteen ympäristöhaittojen ja -riskien poistamisella Tampereen ydinkeskustan alueelta. 1. Kyllä, kyllä, mehän kaikki saamme jatkuvasti lukea VR:n uusista aluevaltauksista. Rekkamiehet kuulemma jo pistävät pillejä valmiiksi pussiin polvet vapisten. (Nyt joku pistää tähänkin: "Joo mutta vartokaas, kun Proxion tulee!" Hei: ei se tule, sen olisi pitänyt tulla jo ajat sitten. ) 2. Ja tästähän juuri puhuttiin. Siirtotarve on suuri ja asia välttämätön, jotta lähinaapureille saataisiin nätimmät näkymät. 3. Jep, tässähän varsinainen pointti olisikin. Junat tulisivat Helsingistä Tampere-Pirkkalan lentoasemalle ja jatkaisivat siitä, ei suinkaan Tampereelle, vaan suoraan pohjoiseen tätä uutta ratayhteyttä myöden. Kenenkähän lentoasema se pitikään olla? Vai tarkoitetaanko tällä lentorahtia? Tähänastinen lentorahti taitaa mahtua Paunun bussien tavaratilaan eikä aivan välttämättä näin ollen vaadi suoraa junayhteyttä Ilmalan maaliikenneterminaaliin. 4. Onpa haittoja kerrakseen, kun vähänkään merkittävämmät VAK-kuljetuksetkin ovat hävinneet liki olemattomiin. Kahdessa kohdassa kuudesta on hiukka järkeäkin, kun niissä perustellaan lähinnä aseman raiteiston riittävyyttä. Mutta kalliiksi tulee lisäkapasiteetti tässäkin; käyköön epäilijä katsomassa aseman liikennettä klo XX.15 ja XX.45 välisenä aikana ja todetkoon, että ei siellä varsinaista ruuhkaa juuri ole. Ja sitten disclaimer. En vastusta "oiko"rataa, jos siitä osoitetaan olevan hyötyä. Tarveselvityksen on määrä valmistua tämän kuun aikana. Lukekaamme siitä lisää. Sitäpaitsi on aivan eri juttu tehdä tilavaraus maakuntakaavaan, kuin alkaa tosissaan touhuta "oiko"rataa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #129 : Huhtikuu 25, 2013, 21:33:40 » |
|
"6.2 Tampereen läntinen oikorata Tampereen läntinen oikorata tarvitaan, mikäli tavaraliikenne kasvaa huomattavasti nykyisestään tai melu- ja turvallisuusriskit arvioidaan liian suuriksi raideliikenteen osalta Tampereen ja Lielahden välisellä rataosalla. Oikoradan perustelut ovat: - liikennepoliittiset tavoitteet tukevat raideliikenteen kehittämistä - rataliikenteen määrien kasvu edellyttää raideliikenteen kapasiteetin kasvattamista pääradalla - lisäkapasiteetin tekeminen nykyiselle pääradalle on nykyisen maankäytön kannalta vaikeaa - Tampere, rataverkon solmupisteenä edellyttää liikenteen toimivuutta - Tampereen seudun kehittämishankkeet edellyttävät raideliikenteen kapasiteetin vapauttamista lähiliikenteen kehittämiselle - ympäristösyyt ja turvallisuusriskit edellyttävät tavaraliikenteen siirtämistä pois keskustasta - oikorataan kytkeytyvät valtakunnalliset kehittämishankkeet luovat mahdollisuuksia Tampereen seudun kehittämiseen" Järkeviä perusteluja kaikki, 60 tavarajunaa siirtyisi käyttämään tätä rataa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #130 : Huhtikuu 25, 2013, 22:02:47 » |
|
"6.2 Tampereen läntinen oikorata Tampereen läntinen oikorata tarvitaan, mikäli tavaraliikenne kasvaa huomattavasti nykyisestään tai melu- ja turvallisuusriskit arvioidaan liian suuriksi raideliikenteen osalta Tampereen ja Lielahden välisellä rataosalla.
Jossain vaiheessa toivottavasti poliitikoille selviää, että rautatieliikenne ei oikeasti ole suuri turvallisuusriski ja sitten alkavat miettiä vähän myös noita tieliikenteen riskejä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #132 : Huhtikuu 25, 2013, 22:48:52 » |
|
"6.2 Tampereen läntinen oikorata Tampereen läntinen oikorata tarvitaan, mikäli tavaraliikenne kasvaa huomattavasti nykyisestään tai melu- ja turvallisuusriskit arvioidaan liian suuriksi raideliikenteen osalta Tampereen ja Lielahden välisellä rataosalla.
Jossain vaiheessa toivottavasti poliitikoille selviää, että rautatieliikenne ei oikeasti ole suuri turvallisuusriski ja sitten alkavat miettiä vähän myös noita tieliikenteen riskejä. Vaarallisten aineiden kuljetukset aina riski kaupunkialueilla ja onnettomuuksien riski kasvaa myös rautateillä liikennemäärien kasvaessa. Tampereen tilanteessa rata menee keskustan läpi etc. Maanteitse tapahtuvia kuljetuksia rajoitetaan katuverkolla joten liikenne ohjautuu pääväylille jolloin onnettomuuden tapahtuessa paremmin pystytään rajaamaan haitat kun asutus kauempana ja määrät huomattavasti pienempiä vrt juna. Ja tässä casessa on kyse nimenomaan junaliikenteen riskien hallinnasta ja pienentämisestä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #133 : Huhtikuu 25, 2013, 22:55:32 » |
|
Vaarallisten aineiden kuljetukset aina riski kaupunkialueilla ja onnettomuuksien riski kasvaa myös rautateillä liikennemäärien kasvaessa. Tampereen tilanteessa rata menee keskustan läpi etc. Maanteitse tapahtuvia kuljetuksia rajoitetaan katuverkolla joten liikenne ohjautuu pääväylille jolloin onnettomuuden tapahtuessa paremmin pystytään rajaamaan haitat kun asutus kauempana ja määrät huomattavasti pienempiä vrt juna. Ja tässä casessa on kyse nimenomaan junaliikenteen riskien hallinnasta ja pienentämisestä.
Näissä rata pois keskustasta -tyyppisissä jutuissa minulla herää aina jostain syystä ajatus sellaisesta talonrakentajasta, joka himoitsee radan alla olevaa maaperää ja toisaalta myös persaukisesta kaupungista, joka haluaa maat itselleen, jotta voisi myydä ne eteenpäin talonrakentajalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #134 : Huhtikuu 25, 2013, 22:58:17 » |
|
Onneksi korulauseet ja kokkapuheet eivät ainakaan tähän mennessä ole olleet peruste satojen miljoonien rautatiehankkeille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #135 : Huhtikuu 25, 2013, 23:17:39 » |
|
Onneksi korulauseet ja kokkapuheet eivät ainakaan tähän mennessä ole olleet peruste satojen miljoonien rautatiehankkeille.
On todella aika rajua tuhlausta alkaa yhtäkkiä siirtämään olemassaolevaa infraa maastokäytävästä toiseen vain siksi, että joku vaunu saattaisi joskus mennä vähän nurin. Ennemmin sen rahan käyttäisi siihen nykyiseen infraan, jotta niin ei käy niin helposti. Tai sitten siihen, että kuljetuksia saisi tieliikenteestä raiteille (eikä päinvastoin). Yhtälailla Tampere-Lielahti välillä tie menee siinä missä ratakin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #136 : Huhtikuu 26, 2013, 10:11:45 » |
|
Varsinkin, kun huomioidaan, miten monta VAK-onnettomuutta on rautateillä viimeisen 50 vuoden aikana tapahtunut. Ei kauhean montaa?
Ja se, kuinka monta oikeasti vaarallista VAK-vaunua kulkee Tampereen läpi viikoittain. Ei kauhean montaa niitäkään.
Näistä listatuista perusteista näkyy läpi se, että on koitettu keksimällä keksiä jotain negatiivista Tampereen aseman läpi kulkevasta tavarajunaliikenteestä. Silti mikään tähän saakka esiin tulleista ei puolla "oiko"radan rakentamista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #137 : Huhtikuu 26, 2013, 10:21:33 » |
|
Onneksi korulauseet ja kokkapuheet eivät ainakaan tähän mennessä ole olleet peruste satojen miljoonien rautatiehankkeille.
Ehkei Tampereella, hiukan etelämpänä kylläkin http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/124537-pisara-rata-etenee-uskon-voimalla(raidekapasiteetti, toimivuuden ja kilpailukyvyn varmistaminen solmupisteessä... Tampereen läntisen ratayhteyden selvittämisestä löytyy yllättävän tuttuja termejä)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #138 : Huhtikuu 26, 2013, 21:39:11 » |
|
" Yksi vaihtoehto, mutta ei taida olla halvimmasta päästä. Yksi minua kiehtovista ratkaisuista olisi kaksiraiteisen radan jatkaminen Baanan alla Jätkäsaareen, jolloin yksi matkustajasatamistakin saataisiin raideliikenteen piiriin. Mutta kyllä niitä vaihtoehtoja piisaa, jos vain kunnolla selviteltäisiin. Terv. KK" Kämäräinen ehdottaa raiteita Jätkäsaareen,kyllä on hänellä on realismi enemmänkin kadoksissa. Pisararata-selvitys jos sen lukee alusta loppuun , käsittää että hanke järkevä. Se on yhteinen tiekartta jolla edetään. Lähiliikenteen tarpeisiin tehdään ja myös kaukoliikenne hyötyy mutta kaukoliikenne ei ole tekemisen peruste. Kämäräinen takertuu kommenteissaan juuri kaukoliikenteeseen joten kaveri sivuraiteilla. Ärsyttää tälläinen kokonaisuuksien hajottaminen ja perustellaan hankeen kannattamuus yksittäisellä asialla joka ei ole ollut päälähtökohta itse selvityksessä, Tampereen oikorata sama. Vak-kuljetukset yksi muiden joukossa. 6. kohtaa löytyy ja maakuntaliitto takana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #140 : Kesäkuu 18, 2013, 22:34:50 » |
|
Byrokraattisesti käynnistyy mutta käynnistyy kuitenkin;-) "Mukana käytettäessä on oltava aina molemmat liput (bussilippu ja VR:n lippu) sekä henkilöllisyyden osoittava todistus." Miksi tarvii kantaa henkkareita messissä kun jo matkakorttia hakiessa näytettävä henkkarit?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1394
|
« Vastaus #141 : Kesäkuu 19, 2013, 18:17:39 » |
|
Byrokraattisesti käynnistyy mutta käynnistyy kuitenkin;-) "Mukana käytettäessä on oltava aina molemmat liput (bussilippu ja VR:n lippu) sekä henkilöllisyyden osoittava todistus." Miksi tarvii kantaa henkkareita messissä kun jo matkakorttia hakiessa näytettävä henkkarit? VR kausikortin yhteydessä on oltava henkkarit.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1394
|
« Vastaus #144 : Syyskuu 09, 2013, 15:04:04 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #145 : Syyskuu 11, 2013, 23:55:55 » |
|
Matkustajapotenttiaali löytyy kunhan tarjotaan järkeviä ratkaisuja, Tampereen alueella asukkaita n. 300000, kysyntää riittää, kunhan on vaan osaamista tarjota joukkoliikennettä;-)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #146 : Syyskuu 12, 2013, 09:40:59 » |
|
Nykyinen lippusysteemi on turhan hankala. Matkustajapotentiaalia kyllä löytyy. Jos työpaikka ja asunto ovat lyhyen kävelymatkan päässä rautatieasemalta, ajan säästö on junalla merkittävä. Jopa tunti päivässä. Kuntaliitosjunttajille taitaa olla tuntematon asia, että esim. Lempäälässä käydään töissä ja etenkin opiskelemassa myös Tampereelta. Valtavirta on toki toisi päin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #147 : Syyskuu 12, 2013, 09:55:56 » |
|
Nykyinen lippusysteemi on turhan hankala. Matkustajapotentiaalia kyllä löytyy. Jos työpaikka ja asunto ovat lyhyen kävelymatkan päässä rautatieasemalta, ajan säästö on junalla merkittävä. Jopa tunti päivässä. Kuntaliitosjunttajille taitaa olla tuntematon asia, että esim. Lempäälässä käydään töissä ja etenkin opiskelemassa myös Tampereelta. Valtavirta on toki toisi päin.
Yhdelle ja samalle lipulle (matkakortille) saisivat laittaa toimimaan junat ja bussit ja sitten tosiaan myös niin, että Tampereella asuvatkin saisi kulkea sillä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2551
|
« Vastaus #148 : Syyskuu 12, 2013, 10:17:24 » |
|
Hyviä matkimiskohteita olisivat Skånen Jojo-kortti, jolla saa matkustaa koko maakunnassa junilla ja busseilla ja jonkun verran junilla myös Tanskassa. Tai sitten Itägötanmaan Resekortet, jolla saa matkustaa koko maakunnassa junien ja bussien lisäksi myös raitiovaunuilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #149 : Syyskuu 12, 2013, 11:40:26 » |
|
Juuri niin. Yksi kortti ja sillä sipuli. Kyllä se on teknisesti mahdollista, kuten myös sen asian seuranta, että lippu toimii vain määrätyllä alueella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|