Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #150 : Syyskuu 12, 2013, 15:35:24 » |
|
Nykyinen lippusysteemi on turhan hankala. Matkustajapotentiaalia kyllä löytyy. Jos työpaikka ja asunto ovat lyhyen kävelymatkan päässä rautatieasemalta, ajan säästö on junalla merkittävä. Jopa tunti päivässä. Kuntaliitosjunttajille taitaa olla tuntematon asia, että esim. Lempäälässä käydään töissä ja etenkin opiskelemassa myös Tampereelta. Valtavirta on toki toisi päin.
Yhdelle ja samalle lipulle (matkakortille) saisivat laittaa toimimaan junat ja bussit ja sitten tosiaan myös niin, että Tampereella asuvatkin saisi kulkea sillä. Tämähän on vasta kokeilu, ihme että päästiin näinkin pitkälle. Ensi keväänä jos ennusmerkit pitävät paikkansa, niin tämä kokeilu vakinaistetaan ja myös Tamperelaiset sekä myöhemmin myös Oriveteläiset pääsevät kulkemaan junalla kunhan vyöhykemuutokset tulevat. Näillä näkymin on tulossa kolme eri seutuvyöhykettä 1.7.2014 lähtien, mutta asiasta ei ole vielä päätöksiä. Ja eiköhän se yksi korttikin ole tulossa jossain vaiheessa. Mutta ehkä ensi vuonna tulee jo seutukertalippu sekä seutusarjalippu 30 matkalle. Mutta pääasia, että asiakkaan kannalta voi nyt tehdä jo valinnan junan ja bussin välillä. Jari
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #151 : Syyskuu 12, 2013, 17:52:47 » |
|
Ja eiköhän se yksi korttikin ole tulossa jossain vaiheessa. Mutta ehkä ensi vuonna tulee jo seutukertalippu sekä seutusarjalippu 30 matkalle. Mutta pääasia, että asiakkaan kannalta voi nyt tehdä jo valinnan junan ja bussin välillä.
Yksi kortti on tosiaan jo työn alla. Tässä vaiheessa erillinen VR:n näyttölippu tarvittiin, jotta seutuliikennekokeilu saatiin nopeasti käyntiin. Muuten kokeilu olisi viivästynyt nykyisestä jopa vuodella tai kahdella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #152 : Marraskuu 11, 2013, 22:07:18 » |
|
Tampereen kaupunginvaltuusto on nyt virallisesti lähijunaliikenteen kannalla Nokia-Tampere-Lempäälä osuudella puolentunnin vuorovälein, mutta aloitusajankohta on siis vielä auki. Meneekö vuoteen 2025 ? Ja ainoa pysäkki olisi Tesoma rautatieaseman lisäksi Tampereen kaupungin alueella. Luonnollisesti raitiotieselvityksiä halutaan lisää, mutta helmikuu 2014 lähestyy kovaa vauhtia, jolloin asiasta pitäisi tehdä lopullinen päätös. http://www.tampere.fi/tampereinfo/viestinta/tiedotteet/2013/6L3XYS24i.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #153 : Marraskuu 14, 2013, 18:59:14 » |
|
Seutu+VR lipun alue laajenee ensi vuonna ? Ainakin Tamperen kaupungiseudun tariffijärjestelmässä esitetään mukaan seuraavia kuntia nykyisten (Nokia, Lempäälä) lisäksi : Tampere, Kangasala, Ylöjärvi ja Pirkkala. Mutta mitä ylöjärveläinen tekee VR:n kausilipulla välille Ylöjärvi-Tampere ? vai tuleeko VR:n kausilippu jotenkin voimaan alueella Tampereen kaupunkiseutu ? vai ensin bussilla Ylöjärveltä Tampereelle ja junalla sitten Lempäälään 79 euron kuukausilipulla ? Bussipuolella ainakin on tulossa melkoiset muutokset 1.7.2014 http://joukkoliikenne.tampere.fi/fi/muutokset-tampereen-seudun-joukkoliikenteessa-1.7.2014.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #154 : Marraskuu 14, 2013, 19:17:31 » |
|
Tuohan alkaa vaikuttaa jo silkalta vinoilulta. Ei löydy seisaketta Pirkkalan, Kangasalan eikä Ylöjärven alueelta. Ehkä joku muukin juju tuossa on.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #156 : Marraskuu 24, 2013, 19:28:48 » |
|
Tuohan alkaa vaikuttaa jo silkalta vinoilulta. Ei löydy seisaketta Pirkkalan, Kangasalan eikä Ylöjärven alueelta. Ehkä joku muukin juju tuossa on.
Juu, varmaankin ensi kesään mennessä on selvennyt tämäkin asia. Toisaalta kun nyt suunnitellaan 400.000 asukkaaan liikennejärjestelmää niin menee aikansa että kaikki palaset loksavat paikalleen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #157 : Marraskuu 24, 2013, 21:05:06 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #158 : Marraskuu 25, 2013, 15:48:10 » |
|
Kappas, liikennevirastokin on herännyt talviunestaan ja tuottanut melkoisen raportin, kun Tampere meinaa aloittaa lähijunaliikenteen 2030 luvulla. On tässä myös pohdintaa Tampere-Lahti-Pietari yhteydestä sekä muistakin Pirkanmaan raidejutuista.
Mielenkiintoinen selvitys. Tampereen kaupunkiseudun lähijunaliikenteen kehittämisselvityksen (tämän dokumentin kappale 5) mukaan jo suunnitelman 2. vaiheessa (v. 2013-2015) toteutetaan "pienet vuorotarjonnan lisäykset", eli "työmatkaliikenteelle lisätään vuoroja Nokian ja Lempäälän suuntiin sekä Mänttä-Vilppulaan. Uusia seisakkeita ovat Lyly ja Mänttä" Eli lylyläisten pitkäaikainen toive omasta junapysäkistä olisi lopulta toteutumassa! Matkustajaliikenteen jatkaminen Vilppulasta Mänttään edellyttäisi JKV:n rakentamista kyseiselle rataosalle, mitä ei suunnitelmassa ole otettu huomioon, mutta tämän ei luulisi olevan mikään kynnyskysymys.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #159 : Marraskuu 25, 2013, 17:19:05 » |
|
Kappas, liikennevirastokin on herännyt talviunestaan ja tuottanut melkoisen raportin, kun Tampere meinaa aloittaa lähijunaliikenteen 2030 luvulla. On tässä myös pohdintaa Tampere-Lahti-Pietari yhteydestä sekä muistakin Pirkanmaan raidejutuista.
Mielenkiintoinen selvitys. Tampereen kaupunkiseudun lähijunaliikenteen kehittämisselvityksen (tämän dokumentin kappale 5) mukaan jo suunnitelman 2. vaiheessa (v. 2013-2015) toteutetaan "pienet vuorotarjonnan lisäykset", eli "työmatkaliikenteelle lisätään vuoroja Nokian ja Lempäälän suuntiin sekä Mänttä-Vilppulaan. Uusia seisakkeita ovat Lyly ja Mänttä" Eli lylyläisten pitkäaikainen toive omasta junapysäkistä olisi lopulta toteutumassa! Matkustajaliikenteen jatkaminen Vilppulasta Mänttään edellyttäisi JKV:n rakentamista kyseiselle rataosalle, mitä ei suunnitelmassa ole otettu huomioon, mutta tämän ei luulisi olevan mikään kynnyskysymys. alkuperäisessä suunnitelmassa oli: Vaiheen 2 toimenpiteet ja vaikutukset: Toimenpiteet: Työmatkaliikenteen lisävuorot Nokian ja Lempäälän suuntaan. Tampere-Orivesi-Vilppula- Mänttä 3 junaa/suunta/vrk. Uudet seisakkeet Lyly ja Mänttä Kustannukset: Nokia-Tampere lisävuorojen liikennöintikustannukset 100 000 euroa/v. Mäntän liikenteen aloittamisen infrakustannukset n. 1,8 miljoonaa euroa. Mäntän liikenteen liikennöintikustannukset n. 1 miljoona euroa/vuosi. Vaikutukset: Junaliikenteen palvelutason parannus nykyisestä, kun työmatka- ja opiskeluliikenne mahdollistuu junalla aamuin illoin molempiin suuntiin. Joukkoliikenteen kokonaistarjonta täydentyy, kun junayhteys on olemassa sekä aamu- että iltaruuhkassa. Matkustajien määrä junissa kasvaa ja tarjonnan lisäys tukee seutulipun käyttöalueen laajentamisen tuottamia hyötyjä. Vastuutaho: Tampereen joukkoliikenne, Liikennevirasto, VR, kunnat Toteutusaika: 2013-2015 Mutta taitaa indikoida, että Juupajoki liittyy Oriveteen, jolloin pääsee Tampereen kaupunkiseudulle ? Ainakin Lylyssä ollaan jo valmiina ? http://www.kmvlehti.fi/Uutiset/1194732326109/artikkeli/henkilojunaliikenne+yltaa+lahivuosina+lylyyn+ja+manttaan.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #161 : Marraskuu 25, 2013, 17:42:26 » |
|
En tiedä, missä kohtaa Valkeakosken raja kulkee pääradalla, mutta kunhan ensin saataisiin Tampere-Lempäälä edes kolmiraiteiseksi ja siihen lähiliikennettä.
Muut saattavat joskus toteutuakin; Orivesi-Jämsä on tiettyinä vuorokaudenaikoina kovasti ruuhkainen ja Tampere-Vammala (Sastamalan kunta) on vilkkaasti liikennöity..mutta että toinen raide...?
Lielahden (Tamperetta) -Parkanon toinen raide saattaa tulla myös toteutettavaksi, riippuu paljon rautateiden tavaraliikenteen kehityksestä, johon ei nähtävästi tällä hetkellä panosteta. Mutta yöaikaan, jolloin tavaraliikennettä on paljon, on Tampere-Parkano-Seinäjoki ajoittain kapasiteettinsa ylärajalla niin, että liikenne alkaa jo hidastella.
Sekä läntinen "oiko"rata että järjestelyratapihan siirto ovat silkkaa haihattelua, joille ei ole rautatieliikenteen puolesta tarvetta. Mutta eihän se paljon maksa, kun ne on huomioitu kaavassa. Tiedä, mihin suuntaan maailma vielä meneekään.
Kokonaisuutena kehitys on lupaavaa. Askeleet ovat pieniä, mutta niitäkin on odotettu jo aivan liian kauan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #163 : Tammikuu 11, 2014, 14:52:15 » |
|
Kuurilan asema on näemmä ollut nippanappa Kalvolan (nyk. Hämeenlinna) puolella. Olisiko asemalaiturit olleet osittain Valkeakosken puolella? En aivan tarkasti tuosta paikallista aseman sijaintia, mutta tuon maantien alikulun pohjoispuolella asema oli.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Puusaari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 123
|
« Vastaus #164 : Tammikuu 12, 2014, 17:10:06 » |
|
Kuurilan asema on näemmä ollut nippanappa Kalvolan (nyk. Hämeenlinna) puolella. Olisiko asemalaiturit olleet osittain Valkeakosken puolella? En aivan tarkasti tuosta paikallista aseman sijaintia, mutta tuon maantien alikulun pohjoispuolella asema oli.
Vanhat kartat sivun kautta kattelin 1961 karttaa ja luulisin että se asema oli Kalvolan puolella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #165 : Tammikuu 12, 2014, 19:27:09 » |
|
Kuurila on ollut Kalvolaa, kuntaliitoksen johdosta kuuluu Hämeenlinnaan.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #167 : Tammikuu 15, 2014, 19:53:51 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 244
|
« Vastaus #168 : Tammikuu 16, 2014, 15:57:17 » |
|
Ja itse julkaisusta... Nyt käynnistyvä ideakilpailu on ainutlaatuinen mahdollisuus kehittää asemanseudusta Tampereen ja koko Pirkanmaan keskipiste, älykkään liikkumisen, sujuvien matkaketjujen, uusien työpaikkojen, modernin keskusta-asumisen ja houkuttelevien palvelujen jännittävä kokonaisuus, sanoo Tampereen pormestari ja asemakeskuksen kehittämishankkeen johtoryhmän jäsen Anna-Kaisa Ikonen.
Tamperelaisena ei voi kuin nauraa koko touhulle. Matkakeskusta on puhuttu Tampereelle jo 80-luvulta alkaen, mutta mitään ei ole saatu aikaiseksi, vaikka aikaa on kulunut jo rapiat 30-vuotta.. Päällimmäisenä tuntuu olevan se, että saadaan järjestää kansainvälinen suunnittelukilpailu. Suunnitelmat kuulostavat yhtä toimivilta, kun joukkoliikennelautakunnan suunnitelmat muuttaa "palvelun parantamiseksi" kaupungin bussiliikennettä heinäkuussa 2014. Kyllä huomaa, että suunnitelmia ovat tekemässä pääsääntöisesti ihmiset, jotka itse eivät käytä joukkoliikennettä kuin korkeintaan pikkujoulujen aikaan kerran vuodessa. Vähemmän mainospöhinää ja muuta tuubaa, ja enemmän painotusta käytännöllisyyteen ja etenkin toimivaan liikenteeseen. Sitä paitsi, matkakeskuksena toimii tarvittaessa vaikka parakki, sillä matkustajat eivät tule matkakeskukseen asumaan, vaan tärkeämpää on itse matkanteko ja toimivat sekä edulliset yhteydet. Kaiken lisäksi, niin kauan kuin VR:lla on keinotekoinen matkustajaliikenteen moonopoliasema ja mahdollisuus tulkita yleispalveluperiaatetta miten huvittaa, mitään todellista muutosta koko Pirkanmaan alueen toimivan lähijunaliikenteen toteuttamiseksi ei ole olemassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #169 : Tammikuu 16, 2014, 16:51:11 » |
|
Ei kannata nauraa. Itkeä pitäisi. Ei liity rautateihin, mutta aiheeseen kyllä: Lempäälässä on syydetty paljon rahaa (Kaveriporukalle) suunnitteluun kevyen liikenteen siltaa vanhan maantien siltapilarien päälle. Mitään konkreettista ei ole syntynyt, mutta rahaa on poltettu muutaman sillan verran!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 244
|
« Vastaus #171 : Tammikuu 16, 2014, 21:39:29 » |
|
Tässä on yksi pieni mutta matkassa. Kun 30-vuotta on ensin juukattu ja jahkattu, sen seurauksena matkakeskuksen edellytykset eli käytönnällinen vapaa tila nykyisen rautatieaseman tuntumasta on syöty. Toki, ellei sitten aiota tehdä samanlaista sumppua kuin Jyväskylässä, joka sentään toimii, kun saman katon alle ei ole mahdutettu vielä kaupunkiliikennettä. Toki on olemassa myös se vaihtoehto, että koko matkakeskus viedään pois aivan ydinkeskustasta. Jossain vaihtoehdossa taidettiin tälläistä jopa kaavailla mm. Viinikan sekottajan eli liikenneympyrän tuntumaan, kun piti tulla eritasoliittymää sun muuta ? Jos taas matkakeskus on sivussa kaupungin sisäisestä liikenteestä, silloin käytettävyys kärsii. Ellen väärin muista, jossain utopistisissa suunnitelmissa aikanaan oli kai tarkoitus saada kaikki saman katon alle. Homma voisi vielä jotenkuten säädyllisesti toimia, jos kaukoliikenteen bussit ja junat lähtisivät saman katon alta, mutta tampereen bussiliikennettä ei kyllä saa järkevästi mahdutettua nykyiseen Tampereen rautatieaseman ympäristöön. Se myös ihmetytää, kuinka Tampereen kaupungilla on yhtäkkiä varaa niin moneen isoon hankkeeseen, vaikka edes pienempiä yksittäisiä hankeita, kuten matkakeskus ei ole saatu toteutettua. Menossa on tunnelihanketta, ratikkaa, keskusareenaa, jne. ja samalla kova kiima luoda Suur-Tamperetta, jotta saadaan myös naapurikunnat maksajiksi Jo tälläkin hetkellä kaupungin talous taitaa olla pakkasella, eikä muutosta parempaan taida olla ihan heti tulossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 79
|
« Vastaus #172 : Tammikuu 16, 2014, 22:18:20 » |
|
Yleisesti ihmettelen liityntäpysäköinnin ja ydinkeskustan yhdistelmää Tampereella. Heitänkin ajatuksen aseman ja liityntäpysäköinnin rakentamisesta vaikka Lakalaivaan tai Sarankulmaan, jossa pysähtyisivät kaikki junat Pendolinoja lukuunottamatta. Sieltä olisi myös mahdollista järjestää nykyistä nopeammat joukkoliikenneyhteydet lentoasemalla, messukeskukseen ja Hervantaan. Samalla Rautatienkadun parkkihallin(P-aseman) yläkannen pysäköintipaikat voisi ainakin osittain käyttää bussiterminaalina. Monta kärpästä yhdellä iskulla ja turha autoilu keskustaankin vähenisi. Pitäisikö laittaa pystyyn tiimi ja osallistua suunnittelukilpailuun
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #173 : Tammikuu 17, 2014, 19:59:23 » |
|
Yleisesti ihmettelen liityntäpysäköinnin ja ydinkeskustan yhdistelmää Tampereella. Heitänkin ajatuksen aseman ja liityntäpysäköinnin rakentamisesta vaikka Lakalaivaan tai Sarankulmaan, jossa pysähtyisivät kaikki junat Pendolinoja lukuunottamatta. Sieltä olisi myös mahdollista järjestää nykyistä nopeammat joukkoliikenneyhteydet lentoasemalla, messukeskukseen ja Hervantaan. Samalla Rautatienkadun parkkihallin(P-aseman) yläkannen pysäköintipaikat voisi ainakin osittain käyttää bussiterminaalina. Monta kärpästä yhdellä iskulla ja turha autoilu keskustaankin vähenisi. Pitäisikö laittaa pystyyn tiimi ja osallistua suunnittelukilpailuun Vertailukohtana voisi pitää Pasilan asemaa, vastaava "satelliittiasema" esimerkiksi Lielahden tienoille?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 125
|
« Vastaus #174 : Tammikuu 18, 2014, 01:19:43 » |
|
Vertailukohtana voisi pitää Pasilan asemaa, vastaava "satelliittiasema" esimerkiksi Lielahden tienoille?
Fantasioin itsekin "Pasilasta" Lielahdessa joskus abiturienttina, mutta sittemmin luovuin ajatuksesta muutamastakin eri syystä. Pääasiallinen syy on se, että on huomattavasti helpompi rakentaa Ylöjärvelle kaukojuna-asema (Nokiallahan on jo), ja marginaaliseen Porin rata–Pohjanmaan rata–vaihtoyhteysliikutteluun on yks hailee matkustaa Tampereelle asti vaihtamaan, koska Tampereella on joka tapauksessa vaihtonoodi. Sen hajauttaminen pitkin poikin ei ole millään tavalla perusteltua. Joku Tampereen "Kupittaa" Sarankulman vaiheilla (Pirkkahallin lähellä) voisi olla mahdollinen, mutta en pitäisi sitäkään tärkeänä ainakaan tässä vaiheessa. Kaikkien Helsingin IC-junien pysäyttäminen Lempäälässä, josta vaihtoyhteys lähijuniin Tampereelle olisi paljon fiksumpi. Kokonaisuutena pitäisi olla systeemi, jossa Tampereen lähellä on kaukojuna-asemat Ylöjärvellä, Nokialla, Lempäälässä ja Orivedellä, ja joista olisi vaihtoyhteydet paikallisjunalla (tai raitiovaunulla Ylöjärveltä) Tampereelle, junien vuoroväli puoli tuntia (ja ratikalla esim. 15 min, kysynnän vaatiessa mahdollisesti jopa 5 min).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|