Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #175 : Tammikuu 18, 2014, 01:56:32 » |
|
Sakarin ehdotus vaikuttaa aika pitkälti siltä, mihin Ruotsissa on siirrytty 80-luvulta alkaen, muuallakin kuin Tukholmassa. Tällä hetkellä suurimpana ongelmana on sekä raide- että bussiliikenteen matkustajamäärien räjähtäminen käsiin. ainakin tutuilla Itägöötanmaalla ja Skånessa. Ongelma ei ole sama kuin Suomessa, eli polttoaineveron tuoton väheneminen (Ruotsi pyrkii eroon tuontipolttoaineista), vaan raidekapasiteetin loppuminen (ei ole kiva kun pitää panna rahaa rataverkon ylläpitoon; kivempi antaa rahaa uusille pikaradoille). Tällä hetkellä "pieni" Lund on on ohittanut matkustajamäärissä "ison" Malmön. Kaupunkien välilla kulkee sekä juna että bussi noin 5-10 minuutin välein. Kaupunkien väliset bussit keräävät matkustajat sieltä minne rata ei yllä ja Malmössä eivät aja rautatieasemalle vaan entiselle Södervärnin asemalle (joka ehdittiin hävittää juuri ennen uutta buumia, ihan kuin Turun ratikat).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 244
|
« Vastaus #176 : Tammikuu 18, 2014, 12:57:40 » |
|
Pitäisikö laittaa pystyyn tiimi ja osallistua suunnittelukilpailuun Tampereen keskustassa tila alkaa käydä vähiin, joten oli tulevan (?) matkakeskuksen ja liityntäpysäköinnin paikka mikä tahansa, kuten esimerkiksi Sarankulma, silloin tarkasteluun tulee ottaa myös kaupunkiliikenteen sovittaminen ja toimivat yhteydet ympäri vuorokauden eri puolille kaupunkia ja lähikuntiin. Muuten homma ei tule menestymään. Rautatieaseman nykyinen sijainti toimii siinä mielessä, että junan saapuessa asemalle, moni ihminen siirtyy kohti keskustan bussipysäkkejä, jolloin matka jatkuu varsin sujuvasti. Tosin puolenyön aikaan homma vähän tökkii, kun illan myöhäisimmät junat tuntuu olevan joitakin minuutteja myöhässä Tampereelle saapuessaan. Välillä tekee tiukkaa ehtiä illan viimeisimpiin busseihin. Tässä olisi muuten pieni aikataulujen synkronoinnin paikka, jos vain VR:llä ja liikennöitsijöillä olisi toimiva keskusteluyhteys. Seuraava menee vähän off-topic. Kauan se Tampereella kestikin, että kaupungin sisäiseen bussiliikenteeseen saatiin keksittyä ns. "rengaslinjoja", jotka tosin eivät ole puhtaita rengaslinjoja. 70/90-luvuilla oli jokseenkin tyypillistä, jos halusit mennä kaupunginosasta toiseen, bussimatka oli tehtävä aina keskustan kautta. Nyt sentään on saatu toteutettua linjoja, joilla ei ole edes pääteasemaa keskustorilla, ja bussireitti mahdollistaa kaupunginosien välisen poikittaisliikenteen, joka nopeuttaa matkantekoa. Tuleva uudistus tosin näyttää vievän tätäkin pykälällä taaksepäin, kuin joitakin linjoja aiotaan katkoa "palvelun parantamiseksi".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #177 : Tammikuu 18, 2014, 19:22:31 » |
|
Tuonne pakkahuoneenaukiolle on siis tulossa vain kaukoliikenteen bussit ja tämä tietysti on fiksua koska kaukobussien sisääntuloreitti on muuttumassa rahapihankadulle. Ei sinne kaupunkiliikenteen busseja ole tarkoitus päättää.
Muutekin kyllä noita bussien sisäisiä linjoja ollaan poistettu keskustorilta, josta ne pitäisi muutaman vuoden jälkeen poistua.
Ja eihän muutaman vuoden jälkeen enää kaupunkibusseja nähdä enää hämeenkadulla, kun siellä on vain raitiotie.
Ja tämä matkakeskushanke (=asemakeskus suomeksi, travel center in english) on MAL sopimuksen kohta 29, joka on vasta suunnitteluasteella.
Mutta uskon että VM saa vauhtia näihin kaupungin hankkeesiin, joita on siis lähdössä melkoisesti liikkeelle seuraavina vuosina (10 vuotta, 950 M€)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 387
|
« Vastaus #178 : Helmikuu 06, 2014, 22:23:04 » |
|
Hupsista. Tampereelta oli 1960-luvulla "paikallisliikennettä" eri suuntiin. Ri - Tpe välillä Hv 2 vetäminä junina. Vanhalle Pohjanmaan radalle Pr 1 vetäminä, siis nykyiseen Oriveden suuntaan. Muita en tunne. Jos aihetta on lupa laajentaa niin kaupungissa liikennöi kolme trollikka (=johdinauto)linjaa. Tänä päivänä olisi varmaan, matkustajapohjaa myös raitiotielle. En tiedä mikä on tänään vanhan teollisuuskaupungin impo ... hups. kompetenssi päättää asioista. Joka tapauksessa toisten = veronmaksajien rahoilla. Kun menee p... niin eihän me sitä maksa Hyvä veli.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #179 : Helmikuu 19, 2014, 21:22:31 » |
|
Tampereen joukkoliikennetoimiston kannanotto Tampereen kaupunkiseudun liikennejärjestämäryhmän kokouskutsusta: --------------------------------- TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN LÄHIJUNALIIKENTEEN KEHITTÄMINEN
Mika Periviita esitteli lähijunaliikenteen kehittämisvaiheita. Kesällä 2013 käynnistyi kokeilu, jossa Lempäälän ja Nokian asukkaille tarjotaan mahdollisuutta liittää 30 vrk:n seutulippuun ilman lisäkustannusta matkustusoikeus junissa asuinkunnan ja Tampereen välisillä matkoilla. Junaa on hyödynnetty kokeilun alusta lähtien hieman ennakoitua enemmän. Päivittäisiä seutulippumatkoja on junalla tehty Lempäälässä ja Nokialla yhteensä 60-80 kappaletta. Vuoden 2014 aikana kehitetään seutulipun nettilatausmahdollisuutta, minkä jälkeen lipputuote voidaan ottaa käyttöön muissakin kunnissa. Kehittämisohjelman 2. vaiheessa tavoitellaan vuorotarjonnan lisäämistä. Joukkoliikennetoimisto on käynnistänyt neuvottelut VR:n ja LVM:n kanssa lisävuorojen hankinnasta Tampereen sekä Lempäälä, Nokian ja Oriveden asemien välillä.Kohta siis Orivedelläkin ? http://www.tampereenseutu.fi/seututyoryhmat/tyoryhmien-kokoukset/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #180 : Maaliskuu 17, 2014, 12:21:57 » |
|
matkakeskuksen suunnittelukilpailu alkaa: Tehtävänantona on ideoida uusi Asemakeskus, jossa kohtaavat eri liikennemuodot, kuten kansallinen ja seudullinen raideliikenne sekä kaupunkiraitiotie. Uusina toimintoina Asemakeskukseen tulee sijoittaa myös linja-autojen kaukoliikenteen asema ja pakettirahdin palvelut. http://www.tampere.fi/tampereinfo/viestinta/tiedotteet/2014/6O8UcHr7U.htmlJari
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #181 : Huhtikuu 27, 2014, 16:14:47 » |
|
Jotain konkreettista vaiheeksi, eli vähän muutosta: Nokian aseman matkustajalaituri ja pysäköintipaikka uusitaanLielahti−Kokemäki-rataosuuden peruskorjauksen yhteydessä uusitaan Nokian aseman matkustajalaituri sekä laajennetaan nykyistä pysäköintipaikkaa. Työt alkavat toukokuussa ja ne kestävät arviolta elokuun loppuun asti. Pääsääntöisesti työaika on maanantaista perjantaihin klo 6.00−18.00. Ennen varsinaisten rakentamistöiden aloittamista asemalla tehdään valmistelevia töitä, esimerkiksi poistetaan työalueella olevia puita. Muut kuin työalueella olevat puut suojataan, jotta ne eivät vahingoittuisi rakentamisen aikana. Uusimistöihin sisältyy korkean matkustajalaiturin rakentaminen, joka valaistaan ja varustetaan pysäkkikatoksilla. Laiturin pituus on 250 metriä. Lisäksi parannetaan nykyistä pysäköintialuetta. Uudistusten myötä junamatkustajien palvelut asemalla paranevat. Kulku junille helpottuu, pysäköintitiloista tulee nykyistä toimivammat ja informaatiojärjestelmät monipuolistuvat. Rakentamistyöt aiheuttavat muutoksia aseman kulkureitteihin ja pysäköintiin. Aseman Porin puoleiseen päähän rakennetaan väliaikainen laituri, jonne matkustajajunat pysähtyvät 19. toukokuuta alkaen. Näistä järjestelyistä tiedotetaan lähempänä töiden alkua. Asemilla liikkuvia kehotetaan seuraamaan opasteita ja noudattamaan varovaisuutta. Liikennevirasto ja VR Track Oy pahoittelevat työstä aiheutuvia häiriöitä. http://portal.liikennevirasto.fi/portal/page/portal/F7B4629A555E03A2E040B40A1B016A59juuri sopivasti kun 30.6 bussitkin alkavat kulkea rautatieaseman kautta. http://joukkoliikenne.tampere.fi/fi/muutokset-tampereen-seudun-joukkoliikenteessa-30.6.2014/nokia.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #184 : Elokuu 04, 2014, 13:42:30 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #185 : Elokuu 04, 2014, 16:10:54 » |
|
Jotain konkreettista vaiheeksi, eli vähän muutosta: Nokian aseman matkustajalaituri ja pysäköintipaikka uusitaanLielahti−Kokemäki-rataosuuden peruskorjauksen yhteydessä uusitaan Nokian aseman matkustajalaituri sekä laajennetaan nykyistä pysäköintipaikkaa. Työt alkavat toukokuussa ja ne kestävät arviolta elokuun loppuun asti. Pääsääntöisesti työaika on maanantaista perjantaihin klo 6.00−18.00. Ennen varsinaisten rakentamistöiden aloittamista asemalla tehdään valmistelevia töitä, esimerkiksi poistetaan työalueella olevia puita. Muut kuin työalueella olevat puut suojataan, jotta ne eivät vahingoittuisi rakentamisen aikana. Uusimistöihin sisältyy korkean matkustajalaiturin rakentaminen, joka valaistaan ja varustetaan pysäkkikatoksilla. Laiturin pituus on 250 metriä. Lisäksi parannetaan nykyistä pysäköintialuetta. Uudistusten myötä junamatkustajien palvelut asemalla paranevat. Kulku junille helpottuu, pysäköintitiloista tulee nykyistä toimivammat ja informaatiojärjestelmät monipuolistuvat. Rakentamistyöt aiheuttavat muutoksia aseman kulkureitteihin ja pysäköintiin. Aseman Porin puoleiseen päähän rakennetaan väliaikainen laituri, jonne matkustajajunat pysähtyvät 19. toukokuuta alkaen. Näistä järjestelyistä tiedotetaan lähempänä töiden alkua. Asemilla liikkuvia kehotetaan seuraamaan opasteita ja noudattamaan varovaisuutta. Liikennevirasto ja VR Track Oy pahoittelevat työstä aiheutuvia häiriöitä. http://portal.liikennevirasto.fi/portal/page/portal/F7B4629A555E03A2E040B40A1B016A59juuri sopivasti kun 30.6 bussitkin alkavat kulkea rautatieaseman kautta. http://joukkoliikenne.tampere.fi/fi/muutokset-tampereen-seudun-joukkoliikenteessa-30.6.2014/nokia.htmlNokian aseman uudistukset valmistuvat: Avaijaiset 8.8 http://news.cision.com/fi/liikennevirasto/r/nokian-asema-on-uudistusten-jalkeen-entista-toimivampi,c9622936
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #186 : Lokakuu 02, 2014, 18:17:38 » |
|
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #187 : Lokakuu 02, 2014, 21:34:46 » |
|
Valitettavan epäonnistunut taiteellinen näkemys. Tulee lähinnä myllertävät tornadot mieleen noista pilareista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #188 : Lokakuu 02, 2014, 21:48:32 » |
|
Minä en laittaisi yhtään rahaa tuollaiseen. Enkä äänestäisi tuollaisen puolesta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #189 : Lokakuu 03, 2014, 08:48:12 » |
|
Tamperelaiset vastustivat myös pohjoismaiden ensimmäisen sähkövalon sytyttämistä Finlaysonilla 15.3.1882. Siihenkin asti oli pärjätty ilman, joten miksi rahaa syydetään sellaiseen turhuuteen?
Jos avolaitureilla on tähänkin asti pärjätty, niin miksi rakentaa katettua asemaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #190 : Lokakuu 03, 2014, 13:11:29 » |
|
Katettu asema joo, mutta ei helekutti tuommoista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #191 : Lokakuu 03, 2014, 13:52:42 » |
|
Suomalaiset jostain syystä taitaa tykätä ökyrakentamisesta. "Yksinkertainen on kaunista" puree vain maksukykynsä mukaan elävien kansojen keskuudessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 236
|
« Vastaus #192 : Lokakuu 03, 2014, 14:33:58 » |
|
Tuohan on toki vain luonnos ja kuten uutisessakin lukee, ei tule toteutumaan kaikilta osin.
Mutta mun silmään toi kuva näyttää todella hyvältä. Puhun nyt nimenomaan tästä laiturialuekuvasta. Esteettömyys näyttäysi täyttyvän, valoa ja avaruutta riittää, palveluita joka suuntaan jne.
En sitte tiedä, kuinka tää sopii muuhun aseman ympäristöön, mutta toisaalta, eipä asemanseudun rakennuksista juuri mitään jäljellä enää ole.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #193 : Lokakuu 03, 2014, 20:21:14 » |
|
Katettu asema joo, mutta ei helekutti tuommoista.
Ei siitä tuollaista tulekaan. Kunhan laskutikkumiehet pääsevät vauhtiin, niin harmaata betonia tai pastellisävyistä kylppärilaattaa sinne tarjotaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Masalin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 107
|
« Vastaus #194 : Lokakuu 04, 2014, 13:32:09 » |
|
Tamperelaiset vastustivat myös pohjoismaiden ensimmäisen sähkövalon sytyttämistä Finlaysonilla 15.3.1882. Siihenkin asti oli pärjätty ilman, joten miksi rahaa syydetään sellaiseen turhuuteen?
Missä tälläistä on väitetty? Mutta mun silmään toi kuva näyttää todella hyvältä. Puhun nyt nimenomaan tästä laiturialuekuvasta. Esteettömyys näyttäysi täyttyvän, valoa ja avaruutta riittää, palveluita joka suuntaan jne.
Laiturialueen kuvassa näkyy vain liukuportaita, ei hissejä. Ja missä on valaistus?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #195 : Lokakuu 07, 2014, 13:27:22 » |
|
Tampere meinataan pilata tekemällä asemasta yhtä pimeän kuin Pasilasta, ei onnistu enään kuvanottaminen liikkuvasta kohteesta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #196 : Lokakuu 07, 2014, 16:27:10 » |
|
Tampere meinataan pilata tekemällä asemasta yhtä pimeän kuin Pasilasta, ei onnistu enään kuvanottaminen liikkuvasta kohteesta.
No, vaikka ei asemia valokuvaus ensimmäisenä mielessä suunnitellakaan, niin kieltämättä tuo on ihan hyvä mittari aseman riittävälle valaistukselle. Pasilan kannen alla kieltämättä oli hämärää, joskin lähiaikoina on valaistus siellä uusittu huomattavasti kirkkaammaksi. Ja tulevaisuudessa menee koko asema uusiksi, toivottavasti valaistukseen tällöin kiinnitetään riittävästi huomiota.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #198 : Lokakuu 24, 2014, 20:46:56 » |
|
Teoriassa kuulostaa hyvältä, mutta käytäntö on jotain muuta. Kirjoituspöytäjengi päätti järjestää uudelleen Tampereen seudun bussiliikenteen ja tulos oli lähes kaoottinen. Toivottavasti joku vielä työelämässä oleva joukkoliikennettä käyttävä voi kertoa paremmin. Pirkkalalaiset kuitenkin vaietkoot kun pääsivät "tamperelaisiksi".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #199 : Lokakuu 24, 2014, 21:11:21 » |
|
Markun kertoma pistää kirjoittamaan varovasti, koska omakohtainen kokemus puuttuu. Mutta ideana Nokian osalta hyvä, jos bussit tulevat aivan asemalaiturin kupeeseen junan tuloaikoihin ja näin syntyy yhteys junalle ja junalta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|