Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 244
|
« Vastaus #200 : Lokakuu 26, 2014, 00:45:29 » |
|
Teoriassa kuulostaa hyvältä, mutta käytäntö on jotain muuta. Kirjoituspöytäjengi päätti järjestää uudelleen Tampereen seudun bussiliikenteen ja tulos oli lähes kaoottinen. Toivottavasti joku vielä työelämässä oleva joukkoliikennettä käyttävä voi kertoa paremmin. Pirkkalalaiset kuitenkin vaietkoot kun pääsivät "tamperelaisiksi".
Todellakin, muutos vaikuttaa kaupungin kirjoituspöytä-kyöstien tekemältä. Tampereen Joukkoliikennepolitbyroossa ei taida olla ketään sellaista, joka käyttää busseja päivittäin. Siksi lopputulos ei yllättänyt ainakaan sellaista ihmistä, joka on kulkenut busseilla lähes päivittäin jo rapiat 30-vuotta. Esimerkiksi (Etelä-)Hervannasta matka-aika piteni entisestään, kun reitti piti väkisin viedä Kalevan läpi keskustaan - pedaten samalla tietä tulevalle ratikalle, joka on ideologisista syistä pakko saada kaupunkiin. Ennen keskustaan pääsi melkein aina ajallaan ja alle puolessa tunnissa. Nykyisin matka-aika on usein yli 30 minuuttia jo hiljaisempaan aikaan. Oma lukunsa on bussia jarrupolkimella ajavat kuljettajat, jolloin matkanteko on todella junnaavaa. Lopputulos on aika surkea, kun linjasta tehtiin samalla koko kaupungin halkoma runkolinja. Ehdottomasti hitain pätkä entisen linjan 30 ja nykyisen linjan 3 reitillä on Jäähallin risteyksen ja Koskipuiston välinen osuus. Tilannetta pahentaa tamperelainen vihreä aalto, eli matkaa tehdään kortteli kerrallaan liikennevalojen näyttäessä yleensä punaista (jopa varhain aamulla). Aikataulut on myös vedetty hatusta, samoin kuin linjan 3 rautatieaseman seudun pysäkit. Kun lisäksi otetaan huomioon muilla linjoilla tehdyt muutokset reitteihin ja lähtöaikoihin, nykyisin ei pääse luotettavasti keskustaan linja- tai rautatieasemalle. Vaihtoaika jää usein liian lyhyeksi, jonka syö bussien liikennöintiaikojen epätäsmällisyys. Jos siis haluaa vaihtaa kaukoliikenteen bussiin tai junaan, joutuu usein lähtemään jo paljon aikaisemmin, jolloin keskustassa aika menee turhaan seisoskeluun ja odotteluun. Oma lukunsa on viikonloppujen varhaisliikenne. Jos pitäisi ehtiä linja- tai rautatieasemalle jo aikaisin, bussilla sinne saa lähteä jo huomattavan aikaisin. Varhaisliikennettä Hervannasta ajetaan pääsääntöisesti kahden linjan voimin. Joukkoliikennepolitbyroon kirjoituspöytäkyösti on ollut viisas, ja laittanut vuorot kulkemaan tunnin välein ja samaan lähtöaikaan. Todella käytännöllistä... Olen kulkenut myös muilla linjoilla. Yleinen havainto on se, että vaihdot eivät toimi vanhaan malliin, kun reittejä piti mennä oikein kunnolla säätämään. Muutoksen myötä Tampereen tauti näytti pahenevan. Tämä tarkoittaa sitä, bussista ei kannata myöhästyä, koska samalla myöhästyy yleensä kaikista samaan suuntaan menevistä busseista. Tampereella bussit kulkevat peräkkäin kuin pienen talon porsaat. Ennen Tampereen bussiliikenteen reiteistä ja aikatauluista vastasivat liikennöitsijät eli ne tahot, jotka myös busseja kuljettivat. Nyt kaupungin virkakyösti vastaa kaikesta, vaikka osaaminen ei riitä. Liikennöitsijöistä on tullut vain pelkkiä kumipyöriä... Tässä sitä ilolla odotellaan tulevaa talvea ja sen vaikutuksia kaupungin bussiliikenteen sujuvuuteen. Nähtäväksi myös jää, millaiseksi pelleilyksi touhu menee tulevan ratikan myötä. Sujuvuutta tulee arvatenkin lisää, mutta vain paperilla...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 125
|
« Vastaus #201 : Marraskuu 11, 2014, 16:05:02 » |
|
Teoriassa kuulostaa hyvältä, mutta käytäntö on jotain muuta. Kirjoituspöytäjengi päätti järjestää uudelleen Tampereen seudun bussiliikenteen ja tulos oli lähes kaoottinen. Toivottavasti joku vielä työelämässä oleva joukkoliikennettä käyttävä voi kertoa paremmin. Pirkkalalaiset kuitenkin vaietkoot kun pääsivät "tamperelaisiksi".
Todellakin, muutos vaikuttaa kaupungin kirjoituspöytä-kyöstien tekemältä. Tampereen Joukkoliikennepolitbyroossa ei taida olla ketään sellaista, joka käyttää busseja päivittäin. Siksi lopputulos ei yllättänyt ainakaan sellaista ihmistä, joka on kulkenut busseilla lähes päivittäin jo rapiat 30-vuotta. Itse olen kyllä elänyt siinä käsityksessä, että vaikka suunnittelupäällikkö Häyrysellä on auto, hän kulkee työmatkansa kylläkin bussilla. Nokian liityntälinjasto on muuten passeli, mutta sillä on paha puute: junat eivät kulje puolen tunnin välein vaan seitsemän vuoroa päivässä. Linja 70 toimiikin toistaiseksi "junaa korvaavana bussina". Esimerkiksi (Etelä-)Hervannasta matka-aika piteni entisestään, kun reitti piti väkisin viedä Kalevan läpi keskustaan - pedaten samalla tietä tulevalle ratikalle, joka on ideologisista syistä pakko saada kaupunkiin. Ideologisista syistä ratikka ei tulisi tähän kaupunkiin ikinä. Syyt ovat puhtaasti kaupunkitaloudelliset. Mutta joo, kolmonen on "esiratikka", joskin pysäkkitiheys on varsinkin Sammonkadulla ihan liian tiheä, ja lisäksi kuljettaja joutuu souvailemaan talouskaistalta kolmion takaa keskikaistalle ja takas, toisin kuin Teiskontiellä. Pysäkkejä Sammon aukion ja Prisman välillä ovat Sampola, Kaalamonaukio, Kiinanmuuri, Uintikeskus, Lemminkäisenkatu ja Kauppis. Ratikka kun pysähtyisi Sammon aukion ja Prisman välissä kahdesti. Ennen Tampereen bussiliikenteen reiteistä ja aikatauluista vastasivat liikennöitsijät eli ne tahot, jotka myös busseja kuljettivat. Nyt kaupungin virkakyösti vastaa kaikesta, vaikka osaaminen ei riitä. Liikennöitsijöistä on tullut vain pelkkiä kumipyöriä... "Vastasivat", eli olivat suunnitelleet joskus vuosikymmeniä sitten linjaston ja ajoivat vuoroja tuotantolähtöisesti niin, että ainoastaan vakimatkustajilla oli käry, mitä aikataulussa oleva kirjain merkitsee. Hahmotin Nokian linjaston kunnolla vasta 2012 laatiessani toimeksiantona seudullista linjakarttaa, ja olen kuitenkin harrastanut joukkoliikennettä kymmenkunta vuotta aktiivisesti (ja noin vuodesta 1989 passiivisesti ).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #202 : Marraskuu 11, 2014, 16:28:28 » |
|
"Vastasivat", eli olivat suunnitelleet joskus vuosikymmeniä sitten linjaston ja ajoivat vuoroja tuotantolähtöisesti niin, että ainoastaan vakimatkustajilla oli käry, mitä aikataulussa oleva kirjain merkitsee. Hahmotin Nokian linjaston kunnolla vasta 2012 laatiessani toimeksiantona seudullista linjakarttaa, ja olen kuitenkin harrastanut joukkoliikennettä kymmenkunta vuotta aktiivisesti (ja noin vuodesta 1989 passiivisesti ). Muistan vielä parin vuoden takaa ensimmäiset reissut bussilla Ylöjärven suuntaan... linjanumero 85 ja bussin reitti ja määränpää oli mitä kulloinkin sattui vuoroon osumaan. "Ai nyt mentiin tänne/jäätiin tähän..." Tilanne ei ole siellä suunnalla siitä kauheasti muuttunut. Reittivalikoima on tosin laajentunut muutamilla jonnekin Lakialan takametsään päättyvillä vuoroilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #203 : Marraskuu 12, 2014, 07:53:57 » |
|
Tietenkin liikennöitsijällä on taloudelliset intressit, mutta siinä on se hyvä puoli, että tarjonta pyrkii keskittymään kysynnän mukaan. Käytäntöä tuntematon rakentelee reittejä ja aikatauluja hataralta pohjalta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #204 : Marraskuu 12, 2014, 19:09:27 » |
|
Kaupunkiseudun liikennejärjestelmätyöryhmän pöytäkirja 3.9.2014 tuli viimenkin tänään näkyviin: Mielenkiitoinen kohta :
-------------------
2. Lähijunaliikenne
Tavoitteet: VR-seutulippukokeilu vakiintuu ja myös Orivesi ja Tampere liitetään seutulippualueeseen. Neuvottelut lisävuoroista käynnistyvät Tampereen, LVM:n ja VR:n välillä.
Toteutuminen 1-8/2014: VR-seutulippukokeilua on jatkettu kokeilualueella toistaiseksi. Kehityshanke nettilipunmyynnistä ja clearingin automatisoinnista on käynnistetty ja hankkeen valmistuttua alueen laajentaminen on mahdollista vuoden 2015 alussa. LVM on käynnistänyt neuvottelut VR:n ostoliikennesopimuksen 2016-2019 sisällöstä ja Tampereen seudun lähiliikenne on mukana neuvotteluissa.
--------------
vuosi 2015 vaan lähestyy nopeasti ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #205 : Helmikuu 09, 2016, 16:46:30 » |
|
LÄHIJUNALIIKENTEEN KEHITTÄMINEN, SUUNNITTELUTYÖN TILANNEKATSAUS
Katja Seimelä kertoi käynnissä olevan lähijunaliikenteen seisakkeiden, asemien ja liikenteen suunnittelutyön tilanteesta. Työ etenee aikataulussa. Ohjausryhmässä on hyväksytty pienen seisakkeen vähimmäispalveluvaatimukset sekä skenaariot valtakunnallisen tavara- ja henkilökaukoliikenteen aikatauluista 2020-luvulla. Parhaillaan laaditaan aikataulu- ja kalustosuunnitelmia tunnin vuorovälillä toimivalle lähijunaliikenteelle Nokian ja Lempäälän suuntiin sekä yhden kalustoyksikön tehokkaalle käytölle Oriveden suunnalla. Lisäksi arvioidaan seisakkeiden maankäytön kehittymistä ja kysyntäennusteita sekä valmistellaan seisakkeiden toteutuskustannusten ja liikennöintikustannusten laskentaa. Työssä järjestetään sidosryhmille työpaja 14.1.2016 klo 13-16.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #207 : Toukokuu 07, 2016, 11:09:56 » |
|
Keskiviikkona Jolila (Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta) päättää Nysse+VR lipuista.
6.6 jälkeen voi siis ostaa Nysse+VR 30 pv A-E -lipun ja Nysse+Vr 30 pv A-C -lipun.
Ja samaan aikaan pitäisi HSL:n aloittaa lippujen tarkastustoiminta Tampereen seudulla.
|
62358963.pdf (31.7 kilotavua - ladattu 249 kertaa.)
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #209 : Kesäkuu 08, 2016, 11:12:02 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #210 : Kesäkuu 11, 2016, 12:48:21 » |
|
Tesoman rautatieasema rakenteille 2019. Tampereen seudun kaupungit ja valtio allekirjoittivat 9.6.2016 MAL3-sopimuksen, jossa valtio antaa 5 milj.€ ja kunnat yhteensä saman summan. Näillä rahoilla rakennetaan erilaisia joukkoliikenteen sekä kävelyn että pyöräilyn lisäämiseen liittyviä hankkeita varsinkin liityntäliikenteessä. Tesoman aseman suunnittelu ja rakentaminen on aikataulutettu vuoteen 2019, ja hinnaksi on arvioitu 450 000 € . http://www.tampereenseutu.fi/seututyoryhmat/maankaytto-ja-asuminen/mal-sopimus/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #211 : Joulukuu 25, 2016, 20:32:52 » |
|
Sittenhän saattaisi olla aika tilata ensimmäiset kiskobussit liikenteeseen Tampereen seudun kuntayhtymälle? Kuvattuun tarpeeseen riittäisi varmaan 4-5 kaksivaunuista Flirt3:sta, vai olenko laskenut tarpeen ihan väärin? Tesoman rautatieasema rakenteille 2019. Tampereen seudun kaupungit ja valtio allekirjoittivat 9.6.2016 MAL3-sopimuksen, jossa valtio antaa 5 milj.€ ja kunnat yhteensä saman summan. Näillä rahoilla rakennetaan erilaisia joukkoliikenteen sekä kävelyn että pyöräilyn lisäämiseen liittyviä hankkeita varsinkin liityntäliikenteessä. Tesoman aseman suunnittelu ja rakentaminen on aikataulutettu vuoteen 2019, ja hinnaksi on arvioitu 450 000 € . http://www.tampereenseutu.fi/seututyoryhmat/maankaytto-ja-asuminen/mal-sopimus/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #212 : Joulukuu 26, 2016, 10:20:21 » |
|
Sittenhän saattaisi olla aika tilata ensimmäiset kiskobussit liikenteeseen Tampereen seudun kuntayhtymälle? Kuvattuun tarpeeseen riittäisi varmaan 4-5 kaksivaunuista Flirt3:sta, vai olenko laskenut tarpeen ihan väärin? Tesoman rautatieasema rakenteille 2019. Tampereen seudun kaupungit ja valtio allekirjoittivat 9.6.2016 MAL3-sopimuksen, jossa valtio antaa 5 milj.€ ja kunnat yhteensä saman summan. Näillä rahoilla rakennetaan erilaisia joukkoliikenteen sekä kävelyn että pyöräilyn lisäämiseen liittyviä hankkeita varsinkin liityntäliikenteessä. Tesoman aseman suunnittelu ja rakentaminen on aikataulutettu vuoteen 2019, ja hinnaksi on arvioitu 450 000 € . http://www.tampereenseutu.fi/seututyoryhmat/maankaytto-ja-asuminen/mal-sopimus/Ei taida kuntayhtymä tilata mitään, vaan Tampereen Seudun joukkoliikenne ostaa ne palveluna. Hoiteleehan se jo nyt liikennettä ostoina kumipyörillä Kuhmoisiin saakka ja toimii tilaajana ratikkaliikenteessäkin. Kaluston voisi omistaa varmaankin sama joka omistaa ratikka-kalustonkin tai sitten 2020 alkavan vapauden myötä jokin ulkomainen kalustoyhtiö.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #213 : Joulukuu 26, 2016, 11:25:55 » |
|
Mikä yritys tulee omistamaan sporat Tampereella?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 87
|
« Vastaus #214 : Tammikuu 10, 2017, 08:31:08 » |
|
Mikä yritys tulee omistamaan sporat Tampereella?
Tampereeen raitiotie OY. Kaupunki omistaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #215 : Tammikuu 10, 2017, 17:21:49 » |
|
Onko ajatuksena laajentaa ympäröivät kunnat mukaan yhteistyöhön, vai onko tämä vain "Tampereen oma juttu" ja muut eivät saa tulla hiekkalaatikolle sotkemaan? Mikä yritys tulee omistamaan sporat Tampereella?
Tampereeen raitiotie OY. Kaupunki omistaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #216 : Tammikuu 10, 2017, 20:56:50 » |
|
Onko ajatuksena laajentaa ympäröivät kunnat mukaan yhteistyöhön, vai onko tämä vain "Tampereen oma juttu" ja muut eivät saa tulla hiekkalaatikolle sotkemaan? Mikä yritys tulee omistamaan sporat Tampereella?
Tampereeen raitiotie OY. Kaupunki omistaa. Myös Pirkkala, Ylöjärvi ja Kangasala ovat tulossa mukaan pitkällä ajalla: http://tampereenseutu2040.fi/downloads/liikkuminen.pdf
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #217 : Tammikuu 10, 2017, 21:55:28 » |
|
Oivallista että tuolla on oivallettu seudullisen yhteistyön vahvuudet kalustonkin osalta. Kiitos linkistä Jari!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #219 : Toukokuu 12, 2017, 07:50:52 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #221 : Heinäkuu 10, 2017, 18:33:13 » |
|
Avot! Tuolla alkuun! Silmiin pisti erityisesti ilahduttava kannanotto: "Alueen toimijat pitävät tärkeänä, että ministeriö alkaisi pikaisesti valmistella mahdollisuutta laajentaa lähijunaliikenteen tilaamisen toimivaltaa siten, että myös alueellisilla toimijoilla olisi mahdollisuus tilata junaliikennettä osana joukkoliikennejärjestelmän kokonaisuutta." Ja heti jatkoon puhutaan myös Keuruun suunnasta alueellisin voimin. Ajetaanko Riksu-Tampere muuten nykyään 100% pupuilla? (Sm4)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #222 : Heinäkuu 11, 2017, 12:31:39 » |
|
Ajetaanko Riksu-Tampere muuten nykyään 100% pupuilla? (Sm4)
Ei
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #223 : Heinäkuu 11, 2017, 20:43:50 » |
|
Olisiko Sm2 sitten alkuun sopiva Tampereen seudun lähiliikenteeseen, vaikka sen lattia on hyvin korkealla? = sinne on turha yrittää vanhusten, liikuntarajoiteisten, ja hankalaa kantamusten kanssa, fillarin kanssa, lastenvaunuilla, jne. Pääkaupunkiseudullahan päätettiin, että kaikilla on oikeus lähiliikenteeseen, ei vain hyväkuntoisilla. Kuinka Tampereella? Onko asiasta edes ehditty keskustelemaan? Ajetaanko Riksu-Tampere muuten nykyään 100% pupuilla? (Sm4)
Ei
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #224 : Heinäkuu 11, 2017, 20:56:06 » |
|
Ajetaanko Riksu-Tampere muuten nykyään 100% pupuilla? (Sm4)
Yhdeksästä junaparista vain yksi ajetaan tällä hetkellä Sm2-kalustolla, joten aika lähellä ollaan 100%.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|