Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« : Maaliskuu 31, 2012, 14:05:43 » |
|
Löytyisikö tietoa siitä, milloin viestilinjat rakennettiin, tai nostettiin langat maantiesiltojen ylle, Kolarista ylöspäin. Kysyn siksi, kun Alameren kirjassa "Suomen rautatiet", on kuva lättäajelusta niillä seuduin ja kun olin 60-luvun puolivälissä tuota hommaa tekemässä Tornion ja Kolarin välillä. Kuvassa homma näyttäisi olevan vielä keskentekoista. Vastaavissa pylväissä tuli kiiveskeltyä, lankoja nostaen orsille. Oli kovaa duunia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 415
|
« Vastaus #1 : Huhtikuu 09, 2012, 20:23:47 » |
|
Kun kerran olet sitä hommaa tehnyt, niin sanoivatko, että oliko toimenpiteelle muutakin syytä, kuin auratessa putoava lumi tai auton ulosajosta seuraavat häiriöt puhelinlinjoilla?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 152
|
« Vastaus #2 : Huhtikuu 09, 2012, 22:02:41 » |
|
Oliko se jotain 1967, kun Paraisten Kalkkivuori aloitti toimintansa, eli sementtitehtaan. Ratakin oli siihen mennessä jo jonkin aikaa ollut valmiina. - Mainitussa kuvassa v.1971 Lättä on Kolarin asemalta vajaa 5 km etelään (vt 21:n sillalta kuvattu). Horisontissa siintävat Rautuvaara ja Ylläs. Miksi tolpat jatkettiin ja linjat vedettiin korotettuna sillan yli, en tiedä, mutta tuo lumien auraus voi olla looginen syy, tai sitten ali vedettäessä ne olisivat joutuneet liian lähelle sillan rakenteita, mm luiskattu siltatuki myös sillan alla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 415
|
« Vastaus #3 : Huhtikuu 09, 2012, 22:50:01 » |
|
Järkeen käyemmältä teorialta tuo sillan rakenteiden häiriötekijänä vaikuttaa. Jälkeenpäin tarkemmin ajateltuna miksipä he olisivat yhden vähän pidemmän vuodenajan häiriöiden vuoksi sille korkeudelle, että ukonilma taasen olisi kesällä luonnut enemmän haasteita mm. kiipeämisen takia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #4 : Huhtikuu 10, 2012, 09:05:17 » |
|
Jos kuva on Kolarista etelään, niin kiipeillyt olen noissa pylväissä. Oli varsin mukavaa nostaa olkapäällään 2 kpl suorana olevaa 5mm rautalankaa ja viedä ne yläorsille, nostaen langat yksi kerrallaan alemman orren "lepopaikalta" ylemmälle orrelle sen pään kautta. Siinä oli olkapää mustelmilla ja käsivarret lujilla. Lumiongelma on yksi tekijä. Koska linjassa oli mm. junasuoritus, ym. linjat, niiden piti pysyä kunnossa. Ja koska linjoja oli aiemmin laskettu siltatyömaiden takia. Silloissa oli kaiteet, tuskin autot... ja eivät olisi aiheuttaneet häiriöitä, vaan suorastaan katkoneet yhteydet.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|