Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« : Huhtikuu 01, 2012, 00:06:25 » |
|
EU:n yhdenvertaisuustuomioistuimen päätös helpottaa museokaluston ja sen haltijan elämää: 1.4.2012 lähtien ei museokalustolta voida vaatia mitään sellaisia ominaisuuksia, mitä siinä ei ole sen aktiiviaikanaan ollut. Tällaisia ominaisuuksia ja varusteita ovat mm. sähkövalaistus ja vetokalustossa JKV-laitteet.
Mainitusta päivämäärästä lukien voidaan kaikella museokalustoksi luokiteltavalla liikkuvalla kalustolla liikennöidä kaikilla rataosilla riippumatta siitä, mitä kansallinen viranomainen on asiasta aiemmin määrännyt.
Asiaa voitaneen pitää työvoittona asian puolesta lobanneelle Societe Europeenne des Chemin de fer Museale :lle. Aiemmin ovat vetoomukset vapaasta museoajelusta tyssänneet JKV-vaatimuksiin, mutta nyt annetun päätöksen mukaan ei tämä saa olla esteenä "museaalisesti merkittävän kaluston käytölle asiasta kiinnostuneiden matkustajien kulkuvälineenä", kuten päätös on EU:n direktiiveihin viety. Päätös sisältää myös maininnan siitä, että kaluston kuljettajaksi voidaan katsoa päteväksi henkilö, joka on osoittanut aitoa kiinnostusta ajettavaa kalustoa kohtaan ja hankkinut siitä syventäviä tietoja.
Päätös vaikuttanee viiimeistään ajokauden 2013 museoajeluihin merkittävästi. Pääradoilla nähtäneen, paitsi Hr1 1021, myös Haapamäen museo-Porkkana ja Keitele-Museon lättähatut Helsinki-Kirkkonummi -museoliikenteessä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2627
|
« Vastaus #1 : Huhtikuu 01, 2012, 00:19:39 » |
|
Vautsi
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #2 : Huhtikuu 01, 2012, 06:32:53 » |
|
Vilkaise kalenteria!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #4 : Huhtikuu 01, 2012, 09:07:13 » |
|
Aamulehdessä kerrottiin hienosta keksinnöstä, kuivatusta vedestä. Sillä olisi käyttöä vaikka museohöyryliikenteessä kun tarvittavaa lisävettä voisi helposti kuljettaa mukana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 334
|
« Vastaus #5 : Huhtikuu 01, 2012, 09:32:03 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Pikkarainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 339
|
« Vastaus #6 : Huhtikuu 01, 2012, 10:03:39 » |
|
EU:n yhdenvertaisuustuomioistuimen päätös helpottaa museokaluston ja sen haltijan elämää: 1.4.2012 lähtien ei museokalustolta voida vaatia mitään sellaisia ominaisuuksia, mitä siinä ei ole sen aktiiviaikanaan ollut. Tällaisia ominaisuuksia ja varusteita ovat mm. sähkövalaistus ja vetokalustossa JKV-laitteet.
Mainitusta päivämäärästä lukien voidaan kaikella museokalustoksi luokiteltavalla liikkuvalla kalustolla liikennöidä kaikilla rataosilla riippumatta siitä, mitä kansallinen viranomainen on asiasta aiemmin määrännyt.
Asiaa voitaneen pitää työvoittona asian puolesta lobanneelle Societe Europeenne des Chemin de fer Museale :lle. Aiemmin ovat vetoomukset vapaasta museoajelusta tyssänneet JKV-vaatimuksiin, mutta nyt annetun päätöksen mukaan ei tämä saa olla esteenä "museaalisesti merkittävän kaluston käytölle asiasta kiinnostuneiden matkustajien kulkuvälineenä", kuten päätös on EU:n direktiiveihin viety. Päätös sisältää myös maininnan siitä, että kaluston kuljettajaksi voidaan katsoa päteväksi henkilö, joka on osoittanut aitoa kiinnostusta ajettavaa kalustoa kohtaan ja hankkinut siitä syventäviä tietoja.
Päätös vaikuttanee viiimeistään ajokauden 2013 museoajeluihin merkittävästi. Pääradoilla nähtäneen, paitsi Hr1 1021, myös Haapamäen museo-Porkkana ja Keitele-Museon lättähatut Helsinki-Kirkkonummi -museoliikenteessä.
Aprilliä?
|
|
|
tallennettu
|
"Luonnonrauhan nauttiminen ei vähennä luonnonrauhaa, ei saastuta, ei riko."
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2627
|
« Vastaus #7 : Huhtikuu 01, 2012, 11:11:16 » |
|
Jaa se olikin tämän päivän puolella... Mut oispa silti ollut totta.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #8 : Huhtikuu 01, 2012, 13:10:36 » |
|
Todella loistava aprillipila Kimmo. Voittaa kaikki lehdissä olleet pilat mennen tullen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #9 : Huhtikuu 01, 2012, 13:13:41 » |
|
Juuri niin. Monet pilat, kuten tuo halpajunajuttu en tehty niin, että hölmöinkin ymmätää heti, että ei ole totta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2627
|
« Vastaus #10 : Huhtikuu 01, 2012, 14:10:41 » |
|
Heitän tosta vielä sivuun ton porkkanajutun. Miten on, asennetaanko siihen JKV, niinkuin Alstiin? Tuo lättäliikenne Hki-Kkn olisi metkaa
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Stanislav Voronin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 31
|
« Vastaus #11 : Huhtikuu 01, 2012, 14:16:30 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2627
|
« Vastaus #12 : Huhtikuu 01, 2012, 14:23:32 » |
|
Junaliikennettä pyörittää brittiläisomistuksessa oleva AprilTrain Pty, joka operoi yksinoikeudella muun muassa Reykjavikin kaupungin lähijunaliikennettä.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #13 : Huhtikuu 01, 2012, 14:44:55 » |
|
Itse asiassa olikohan syksyllä kun kuulin että museoliikenne saattaisi vapautua hyvinkin paljon jkv osalta, jopa siinä mittakaavassa että muuten olisi liikenne sallittu, mutta helsingin rautatieasema jäisi ulkopuolelle (tämä ei ole aprillipilaa, toki mitään virallista vahvistusta en ole kuullut tähän)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2627
|
« Vastaus #14 : Huhtikuu 01, 2012, 15:01:13 » |
|
Tuohan olisi ihan kivaa.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #15 : Huhtikuu 01, 2012, 15:15:16 » |
|
Junaliikennettä pyörittää brittiläisomistuksessa oleva AprilTrain Pty, joka operoi yksinoikeudella muun muassa Reykjavikin kaupungin lähijunaliikennettä. Islantilaisilla on pitkät perinteet erityisesti lähiliikenteestä ja Reykjavikin lähiliikennehän on ollut täsmällisyystilastoissaan ehdoton maailman kärki: viime vuonnakaan siellä ei yksikään juna kulkenut myöhässä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #16 : Huhtikuu 01, 2012, 16:13:59 » |
|
Ei ollut juna myöhässä koska lähiliikennettä hoitavat keltaiset bussit. Pitkänmatkan junillakaan ei tiettävästi ole ollut aikatauluongelmia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 899
|
« Vastaus #17 : Huhtikuu 01, 2012, 17:47:12 » |
|
Ei nyljetä karhua ennen kuin on kaadettu. Kiva aprilli juttu
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #18 : Huhtikuu 12, 2012, 13:56:32 » |
|
Heitän tosta vielä sivuun ton porkkanajutun. Miten on, asennetaanko siihen JKV, niinkuin Alstiin? Tuo lättäliikenne Hki-Kkn olisi metkaa Ei asenneta. JKV-laite maksaa HMVY:n vuosibudjetin verran.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|