Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: (AL) Kronikka: Suomi valitsi raiteet  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« : Huhtikuu 21, 2012, 15:20:28 »

Onkohan tämä ollut jo täällä meillä:

(Ei varsinainen uutinen, mutta toiminee keskustelunavaajana. 8))


http://www.aamulehti.fi/Paakirjoitukset/1194732280124/artikkeli/kronikka+suomi+valitsi+raiteet.html

Kronikka: Suomi valitsi raiteet

Viime viikon kehysriihessä tehtiin merkittävä liikennepäätös. Hallitus päätti, että Suomi sijoittaa raideliikenteeseen. Miljardin liikenneinvestoinneista lähes puolet kohdentuu ratoihin.

Tulevaisuus on raideliikenteen. Juna voittaa lentokoneen ja autoliikenteen ympäristökisassa ylivoimaisesti.

Sähköauto tulee joskus, mutta vielä ei pysty kuvittelemaan tilannetta, että harvaan asuttu Suomi ja varsinkin sen jakeluliikenne hoidettaisiin sähköautoilla.

Alle 500 kilometrin matkoilla juna voittaa pian lentokoneen myös sekä matkanopeudessa että mukavuudessa. Ihmiset liikkuvat koko ajan enemmän. Sekä lyhyitä työmatkoja että muutaman sadan kilometrin reissuja.

Energian hinnan noustessa raskas liikenne siirtyy entistä enemmän kiskoille. Raskaan teollisuuden kuljetukset eivät vähene.

Kaivosinvestoinnit takaavat, että malmijunat kulkevat jatkossa muuallekin kuin Talvivaarasta Kokkolaan tai Harjavaltaan. Louhintamäärien ennustetaan kymmenkertaistuvan.

Kun Helsingin ratapihalla lepattaa, koko maan junaliikenne tärähtelee. Raiteitten investointivajeen täyttö on aloitettava Helsingistä, vaikka Ylivieskan-Iisalmen väli, Vaalimaa ja Riihimäen ohitusraidekin saivat rahaa.

Helsingin ratapihan hieman mystinen asetinlaite uusitaan. Se on tehokas värkki, sillä vuosikymmeniä vanhan laitteen reistailu on pahimmillaan aiheuttanut junakaaoksen lähes koko Suomeen. Myös päärata Helsingin ja Riihimäen välillä saa lisäkiskoja.

Hallitus teki periaatepäätöksen Pisara-radasta. Se on Helsingin alle rakennettava maanalainen rata, jota ilman Helsingin ratapihaa ei saada toimimaan kunnolla.

On hyvä, että hallitus linjasi tulevaisuuden ratainvestointeja pitkälle. Raideliikenteessä kvartaalilogiikka ei toimi. Eikä poliittinen pisteitten keruu.

Surullisin esimerkki ratapolitiikasta on Savonlinnan-Huutokosken radan perusparannus. Ratatyö ja siitä seurannut Savonlinnan aseman siirto maksoivat yhteiskunnalle yli 100 miljoonaa euroa.

Huutokosken radalla kulkee puutavarajuna silloin tällöin. Rahat olisi tarvittu budjettikitsauden takia työläästi edenneeseen pääradan korjaukseen Pohjanmaalla.

Radat ja junat ovat romantiikkaa. Aluepolitiikan lisäksi sekin estää järkeviä päätöksiä. Meistä monet (minä myös) istuvat edelleen henkisesti lättähatussa jossakin Yltiän korpiasemalla eväspapereita rapistellen.

Unohdamme matkanteon hitauden, tyhjät pysäkit sekä dieselin ja lämmityslaitteen karmean katkun.

Romantiikassa ei ole mitään pahaa, mutta tulevaisuuden raideliikenne on tavaraliikennettä, muutaman kaupunkiseudun paikallisliikennettä ja suurten asutuskeskusten välistä kulkemista.

Hallituksen satsaus saattaa jopa kiihdyttää syrjäseutujen taantumista. Lättähattuja ei tule, ja pääratoihin kohdistuvat rahat ovat pois maanteitten rakentamisesta ja peruskunnostuksesta. Tässäkin asiassa hallitus jatkaa alueellisten kasvukeskusten tukemista.

Radat ja VR on ajateltava erikseen. Hallituksen investoinnit kohdistuvat vain välillisesti kohujen keskellä kärvistelevän VR:n hyödyksi. Ratoihin pitää investoida, jos rataliikenteen kilpailu aiotaan oikeasti vapauttaa. Kuka tulisi kilpailemaan kiemuraisille ja ruuhkaisille kiskoille?

Tavaraliikenteessä VR saa kilpailijan ensi vuoden lopulla, kun Proxion Train ryhtyy hoitamaan Vapon sahojen kuljetuksia. Henkilöliikenteessä kilpailutus alkanee vuosikymmenen lopulla.

Ruotsissa kilpailu toimii sekä tavara- että henkilöliikenteessä, vaikka Ruotsin valtionrautatiet (SJ) on edelleen ylivoimainen toimija.

Tampere ja raideliikenne elävät tiiviissä suhteessa. Helsingin ratainvestoinnit helpottavat pääradan ja Tampereen ruuhkaa.

Pirkanmaan omat raidehankkeet ovat pitkässä varressa. Tampereen seudun paikallisliikennettä haluttaisiin lähijuniin, ja läntistä oikorataa suunnitellaan Ylöjärveltä Nokian ja Pirkkalan kautta Lempäälään pääradalle.

Huokuisin mielelläni maakunnallista optimismia, mutta vaikeaa se on. Kasvava Tampereen seutu voisi ruokkia raiteitten lähiliikennettä, mutta kuka maksaisi perusinvestoinnit?

Siis laiturit, ohitusraiteet ja asematekniikan Soppeenmäkeen, Ruutanaan ja Hakkariin. Ja mistä löytyy yritys, joka investoi omalla riskillään kalustoon?

VR ei näitä investointeja omaan piikkiinsä ota, vaikka kilpailisikin operoinnista. Tampereen seutukunnalta tarvittaisiin omaa rahaa – ja paljon.

Lähiliikenne toteutunee joskus. Oikorataan en usko. Varovaisestikin arvioiden se maksaisi 500 miljoonaa. Pirkkalan oikorata taitaa kilpailla samoista rahoista Jäämeren radan ja Tallinnan junatunnelin kanssa joskus vuosisadan lopulla.

AL/Jouko Jokinen
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: (AL) Kronikka: Suomi valitsi raiteet  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina