VR:n uudet junavaunut ja Helsingin tulevat ratikat ovat vahvasti oululaista osaamista. Vaunuja valmistavan Transtechin 20 hengen tuotekehitysyksikkö on OulussaVR:n uudet junavaunut ja Helsingin tulevat ratikat ovat vahvasti oululaista osaamista. Vaunuja valmistavan Transtechin 20 hengen tuotekehitysyksikkö on Oulussa, ja Oulussa on Transtechin työvoimana myös kymmenet Citec Engineering Vehiclesin tuotekehittäjät. Citecin suunnittelijat ovat Transtechin pääsuunnittelijoiden apuna.
Oulun Ruskossa on Transtechilla myös niin sanottu makettihalli tuotekehityksen apuna. Siellä paiskitaan puutöitä.
Maketilla (englanniksi mock-up) tarkoitetaan junanvaunun sisätilojen täysimittaista puusta tehtyä mallia, jonka avulla voidaan testata heti suunnittelun aikana vaunujen tilojen käytettävyyttä. Erilaiset käyttäjäryhmät kuten liikuntarajoitteiset henkilöt käyvät testaamassa ja kommentoimassa tiloja.
Maketin avulla saadaan käytännössä parhaiten tuntumaa tilojen käytettävyyteen, kaikesta kun ei saa parasta käsitystä kolmiulotteisillakaan tietokonemalleilla.
Puinen ravintolavaunu on nyt lopullisessa kuosissaan. Toimittajien tutustuessa ravintolavaunun malliin todettiin esimerkiksi, että uudessa vaunussa myös pitemmät ihmiset näkevät ikkunasta kunnolla ulos seisomapaikoilta ilman kyykistelyä toisin kuin nykyisissä Pendolinoissa.
VR on tilannut uusia ravintolavaunuja Intercity-juniinsa ja ensimmäisten vaunujen pitäisi olla valmiina vuoden 2013 lopulla. Vaunut tulevat ensin käyttöön pitkille linjoille eli juuri Oulun liikenteeseen.
Ravintolavaunut ovat kaksikerroksisia niin kuin kaikki uudet VR:n henkilövaunut. VR:llä ei ole vielä päätöksiä siitä, miten ravintolavaunujen yläkerran kaupallinen toiminta järjestetään. Yläkertaan voi luultavasti ostaa joissakin junissa paikkalippuja, sitä voidaan vuokrata ryhmille ja sitä voidaan myös käyttää ruuhka-aikoina ravintolan laajennuksena.
Kaleva