Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 934
|
« : Toukokuu 22, 2012, 05:38:43 » |
|
Iltalehti uutisoi: Aamun rautatieliikenteessä voi olla suuriakin hankaluuksia, koska Riihimäellä on käytössä vain yksi raide. Riihimäen kohdalla on vaikeuksia, koska kello 3:10 kaatui tavarajunan vaunu Riihimäen aseman eteläpäässä. Vaunun lastina oli ratapalkkeja. Onnettomuudesta ei aiheutunut henkilövahinkoja. Riihimäen asemalla pääsee tällä hetkellä vain yhtä raidetta läpi sekä etelään että pohjoiseen. Liikenteeseen onkin odotettavissa suuria viivästyksiä ja peruutuksia aamupäivän aikana. VR:n mukaan ainakin Helsingin ja Riihimäen välillä kulkevat tunnuksettomat lähijunat on peruttu ruuhkan helpottamiseksi. Kaukojunat eivät toistaiseksi pysähdy Riihimäellä. Lähijunat Riihimäeltä Helsingin suuntaan pyritään ajamaan normaalisti. Helsingistä Riihimäelle kulkevista lähijunista osa kääntyy Hyvinkäällä. VR tiedottaa junaliikenteen muutoksista aamun aikana. Onnettomuustutkintakeskus tutkii tapausta. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012052215607813_uu.shtml
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Juuso Hyvärinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 13
|
« Vastaus #1 : Toukokuu 22, 2012, 06:53:17 » |
|
IC 162:n ikkunasta kuikuiltuna kumollaan oleva vaunu näytti Bov:lta tai Bovz:lta. Sm4-jono tosin suojasi raivaajia enimmiltä uteliailta katseilta. Tuon tyyppisiä vaihde-elementtivaunuja on kai mennyt nurin ennenkin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #2 : Toukokuu 22, 2012, 07:45:02 » |
|
Kävin äsken Patastenmäen sillalla ja tilanne alkaa hiljalleen normalisoitua. Vain yksi umpivaunu (Gbxx?) oli enää vaihteen kohdalla, ja sitäkin meni Dv12 2554 juuri noutamaan. Ratapölkkykasa näytti tukkivan yhden raiteen.
Ensimmäinen kaukojuna pysähtyikin täällä jo, laiturinäytön mukaan IC40, joka kyllä toisten junien välistä nähtynä näytti epäilyttävästi pendolinolta. Juna pysähtyi raiteella 7.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 934
|
« Vastaus #3 : Toukokuu 22, 2012, 10:59:21 » |
|
Eipä toimi VR:n poikkeustilannetiedotus näköjään vieläkään : Iltalehti uutisoi: Pääradan matkustajat joutuivat odottelemaan junaa aamuruuhkassa jopa yli tunnin.... Matkustajat moittivat huonoa tiedonkulkua. Osalla asemista ei saatu lainkaan tietoa, milloin juna on tulossa ja mille raiteelle. Osalla taas tieto kulki, esimerkiksi Hyvinkään asemalla kuulutukset hoidettiin miesvoimin huutamalla. Kyrölän seisakkeella infotaulut menivät mustiksi eikä paikkansapitäviä kuulutuksia tullut. - Kyllähän tämän onnettomuuden ymmärtää, muttei sitä, ettei tiedotus pelaa. Junia kuulutettiin mutta kuulutukset eivät pitäneet lainkaan paikkansa. Sitten infotaulutkin menivät mustiksi, sanoi Helsinkiin töihin suunnannut Satu Karvonen. Karvonen odotti junaa tunnin. Hän etsi ennen töihin lähtöä tietoa VR:n sivuilta, muttei löytänyt muuta kuin yleistiedotteen myöhästymisistä ja perumisista. Pääradan aamujunissa kohti Helsinkiä oli ankarat ruuhkat. Ihmiset seisoivat pakkautuneina käytävillä ja eteisissä mutta kaikki sujui tavanomaisen rauhallisesti. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012052215608531_uu.shtml
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 934
|
« Vastaus #4 : Toukokuu 22, 2012, 11:43:17 » |
|
Mitä on uutinen ilman kunnon kuvaa; Jorma Toivonen on jo ehättänyt kaatuneen vaunun kuvaamaan: http://vaunut.org/kuva/75167
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Jussi Hiekkataipale
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 27
|
« Vastaus #5 : Toukokuu 22, 2012, 12:36:56 » |
|
Aamulla tosiaan pääsi kulkemaan bussilla Riksusta Hyvinkäälle, mutta ainakin kello 13.08 Riihimäelle tulevalla R-junalla pääsi Riihimäelle asti, tosin lipun hintaan kuului kiertoajelu tavararatapihan kautta. Konnari sanoi, että tämä on yksi harvoista lähijunista, joka ajetaan Riihimäelle, koska sen pitää jatkaa Tampereelle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Jokinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 108
|
« Vastaus #6 : Toukokuu 22, 2012, 12:58:17 » |
|
Kuulutuksista vielä sen verran, että automaattikuulutuksia ei oltu saatu Riihimäen asemalta ainakaan kuuden aikoihin pois päältä.
Ei-automaattikuulutus kertoi, että kaukojunat ajavat aseman läpi, mutta automaattikuulutus kertoi esim. P266:n pysähtyvän raiteelle 1. Itse kuvasin kyseisen junan luultavimmin 10-raiteelta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Ranta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 55
|
« Vastaus #7 : Toukokuu 22, 2012, 13:43:28 » |
|
Kalustokierrot ovatkin sitten menneet uusiksi. H 309:n (Ri - Lh, 10:13 - 10:54) kokoonpano oli Sm4+(Sm4)+(Sm4).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« Vastaus #8 : Toukokuu 22, 2012, 14:45:37 » |
|
Junaliikenne ei palaudu normaaliksi vielä useaan tuntiin. Liikennevirasto kertoo, että Riihimäellä kaatuneen tavaravaunun raivaustyöt jatkuvat edelleen ja junien käyttöön sataneen lisää raiteita vasta kello 16:n jälkeen. Liikenneviraston mukaan vaunu on hankalassa paikassa ja nostotyöt vievät aikaa. Nosturin tieltä on jouduttu purkamaan sähköradan rakenteita ja ajolankoja. Onnettomuuspaikalla on vaurioitunut vaihteita. Vaihdeongelmat pystytään kuitenkin kiertämään melko pienillä järjestelyillä. Kun vaunu saadaan nostettua, liikennekaaos helpottaa hieman. Myöhästely jatkuu, mutta viivästykset lyhenevät. Nyt kaukojunat ajavat 20–60 minuuttia aikataulustaan jäljessä. Illalla myöhästymisten arvioidaan olevan noin vartin mittaisia. aamulehti
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1092
|
« Vastaus #9 : Toukokuu 22, 2012, 15:35:09 » |
|
Eipä toimi VR:n poikkeustilannetiedotus näköjään vieläkään : Iltalehti uutisoi: Pääradan matkustajat joutuivat odottelemaan junaa aamuruuhkassa jopa yli tunnin.... Matkustajat moittivat huonoa tiedonkulkua. Osalla asemista ei saatu lainkaan tietoa, milloin juna on tulossa ja mille raiteelle. Osalla taas tieto kulki, esimerkiksi Hyvinkään asemalla kuulutukset hoidettiin miesvoimin huutamalla. Kyrölän seisakkeella infotaulut menivät mustiksi eikä paikkansapitäviä kuulutuksia tullut. Itse ihmettelin, että miksi VR:n sivuilla ei ollut mitään tiedotetta ennen noin 6.30. Mutta ylläolevat esimerkit osoittavat mielestäni sen, että VR:n tiedottaminen toimi, ainakin paremmin, kuin Liikenneviraston. Sillä enpä usko, että LiVin miehet kävivät Hyvinkäällä kailottamassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Sillankorva
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 23
|
« Vastaus #10 : Toukokuu 22, 2012, 15:54:35 » |
|
Iltalehti uutisoi: Aamun rautatieliikenteessä voi olla suuriakin hankaluuksia, koska Riihimäellä on käytössä vain yksi raide.
Riihimäen kohdalla on vaikeuksia, koska kello 3:10 kaatui tavarajunan vaunu Riihimäen aseman eteläpäässä. Vaunun lastina oli ratapalkkeja. Onnettomuudesta ei aiheutunut henkilövahinkoja. Ja mitähän nämä RATAPALKIT ovat ? Kuvista päätellen vaihde-elementtejä mutta toimittaja on taas osoittanut tietämättömyytensä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« Vastaus #11 : Toukokuu 22, 2012, 16:38:39 » |
|
Ylen tv-uutisissa puhuttiin Keski-Suomeen matkalla olleesta vaihde-elementistä, josta tosin taisi tulla entinen
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #12 : Toukokuu 23, 2012, 21:58:06 » |
|
Harvoin tavallinen, esim iltalehden toimittaja. Ymmärtää rautatiesanastoa, jota me harrastajat puhutaan, vaikkakin ei ole. Oikein kirjoitettu, pitää joskus katsoa sormien läpi. Kukaan ei ole täydellinen.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Olli Leinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 81
|
« Vastaus #13 : Toukokuu 26, 2012, 12:09:24 » |
|
Iltalehti uutisoi: Aamun rautatieliikenteessä voi olla suuriakin hankaluuksia, koska Riihimäellä on käytössä vain yksi raide.
Riihimäen kohdalla on vaikeuksia, koska kello 3:10 kaatui tavarajunan vaunu Riihimäen aseman eteläpäässä. Vaunun lastina oli ratapalkkeja. Onnettomuudesta ei aiheutunut henkilövahinkoja. Ja mitähän nämä RATAPALKIT ovat ? Kuvista päätellen vaihde-elementtejä mutta toimittaja on taas osoittanut tietämättömyytensä "Ratapalkit" huvittivat myös minua kun luin uutista. Itse olen töissä porannut koko viikon Pasilan ratapihalle meneviä teräspalkkeja, ja pitäisiköhän niitä sitten kutsua "ratapalkeiksi"?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|