Pitäisiköhän ihan mielenkiinnosta laittaa VR-Transpointille kysely hinnasta, jolla kuljettaisivat yksittäisen rekkani Helsingistä Ouluun?
Eikö moisen rutiinitaksan pitäisi olla hinnastossa aivan samoin kuin yksittäisen ihmisenkin kuljetushinnan? Ja aivan samalla periaatteella, että vaunupaikkaan tehdyt aikaiset varaukset ovat listahintaa edullisempia ja hinta nousee vaunujen täyttyessä. Ne, jotka vaativat uuden vaunun maksavat sitten eniten. Näinhän se toimii kaupallisessakin junaliikenteessä.
Rahtiliikennehän on kaupallista liikennettä! Joku voisi sanoa, että paljon kaupallisempaa kuin henkilöliikenne, kun ala on vapaa kilpailulle.
Tuosta taas seuraa se, ettei kyse ole apteekin hinnoista eli kilpailijat voidaan yrittää savustaa pihalle hinnoittelulla tai sitten kieltäydytään kaikesta yhteistyöstä. Olisi täysin normaalia liiketoimintaa, että VR-Transpoint, Vähälä ja Ilmari Lehtonen (ym. mahdolliset kumppanit) olisivat keskinäisessä salaisessa sopimuksessa sopineet, että muiden autoja ei kyytiin oteta tai sitten Kilpailuviranomaisten pelossa on sovittu satunnaiset kyselijät karkotettavan hinnoittelulla.
Jotain esteitä rekkajunien käytölle on, kun junissa kulkee vain muutama rekka ja nekin vain muutaman firman autoja. Hinnoittelu ei ainakaan voi olla räväkkää, koska eurohan on tunnetusti paras konsultti.