Eilen lauantaina ei ollut hyvä päivä Tapani Laaksomiehelle. Päivä ei hymyillyt myöskään höyryveturi Heikille, joka onnistuneen Saarijärven matkan jälkeen suistui kiskoilta juuri ennen kotipesää, eli Suolahden veturitallia. Suomen komeimman museoveturin neitsytmatka Haapajärven radalla saattoi koitua kohtalokkaaksi.
- Vaihteet ovat huonossa kunnossa, mutta silti tämä haveri sattui täysin odottamatta. Tämmöinen raskas kalusto kun haukkaa väärälle uralle, niin se on menoa. Höyryveturi painaa 101 tonnia, joten sen raiteelle kampeaminen ei ole ihan tuosta-vaan-juttu.
Laaksomies soitti ensi Jyväskylään nostokonepalveluun. Apua saatiin soittelujen jälkeen VR:n Pieksämen asemalta.
- Veturi on saatu nyt lepäämään hydrauliikkatunkkien varaan ja koetetaan saada se siitä raiteilleen.
Apujoukko Pieksämäeltä on touhunnut jo monen tunnin verran. Saa nähdä kuinka veturin käy? Saadaanko se nostettua ylös suurimmitta ongelmitta.
- Ongelmia on jo paljon, sen näkee silmällä. Katsotaan myöhemmin miten pahoja vaurioita loppujen lopuksi tuli. Näyttää siltä, että ainakin telin keskiosa on rikkoutunut, miten on käynyt laakereille, sitä en vielä osaa sanoa. Kaikki selviää tutkimalla, kunhan saataisi masiina ensin kiskoille. Ai jai, repeämiäkin on tuossa, sanoo selvästi järkyttynyt Laaksomies.
Laaksomies on kunnostanut veturia viimeiset kuusi vuotta.
- Ei tänä peli taida kulkea tänä kesänä enää. Veturi on ollut 25 vuotta muistomerkkinä, saa nähdä tuleeko siitä sellainen jälleen, Laaksomies toteaa murheellisena.
Höyryveturin pito ja rassaus ei ole halpaa hommaa. Tämä on raskas isku Laaksomiehelle.
- Onneksi olin itse puikoissa ohjaamassa, ei voi syyttää ketään muuta.
Veturi on saatu raiteille ja ajettu veturitalliin.
Höyryveturi Hv3 995 eli Heikki on todellinen helmi. Se on Euroopan ainoa toimiva halkopolttoinen pikajunaveturi.
Lähde:
http://www.aksa.fi/heikki_suistui_raiteilta