Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Juna ja kuorma-auto rajussa kolarissa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 349


« : Kesäkuu 11, 2012, 07:56:22 »

Äänekoskella teollisuuskadulla vartioimattomaan tasoristeykseen tullut kuorma-auto törmäsi etelästä tulleeseen veturiin.

Törmäyksen voimasta kuorma-auto sinkoutui risteyksestä noin 20 metrin päähän. Kuorma-auto ja veturi syttyivät molemmat palamaan.

Kuorma-auton kuljettaja loukkaantui vakavasti. Veturinkuljettaja ei loukkaantunut.

Onnettomuustutkintalautakunta tutkii onnettomuutta.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012061115691536_uu.shtml

Äänekoski 11.06.2012 7:49 raideliikenneonnettomuus: keskisuuri
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #1 : Kesäkuu 11, 2012, 08:39:55 »

Ilta-Sanomien näkemys aiheesta. Veturi halkaisi kuorma-auton jne...

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288475982698.html?ref=rss
tallennettu
Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 349


« Vastaus #2 : Kesäkuu 11, 2012, 08:51:22 »

Veturi on varmaa ollu Dv12 ku ei kuvissa näkyis olevan ajolankoja.
tallennettu
Mika Björkqvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #3 : Kesäkuu 11, 2012, 09:22:48 »

Pohjois-Pohjanmaan Kaleva- lehti kirjoittaa jutussa että vetureita olisi ollut kaksi.
linkki juttuun:
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/kuorma-auto-tormasi-kahteen-veturiin-aanekoskella-kuljettaja-loukkaantui-vakavasti/596241/
tallennettu
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 216


« Vastaus #4 : Kesäkuu 11, 2012, 09:52:31 »

Yle on päivittnyt uutistaan kuvien kera: http://yle.fi/uutiset/raju_tormays_tasoristeyksessa_aanekoskella/6175593

2633 näyttää olleen eka veturi. Jälkimmäinen ollut vielä "paremmissa väreissä", vaan numeroa ei näjy..
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #5 : Kesäkuu 11, 2012, 09:55:42 »

Tais tulla suht. koht. iso lasku kuorkkakuskin vakuutusfirmalle kun Deeveri pudonnut kiskoilta ja päästänyt savut.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 359


« Vastaus #6 : Kesäkuu 11, 2012, 10:09:22 »

Veturi on varmaa ollu Dv12 ku ei kuvissa näkyis olevan ajolankoja.

Eipä Äänekosken tienoilla ajolankoja muutenkaan näy, ja Dv12-vetureilla siellä nykyisin ajellaan.
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #7 : Kesäkuu 11, 2012, 10:40:06 »

Ylen uutisten http://yle.fi/uutiset/raju_tormays_tasoristeyksessa_aanekoskella/6175593 kuvien perusteella onnettomuusveturi on ollut Dv12 2633, mutta mukana on ollut myös toinenkin Dv12 veturi.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 441


« Vastaus #8 : Kesäkuu 11, 2012, 11:59:14 »

Ylen uutisten http://yle.fi/uutiset/raju_tormays_tasoristeyksessa_aanekoskella/6175593 kuvien perusteella onnettomuusveturi on ollut Dv12 2633, mutta mukana on ollut myös toinenkin Dv12 veturi.

Näyttää keulimmaisena olleessa veturissa ainakin olleen hieman kyseenalainen huomioväritys. Vihreävalkoinen väritys sopisi paremminkin maastoutumiseen...
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #9 : Kesäkuu 11, 2012, 12:04:30 »

Ylen uutisten http://yle.fi/uutiset/raju_tormays_tasoristeyksessa_aanekoskella/6175593 kuvien perusteella onnettomuusveturi on ollut Dv12 2633, mutta mukana on ollut myös toinenkin Dv12 veturi.

Näyttää keulimmaisena olleessa veturissa ainakin olleen hieman kyseenalainen huomioväritys. Vihreävalkoinen väritys sopisi paremminkin maastoutumiseen...

Ei ehkä pitäisi lähteä ajamaan jos ei näe veturia. Kyllähän tuollaisenkin veturin pitäisi erottaa lähes umpisokea.
tallennettu
Joonas Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #10 : Kesäkuu 11, 2012, 12:08:13 »

Kävin paikalla pari tuntia sitten. Veturit olivat 2633+25XX. 2633 varsin mäsänä ja pois kiskoilta. Pysähtyneet ehkä 250m päähän ylikäytävästä Saarijärven suuntaan. Raivausauto tuli paikalle juuri silloin. Destian kaivuri korjaamassa radan vaurioita,varmaan nopeusrajoituksen laittavat kun rata siinä kunnossa.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 441


« Vastaus #11 : Kesäkuu 11, 2012, 12:18:22 »

Ylen uutisten http://yle.fi/uutiset/raju_tormays_tasoristeyksessa_aanekoskella/6175593 kuvien perusteella onnettomuusveturi on ollut Dv12 2633, mutta mukana on ollut myös toinenkin Dv12 veturi.

Näyttää keulimmaisena olleessa veturissa ainakin olleen hieman kyseenalainen huomioväritys. Vihreävalkoinen väritys sopisi paremminkin maastoutumiseen...

Ei ehkä pitäisi lähteä ajamaan jos ei näe veturia. Kyllähän tuollaisenkin veturin pitäisi erottaa lähes umpisokea.

En välttämättä suoraan ihan noin äkkijyrkkään päätelmään tulisi. Sopivalla etäisyydellä ollessaan juna jää helposti peilin taakse tai sokean täplän alle. Oliko veturinkuljettaja edes muistanut kytkeä valonheitintä päälle? Mistä suunnasta aurinko on tuolloin paistanut? Ja minkähän takia 30 vuotta sitten oli muodissa maalailla Lättien keulia keltaisella?
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 441


« Vastaus #12 : Kesäkuu 11, 2012, 12:26:44 »

Ylen uutisten http://yle.fi/uutiset/raju_tormays_tasoristeyksessa_aanekoskella/6175593 kuvien perusteella onnettomuusveturi on ollut Dv12 2633, mutta mukana on ollut myös toinenkin Dv12 veturi.

Näyttää keulimmaisena olleessa veturissa ainakin olleen hieman kyseenalainen huomioväritys. Vihreävalkoinen väritys sopisi paremminkin maastoutumiseen...

Ei ehkä pitäisi lähteä ajamaan jos ei näe veturia. Kyllähän tuollaisenkin veturin pitäisi erottaa lähes umpisokea.

En välttämättä suoraan ihan noin äkkijyrkkään päätelmään tulisi. Sopivalla etäisyydellä ollessaan juna jää helposti peilin taakse tai sokean täplän alle. Oliko veturinkuljettaja edes muistanut kytkeä valonheitintä päälle? Mistä suunnasta aurinko on tuolloin paistanut? Ja minkähän takia 30 vuotta sitten oli muodissa maalailla Lättien keulia keltaisella?

Lisään vielä hieman "rautalanganvääntöä", ettei tästä tulisi taas jotain epämääräistä "virroitinkeskustelua". Onnettomuus on melkein aina useiden laiminlyöntien ja/tai onnettomien sattumien summa. Jotta syntyisi vaaratilanne, ja jotta se etenisi onnettomuudeksi, yleensä näiden Kaikkien on toteuduttava. Jos yksikin niiistä otetaan pois, vaaratilannetta ei koskaan synnykään, tai se ei etene onnettomuudeksi. Epäilen, että veturin väritys oli yksi näistä tekijöistä - siisi epäilen, en tiedä. -aapee
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Iiro Laiho
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 72


« Vastaus #13 : Kesäkuu 11, 2012, 14:45:44 »

http://www.hs.fi/msn/kotimaa/Kuorma-auton+kuljettaja+loukkaantui+veturikolarissa+Äänekoskella/a1305573957757

HS:n toimittaja keksi termin veturikolari

Mitä tulee tuohon väriasiaan, niin saattaa sekin vaikuttaa. Mutta yleishuomioväriä ei ole olemassa. Kaksi samantyyppistä väritystä aivan erilaisessa käyttötarkoituksessa:

tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #14 : Kesäkuu 11, 2012, 14:58:18 »

Taisi mennä romuksi. http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/talta-naytti-tuleen-syttynyt-turmaveturi/1216862
tallennettu
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 101


« Vastaus #15 : Kesäkuu 11, 2012, 15:00:15 »

Kävin paikalla pari tuntia sitten. Veturit olivat 2633+25XX. 2633 varsin mäsänä ja pois kiskoilta. Pysähtyneet ehkä 250m päähän ylikäytävästä Saarijärven suuntaan. Raivausauto tuli paikalle juuri silloin. Destian kaivuri korjaamassa radan vaurioita,varmaan nopeusrajoituksen laittavat kun rata siinä kunnossa.

Muistaakseni oli 2564 tuo toinen veturi. Raivausporukka oli viritellyt tunkkeja 2633:n keulan alle. Muutama kuvakin tuli otettua.
tallennettu
Elias Murto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #16 : Kesäkuu 11, 2012, 15:45:29 »

Keskisuomalaisen uutisessa haastateltiin paikallista asukasta, joka kertoi, että oli kuullut veturin viheltävän tasoristeystä lähestyessään, kuten tavallisestikin, mutta tällä kertaa vihellys oli jatkunut normaalia pitempään - kunnes pamahti.

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/silminnakija-20-metrin-savupatsas/1216820
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #17 : Kesäkuu 11, 2012, 15:58:59 »

Ei välttämättä, eikö niistä 27 sarjalaisten romutuksesta jäänyt paljon käyttökelpoisia osia. Riippuu toki että kuinka isot vauriot veturi on muuten saanut tekniikan ja rungon osalta. Melkomoinen onnettomuus on kyllä sattunut. Onneksi ei ole kuolon uhreja tullut.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 441


« Vastaus #18 : Kesäkuu 11, 2012, 16:13:59 »

Ei välttämättä, eikö niistä 27 sarjalaisten romutuksesta jäänyt paljon käyttökelpoisia osia. Riippuu toki että kuinka isot vauriot veturi on muuten saanut tekniikan ja rungon osalta. Melkomoinen onnettomuus on kyllä sattunut. Onneksi ei ole kuolon uhreja tullut.

Niinpä, näkyy 2539:kin kuljeskelevan nykyään Ruotsinlaivasta lainatulla punakermaisella jäähdytinpalalla paikattuna. Toisaalta tulikin voinut tehdä 2633:ssa varsin perusteellista tuhoa...
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #19 : Kesäkuu 11, 2012, 16:21:36 »

Juuri talvella mietiskelin, että ovat peräti stop-merkit laittaneet risteykseen kun sitä uusivat viime vuonna. Eivätpä näytä auttaneen.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2610


« Vastaus #20 : Kesäkuu 11, 2012, 16:26:03 »

Lainaus käyttäjältä: YLE Uutiset
Kyseinen rataosuus kunnostettiin hiljattain, mutta puomeja siihen ei tullut.
Mitähän tässä yritetään kertoa? Taidetaan tarkoittaa tasoristeystä?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #21 : Kesäkuu 11, 2012, 16:26:55 »

Eihän tuo tasoristeys.fi-sivun mukaan näytä edes poikkeuksellisen vaaralliselta tasoristeykseltä? No vahinkoja sattuu, ja olin "hieman" liian jyrkkä aiemmassa kommentissani, pahoittelut siitä. Ketään ei ole tarkoitus loukata, onnettomuudet ovat monien sattumien summa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 11, 2012, 21:14:10 kirjoittanut Riku Outinen » tallennettu
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 101


« Vastaus #22 : Kesäkuu 11, 2012, 17:15:25 »

Siellä näkyi olevan ainakin yksi rekka-auto tuomassa onnettomuuspaikan nelostien puoleiseen päähän uusia betonisia ratapölkkyjä, eli rataremppaa on tulossa.
tallennettu
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 101


« Vastaus #23 : Kesäkuu 12, 2012, 14:24:22 »

Rataremontti oli käynnissä välillä tasoristeys-veturien pysähtymispaikka. Ratapenkalla oli rivissä betonisia ratapölkkyjä.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 441


« Vastaus #24 : Kesäkuu 13, 2012, 11:51:03 »

Eihän tuo tasoristeys.fi-sivun mukaan näytä edes poikkeuksellisen vaaralliselta tasoristeykseltä? No vahinkoja sattuu, ja olin "hieman" liian jyrkkä aiemmassa kommentissani, pahoittelut siitä. Ketään ei ole tarkoitus loukata, onnettomuudet ovat monien sattumien summa.

Ehkä olin itsekin hieman aggressiivinen puolustuksen kanssa. Onpahan vaan tullut tällä foorumilla totuttua erilaisiin hiustenhalkomisiin ja muurahaisestahevosentekemisiin. Paljon tulee myös nähtyä liikenteessä piittaamattomuutta (vaarallisia ohituksia ym.), mutta ammattilaisia olen näkemäni perusteella pitänyt huolellisempina ja vastuullisempina, ja heidän vahinkojaan todellakin vahinkoina tai vielä yleisemmin muiden aiheuttamina - siksi alan helposti kaivamaan poteroita, jos heitä suotta parjataan. No, kahtena edellisenä yönä tosin ajaessani 8-tien edestakaisin päästä päähän sain aivan takapuskuriin kiinni parikin raskailla yhdistelmillä liikkeellä ollutta puupäistä perässäroikkujaa, vaikka ajoin suurinta sallittua tai alinopeutta ajavan takana vailla turvallista ohitusmahdollisuutta. Harvinaista, mutta mahdollista, niinkuin taas sain muistutuksen. Ihmiset ovat erehtyväisiä, miks muuten JKV:täkään olisi koskaan rakennettu. Iskee silmää
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Juna ja kuorma-auto rajussa kolarissa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina