Tästä ei mielestäni löydy keskustelua, vaikka varmasti monta mietityttää mitkä olisivat oikeat (riittävän hyvät ja kohtuullisen halvat) ratkaisut kotoa löytyvien eri medioiden (diat, negat, VHS:t, MiniDV:t, paperikuvat, äänitteet yms.) digitoimiseksi ja arkistoimiseksi. Digitoinnissa haluaisi ottaa huomioon ettei tee mitään peruuttamatonta. Pakkausmenetelmät hukkaavat informaatiota, mutta ei haluaisi harrastaa hifistelyä vaan vain rautatietä. Entä miten arkistoida alkuperäiset mediat odottamaan jos myöhemmin on aikaa ja mahdollisuus digitoida tulevaisuuden teknologioilla. Itsellä odottaa tuhansia negoja, dioja sekä paperikuvia joita olen isäni kanssa kuvannut vuosina 1985-1992 pääosin Turussa, Salossa ja Loimaalla. Enkä haluaisi tehdä työtä kahteen kertaan vaan harkitusti.
Tässä vähän miten minä olen ymmärtänyt asioita, mutta kävisin mielelläni keskustelua täällä rautatieharrastuksen näkökulmasta. Sana on vapaa.
35mm diat ja negatiivit:-digitointi skannaamalla, mutta millä tarkkuudella. Tähän asti olen käyttänyt 2400dpi ja tallentanut JPG-muotoon tasoskannerin filmikannella. JPG-formaatissakin on mahdollisuus vaikuttaa pakkaukseen, mutta olen käyttänyt ohjelmien oletusasetuksia.
-lasikehyksissä olevia dioja ei kannata yrittää avata, olen havainnut joissain 1960-luvulla kehystetyissä dioissa filmin sulamista lasiin kiinni ja avaaminen vaurioittaa filmiä.
-aina jos on mahdollisuus digitoida negatiivista (vaihtoehtona paperikuva), digitoi negatiivista. Värit tulevat helpommin oikein ja ajan myötä tulleet naarmut puuttuvat useimmiten.
-pölyjen poistoon ennen skannausta, tähän asti käyttänyt vaimon hiustenkuivaajaa jossa on kylmätoiminto.
-skannaustarkkuudet, olen aikanaan oppinut muistaakseni Canon:lta että jos julkaisee 10x15 koossa niin 2Mpix riittää ja vastaavasti A4-koko ja 5Mpix, A3-koko 9Mpix sekä A2-koko 15Mpix.
-edellä mainituista saan dpi-lukuja seuraavasti;
10cm x 15cm 36mm x 24mm (35mm)
2Mpix (1600x1200) 267dpi 1111dpi
5Mpix (2592x1944) 432dpi 1800dpi
9Mpix (3456x2592) 576dpi 2400dpi
15Mpix (4416x3312) 732dpi 3067dpi
10x15 paperikuvat:-digitointi skannaamalla tasoskannerilla, mutta millä tarkkuudella. Tähän asti olen käyttänyt 600dpi ja tallentanut JPG-muotoon.
-kannattaa nähdä vaivaa että saisi digitoitua negatiivista, saa parempilaatuisen.
-digitoitavista olen poistanut sormenjäljet isopropyylialkoholilla
VHS-videot:-digitointi DVD- tai BD-datalevyille pakkaamattomana AVI-tiedostona.
-käyttökappaleet kannattaa digitoida MPEG2-muodossa että videon bittinopeus on 8Mb/s, tähän ääniraidat lisäksi (näin saadaan DVD:n maksimilaatu) ja tallentaa DVD-videolevyksi.
-alkuperäiset kasetit kannattaa säilyttää pystyasennossa, sama ilmiö kuin lasissa. Valuu alaspäin ja väärin säilytettynä toinen reuna nauhasta tulee paksummaksi (puhutaan kymmensien vuosien arkistoinnista).
miniDV-videot:-digitointi DVD- tai BD-datalevyille pakkaamattomana AVI-tiedostona (itsellä Panasonic:n codec teki 29Mbps ja 1h kasetti vei digitoituna n.12GB).
-käyttökappaleet kannattaa digitoida MPEG2-muodossa että videon bittinopeus on 8Mb/s + ääniraidat (näin saadaan DVD:n maksimilaatu).
-olen kuvannut myös anamorfisessa 16:9-kuvakoossa, tästä saa helposti leikatessa crop-toiminnolla aitoa 16:9-kuvakokoista eikä informaatiota leikkaudu pois.
-voi tietysti lähteä jo kokeilemaan eri mahdollisuuksia (upscaling) muuttaa SD-laatuinen materiaali HD-laatuiseksi.
Äänitteet:-näistä minulla ei ole kokemusta.
-varmaankin pakkaamattomana WAV-tiedostona alkuperäiset talteen, alkup. kohinalla kuin kohinansuodatuksellakin.
-käyttökappaleet kannattaa kai tehdä MP3-muodossa, 192kbps näytteenotolla.
Olenko tekemässä oikeita valintoja jos ostan…?
Skannerin
https://www.hobbyhall.fi/p/fi/Pics-2-SD-valokuva-dia-ja-negatiiviskanneri/311705/92419/92365/92415 (joissakin yhteyksissä väitetään eri max. tarkkuutta)
Arkistointitaskut negoille ja dioille
http://www.printfile.com/ jonka tuotteita saa mm.
http://www.amazon.com