Ajankohtaiset  |  Tapahtumat  |  Aihe: Rautatiet Suomessa - VR 150 vuotta, pääjuhla Hyvinkäällä 11.-12.8.2012  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 ... 5 | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Kesäkuu 16, 2012, 23:15:48 »

Vuonna 2012 tulee kuluneeksi 150 vuotta säännöllisen junaliikenteen alkamisesta Suomessa.

Tätä juhlitaan pitkin vuotta. Näillä sivuilla http://www.rautatie.org/Rautatiet150v/rautatiemuseopaiva.asp kerrotaan juhlavuodesta, tapahtumista ja muusta aiheeseen liittyvästä. Lisäksi voit ilmoittautua talkoolaiseksi Rautatiemuseopäivään, joka on kaikkien yhteinen juhlavuoden päätapahtuma ja päästä näin osaksi juhlahumua. Kaikki talkoolaiset pääsevät paitsi osalliseksi ennenkokemattomasta tapahtumasta myös etuja, joista osalliseksi pääsevät vain he. Talkoolaiseksi, koko tapahtuman ajaksi tai vaikka vaan muutamaksi tunniksi, pääsystä voit kysyä sähköpostilla osoitteesta rautatiet150v(at)rautatie.org. Tule mukaan - tekemistä on paljon.

Aikataulut on julkaistu, muutokset sekä juniin, junien numeroihin että kalustoon ovat mahdollisia:

http://www.rautatie.org/Rautatiet150v/aikataulut.asp
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 18, 2013, 22:56:03 kirjoittanut Marko Tuominen » tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #1 : Kesäkuu 17, 2012, 00:39:19 »

Hieman säätelyä vaatinee tuo lätän 32 aikataulu: hyvin kulkenee Skogbyhyn asti, jossa seisoskelua (keskellä ei mitään?) 6min:a (10;51-10;57), tulo Lappohjaan sama aika kuin Skogbystä lähtö (10;57) - siinä saavat Valmetit puristaa viimeisimmätkin tehonpisarat itsestään (täydet sympatiat vanhuksille), onnistumatta. Lappohjasssa taasen "otetaan aikaa kiinni" seisoskellen 9min:a - lähdön jälkeen pitäisi olla samassa vilauksessa jo Santalassa (11;06), josta lähtö oli jo minuuttia aiemmin (11;05)Huh Joskus aikoinaan tuo Kr-Hnk väli  muistaakseni taitettiin myös tuntiin, jopa VL-kokoonpanolla. Lappohjasta kohti etelää useimmiten sai taivaltaa tasaisella nummella Hanko-Pohjoiseen asti minkä nopeuden sai lätän max. tehonsäätöpaineilla kootuksi (95km/h +). Hnk-Kr välillä auttoi aikataulu-ajoissa pysymisessä suuresti Raaseporin jälkeinen alamaa kohti Karjaata (95km/h ++) - toki hieman aluksi tasamaata ja loppumatkalla riskillä muutama tasoristeys.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #2 : Kesäkuu 18, 2012, 07:16:47 »

Aikatauluissa on yksi todellinen puute: tarpeen olisi ollut junavuoro, joka olisi lähtenyt iltapäivällä, kenties klo 14 - 15 aikaan, Karjaalta Hyvinkäälle.

Jos nyt haluaisi täältä Riihimäeltä lähteä käymään iltapäivällä Karjaalla niin, että ehtisi viivähtää siellä jonkin aikaa ja olisi silti vielä säälliseen aikaan takaisin, on paluumatka tehtävä Helsingin kautta. Molemmat nyt tarjolla olevat vaihtoehdot ovat hankalia: aamulähtö Riihimäeltä H-junalla kello 6.14 Hyvinkäälle, museolta klo 6.45 Karjaalle ja sieltä takaisin joko 10.08, 11.08 tai 12.25 tai myöhäisempi vaihtoehto museolta kello 9.00, koko iltapäivä Karjaalla ja paluu kello 17.25 tai 20.05 junalla, jotka ovat molemmat turhan myöhään Hyvinkäällä.

Toivottavasti järjestäjät vielä harkitsevat iltapäiväjunaa!
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #3 : Kesäkuu 18, 2012, 12:07:47 »

Aikatauluissa on yksi todellinen puute: tarpeen olisi ollut junavuoro, joka olisi lähtenyt iltapäivällä, kenties klo 14 - 15 aikaan, Karjaalta Hyvinkäälle.

Juuri tuohon klo 14 - 16 aikaan ei sovi junia, koska siinä menee eri suuntiin kaksi tavarajunaa eli Ri-Kr 3682 ja Lpo-Ri 3643, joten ei sinne mahdu sekaan ellei peru tavaraliikennettä.
tallennettu
Jussi Mäkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 369


« Vastaus #4 : Heinäkuu 04, 2012, 08:20:44 »

Lauantaina ajetaan näemmä tavarajuna 1009:llä (ks. em. Rautatiemuseon linkki).
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #5 : Heinäkuu 04, 2012, 08:49:28 »

Lauantaina ajetaan näemmä tavarajuna 1009:llä (ks. em. Rautatiemuseon linkki).

Oijoi, Plandampf! Ja sunnuntaina tavaraa Dr12-vedolla, asiaa!

Millaista rahtia noissa 80004 - 80006:ssa mahtaa kulkea? Kirkniemen paperipendeli?
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Jussi Mäkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 369


« Vastaus #6 : Heinäkuu 04, 2012, 10:01:01 »

Oijoi, Plandampf! Ja sunnuntaina tavaraa Dr12-vedolla, asiaa!

Millaista rahtia noissa 80004 - 80006:ssa mahtaa kulkea? Kirkniemen paperipendeli?

Näin olettaisin, vaikka numero onkin "uusi".
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2201


« Vastaus #7 : Heinäkuu 09, 2012, 07:06:39 »

Lauantaina ajetaan näemmä tavarajuna 1009:llä (ks. em. Rautatiemuseon linkki).

Oijoi, Plandampf! Ja sunnuntaina tavaraa Dr12-vedolla, asiaa!

Millaista rahtia noissa 80004 - 80006:ssa mahtaa kulkea? Kirkniemen paperipendeli?
Älä nuolase ennen kuin tipahtaa. Onkohan edes Dr12 jo tilattu  junaan? Entäpä jos tavarajuna olisikin vain 20 akselia tyhjiä BHpy vaunuja?

tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #8 : Heinäkuu 12, 2012, 08:47:47 »

Talkoolaisia tapahtuman sujuvan läpiviennin ja onnistumisen takaamiseksi tarvitaan lisää, ilmoittautumisia on toistaiseksi tullut varsin vaatimattomasti. Kaikkea apua tarvitaan, ja tämän vuoksi uudistan vetoomuksen kaikille kynnelle kykeneville tulla mukaan - lisätietoja ja ilmoittautumiset talkoolaiseksi haluaville sähköpostiosoitteesta rautatiet150v@rautatie.org. Tule mukaan - tekemistä on paljon!

Lippujen hinnat tapahtumaan on myös julkistettu:

http://www.rautatie.org/Rautatiet150v/aikataulut.asp

tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #9 : Heinäkuu 12, 2012, 12:17:28 »

Kelpaako myös aluelippu ko. päivänä kaikissa taajamajunissa?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Heinäkuu 13, 2012, 15:29:29 »

Kyllä kelpaa.

Siis kertauksena:

*tapahtumalippu, joka oikeuttaa pääsyyn museoon, kalustonäyttelyalueelle ja kaikkiin tapahtumaan liittyviin matkustajia kuljettaviin museojuniin kyseisenä päivänä sekä matkaan paikanvarauksettomissa junissa (taajamajunissa) koko valtakunnassa

*aluelippu on kuten tapahtumalippu, mutta ei oikeuta matkustamiseen tapahtumaan liittyvissä museojunissa

tallennettu
Jussi Mäkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 369


« Vastaus #11 : Heinäkuu 14, 2012, 11:54:27 »

Mielestäni varsinkin tapahtumalipulla on sangen kohtuullinen hinta suhteessa sen mahdollistamiin matkoihin, ja hyvä niin!

Tässä alkaa tosin jo kovasti kaivata tietoa, mistä lippuja (rannekkeita) voi ostaa – museolta tietysti itse tapahtuman alettua, mutta entä etukäteen tai museojunista? Esim. ulkomaisten vieraiden pitäisi saada niitä etukäteen, päästäkseen samalla hinnalla Helsingistä Hyvinkäälle. Sehän kai kuuluisi ideaan?
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #12 : Heinäkuu 18, 2012, 16:01:29 »

Liikenneviraston systeemeistä ei saa graafista aikataulua, jossa näkyisi museojunat, niin piirsinpä sellaisen itse. Melkoisen vilkas viikonloppu on liikenteen puolesta tulossa.

Tuossa on höyryjunat mustalla, lättähatut vaaleansinisellä, dieseljunat punaisella, veturijunat tummanpunaisella, Valtteri ruskealla ja museotavarat vihreällä. Hnk-Kr -välin normaali kiskobussiliikenne on sinisellä katkoviivalla. Aikataulut perustuvat tänään netissä olleisiin tietoihin, en vastaa mahdollisista virheistä.

Tavalliset kaupalliset tavarajunat jätin pois, koska niiden viivat ovat pahasti ristissä näiden museojunien kanssa. Niillä on varmaan siis erityisaikataulut.

Hieman oudosti muuten lättähattujunat 1914 ja 1916 lähtevät Hyvinkäältä ennen kuin vastaantuleva juna on saapunut Hyvinkääälle.

HUOM! Korjattu versio alemmassa viestissä.

* Museopäivät.pdf (165.4 kilotavua - ladattu 624 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2012, 21:44:33 kirjoittanut Teemu Sirkiä » tallennettu
Jussi Mäkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 369


« Vastaus #13 : Heinäkuu 18, 2012, 20:02:34 »

Liikenneviraston systeemeistä ei saa graafista aikataulua, jossa näkyisi museojunat, niin piirsinpä sellaisen itse. Melkoisen vilkas viikonloppu on liikenteen puolesta tulossa.
Loistavaa! Hymyilee leveästi Mietin juuri, että jonkun pitäisi tehdä tällainen, mutta oma aika tai osaaminen ei riitä, ainakaan että saisi järkevään formaattiin. Kiitos paljon!
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #14 : Heinäkuu 18, 2012, 23:49:48 »

Tavalliset kaupalliset tavarajunat jätin pois, koska niiden viivat ovat pahasti ristissä näiden museojunien kanssa. Niillä on varmaan siis erityisaikataulut.

Hyvinkää-Kirkniemi väli on nykysuunnitelmien mukaan rauhoitettu kokonaan tapahtuman liikenteelle museojunien kulkuaikoina. Tavaraliikenne kulkee yöllä tai kiertää toista kautta.

Hieman oudosti muuten lättähattujunat 1914 ja 1916 lähtevät Hyvinkäältä ennen kuin vastaantuleva juna on saapunut Hyvinkääälle.

Järjestely on välttämätön, sillä Suomen Rautatiemuseon kohdalla on vain yksi laituriraide. Siis matkustajat laituriraiteella 210 lättään ja lätän siirto raiteelle 211, vastaantulija sisään laituriraiteelle 210 jne.
tallennettu
Kari Kemppainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #15 : Heinäkuu 20, 2012, 08:09:31 »

Liikenneviraston systeemeistä ei saa graafista aikataulua, jossa näkyisi museojunat, niin piirsinpä sellaisen itse.

Ihan näppärä graafinen! Sunnuntailta uupuu jostain syystä junan 1972 viiva Karjaalta Hankoon.
tallennettu
Hannu Lehikoinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 97


« Vastaus #16 : Heinäkuu 20, 2012, 09:41:15 »

Grafiikka on ylivoimaisesti selkein esitys juhlaviikonlopun liikenteestä, kiitokset!

Jos tästä tehdään korjattu painos, niin lauantain junan 1921 viivan saisi jatkaa Riihimäelle saakka.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2201


« Vastaus #17 : Heinäkuu 20, 2012, 10:42:54 »

Muistellaanpas tässä hieman Ruotsin rautateiden vastaavia juhlia muutaman vuoden takaa syyskuussa Gävlessä. Silloin oli sikäläisen rataverkonhaltijan sivuilta vapaasti ladattavissa kaikkien juhlatapahtumaan liittyvien ratojen grafiikat, joista näkyi kaikki kulkevat junat reilusti enne  tapahtumaa.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #18 : Heinäkuu 20, 2012, 11:15:59 »

Kiitoksia vain palautteesta. Yritin käydä moneen kertaan tuon läpi, jotta sinne ei olisi jäänyt virheitä, mutta näemmä ainakin kaksi virhettä siellä tosiaan oli. Liitteenä korjattu versio.

* Museopäivät.pdf (165.52 kilotavua - ladattu 638 kertaa.)
tallennettu
Jussi Mäkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 369


« Vastaus #19 : Heinäkuu 22, 2012, 11:00:01 »

Jos pilkkua haluaa viilata, on 58,8 Hyvinkään aseman sijainti pääradalla - tämähän tarkoittaa museota, joka on kai vähän yli 60? Eli myös sijainti suhteessa Rajamäkeen ja Riihimäkeen muuttuu ja periaatteessa viivojen kaltevuudet.

Samoin Lohjan keskustan (joka tarkoittanee ent. Tytyrin liikennepaikkaa?) saaminen mukaan jotenkin kutkuttaisi. Toisen rataosan lisääminen menisi varmaan työlääksi, mutta esim. joku piste Lohjan aseman kohdalla kenties junan numeron kanssa kuvaamassa keskustan lätän lähtöä ja toisenlainen tuloa?

Mutta ymmärrän hyvin, jos aika, energia yms. ei riitä. Hymyilee Aivan loistavaa työtä näinkin!
tallennettu
Joona Aspegren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #20 : Heinäkuu 29, 2012, 19:46:45 »

Tässä alkaa tosin jo kovasti kaivata tietoa, mistä lippuja (rannekkeita) voi ostaa – museolta tietysti itse tapahtuman alettua, mutta entä etukäteen tai museojunista? Esim. ulkomaisten vieraiden pitäisi saada niitä etukäteen, päästäkseen samalla hinnalla Helsingistä Hyvinkäälle. Sehän kai kuuluisi ideaan?

Tämä asia varmasti vaivaa monia - minua ainakin. Voisiko joku asiasta tietoinen listata ostopaikat? Ja voiko rautatiemuseolta ostaa jo lauantaina sunnuntain tiketit?
tallennettu
Mikko Töykkälä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #21 : Heinäkuu 29, 2012, 21:36:40 »

Luin mökillä jostain Lohjan paikallislehdestä, että Ukko-Pekka ajeltaisiin tapahtumaa varten Helsingistä Karjaalle pe-iltana klo 22:52. Pitääkö tämä paikkansa, ja eikös se nyt kaiken järjen mukaan tuota rantarataa puksuttele, eli siis tästä kotinurkkien ohi myös (Kirkkonummi)? Ajattelin tämän ikuistaa videolle, onko mitään käryä, koska se Kirkkonummelta puhaltaa ohi, vai asetunko passiin klo 19 tms. ja jäädyn pystyyn tunnissa?

Ja eikös tämä 1009 ole nyt sitten tämä kansankielinen Ukko-Pekka? Hymyilee
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #22 : Heinäkuu 29, 2012, 22:54:21 »

Näköjään ainakin Rautatiemuseolta saa rannekkeita museon aukiolo-aikoina http://www.rautatie.org/Rautatiet150v/aikataulut.asp (Rautatiemuseopäivien rannekkeet)
tallennettu
Jussi Mäkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 369


« Vastaus #23 : Elokuu 02, 2012, 15:34:18 »

Luin mökillä jostain Lohjan paikallislehdestä, että Ukko-Pekka ajeltaisiin tapahtumaa varten Helsingistä Karjaalle pe-iltana klo 22:52. Pitääkö tämä paikkansa, ja eikös se nyt kaiken järjen mukaan tuota rantarataa puksuttele, eli siis tästä kotinurkkien ohi myös (Kirkkonummi)? Ajattelin tämän ikuistaa videolle, onko mitään käryä, koska se Kirkkonummelta puhaltaa ohi, vai asetunko passiin klo 19 tms. ja jäädyn pystyyn tunnissa?

Ja eikös tämä 1009 ole nyt sitten tämä kansankielinen Ukko-Pekka? Hymyilee

Hr1:siä eli Ukko-Pekkoja osallistuu tapahtumaan käsittääkseni kaksi: yksityinen 1009 ja VR:n 1021. Jotkut siirrot voivat tapahtua Hyvinkäältä, en tiedä tarkemmin.
tallennettu
Mikko Töykkälä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #24 : Elokuu 02, 2012, 15:45:59 »

Joo soittelinkin tänään aiheesta ja kyllä se rantarataa vetelee mennen tullen (pe ja su). Ajankohdat aika myöhäisiä (22 jälkeen), joten saataa ollaa vähän pimeähköä. Viideokuvailua lähinnä ajattelin harrastaa. Ja kun itse tapahtumaan en pääse.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 5 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Tapahtumat  |  Aihe: Rautatiet Suomessa - VR 150 vuotta, pääjuhla Hyvinkäällä 11.-12.8.2012  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina