[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #75 : Elokuu 10, 2012, 01:20:54 » |
|
Osaisiko joku vastata, ehtiikö sunnuntaina Valtterilla Helsingistä Hangon iltalättään? Eli odottaako lättä pientä myöhästymistä vai lähteekö täsmällisesti? Hgista voi tietenkin tulla taajiksella tai vaikkapa vaihtaa Kirkkonummella Valtterista IC:hen ja varmistaa ehtimisensä. Mutta tarvitsee maksaa IC lippu tietenkin, joka ei ihan halvaksi tule vaikka onkin lyhyt väli (kun lisätään junastaostolisä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 642
|
« Vastaus #76 : Elokuu 10, 2012, 10:01:15 » |
|
Mitenkäs kun museon ilmoitetaan aukeavan klo. 10:00 mutta ensimmäinen juna lähtee museolta jo 6:45 aamulla? Kai museoalueella saa sitten kulkea luvallisesti jo ennen museon aukeamista ja juniin on järjestetty pääsy? Klo. 10:00 tarkoittanee siis vain museon sisätilojen avautumista?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #77 : Elokuu 10, 2012, 10:22:10 » |
|
Mitenkäs kun museon ilmoitetaan aukeavan klo. 10:00 mutta ensimmäinen juna lähtee museolta jo 6:45 aamulla? Kai museoalueella saa sitten kulkea luvallisesti jo ennen museon aukeamista ja juniin on järjestetty pääsy? Klo. 10:00 tarkoittanee siis vain museon sisätilojen avautumista?
Tähän kysymykseen oli vastattu jo tässä ketjussa sivulla 2. "Suomen Rautatiemuseolta ennen tapahtuma-alueen aukeamista lähteviin juniin kuljetaan ohjatusti museon sisäänkäynnin luota. Paikalla tulee olla viisi minuuttia ennen junan lähtöä."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #78 : Elokuu 10, 2012, 17:34:03 » |
|
Osaisiko joku vastata, ehtiikö sunnuntaina Valtterilla Helsingistä Hangon iltalättään? Eli odottaako lättä pientä myöhästymistä vai lähteekö täsmällisesti? Hgista voi tietenkin tulla taajiksella tai vaikkapa vaihtaa Kirkkonummella Valtterista IC:hen ja varmistaa ehtimisensä. Mutta tarvitsee maksaa IC lippu tietenkin, joka ei ihan halvaksi tule vaikka onkin lyhyt väli (kun lisätään junastaostolisä. Niinpä niin, riippuu viikkorahan suuruudesta. "Jos lippu ostetaan junasta 0-76 kilometrin matkalle, junalipun hinta on 2 euroa kalliimpi kuin asemalta ostettaessa."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Vuorisalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 36
|
« Vastaus #79 : Elokuu 11, 2012, 04:06:25 » |
|
Mielestäni varsinkin tapahtumalipulla on sangen kohtuullinen hinta suhteessa sen mahdollistamiin matkoihin, ja hyvä niin!
Tässä alkaa tosin jo kovasti kaivata tietoa, mistä lippuja (rannekkeita) voi ostaa – museolta tietysti itse tapahtuman alettua, mutta entä etukäteen tai museojunista? Esim. ulkomaisten vieraiden pitäisi saada niitä etukäteen, päästäkseen samalla hinnalla Helsingistä Hyvinkäälle. Sehän kai kuuluisi ideaan?
Niin saako noita tapahtumalippuja suoraan junastakin, jos astelee Karjaan asemalta museojunaan, joka kulkee Hyvinkäälle? Tarkoitus olisi ajella sunnuntaina Karjaalta Hyvinkäälle ja takaisin ja ranneketta en ehdi tilaamaan mistään netin kautta. Ja onko junissa tilaa? -j-
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Puusaari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 123
|
« Vastaus #80 : Elokuu 11, 2012, 04:18:20 » |
|
Niin saako noita tapahtumalippuja suoraan junastakin, jos astelee Karjaan asemalta museojunaan, joka kulkee Hyvinkäälle? Tarkoitus olisi ajella sunnuntaina Karjaalta Hyvinkäälle ja takaisin ja ranneketta en ehdi tilaamaan mistään netin kautta. Ja onko junissa tilaa? Saa, siitä on tietoa tässä ketjussa aiemmin, et varmaan lukenu kokonaan tätä keskustelua...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #81 : Elokuu 11, 2012, 18:24:09 » |
|
Osaisiko joku vastata, ehtiikö sunnuntaina Valtterilla Helsingistä Hangon iltalättään? Eli odottaako lättä pientä myöhästymistä vai lähteekö täsmällisesti? Hgista voi tietenkin tulla taajiksella tai vaikkapa vaihtaa Kirkkonummella Valtterista IC:hen ja varmistaa ehtimisensä. Mutta tarvitsee maksaa IC lippu tietenkin, joka ei ihan halvaksi tule vaikka onkin lyhyt väli (kun lisätään junastaostolisä. Niinpä niin, riippuu viikkorahan suuruudesta. "Jos lippu ostetaan junasta 0-76 kilometrin matkalle, junalipun hinta on 2 euroa kalliimpi kuin asemalta ostettaessa." Niin no, miten asian katsoo... IC lippu Kirkkonummelta Karjaalle maksaa kuitenkin 9e ja risat + 2e palvelumaksu junasta ostettaessa, eli 11euroo ja risat on kuitenkin aika paljon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #82 : Elokuu 11, 2012, 19:53:42 » |
|
Jo tässä vaiheessa lienee sopivaa lausua parhaimmat kiitokset tämän tapahtuman järjestäneelle tekijäjoukolle. Yleisön palveluksessa olleiden toiminta oli aulista ja junaliikenne upeine kohtauksineen tarjosi syvän tunteikkaita hetkiä erilaisten kalustotyyppien ystäville. Erikoistervehdys Kirkniemen "suorittajalle" ja mannermaisen Dr16-sähköveturin näyttelyosaston edustajille.
Parhaimmat kiitokset.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa-Matti Turunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 65
|
« Vastaus #83 : Elokuu 11, 2012, 22:03:17 » |
|
Joo, hieno tapahtuma oli lauantain osalta ja itselleni oli ensimmäinen kerta, kun osallistuin museotapahtumaan ja -ajoihin. Hyvinkäällä olikin itelleni pienoinen yllätys, että Dr16-veturi oli tuotu Oulusta näytille ja tulipahan vierailtua ensimmäistä kertaa veturin ohjaamossa. Kiitos kaikille tapahtuman järjestäjille ja osallistujille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi Hiekkataipale
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 27
|
« Vastaus #84 : Elokuu 11, 2012, 22:06:51 » |
|
Juu, kiitokset täältäkin järjestäjille. Oikein hyvin oli museoliikennettä järjestetty välille. Tosin tiedotus noiden lippujen kelpoisuudesta taajamajunissa jäi ilmeisesti hieman tekemättä, sillä Hangon junan konduktööreillä ei ollut tietoa tästä.
Huomenna sitten taas matkaan ja kiertelemään museoalueelle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #85 : Elokuu 12, 2012, 23:52:43 » |
|
Harmi että Vr ei järjestänyt mitään tarjouskamppanjaa että olisi Oulusta päässyt kohtuuhintaan vierailemaan Hyvinkäällä tapahtumassa. Odotin hieman että jos tulisi joku 9-10eur/suunta, mutta ei tullut...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #86 : Elokuu 13, 2012, 11:19:04 » |
|
Juu, kiitokset täältäkin järjestäjille. Oikein hyvin oli museoliikennettä järjestetty välille. Tosin tiedotus noiden lippujen kelpoisuudesta taajamajunissa jäi ilmeisesti hieman tekemättä, sillä Hangon junan konduktööreillä ei ollut tietoa tästä.
Huomenna sitten taas matkaan ja kiertelemään museoalueelle.
Sama kokemus täälläkin ettei Hangon junan konduktöörit tienny niistä, tai no toinen ei tiennyt vaan tiuski meille kun sanoimme että hän voi asian vaikka tarkistaa. Kuulemma oli kyllä ilmoitettu, mutta ilmeisesti kaikki eivät vaivaudu lukemaan ilmoitustaulua ja sähköposteja.. Mutta isot kiitokset täältäki mahtavasta tapahtumasta, vaikka museoalueella emme pahemmin vierailleet, koko päivän olimme junilla ajelemassa. Kuvia on iso kasa kuvasivustollani ja videoita tulee lisää youtube-kanavalle (linkit allekirjoituksessani).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo Pyrhönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 85
|
« Vastaus #87 : Elokuu 13, 2012, 13:10:37 » |
|
Rautatieharrastajan taivas tosiaankin avautui viime viikonloppuna. Nöyrä kumarrus ja hatunkohotus päälle kaikille, jotka töikseen tai harrastuksekseen tapahtuman aikaansaivat. KIITOS!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #88 : Elokuu 13, 2012, 13:39:46 » |
|
Rautatieharrastajan taivas tosiaankin avautui viime viikonloppuna. Nöyrä kumarrus ja hatunkohotus päälle kaikille, jotka töikseen tai harrastuksekseen tapahtuman aikaansaivat. KIITOS!
Todella! Tällaista tapahtumaa ei ole ennen ollut, eikä vastaavaa ihan äkkiä tulekaan. Jopa säiden haltiat olivat tilaisuudelle suosiolliset. Itselleni oli huippuhetki nähdä ja kuvata Dr12:en vetämä tavarajuna - aivan kuin silloin 80-luvulla... Hyvinkäällä oli kalustoa todella monipuolisesti esillä ja sitä myös auliisti esiteltiin. Olisin kuitenkin mielelläni nähnyt museon näyttelyalueella vielä rautateidemme kehityksen merkittävät virstanpylväätkin, eli Sm1- ja Sr1-sarjojen edustajat. Asema-alueella oli toki uudempaa sähkökalustoa esillä, mutta "pioneerit" esiintyivät vain konepajakierrokseen osallistuneille ja siellä oli kuvauskielto.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Topi Pikkarainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 339
|
« Vastaus #89 : Elokuu 13, 2012, 13:48:43 » |
|
Rautatieharrastajan taivas tosiaankin avautui viime viikonloppuna. Nöyrä kumarrus ja hatunkohotus päälle kaikille, jotka töikseen tai harrastuksekseen tapahtuman aikaansaivat. KIITOS!
Oli aivan mahtavaa, erityisesti Tk3 vetoinen sekajuna!
|
|
|
tallennettu
|
"Luonnonrauhan nauttiminen ei vähennä luonnonrauhaa, ei saastuta, ei riko."
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 442
|
« Vastaus #90 : Elokuu 13, 2012, 13:58:44 » |
|
Rautatieharrastajan taivas tosiaankin avautui viime viikonloppuna. Nöyrä kumarrus ja hatunkohotus päälle kaikille, jotka töikseen tai harrastuksekseen tapahtuman aikaansaivat. KIITOS!
Todella! Tällaista tapahtumaa ei ole ennen ollut, eikä vastaavaa ihan äkkiä tulekaan. Jopa säiden haltiat olivat tilaisuudelle suosiolliset. Itselleni oli huippuhetki nähdä ja kuvata Dr12:en vetämä tavarajuna - aivan kuin silloin 80-luvulla... Samat sanat Turusta! Oli tosiaankin sanoinkuvaamattoman asianmukainen höyry-/dieselfestivaali. Sanattomaksi veti, eikä pysty riittävästi hattua nostamaan.
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #91 : Elokuu 13, 2012, 15:05:33 » |
|
Jeeš, erinomainen oli tapahtuma, kiitos toSIn tOoi-VOIsIn, ettäää kuu-LUtuksET VOITais-iin hoitaA HieMan tyyLIkkääMMin. Mutta se olikin ainut miinus. Sisällöllisestihän kajareista kuulunut puhe oli ihan onnistunutta myös. Kiitos tosiaan tapahtumasta aivan jokaiselle sitä järjestäneelle ja toivottavasti kynnelle kykenevät ovat mukana järjestämässä myös vuosien 2037 ja 2062 vastaavia tapahtumia (ja niitä pienempiä vuosittain siinä välillä)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Pikkarainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 339
|
« Vastaus #92 : Elokuu 13, 2012, 15:36:32 » |
|
Jeeš, erinomainen oli tapahtuma, kiitos toSIn tOoi-VOIsIn, ettäää kuu-LUtuksET VOITais-iin hoitaA HieMan tyyLIkkääMMin. Mutta se olikin ainut miinus. Sisällöllisestihän kajareista kuulunut puhe oli ihan onnistunutta myös. Asiallisimmin menee kun konduktööri/joku muu junahenkilökunnasta käy kaikki vaunut läpi ja huutaa joka osastossa: "Ja seuraavana saavumme Lohjalle, junan saavuttua on hetki aikaa nousta junasta ja sen jälkeen veturi ja matkustajavaunut lähtevät noutamaan tavaravaunuja jonka aikana junasta ei saa poistua!"
|
|
|
tallennettu
|
"Luonnonrauhan nauttiminen ei vähennä luonnonrauhaa, ei saastuta, ei riko."
|
|
|
Joonas Jokinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 108
|
« Vastaus #93 : Elokuu 13, 2012, 15:50:24 » |
|
Kivaa oli kyllä koko rahan edestä, siitä kiitos kaikille. Vaihtotyönäytökselle olisin itse kaivannut selostajaa, koska ainakin siinä 12 aikoihin lauantaina kyseinen näytös hukkui muiden tapahtumien keskelle mielestäni lähes kokonaan. Kuulutettiin vain, että näytös alkaa ja sitten se oli siinä. Lisäksi eräs kalustoesittelyryhmä olisi mielestäni voinut valita ryypiskelyhetken vähän paremmin, tämä tosin ei tainnut VR:n porukkaa olla, ainakin laitteessa luki jotain muuta kuin VR. Mutta kivaa oli ja innolla odotetaaan 200-vuotis juhlia .
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #94 : Elokuu 13, 2012, 18:52:46 » |
|
Nyt kiinnostaisi muuten tietää että millä tunnuksella nuo junat kulkivat? Osa oli ainakin P (esim. Valtterit oli P500-503). Mites Hr1 1021:n vetämä pikajuna? Lättikset? Missään ei ole ollut mitään virallista mainintaa... Esimerkiksi Hv1:n vetämä 524:n kulki taas tunnuksella H524 (Junat Kartalla -sovelluksen mukaan).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #95 : Elokuu 13, 2012, 19:34:44 » |
|
Nyt kiinnostaisi muuten tietää että millä tunnuksella nuo junat kulkivat? Osa oli ainakin P (esim. Valtterit oli P500-503). Mites Hr1 1021:n vetämä pikajuna? Lättikset? Missään ei ole ollut mitään virallista mainintaa... Esimerkiksi Hv1:n vetämä 524:n kulki taas tunnuksella H524 (Junat Kartalla -sovelluksen mukaan).
P-, H- ja IC- ja sen sellaiset etuliitteethän ovat periaatteessa jonkinlaisia kaupallisen liikenteen palvelukonseptin tunnuksia. Tällaisissa erikoisjunissa kun on aivan omat palvelutasonsa, niin etukirjamet ovat periaatteessa turhia, ja ehkä jopa harhaanjohtavia. Ilmeisesti kuitenkin järjestelmiin on jokin kirjain pakko laittaa (vai onko?), jolloin sinne sitten ilmeisesti on arvottu mitä mieleen ensimmäisenä tulee. Tietysti jos jokin erikoisjuna imitoi jotain tiettyä olemassa olevaa tai mennyttä palvelumuotoa, niin sopiva etukirjain on matkustajainformaatiossa toki paikallaan. Junan liikennöintihän hoituu ilman mitään kirjaimia, niin kaupallisessa kuin museaalisessakin liikenteessä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #96 : Elokuu 13, 2012, 22:46:34 » |
|
Tapahtuman ohjausryhmän puolesta esitän kiitoksen kaikille mukanaolleille! Tapahtuma sujui erinomaisen turvallisissa merkeissä! Oli hienoa havaita, että me harrastajat osaamme käyttäytyä esimerkillisesti ja vastuullisesti.
Erityisen hienoa oli huomata, että huolehdimme turvallisuutta ajatellen paitsi itsestämme myös kanssaihmisistä juuri kuten toivoimme tapahtuvan! Jatketaan näin tästedeskin!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi Mäkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 369
|
« Vastaus #97 : Elokuu 14, 2012, 11:36:03 » |
|
Tapahtuman ohjausryhmän puolesta esitän kiitoksen kaikille mukanaolleille! Tapahtuma sujui erinomaisen turvallisissa merkeissä! Oli hienoa havaita, että me harrastajat osaamme käyttäytyä esimerkillisesti ja vastuullisesti.
Erityisen hienoa oli huomata, että huolehdimme turvallisuutta ajatellen paitsi itsestämme myös kanssaihmisistä juuri kuten toivoimme tapahtuvan! Jatketaan näin tästedeskin!
Toistolta alkaa tuntua, mutta suuret kiitokset minultakin kaikille (muille) palkattomia sekä palkallisia töitä tämän eteen tehneille, unohtamatta yleisöä! Myös yleisöstä ylivoimaisesti suurin osa oli liikkeellä hyvällä asenteella, eikä hermostunut välillä merkittävistäkin myöhästymisistä, jollaisiksi pienikin viivästys helposti kumuloituu yksiraiteisella radalla. Itselleni mahtavin tunne tuli junan pysähtyessä väliasemalla kohtausta varten. Ensinnäkin tätä tapahtui paljon, koska junia oli ällistyttävä määrä, ja toiseksi jokaisessa junassa ynnä asemilla oli paljon tuttuja iloisella mielellä töissä ja yleisönä. Toivottavasti saamme lisää edes hieman tämänkaltaista aikaan jo ennen 175-vuotisjuhlia!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #98 : Elokuu 14, 2012, 12:38:08 » |
|
Force majeure -esteen vuoksi poissa olleena olen tietenkin iloinen kaikkien niiden puolesta, jotka tätä viikonlopun spektaakkelia pääsivät katsomaan.
Mutta toivon myös, että tapahtuma oli piristysruiske tuleville tapahtumille. Paitsi, että tapahtuman ohessa kulissien takana tehtiin höyryveturikoulutusajoa, joka johtanee lukuisiin uusiin höyryveturikuljettajan pätevyyksiin ja sitä kautta varmistaa höyryajojen jatkuvuutta, joka ilman tätä olisi hyvinkin vakavasti uhattuna, myös toivon, että tapahtuma on näyttänyt paitsi harrastajien, myös yleisön mielenkiinnon museoajeluita kohtaan ja rohkaisee järjestämään tämänkaltaista toimintaa jatkossakin. Tämä pätkääkään väheksymättä tähänastisia museoajoja, tapahtuivatpa ne sitten Lätällä tai höyryillä tai Jokioisten radalla.
Järjestetty museoajo ei ole mistään pois, vaan on tervetullutta tarjontaa kaikille rautateistä kiinnostuneille, hieno aikakone niille, joita rautateiden historia kiinnostaa. Toivottavasti myös VR on tätä kautta nyt ymmärtänyt museoajojen tärkeyden.
Ilmeisen onnistunut tapahtuma, johon satsaaminen on ehdottomasti kannattanut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #99 : Elokuu 14, 2012, 23:31:53 » |
|
Onko jossain vaiheessa luvassa jonkinlaisia päiväkohtaisia kävijämäärälukuja?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|