|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #1 : Heinäkuu 30, 2012, 16:08:04 » |
|
"Hengittäkää vähemmän" on varmaan lehdistön revittelyä, mutta väite, että junasta ei päässyt ulos, tuntuu uskomattomalta. Kai sitä onnetomuustapausten varalta on muitakin lekaa helpompia avaimia ainakin henkilökunnalla
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 30, 2012, 17:18:46 kirjoittanut Markku Naskali »
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Haapakangas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 145
|
« Vastaus #2 : Heinäkuu 30, 2012, 16:54:02 » |
|
IC-vaunuissa ilmastointi tahtoo muutenkin olla alitehoinen, eikä oikein riittävä hellepäivinä. Vaan osoitus siitä, että YLEn toimittajatkin osaavat lööppiuutisoinnin
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #3 : Heinäkuu 30, 2012, 17:26:17 » |
|
kaippa niissä vaunuissa on hätävasarat joilla ikkunat kyllä "aukeaa", ja varmaan niistä olisi tullut helpotusta helteeseen Luulisi että olisi saatu vaunujen ovet lukittua auki että olisi edes ristiveto päässyt tuulettamaan vaunuja. Olisi ehkä ollut reilua noissa olosuhteissa päästää matkustajat penkalle...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #4 : Heinäkuu 30, 2012, 17:35:46 » |
|
Vaan kun se ei ole näissä erityisolosuhteissa mahdollista vaarantamatta matkustajien turvallisuutta...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Sillankorva
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 23
|
« Vastaus #5 : Heinäkuu 30, 2012, 21:54:12 » |
|
Hmmm... Juna 943 suuntana Jämsä - Orivesi - Tampere ?
Taas yksi uutinen rautateistä jossa on asiavirhe... Oisko se juna kjuitenkin ollut 934 ?
Eikö ne koskaan opi tarkistamaan faktoja?
T: Dj Veturi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #6 : Heinäkuu 31, 2012, 02:18:01 » |
|
IC-vaunuissa ilmastointi tahtoo muutenkin olla alitehoinen, eikä oikein riittävä hellepäivinä.
Mites mulla on sellainen mielikuva, ettei yksikerros-IC-vaunuissa ilmastoinnin teho oikein riitä jo pelkästään siitä syystä, ettei niissä ole ilmastointia?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1801
|
« Vastaus #7 : Heinäkuu 31, 2012, 07:23:22 » |
|
Kuumalla säällä kattokanavapuhallukset taitavat puhaltaa vaunuun aivan samanlämpöistä ilmaa kuin millaisena se ulkoa otetaan. Ei kai siinä minkäänlaista jäähdytystä välissä ole. Ainoaksi hyödyksi jää ilmavirran tuottaminen. Onhan sekin toki bonusta verrattuna täysin paikoillaan seisovaan ilmaan. Itse uutisen virhe on kohtalaisen pieni, kun oikeat numerot ovat väärässä järjestyksessä ja oikean tiedon voi niillä jo arvata.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Haapakangas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 145
|
« Vastaus #8 : Heinäkuu 31, 2012, 09:10:35 » |
|
IC-vaunuissa ilmastointi tahtoo muutenkin olla alitehoinen, eikä oikein riittävä hellepäivinä.
Mites mulla on sellainen mielikuva, ettei yksikerros-IC-vaunuissa ilmastoinnin teho oikein riitä jo pelkästään siitä syystä, ettei niissä ole ilmastointia? Minä taas olen kuullut kaksikerrosvaunussa konnarin vastanneen ilmastoinnin tehostamista pyytäneelle sen olevan jo täysillä. Oikein kuumalla vanha sininen voi itse asiassa olla mukavampikin, ainakin liikkeellä oltaessa, juuri ilmavirran ansiosta. IC-vaunuista tämä virkistävä ilmaviri kun puuttuu. Normaalissa suomalaisessa kesäsäässä IC toki on mukavampi lämpötilojenkin suhteen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #9 : Heinäkuu 31, 2012, 12:17:14 » |
|
Yksikerros-IC -vaunuissa ei siis ole minkäänlaista jäähdytysilmastointia. Ilkeät kielet kertovat, että kesä, jolloin vaunujen tilaus päätettiin, oli viileä, ja voitiin todeta, että Suomen kesässä ei jäähdytysilmastointia tarvita. Se kun on jotain niitä Euroopan maiden humputuksia.
125 rautatiekesää ei siis ollut vakuuttanut insinöörejä. Puuvaunut ovat tietenkin olleet kuumia kesällä ja Dm 4 / kiitojuna :ssa oli jonkinlainen poistoimuri, jonka teho oli tietenkin riittämätön. Dm 8/9:iin rakennettiin koneellinen ilmanvaihto, ja avattavat sivuikkunat voitiinkin jättää pois. Lämpöhalvauksen partaalle ajetut matkustajat ilmeisesti osasivat antaa palautetta jo ennen internetin ja kännyköiden aikaakin, ja juniin lisättiin avattavat sivuikkunat ja kattoon tropiikkituulettimia. Mutta Porkkana pysyi kuumana kesällä.
Silti jollakulla oli kanttia ilmoittaa, että suunniteltaessa Euroopan moderneinta vaunukalustoa, ei siihen tarvita jäähdytysilmastointia, koska Suomen kesä ei sitä vaadi. Voi aikoja, voi tapoja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #10 : Heinäkuu 31, 2012, 13:28:48 » |
|
Joissain vanhoissa vaunussa, ainakin puurakenteisissa oli ikkunoissa avattavat yläluukut. Kun sellaisen avasi ei kestänyt kauan kun joku valitti vedosta. Revi siitä! Mikään ei kelpaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2627
|
« Vastaus #11 : Heinäkuu 31, 2012, 13:36:50 » |
|
Kesällä 2011 oltiin tulossa takaisin Ukp: sta Sinikolla. Vaunussahan oli kuuma. No, ainoan avattavan ikkunan sulki joku vanha pariskunta valittaen vetoa.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 442
|
« Vastaus #12 : Heinäkuu 31, 2012, 14:23:19 » |
|
Kesällä 2011 oltiin tulossa takaisin Ukp: sta Sinikolla. Vaunussahan oli kuuma. No, ainoan avattavan ikkunan sulki joku vanha pariskunta valittaen vetoa.
Tätähän joukkoliikenne on, minkä saan silloin tällöin 'linjavaunua' ajellessa huomata. Kärkiesimerkki tästä sattui alkukesästä. Oikeanpuoleisilla etupenkeillä istuva matkustaja pyysi laskemaan tuulilasin häikyisysuojaa alemmas, koska aurinko paistoi matalalta suoraan edestä. Kului tovi, niin vasemmalla etupenkillä istuva matkustaja, joka oli varmastikin kuullut vieressään käytävän toisella puolella istuvan matkustajan toivomuksen, pyysi nostamaan häikäisysuojan ylös, että näkisi maisemia eteen. Tästä oli seurauksena kolmikantainen neuvottelu, josta saatiin muistaakseni päätös, että häikäisysuoja nostetaan ylös. 8)
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|