Hei!
Omien kokemuksieni ollessa liian vähäisiä liitän tähän pienen wikitekstin
Helsingin metro on Helsingissä toimiva, Suomen ainoa ja maailman pohjoisin metrojärjestelmä. Helsingin metro avattiin 2. elokuuta 1982. Helsingin metrojärjestelmä on yleisestä rautatieverkosta erillinen leveäraiteinen raskas kaupunkirautatie, joka yhdessä VR:n paikallisjunien kanssa muodostaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenneverkon rungon. Valmistuessaan vuonna 1982 Helsingin metrolinja oli Suomen suurin investointi: vuoteen 1985 mennessä sen kustannukset olivat kaksi miljardia markkaa.
Helsingin metro on erittäin suosittu joukkoliikenneväline. Vuonna 2008 metromatkoja tehtiin 57,6 miljoonaa, ja asiakkaat ovat antaneet metrolle matkustajatyytyväisyyskyselyissä hyvän arvosanan useana vuonna. Metro palvelee erityisesti Helsingin itäisiä kaupunginosia, mutta helpottaa myös kantakaupungissa liikkumista.
Omia muistoja/kokemuksia metroilusta Suomessa saapi kirjoitella tähän aiheeseen
Joonas
2 Mrd mk tekee nykyrahassa aika tasan 700 000 000 €. Mitenköhän länsimetropäättäjille oikein pääsi tulemaan yllätyksenä, että monimutkaisemmin rakennettu (koska automaattimetro vaatii jymäkämmät turvajärjestelyt kuin kuljettajallinen) metro maksaa sen miljardi euroa? Tuolla 700 000 000 eurolla saatiin rakennettua metro välille Kamppi–Itäkeskus. Tuon pätkän pituus ei paljoakaan eroa siitä 13,9 kilometristä, jotka Länsimetron ensimmäinen vaihe kulkee.
Tietysti edellisellä kerralla yksi iso syy kustannusten karkaamiseen oli metrotekniikan tilaaminen Siemensiltä, joka oli jo silloin tunnettu tavastaan lahjoa viranomaisia ja siten toimittaa lopulta jotain aivan muuta kuin on luvannut. Nykyään tällaista riskiä ei tietenkään siis ole, koska... eikun äh. Ei tää argumentti toimikaan.