Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Matkustajia pyörtyi pendoliinossa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2216


« : Elokuu 07, 2012, 08:38:09 »

Asiasta kerrotaan Aamulehden uutisessa: http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194759610722/artikkeli/painajainen+pendolinossa+vaunun+lampotila+nousi+35+asteeseen.html

Asiasta ovat myös iltapaäivälehdet uutisoineet. Mutta samalla pitää muistaa että myös Deutschen Bahn AG:llä on ollut vastaavia ongelmia ICE-kalustossa.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 07, 2012, 14:53:48 kirjoittanut Teppo Niemi » tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #1 : Elokuu 07, 2012, 16:41:13 »

Edelleen, on hyvä muistaa, että 35 astetta on normaali lämpötila hellepäivänä sinisessä kalustossa.

Toisaalta, pendopiletin ostaja voinee vaatia jäähdytysilmastoitua junaa, koska siitä palvelutasosta hän lipussaan maksaa (ylimääräistä muihin junatyyppeihin verrattuna).

tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Elokuu 07, 2012, 17:25:23 »

Kuten jossain edellisessä kommentissa kerroin, vanhemmista vaunuista sai ikkunasta jonkin osan auki ihan itse. Naapuri valitti tietysti heti vedosta, mutta kun kunnolla ilma kuumeni, valituskin vaimeni.
Onnekseni en ole toistaiseksi joutunut  Pendolinossa matkustamaan. Vapaaehtoisesti ei tulisi mieleenkään, ja jos tulisi mieleen, menisi heti pois mielestä. En minä niitä pelkää, mutta mikä on se lisäarvo jonka kallimpaan hintaan saa?
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 643


« Vastaus #3 : Elokuu 08, 2012, 09:27:52 »

Ei ikkunan avaaminen auta mitään siinä vaiheessa, kun sininen junarunko tuodaan laituriin seisottuaan koko päivän helteessä ratapihalla. Matkan aikana tilanne ehkä vähän helpottuu tuuletuksen tehostuessa. Puuvaunut eivät tainneet kerätä lämpöä yhtä tehokkaasti, joten pitäisiköhän palata niihin?  Hymyilee

Pendolinon lisäarvo on mielestäni siinä, etteivät ne pysähdy yhtä tiheästi kuin muut junat. Tämän vuoksi niissä on usein todella rauhallinen tunnelma (päinvastaisiakin kokemuksia kyllä on), kun käytävällä ei ole jatkuvaa saapuvien, poistuvien ja ravintolaa etsivien matkustajien aiheuttamaa liikettä. Pendolinon nopeuskin alkaa tuntua siinä vaiheessa, kun puhutaan yli 500 kilometrin matkoista.
tallennettu
Joonas Jokinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 108


« Vastaus #4 : Elokuu 08, 2012, 12:57:44 »

Kyllähän ikkunan avaus vaikuttaa huomattavasti asiaan vaikka runko olisi seissyt sata vuotta jossain. Tämä sama asiahan tapahtuu tai tapahtui esim. koululuokissa, missä iso joukko on kohtuu pienessä luokkahuoneessa.

Happi loppuu ja jos ei luokkaa tuuleteta, ennen pitkää alkaa ihmisiä pyörtyillä. Sitä en tiedä, kuinka hyvin Pendolinossakin korvausilmaa tulee jostain jos ilmastointi sammuu, mutta varmasti ikkunan avaus auttaa asiaa.

Se on totta, että lämpötilaa ikkunan avauksella ei välttämättä saada laskettua, mutta jos ajatellaan, että pyörtymisen aiheuttaa kombinaatio kuuma ilma + vähän happea, niin varmasti tilannetta olisi helpottanut jomman kumman ongelmakohdan poistaminen. Tässä tapauksessa olisi siis saatu raitista ilmaa avaamalla ikkuna vaikkakin viilennystä ei välttämättä olisi tullut.

Toisaalta tässäkään tilanteesta kun ei varmoja faktoja tiedä, ei voi kun mutuilla. Lisäksi ihmiset reagoivat tilanteissa eri tavalla, toiset kestävät lämpöä, toiset vähemmän happirikasta ilmaa, toiset eivät kestä kumpaakaan  Hymyilee.

Ja toivottavasti missään ei ole todettu, että pyörtymiset johtuivat 100% kuumuudesta. Sittenhän minun mutuiluni voi jättää omaan arvoonsa  Hymyilee.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 643


« Vastaus #5 : Elokuu 08, 2012, 13:55:27 »

Niin siis tarkoitin, että sinisissäkin vaunuissa ilma vaihtuu ikkunoiden kautta kohtuullisesti vasta sitten, kun juna on liikkeellä. Puuvaunuissa saattoi olla parempi tilanne, kun niissä avattavia ikkunoita oli enemmän.
tallennettu
Joonas Jokinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 108


« Vastaus #6 : Elokuu 08, 2012, 15:00:25 »

Niin siis tarkoitin, että sinisissäkin vaunuissa ilma vaihtuu ikkunoiden kautta kohtuullisesti vasta sitten, kun juna on liikkeellä. Puuvaunuissa saattoi olla parempi tilanne, kun niissä avattavia ikkunoita oli enemmän.

No näinhän se tietysti on. Mutta luulen kuitenkin, että ikkunan avaus olisi helpottanut tilannetta ainakin jossain määrin.

Ja mitä tuohon mutuiluuni tulee, niin uutisessahan nimenomaa puhuttiin lämmön aiheuttamasta pyörtymisestä, jolloin tietysti viilennys olisi ollut se ykkösapukeino  Hymyilee.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #7 : Elokuu 08, 2012, 15:24:49 »

Tässä tapauksessa olisi siis saatu raitista ilmaa avaamalla ikkuna

Miten?  Virnistää

tallennettu
Joonas Jokinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 108


« Vastaus #8 : Elokuu 08, 2012, 15:41:16 »

Tässä tapauksessa olisi siis saatu raitista ilmaa avaamalla ikkuna

Miten?  Virnistää



No kyllä minulla tuppaa ainakin kotona raitista ilmaa tulemaan ikkunasta kun sen avaan. Tietenkin siihen, että kuinka raitista se on ja kuinka paljon sitä tulee, niin se onkin jo toinen juttu. Mutta luulisin, että Pendolinon kohtuu suljettu osasto täynnä ihmisiä ei välttämättä sisällä yhtä paljon raitista ilmaa kuin ulkoilma.

Lisäksi pitää tietysti ottaa huomioon paine-erot ja kaikki muut asiaan vaikuttavat parametrit, että voitaisiin antaa täydellinen vastaus.

Vai oliko tässä nyt kyse siitä, että ulkoilma olisi kenties humalassa  Iskee silmää Hymyilee leveästi?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #9 : Elokuu 08, 2012, 16:27:07 »

Joonas taisi puhua teoreettisesta tilanteesta, jossa olisi ollut mahdollisuus avata ikkuna.

Kimmo sen sijaan taisi puhua tästä tapauksesta, jossa kalustona oli Pendolino (jossa ei ole avattavia ikkunoita).
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #10 : Elokuu 08, 2012, 17:17:55 »

Toissa kesänä (kun  oli oikea kesä ja lämmintä, eikä viileää, kuten tänä vuonna), joitakin IC/IC2-junia uutisoinnin mukaan tuuleteltiin väliasemilla juurikin vastaavista syistä, pyörtyilyn välttämiseksi kun ilmastointi oli kaput.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #11 : Elokuu 08, 2012, 17:21:17 »


Kimmo sen sijaan taisi puhua tästä tapauksesta, jossa kalustona oli Pendolino (jossa ei ole avattavia ikkunoita).

Siitähän tässä puhuimme.

tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 899


« Vastaus #12 : Elokuu 08, 2012, 17:27:13 »

Toimiiko pendoissa ilmastointi kun runko/rungot ovat, huollon ajan seisonnassa?. Tietenkin himmeli on ajo langassa kiinni.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #13 : Elokuu 08, 2012, 17:36:58 »

Toimiiko pendoissa ilmastointi kun runko/rungot ovat, huollon ajan seisonnassa?. Tietenkin himmeli on ajo langassa kiinni.

Toimii, mutta siinä taitaa olla jonkinlainen aikakatkaisu.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Matkustajia pyörtyi pendoliinossa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina