Haapamäen Museoveturiyhdistys ry jatkaa karttojen julkaisua. Uudenkaupungin-radan jälkeen (
http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,4946.0.html) on vuorossa kattavampi rautatiehistoriallinen kartta, joka liikennepaikkojen lisäksi esittää myös puretut radat. Kartta kattaa läntisen ja keskisen Uudenmaan eli rataosuudet Helsinki–Kerava–Porvoo / –Sköldvik / –Vuosaari / –Mäntsälä–Sipilä / –Hyvinkää–Riihimäki–Oitti, Helsinki–Vantaankoski–Havukoski, Helsinki–Karjaa–Pohjankuru, Hyvinkää–Karjaa–Hanko, Lohja–Lohjanjärvi, Hyvinkää–Karkkila, Riihimäki–Kesijärvi sekä muut em. alueen sisälle jäävät radat, ml. veturivetoiset tai muuten henkilöliikennettä harjoittaneet kapearaiteiset radat.
Ratojen ja liikennepaikkojen lisäksi kartassa on esitetty kilometripylväät, rautatien ylittävät sillat ja valitut rautatiehistorialliset kohteet Maanmittauslaitoksen topografisella karttapohjalla. A0-kokoisen kartan mittakaava on 1:110 000 (Helsingin ja Vantaan alueet suurennoksena 1:80 000) ja sen on laatinut allekirjoittanut.
Kartta on myynnissä tulevana viikonloppuna Rautatiemuseopäivillä HMVY:n junissa ja HMVY:n osastolla museolla.
Kartta on Suomessa ensimmäinen, johon on koottu kattavasti eri aikakausien rautatiehistoria tarkalle nykyiselle karttapohjalle. Myös kansainvälisesti se lienee ainutlaatuinen juuri topografisen taustakartan ansiosta. Tämän mahdollisti osaltaan Maanmittauslaitoksen tietojen avaaminen viime toukokuussa.
Myyntituotot käytetään kokonaan HMVY:n toimintaan eli museojunaliikenteeseen ja museokaluston kunnostamiseen.
Lisätietoa kuvineen uutuudesta HMVY:n nettisivuilla:
http://www.hmvy.fi/wp/?page_id=175.