Mites tuota noin tuo matkustajajunan peräyttäminen liikennepaikalta toiselle. Eikös tässä ole nyt VR:n toimesta rikottu jotain sääntöä?
Kannattaa muistaa, että peräyttäminen tarkoittaa tavallisesti tilannetta, jossa kuljettaja istuu veturissa ja junaa työnnetään ilman tähystämistä. Tällainen tilanne voi syntyä esimerkiksi tavarajunan jäädessä mäkeen ja pitää päästä taaksepäin ottamaan vauhtia.
Matkustajajunaa ei saa peräyttää. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö tätä olisi voitu tehdä sääntöjen mukaisesti. Matkustajajunassa on konduktööri, joka voi tähystää, jolloin junaa voidaan työntää vaihtotyönä takaisin asemalle.
Ratkaisevaa tässä on se, missä kohtaa junan kulkusuunta on kääntynyt. Jos se on tapahtunut ennen seuraavaa liikennepaikkaa, niin asiassa ei ole mitään ongelmaa.
Jos juna on taas ennättänyt seuraavalle liikennepaikalle, niin silloin vaihtotyö ei tule matkustajat kyydissä kysymykseen. Tähänkin on tosin kaksi poikkeusta: rikkoutunut juna tai rikkoutuneiden ratalaitteiden aiheuttama häiriötilanne. Tässä tilanteessa näitä poikkeuksia ei voitane soveltaa.
Asiaa lienee turha spekuloida enempää, jollei jollakin ole tietoa, että juna on ajettu seuraavalle liikennepaikalle saakka kääntymään.