[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #100 : Lokakuu 08, 2012, 14:11:17 » |
|
miksipäs sitä ei samalla niitä tapaisi? Miksipä ei, mutta itse en ehkä uskaltaisi kehuskella asialla näin julkisesti, voi olla ettei ko. tytöt tykkää jos saavat tietää että Ziggyllä on eri tyttö joka "satamassa". Tuppaavat olemaan naisihmiset vähän sellaisia jakamishaluttomia jostain ihme syystä... Noh nämä kaikki kuitenkin kavereita vain, joten aika kumma jos niitä haittaisi että muitaki tapailen.. Mutta se on kyllä totta mitä sanoit Topi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #101 : Lokakuu 08, 2012, 14:55:43 » |
|
Tuli tuossa mieleeni, että mistäs matkustajat tietävät milloin kuulutuksen tekee junan kuljettaja ja milloin konduktööri? Lentokoneissa usein nokalta tulevat kuulutukset kerrotaan tulevan ohjaamosta, mutta junissa ei erotella kuuluttajan kuulutuspaikkaa. Kuulutuksen aloitus voisi olla: tässä junan kuljettaja hyvää päivää/iltaa/huomenta.
Hmm, mielenkiintoinen kysymys. Mä itse olen ajatellut, että sillä ei oikeastaan tarvitse olla matkustajalle paljoakaan väliä, kuka VR:n henkilökunnasta sen kuulutuksen tekee. Tietenkin se kyllä voi hyvinkin olla matkustajalle ihan mielenkiintoista tietoa samaan tapaan kuin että vaikka ei ole matkustajan kannalta oikeasti mitään väliä myöhästytäänkö 10 minuuttia vastaantulevan liikenteen vai opastinvian takia, tarkka tieto tekee silti matkustamisesta kivempaa. Omalla kohdallani tässä on sekin piirre, että minä en kuuluttaessani ole konduktööri vaan junamyyjä. Uskoisin, että aloittamalla kuulutuksen sanoilla "Junamyyjä tässä, ..." tai "Tässä junahenkilökunta" saisin aikaan enemmän hämmennystä kuin selkeyttä, enkä toisaalta haluaisi lähteä senkään vertaa valehtelemaan, että väittäisin kuulutuksessa olevani konduktööri. "Rakkaat matkustajat" tai "Kunnianarvoisat matkustajat" will do Uskon toisaalta myöskin, että enemmän matkustavat hoksaavat ajan myötä sen, että jos ei muuta sanota, kuuluttaja on aika varmasti konduktööri. Ei ole omalle kohdalleni vielä tainnut osua, ettei kuljettaja olisi esittäytynyt kuljettajaksi ennen kuuluttamista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #102 : Lokakuu 08, 2012, 15:17:16 » |
|
Junamyyjän ei periaatteessa tulisi koskaan olla tarpeellista kuuluttaa, koska vastuu on johtavalla konduktöörillä ja kuljettajalla. Toki tällainenkin tilanne on mahdollinen esim. ensiaputilanteessa lääkärin tai sairaanhoitajan tarpeessa. Suosittelen ainakin asiasta sopimista ennen kuulutusta... mutta OT ja takaisin aiheeseen - "kymppihän riittää".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #103 : Lokakuu 08, 2012, 15:34:19 » |
|
Yksi asiakasviestinnän perussääntöhän on yleensä ollut, ettei asiakkaille puhuttaessa käytetä termejä, joilla ei ole asiakkaille mitään merkitystä, tai joiden ymmärtämiseen asiakkailla ei ole edellytyksiä.
Veturissa voi olla kaksi kuljettajaa: jompikumpi kuuluttaa, muttei mainitse, kumpi kuljettajista hän on. Junamyyjä ei pukeudu erivärisiin vaatteisiin kuin konduktööri, eikä johtava konduktööri kävele metriä korkeammalla kuin tavallinen konduktööri, joten titteleiden alleviivaamisesta ei ole asiakkaille mitään hyötyä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 304
|
« Vastaus #104 : Lokakuu 08, 2012, 15:35:01 » |
|
Olen itse aloittanut jokaisen kuulutuksen sanoilla "Hyvää kellonaikaa, tässä kuljettaja... jne", ja olen matkustajana ollessa kuullut tuon useita kertoja. Silti tuntuu siltä, että moni kuski suorastaan pelkää kuuluttamista...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #105 : Lokakuu 08, 2012, 15:46:13 » |
|
Ja Saksassa junalla matkustaessani olen havainnut, että siellä kuljettajat kuuluttavat pysähdyspaikoille tultaessa, kummalla puolen laituri (eli uloskäynti) on.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #106 : Lokakuu 08, 2012, 16:17:55 » |
|
Junamyyjän ei periaatteessa tulisi koskaan olla tarpeellista kuuluttaa, koska vastuu on johtavalla konduktöörillä ja kuljettajalla. Toki tällainenkin tilanne on mahdollinen esim. ensiaputilanteessa lääkärin tai sairaanhoitajan tarpeessa. Suosittelen ainakin asiasta sopimista ennen kuulutusta... mutta OT ja takaisin aiheeseen - "kymppihän riittää".
No, esim. lähdettäessa Riksusta Tampereelle jatkavalla R:llä Hyvinkäältä on taaemmassa rungossa olevan ihan hyvä tehdä vain kyseisessä yksikössä kuuluva kuulutus, joka sisältää tiedon, että "Jos kuulet tämän kuulutuksen, olet Riihimäelle, eli seuraavalle asemalle, jäävässä osassa junaa ja sinun tulee siirtyä laiturin kautta junan etummaiseen yksikköön voidaksesi jatkaa matkaa kohti Tamperetta." Sitä ei voi tehdä johtava sieltä etuyksiköstä käsin, koska kuulutuslaitteessa ei ole moiseen vaadittavia nappuloita. Sitten muita tilanteita on esim. että johtava on lipunmyyntitilanteessa ja /jonkun/ olisi hyvä tehdä se kuulutus niistä sateenvarjoista ja puutarhatuoleista Poikkeustilannekuulutukset ovat asia erikseen, mutta yleisesti ottaen junamyyjän on aika usein järkevämpää pyytää saada tehdä kuulutus ja sitten tehdä se kuin odottaa, että johtavalla on siihen mahdollisuus. Työt on parityöskentelyssä hyvä tehdä oikeasti yhteistyönä niin pitkälle kuin mahdollista, eikä vain ajatella että "kun minä saan vähemmän palkkaa, minä myöskin teen vähemmän töitä." Kaikkeahan ei junamyyjä tietenkään saa eikä voi tehdä, mutta sen mitä voi ja saa, pitäisi myös. Hyvää kun voidaan saavuttaa vain, jos jokainen pyrkii hoitamaan työnsä niin täydellisesti kuin mahdollista. Myös kielitaito on yksi hyvin merkityksellinen tekijä. Joku osaa ruotsia, englantia ja venäjää, joku toinen ei.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #107 : Lokakuu 17, 2012, 17:53:10 » |
|
Vielä jaksan matkata kympin tarjouksilla Tulevana lauantaina: Helsinki - Seinäjoki - Vaasa - Seinäjoki - Jyväskylä - Helsinki S45 + S61 (ymmärtääkseni 45:ssa tulee 61:n runko, eli vaunut 1-6 Vaasaan ja 7-12 Ouluun? Paikat kyllä pitää varata erikseen, eli 45:lle omat Seinäjoelle asti ja Seinäjoki - Vaasa omat) + S62 + H450 + S94. Neljä eri Pendolino-vuoroa ja yksi deeveri taajiss.. Mikäs siinä.. Ja uus kamerajalka käydään hankkimassa huomenna, ja tätä en unohda enään mihinkään..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Toivio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7
|
« Vastaus #108 : Lokakuu 18, 2012, 17:43:21 » |
|
Meillä päin jatketaan myös. Viime lauantaina oli kympillä kierto Helsinki-Ylivieska-Iisalmi-Lahti. Vähän kyläilyäkin ohessa siis.
Tulevana lauantaina matka suuntautuu 4 hengen voimin Kesälahdelle. Tällä matkalla on erityistarkoitus: pelaamme mennen ja tullen Canastaa. Yksi jäsenemme tulee jopa Turusta, eikä koko matka maksa hänellekään kuin kympin. Tähän sopivien matkakohteiden löytäminen olikin vaikeampaa, koska pohjanmaan radalla on jonkin sortin bussikorvauksia parina seuraavana lauantaina.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #109 : Lokakuu 18, 2012, 19:58:55 » |
|
Tähän sopivien matkakohteiden löytäminen olikin vaikeampaa, koska pohjanmaan radalla on jonkin sortin bussikorvauksia parina seuraavana lauantaina.
Seinäjoki - Kokkola välillä on 3seuraavana lauantaina ratatöitä. Päiväjunat on korvattu linja-autoilla. Yöjunat ajavat normaalisti, sekä Helsingistä lähtevä S53:n jälkeen kaikki junat. Pohjoisesta tulevista yöjunat ajavat normaalisti sekä S56:sta alkaen loput, eli oikeastaan S56 ja IC58. Tämä ratatyö pilas meidänkin suunnitelmat, ja meidän varasuunnitelmat pilasi se että P270 ja P274 olivat täynnä Eipt-vaunun osalta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #110 : Lokakuu 19, 2012, 11:27:38 » |
|
Tänään on viimeinen päivä varata näitä tarjouslippuja. Varmaan on syntynyt VR:lle melko mielenkiintoisia tilastoja tästä tarjouksesta. Oheinen hakutulos tuli vahingossa, kun oli tarkoitus tarkistaa, mitä maksaa junamatka Joutsenosta Lappeenrantaan ja olin unohtanut edellisestä hausta kauttakulkuasemaksi Varkauden. Saman rataosuuden matkustaminen kaksi kertaa samaan suuntaan samalla lipulla ei olekaan aikaisemmin onnistunut.
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #111 : Lokakuu 19, 2012, 12:48:24 » |
|
Tänään on viimeinen päivä varata näitä tarjouslippuja. Varmaan on syntynyt VR:lle melko mielenkiintoisia tilastoja tästä tarjouksesta. Katselee että minnes kaikkialle sitä ollaa matkustettu.. Mm. Iso kasa Pasila - Helsinki matkoja löytyy Mitä ihmeellisiempien paikkojen kautta. Huomenna saa nähdä taas konduktöörien ilmeet, kun Vaasan junassa Seinäjoen jälkeen liput katsoo ja matkana lukee "Helsinki - Seinäjoki", kauttakulkuasemana tosin Vaasa, mutta joka ei siinä suoraan näy, vaan alla luetelluissa junissa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #112 : Lokakuu 19, 2012, 12:54:32 » |
|
Tänään on viimeinen päivä varata näitä tarjouslippuja. Varmaan on syntynyt VR:lle melko mielenkiintoisia tilastoja tästä tarjouksesta. Katselee että minnes kaikkialle sitä ollaa matkustettu.. Mm. Iso kasa Pasila - Helsinki matkoja löytyy Mitä ihmeellisiempien paikkojen kautta. Huomenna saa nähdä taas konduktöörien ilmeet, kun Vaasan junassa Seinäjoen jälkeen liput katsoo ja matkana lukee "Helsinki - Seinäjoki", kauttakulkuasemana tosin Vaasa, mutta joka ei siinä suoraan näy, vaan alla luetelluissa junissa Ostin aikanani itse lipun Kokkolasta Helsinkiin Ylistaon kautta. Tartti pitää noin tunnin mittainen palaveri Seinäjoella ja tuollain sai liput vähän halvemmalla :þ Kokkolan lipunmyynnissä työntekijä vähän kakisteli tuota lippua myydessään, mutta möi sen lopulta kuitenkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 442
|
« Vastaus #113 : Lokakuu 20, 2012, 22:37:41 » |
|
Multa meni tämänpäiväinen veturikerholaispäiväretki pommiin. Kävin alkuviikosta Turkkusen rautatieaseman juna-aseman viheriäisellä junamaatilla tulostelemassa ”matkustusoikeuden osoittavan asiapaperin”, jolla olisi päässyt tänään Turusta Turku Satamaan. Via Kouvola. Lähtö Turusta 9:00, saapuminen satamaan 18:19 (Turkuun 18:00). Junanvaihto- eli bongailuaikaa olisi jäänyt Pasilaan mennen tullen melkein ½ h, Kouvolaan melkein 2 h. Muutama Seepra(kin) on minulle vielä uusi tuttavuus eli bongaustani odottava numero. Olisi voinut olla siinä mielessä jopa taktinenkin kiskaisu. Kohtalo Maailma puuttui peliin eli ns. Smurffin laki toimi: Sain torstaiaamukasilta toimistolta tekstarin, jossa kysyttiin, voinko tehdä lauantaina "ajosarjan 34" (lyhyt ja kevyt ihmistenaikainen "neitivuoro", kakunpala ). Nähtävästi joku oli joutunut ilmoittautumaan saikulle. Eihän työnantajalle voi milloinkaan sanoa ”ei”. Rahatkin alkoivat juoksemaan silmissä. Joten VR Group tuli saaneeksi minulta pienen ”kannatusmaksun”. Vastineeksi sain pikkusuolaiset ylityö- ja VP-lisät. Eräänlainen win-win –diili tuokin. En päässyt hupimatkalle Kouvolaan, mutta työmatkalle Poriin kyllä. Eikös Salmelaisen Karikin arponut matkakohteita jotenkin tähän tyyliin: " Moskova → Rovaniemi → Hyvinkää". Näin myös Säkylän, Kauttuan ja Hurjavallan, ajellessani Scanialla maakunnan pikiteitä pitkin. Kauttualla puuttui edelleenkin tasureista palat kiskoa, vieläkään en ole saanut itseäni hereille siitä painajaisesta – aina sama juttu nykyään, kun sinnepäin eksyn. Sen sijaan Iso-Vimmasta näkyi pölähtelevän sen sortin sauhut, että sokeritehdas lienee käynnistynyt. Samoin Säkylän ympäristössä oli käynnissä varsin vilkas jurttirekkaralli. Kovin vetistä vain oli Satakunnan pelloilla, sokerijuurikkaan nostoa ajatellen. Nätti enimmäkseen aurinkoinen syyspäivä oli, ruska edelleenkin parhaimmillaan.
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Juha Puusaari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 123
|
« Vastaus #114 : Lokakuu 21, 2012, 10:09:33 » |
|
Onkos kellään vielä matkoja edessä? Mä varasin viime "metreillä" perjantai-iltana vajaa puoli tuntia ennen yökatkoa 17. 11. Rovaniemen reissun Helsingistä junina on IC43 Ouluun P401 Rovaniemelle ja paluu P274 (eli ns"juhannusjunan" paluujuna)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 442
|
« Vastaus #115 : Lokakuu 21, 2012, 10:46:11 » |
|
Onkos kellään vielä matkoja edessä? Mä varasin viime "metreillä" perjantai-iltana vajaa puoli tuntia ennen yökatkoa 17. 11. Rovaniemen reissun Helsingistä junina on IC43 Ouluun P401 Rovaniemelle ja paluu P274 (eli ns"juhannusjunan" paluujuna)
Kerkesinhän toki minäkin perjantai-illalla varata uusintayrityksen reitille Tku-Psl-Kv-Psl-Tku-Tus marraskuulle. Ette te niin helpolla säästy mun raidallisilta Seepra-kuvilta - tarkoitan joskus hamassa tulevaisuudessa, jos maailmaa ja .orgia riittää. Eiköhän joku peijakas ehdi "vahingossa" kaataa parit purkilliset vihreää maalia Seeprojenkin kylkiin, ennen kuin saan kerättyä koko sarjan. Mielenkiintoista silti nähdä tulevaisuudessa, onko vihertyneessä Seeprassa vihreät raidat valkoisella pohjalla...
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #116 : Lokakuu 21, 2012, 20:17:35 » |
|
Itselläni on vielä tuttu väli, kympillä tämäkin: IC 49 Helsinki - Seinäjoki, S53 Seinäjoki - Oulu ja P270 Oulu - Helsinki. Pakko vielä päästä kuvaamaan kunnolla Dr16:sta Ja että miksei suoraan S53:lla Helsingistä Ouluun? Mielelläni oisin varannut siihen, mutta kun S53 sattui olemaan täynnä Helsinki - Seinäjoki välillä, joten verkkokauppa tarjosi yllämainitun vaihtoehdon. Onneksi sai myös vaihtoehdon yhdellä kympillä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #117 : Lokakuu 21, 2012, 22:32:09 » |
|
Tänään on viimeinen päivä varata näitä tarjouslippuja. Varmaan on syntynyt VR:lle melko mielenkiintoisia tilastoja tästä tarjouksesta. Oheinen hakutulos tuli vahingossa, kun oli tarkoitus tarkistaa, mitä maksaa junamatka Joutsenosta Lappeenrantaan ja olin unohtanut edellisestä hausta kauttakulkuasemaksi Varkauden. Saman rataosuuden matkustaminen kaksi kertaa samaan suuntaan samalla lipulla ei olekaan aikaisemmin onnistunut. Itsekin onnistuin vahingossa saman ilmiön tuottamisessa. Ostin toiseksi viimeisenä ostopäivänä viimeiselle matkustuspäivälle lipun Turku - Helsinki via Inkoo tarkoituksena saada siihen mahdollisuus vaihtaa Karjaalla Y-junaan. Yhtenä vaihtoehtona verkkokauppa tarjosi myös seuraavaa: IC2 964 Turku - Kirkkonummi --> Y-juna Kirkkonummi - Karjaa --> IC2 968 Karjaa - Helsinki.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Toivio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7
|
« Vastaus #118 : Lokakuu 23, 2012, 00:17:51 » |
|
Lippuja ehti kyllä ostaa viimeistä lukuunottamatta kaikille lauantaille.
Itse sainaikaan myös erikoisen vaihtoilmiön kerran, mutten onnistunut toistamaan sitä..olisi silloin pitänyt ottaa: Tku-Hki via Kem, lähtö illalla, ja se antoi kahden tunnin Kemin oleilun lisäksi kaksi tuntia Ouluun ja matka olisi jatkunut Pendolla kotio...vaan ei tosiaan saanu sitä uudestaa sieltä ulos vaikka kuinka yritti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Toivio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7
|
« Vastaus #119 : Marraskuu 17, 2012, 07:29:29 » |
|
Tällä hetkellä istunto IC 1:ssä aluillaan. Illaksi päästään Turkuun. Täytyi täältä tulla ihmettelemään, mikä höyryjuna Hesassa seisoi. Jos aikataulu pitää kuten annettu niin kait pitäisi nähdä ohitus ennen Keravaa.
edit. Eipä tullut ohitusta eilen aamulla, mutta viikonlopun matka päättymässä. Kahdella kympillä reitti Hki-Jns-Pm-Tku ja Tku-Tpe-Ol-Kv-Hki. Tunti jäljellä. Jälkimmäisen lipun jatko-osa on äkkiseltään hämmentävä konduktöörin hitaudestakin päätellen. Reittinähän on Turku-Helsinki, mutta lippusen ainoa matka Kouvola-Helsinki.
|
|
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2012, 17:48:13 kirjoittanut Tuomas Toivio »
|
tallennettu
|
|
|
|