[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« : Elokuu 27, 2012, 02:00:06 » |
|
Millä rataosilla on vielä toimivia puomitasoristeyksiä? Ja tarkemmin vielä kysyn että onko pääkaupunkiseudulla jossain vilkasliikenteisellä paikalla? Esimerkiksi löytyykö rantaradalta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2543
|
« Vastaus #1 : Elokuu 27, 2012, 03:44:02 » |
|
Suomessa taitavat puomitasoristeykset olla katoavaa kansanperinnettä. Jokohan niitä olisi niin vähän, että joku viitsisi laittaa niistä kattavan listan?? Tai lukumäärän rataosittain. Toki sen voisi laskea itsekin, mutta ajattelin päästä helpommalla.
Ruotsissa puomitasoristeykset ovat vielä arkipäivää ja minunkin työmatkallani niitä on parikymmentä. Yllättävimmät ovat välillä Lund-Malmö, missä 2-raiteisella radalla kulkee saman verran junia kuin Pasilan ja Tikkurilan välillä. Junasta katsoen puomit ovat saaneet olla ehjiä vuosikaudet eli täällä niitä arvostetaan ja niiden välittämään tietoon uskotaan. Sikäli kuin olen huomannut, niin vilkkaasta liikenteestä huolimatta kaikki autot ovat kuitenkin joskus päässeet yli eikä kukaan ole jumittunut puomin taakse.
Ruotsissa puomitasoristeyksissä on junilla nopeusrajoitus, se on 200km/h (mikäli radalla ei ole muusta syystä alhaisempaa rajoitusta). Onko Suomessa niiden kohdalla jotain rajoitusta ja jos on, niin mikä se on? Tieto Ruotsin nopeusrajoituksesta löytyi selvityksestä, missä pohdittiin tarvittavia toimenpiteitä Tukholman ja Malmön välisen liikenteen nopeuttamiseksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #2 : Elokuu 27, 2012, 06:59:17 » |
|
Meilläpäin 140. Suuremmilla nopeuksilla ei tasoristeyksiä sovi olla. Ruotsissa on erilaiset etusoittoajat, myös junaliikenneopastimiin taitaa olla riippuvuus laitoksesta, sen toiminnasta. Tässä Ruotsin systeemissä pitänee olla kokopuomit, ilman puomien kiertomahdollisuutta. Ps. Taitavat "svenssonit" olla myös hiukan viisaampia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 442
|
« Vastaus #3 : Elokuu 27, 2012, 08:18:30 » |
|
Millä rataosilla on vielä toimivia puomitasoristeyksiä?
Olisiko toimivia puomillisia tasureita vielä joku kolminumeroinen luku rataverkollamme? Silmiini ei nyt osu netistä tarkkaa lukua. Niitä ja muita tasureita voi selailla rataosittain osoitteessa www.tasoristeys.fi. Ja tilannehan elää jatkuvasti. Osoitteessa www.liikennevirasto.fi/tasoristeys kerrotaan mm. näin: "Vuosittain poistetaan keskimäärin 100 tasoristeystä ja rakennetaan varoituslaitteet noin kymmeneen tasoristeykseen." Esimerkiksi löytyykö rantaradalta?
Rantaradalla välillä Hki-Tku niitä näyttäisi olevan vielä kolme: Mankki, Luoma, Vaalantie, ja välillä Tku-Tus kuusi: Aakenkatu (Tkut:n kupeessa), Ruissalontie, Pansiontie, Arvinkatu, Ratavahdinrinne ja Linnankatu.
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #4 : Elokuu 27, 2012, 11:10:57 » |
|
Suomessa taitavat puomitasoristeykset olla katoavaa kansanperinnettä. Jokohan niitä olisi niin vähän, että joku viitsisi laittaa niistä kattavan listan?? Tai lukumäärän rataosittain. Toki sen voisi laskea itsekin, mutta ajattelin päästä helpommalla.
Suomessa tasoristeyksiä on tällä haavaa n. 3000 joista varoituslaitteellisia 1/3-osa, eli noin tuhat (tai vähän alle).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #5 : Elokuu 27, 2012, 11:13:12 » |
|
Millä rataosilla on vielä toimivia puomitasoristeyksiä? Ja tarkemmin vielä kysyn että onko pääkaupunkiseudulla jossain vilkasliikenteisellä paikalla? Esimerkiksi löytyykö rantaradalta?
Noitahan löytyy melko paljon täältä pohjoisesta, esim. Kuopio-Iisalmi-Kontiomäki-Oulu-Rovaniemi, sekä Iisalmi-Ylivieska-väliltä. Niitä on vielä jonkun aikaa myös Kokkola-Oulu-välillä, mutta viimeistään vuoteen 2017 mennessä kaikki taitavat hävitä sieltä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #6 : Elokuu 27, 2012, 11:53:47 » |
|
Myös Hampaksentie Kirkkonummen länsipuolella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2543
|
« Vastaus #7 : Elokuu 27, 2012, 17:24:59 » |
|
Suomessa tasoristeyksiä on tällä haavaa n. 3000 joista varoituslaitteellisia 1/3-osa, eli noin tuhat (tai vähän alle).
Kolmisenkymmentä vuotta sitten (31.12.1981) VR:llä oli 8395 tasoristeystä, joista 461:ssä oli puolipuomit ja seitsemässä kokopuomit. Valo- tai äänivaroitus oli 280:ssä. Tällaisen kehitysvauhdin jatkuessa tasoristeykset poistuisivat noin 16-17 vuoden kuluessa, joskin muutama sata jäänee ainakin katujen ja ratojen risteyksiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2543
|
« Vastaus #8 : Elokuu 27, 2012, 17:29:02 » |
|
Meilläpäin 140. Suuremmilla nopeuksilla ei tasoristeyksiä sovi olla. Ruotsissa on erilaiset etusoittoajat, myös junaliikenneopastimiin taitaa olla riippuvuus laitoksesta, sen toiminnasta. Tässä Ruotsin systeemissä pitänee olla kokopuomit, ilman puomien kiertomahdollisuutta. Ps. Taitavat "svenssonit" olla myös hiukan viisaampia.
Koko Ruotsin tilanteesta en osaa sanoa, mutta ainakin Norrköpingin ja Malmön välillä taitaa tosiaan olla yksinomaan kokopuomeja. Ruotsalaiset ovat yllättävän kurinalaisia ja tottelevaisia puomien suhteen, mukaanlukien laituripolkujen puomit asemilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #9 : Elokuu 27, 2012, 18:02:56 » |
|
Suomessa tasoristeyksiä on tällä haavaa n. 3000 joista varoituslaitteellisia 1/3-osa, eli noin tuhat (tai vähän alle).
Kolmisenkymmentä vuotta sitten (31.12.1981) VR:llä oli 8395 tasoristeystä, joista 461:ssä oli puolipuomit ja seitsemässä kokopuomit. Valo- tai äänivaroitus oli 280:ssä. Tällaisen kehitysvauhdin jatkuessa tasoristeykset poistuisivat noin 16-17 vuoden kuluessa, joskin muutama sata jäänee ainakin katujen ja ratojen risteyksiin. Sivuradoilta tuskin häviävät koskaan laajamittaisesti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Tuomisto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 233
|
« Vastaus #10 : Elokuu 27, 2012, 20:06:36 » |
|
Löytöökö youputkesta videota kokopuomi risteysestä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #12 : Huhtikuu 08, 2013, 17:49:24 » |
|
Minun kotini lähellä on tasoristeys, jonka kiskot vievät kontinon ja johonkin muulle tehtaalle. Laitoin pari viikkoa sitten kyselyn vr:lle että oisko mahis saada tietää, milloij siinä menee seuraava tavara juna mutta vastausta ei ole tullut
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 428
|
« Vastaus #13 : Huhtikuu 08, 2013, 18:26:55 » |
|
Minun kotini lähellä on tasoristeys, jonka kiskot vievät kontinon ja johonkin muulle tehtaalle. Laitoin pari viikkoa sitten kyselyn vr:lle että oisko mahis saada tietää, milloij siinä menee seuraava tavara juna mutta vastausta ei ole tullut
Liikennevirastolta varmaankin vastauksen saisi paremmin. Sieltähän ymmärtääkseni saa minkä tahansa junan aikataulun.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 449
|
« Vastaus #14 : Huhtikuu 08, 2013, 18:33:09 » |
|
Minun kotini lähellä on tasoristeys, jonka kiskot vievät kontinon ja johonkin muulle tehtaalle. Laitoin pari viikkoa sitten kyselyn vr:lle että oisko mahis saada tietää, milloij siinä menee seuraava tavara juna mutta vastausta ei ole tullut
Mahtanet tarkoittaa Kalkkua? Sinne ei pariin vuoteen ole ollut kaupallista liikennettä lainkaan. Joskus harvoin saattaa olla jotain radanpitoon liittyvää liikennettä, ja viime syksynä kulki lättähattu. Kuvia Kalkusta: http://vaunut.org/kuvat/?paik=Kalkku+%28uusi%29
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|